memebuy23buy

Talvirengaskeskustelu 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tenox
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Eipä tähän paljon ole enää lisättävää. Suolaa levitetään edelleenkin aivan vääriin paikkoihin ja liian usein.
    Saman olen havainnut. Varmaan syy on silti pääosin huonossa sään ennustamisessa. Eli se sää mitä odotetaan ei toteudukaan jne. Näin ainakin Satakunnassa. Ja suolataan vielä -7 jopa -10 asteessa. Toisaalta välillä on ihan pääkallokelit ja suola-autoja ei näy missään. En silti moiti ketään, sään ennustaminen ei ole mitä ilmeisimmin mitenkään helppoa. :think

    Leave a comment:


  • pexodus
    replied
    Henkilöautolla suolaus teillä yleensä lähinnä vituttaa, taas kun ajaa linja-autoa 50 ihmistä kyydissä nilppukelillä, ei mitään muuta toivokkaan kun sitä suolaa tielle ja paljon!

    Olen yhden kerran ajanut linja-autoa jossa oli kyydissä lähes 50 ala ja yläkouluikäistä lasta, toisen hoitoluokan tiestöä 400km lämpötilan ollessa jotain -3 ja nollan välissä, lähes kokomatkan tuli alijäähtynyttä vettä, silloin olisi suolaa toivonut niin paljon että sitä olisi pitänyt vuolla kyljistä irti, olin sen tilausajon jälkeen enemmän kipeänä kuin voimanoston SM kisojen.

    Seiskassa on kitkat ja kitkat tulee vastakin, raskaassa on aina palat takana ja nastat ohjaavilla, AINA!

    Kitkoilla pärjää mainiosti mutta eihän ne nyt nastoja paremmat ole missään? No joo, melussa mutta onko se edes mikään kriteeri kun valitaan pintaa jolla se auto tiessä pysyy?

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Kyllä ne on niitä teboilin kuskeja ketkä saa kaasulla oikastua maantienopeuksissa yhdistelmän

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tuota, onko tästä sinulla oikeasti jotakin näyttöä, jotta saadaan tehtyä vaikka yhdessä ilmoitus Elykeskukselle ja Destialle itselleen? Siis että joku luvan omaava urakoitsija jossain toimii väärin?
    Vai onko kyseessä ihan puhdas tunneasia?
    Ei tietenkään minulla ole näyttöä, kun en ole dokumentoinut tapauksia. Aivan varmasti urakoitsija on monessakin tapauksessa liian heppoisin perustein lähettänyt suola-auton liikkeelle. Ja ne paikat, jösses sentään...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Suolaa levitetään edelleenkin aivan vääriin paikkoihin ja liian usein...
    Tuota, onko tästä sinulla oikeasti jotakin näyttöä, jotta saadaan tehtyä vaikka yhdessä ilmoitus Elykeskukselle ja Destialle itselleen? Siis että joku luvan omaava urakoitsija jossain toimii väärin?
    Vai onko kyseessä ihan puhdas tunneasia?

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Eipä tähän paljon ole enää lisättävää. Suolaa levitetään edelleenkin aivan vääriin paikkoihin ja liian usein. Toki ilmeisesti on paikkoja minne se suola-auto ei ehdi edes tarvittaessa.

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Originally posted by väiski525 View Post
    80 ajamalla olisi voinut YRITTÄÄ oikaista yhdistelmän nostamalla nopeutta, mutta kun paahtoi rajoittajaa vasten, ei pystynyt enää kiihdyttämällä kokeilla oikaisua. .
    Meinaatko jos 8 akselilla ei ollu kykyä hillitä vauhtia, oisi yhellä akselilla ollu pitoja kiihyttää sen verta että karkuun oisi kärryä päässy...



    Tuossa maanantaina, kiihyteltiin raskaalla jalalla raskaan-auton perään, 10km ajeltiin ja ihmeteltiin ku yhtä-äkkiä vesisumu ei pölissy enää rekan persiistä. Kevyt jarrun painallus ja aivan jäässä tie. +5c näytti mittari, tuossa jos oisi paskoilla talvinaksuilla pommitellu menemään, kun lähtiissäkin oli pitävää, oisi voinu vaikka ohittaessa ylläri käydä...
    Last edited by Hebbu ///M3; 29-10-2014, 17:33.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by väiski525 View Post
    Ja kuskiako (tai siis kuskeja) ei muka voi syyttää konginkankaan turmassa? yhdistelmä ajoi 12km/h ylinopeutta (rajoittajaa vasten) sekä vastaan tullut bussikin paahtoi ylinopeutta.
    Kyllä, nimenomaan näin koska molemmat kuskit kuvittelivat tien olevan kostea asfalttipinta.
    Tie kuitenkin muuttui todella nopeasti/ennakoimattomasti niin kovaksi/liukkaaksi jääpinnaksi, että mm.pelastajat eivät pystyneet kävelemään ko.tiellä ennen kuin sinne levitettiin hiekkaa.
    Juuri tämän tyyppisiltä NOPEILTA ja ennakoimattomilta tien olosuhteiden muutokselta pyritään tämän onnettomuuden jälkeen kaikin keinoin välttämään.
    Selkeästi tässä on onnistuttukin, kun vertaa tilannetta nykyisiin talviin ja talviin ennen ko.onnettomuutta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Väiski kävi jo Konginkankaan ylinopeudet jne läpi, joten en ota siihen kantaa enempää.

    Onhan se nyt aivan varma, että niin liukasta keliä ei olekaan, että auto pitää parkeerata tien laitaan, jos alla on talvirenkaat. Eli nopeudenvalintakysymys.

    Tuon kaltaisia olosuhteita ei olisi kovinkaan usein, vaikka suolan jättäisi levittelemättä isolle osalle tiestöstä. Toki pahat paikat on takuulla tiedossa, ja sinne suolaa tai mieluummin hiekkaa voi tarvittaessa levittää, mutta ei sitä tarvitse koko tieverkostolle kylvää.
    Silloin kun tämä suola ja nastakammo muuttuu uskonnoksi, se miljoona itsensä lisäksi tiellä kulkevaa "ei niin rattimies" ja raskas kalustokin oikeasti vaikka levitoi Suomen talven...mutta miksi?
    Miksi meidän pitäisi leikkiä tieturvallisuutemme kanssa ja samalla saataisiin talvinopeudet nykyistäkin selvästi alemmaksi?
    Miksi me maksaisimme nykyistä korkeampia vakuutusmaksuja...kaikki kun ei ole niin "rattimiehiä" kuin me itse?
    Last edited by Hemi; 29-10-2014, 17:19.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Väiski kävi jo Konginkankaan ylinopeudet jne läpi, joten en ota siihen kantaa enempää.

    Originally posted by Hemi
    Hoitamattomilla teillä olisi olosuhteita joilla mikään nopeus ei olisi turvallinen, eikä tien pito-olosuhteista muodostuisi ennakoitavia.
    Onhan se nyt aivan varma, että niin liukasta keliä ei olekaan, että auto pitää parkeerata tien laitaan, jos alla on talvirenkaat. Eli nopeudenvalintakysymys.

    Originally posted by Hemi
    tällöin oli ihan pääteillä tilanteita joissa raskaan kaluston ajoneuvot ajaessaan pikatietä kävelyvauhtia, yksinkertaisesti luisuivat sivuttain/linkussa ojiin ja vähänkin isommat ylä ja alamäet olivat täynnä paikallaan jauhavaa kalustoa odotellen suolatykkejä.
    Tuon kaltaisia olosuhteita ei olisi kovinkaan usein, vaikka suolan jättäisi levittelemättä isolle osalle tiestöstä. Toki pahat paikat on takuulla tiedossa, ja sinne suolaa tai mieluummin hiekkaa voi tarvittaessa levittää, mutta ei sitä tarvitse koko tieverkostolle kylvää.

    Leave a comment:


  • väiski525
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Väärin.
    Hoitamattomilla teillä olisi olosuhteita joilla mikään nopeus ei olisi turvallinen, eikä tien pito-olosuhteista muodostuisi ennakoitavia.
    Tästä hyvänä esimerkkinä esim.Konginkankaan turma jossa selvästi tien olosuhteet muuttuivat niin nopeasti ja niin radikaalisti, että siihen ei ehditty reagoida.
    Tällaisissa alati nopeasti ja rajusti muuttuvissa hoitamattomissa pääteiden olosuhteissa mikään käytännön nopeus ei olisi turvallinen, kun 100m voi olla silkkaa mustaa kovaa liukasta jäätä ja seuraava 1km märkää asfalttia jne.
    Nythän tienhoito on nimenomaan sitä että varsinkin pääteiden ajoalustasta pyritään tekemään ennakoitava/"tasalaatuinen", sekä polanteeton.
    Olen ollut tuolloin Koginkankaan turman aikoihin tienpäällä jatkuvasti ja tuolloin oli menttaliteettinä se että "vika on ratin välissä" jos ei pysy tiellä.
    tällöin oli ihan pääteillä tilanteita joissa raskaan kaluston ajoneuvot ajaessaan pikatietä kävelyvauhtia, yksinkertaisesti luisuivat sivuttain/linkussa ojiin ja vähänkin isommat ylä ja alamäet olivat täynnä paikallaan jauhavaa kalustoa odotellen suolatykkejä.
    Konginkankaan jälkeenhän tien hoidon politiikka Suomessa muuttui kertaheitolla ja nyt tietenkin moni kuvittelee että tiet ovat ikäänkuin itsestään
    siinä kunnossa kuin talvisin ovat ja että ne suola-autot kulkee vain meidän kiusana.
    Eli nyt tdella monelta tuntuu puuttuvan täysin se realismi minkälaiseksi tuo liikenne tässä maassa aika aijoin talvisin muuttuisi ilman nastarenkaallista liikennevistaa ja ilman jatkuvaa tienhuoltoa johon kuuluu myös suola.
    Suomessa kuitenkin kelit ovat talvisin välillä sellaisia että liikkuminen tienpäällä yksinkertaisesti pysähtyy kokonaan ilman tehokasta tienhoitoa, eikä sillä ole mitään tekemistä naivien ajatelmien ajonopeuksien tai "rattitaituruuden" kanssa.
    Ja kuskiako (tai siis kuskeja) ei muka voi syyttää konginkankaan turmassa? yhdistelmä ajoi 12km/h ylinopeutta (rajoittajaa vasten) sekä vastaan tullut bussikin paahtoi ylinopeutta. Yhdistelmä lähti heittelehtimään loivassa mutkassa pienessä heitossa ennen suoraa tien osuutta (jossa turma tapahtui). 80 ajamalla olisi voinut YRITTÄÄ oikaista yhdistelmän nostamalla nopeutta, mutta kun paahtoi rajoittajaa vasten, ei pystynyt enää kiihdyttämällä kokeilla oikaisua. Olisi myös voinut ajaa itse ulos tieltä(kärry kävi jo ojassa), mutta päätti yrittää oikaista vielä, ja lopputulos onkin jo kaikilla tiedossa.

    Bussikuski taas jos olisi ollut tilanteessa hereillä, olisi hidastanut jo hyvissä ajoin vauhtia, mutta jostain syystä ajoi vielä lähes satasta törmäyshetkellä.

    Käytiin armeijassa (joten en nyt satavarmaksi sano muistanko kaikki oikein mitä yllä lukee) melko tarkasti tämä kyseinen tapaturma läpi, materiaalina oli samat videot / lavastetut tilanteet / ja tiedot mitä poliiseillakin oli käytössä. Ammattipätevyyskurssilla siis käytiin tätä läpi.

    Toki myös tienhoito / olosuhteet osasyynä turmaan, sanomattakin selvää, mutta kyllä siellä vikaa löytyi myös paljon penkin ja ratin välistä.

    Ja herneet palkoineen voitte syödä, ettekä tunkea nenään. Muistin varassa nyt kirjoitan 5 vuoden takaa nähtyä / kuultua, joten joku saattoi unohtua / muistua väärin. Mut sanoinpa nyt kumminkin

    Ja itse topicciin:
    Kumhon wi31 on nyt pyöräytettynä talvivanteille, mutta katotaan tarviiko tämän vuoden puolella laittaa vielä alle..

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Ja kyllä, jos ajaa tieltä ulos on vika AINA kuljettajassa. Nopeusrajoitukset eivät tarkoita, että sitä nopeutta on pakko ajaa kaikissa olosuhteissa. Jos ei järki riitä hidastamaan tilanteen sitä vaatiessa, niin on syytä todellakin lopettaa autolla ajaminen.
    Väärin.
    Hoitamattomilla teillä olisi olosuhteita joilla mikään nopeus ei olisi turvallinen, eikä tien pito-olosuhteista muodostuisi ennakoitavia.
    Tästä hyvänä esimerkkinä esim.Konginkankaan turma jossa selvästi tien olosuhteet muuttuivat niin nopeasti ja niin radikaalisti, että siihen ei ehditty reagoida.
    Tällaisissa alati nopeasti ja rajusti muuttuvissa hoitamattomissa pääteiden olosuhteissa mikään käytännön nopeus ei olisi turvallinen, kun 100m voi olla silkkaa mustaa kovaa liukasta jäätä ja seuraava 1km märkää asfalttia jne.
    Nythän tienhoito on nimenomaan sitä että varsinkin pääteiden ajoalustasta pyritään tekemään ennakoitava/"tasalaatuinen", sekä polanteeton.
    Olen ollut tuolloin Koginkankaan turman aikoihin tienpäällä jatkuvasti ja tuolloin oli menttaliteettinä se että "vika on ratin välissä" jos ei pysy tiellä.
    tällöin oli ihan pääteillä tilanteita joissa raskaan kaluston ajoneuvot ajaessaan pikatietä kävelyvauhtia, yksinkertaisesti luisuivat sivuttain/linkussa ojiin ja vähänkin isommat ylä ja alamäet olivat täynnä paikallaan jauhavaa kalustoa odotellen suolatykkejä.
    Konginkankaan jälkeenhän tien hoidon politiikka Suomessa muuttui kertaheitolla ja nyt tietenkin moni kuvittelee että tiet ovat ikäänkuin itsestään
    siinä kunnossa kuin talvisin ovat ja että ne suola-autot kulkee vain meidän kiusana.
    Eli nyt tdella monelta tuntuu puuttuvan täysin se realismi minkälaiseksi tuo liikenne tässä maassa aika aijoin talvisin muuttuisi ilman nastarenkaallista liikennevistaa ja ilman jatkuvaa tienhuoltoa johon kuuluu myös suola.
    Suomessa kuitenkin kelit ovat talvisin välillä sellaisia että liikkuminen tienpäällä yksinkertaisesti pysähtyy kokonaan ilman tehokasta tienhoitoa, eikä sillä ole mitään tekemistä naivien ajatelmien ajonopeuksien tai "rattitaituruuden" kanssa.

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Tuossakaan ei olla ajateltu asiaa kokonaisuutena. Miten kävi Japanissa kun nastat kiellettiin? Liikenne kulki kuten ennenkin, mutta kaupungeissa jalankulkijoiden liukastumiset kasvoi räjähdysmäisesti. Kitkarenkaat kiillottaa kadunylityspaikat peileiksi.
    Tuossahan olisi markkinarako jalkamiehen nastapohjallisille Muuten mahtava ekosysteemimme luhistuu, kun kansakunta heittää takaraivon asvalttiin... Jopa Suomen tuppukylissä ainakin Kuopiossa ja Joensuussa on jo lämpimiä jalankulkuväyliä... ainiin talvirenkaistakin jotain, enpä nyt keksikään

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Tuossakaan ei olla ajateltu asiaa kokonaisuutena. Miten kävi Japanissa kun nastat kiellettiin? Liikenne kulki kuten ennenkin, mutta kaupungeissa jalankulkijoiden liukastumiset kasvoi räjähdysmäisesti. Kitkarenkaat kiillottaa kadunylityspaikat peileiksi.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tuo on ihan puhdasta romantiikkaa ja itsepetosta elellä omissa pumpulisissa illuusioissa siitä kuinka jokaisen tiellä liikkujan pitää vain katsoa peiliin jos ei pysy tiellä?
    Tieolosuhteet voivat muuttua niin nopeasti ja ennakoimattomasti että paraskaan "rattimies" ei siihen ehdi reagoida ja yleensäkkin ajatella yksilötasolla koko liikennevirtaa.
    Ok, talviliikennöinti voisi onnistua nykyisellä onnettomuustiheydellä pelkällä kitkarengaskalustolla(+raskas liikenne) ja kuitenkin nykyisen tason suolauksella, mutta siinä tapauksessa talviajonopeuksia pitäisi entisestään laskea ja selvästi.
    Kitkarenkain kosteissa täysin jääpintaa karhentamattomissa ajo-olosuhteissa turvallinen liikennevirran nopeus pitäisi pudottaa jonnekkin 50-60kmh tietämille ja äärimmäisissä olosuhteissa tieosuuksia pitäisi pistää kokonaan liikennekieltoon.
    On kitkauskovaisten todella absurdia ajatella että talviajo-olosuhteet eivät myös heidän osaltaan muuttuisi aivan radikaalisti mikäli nastarenkaat poistuisivat kokonaan liikennevirrasta.
    Erityisen paljon tämä koskettaisi raskasta liikennettä ja jotta sen aikataulutukset ja turvallisuus haluttaisiin pitää nykytasolla, pitäisi nykyinen suolausmäärä ainakin kaksinkertaistaa.
    Kaikki siinä liikennevirrassa EI ole rattimiehiä, eikä edes miehiä ja silloin asiaa pitää ajatella suurempana liikkuvana virtana, kuin peilata isoa kuvaa niihin omiin taitoihin ja valintoihin.
    Itseäni ainakin häiristsisi ajatus että Suomessa kaikki talvliikenne kulkisi kitkarenkain kiiltävillä/kiilloittuneilla kovilla jääpinnoilla suurten ikäluokkien ollessa suurin tietä käyttävä ikäluokka....
    Aloitetaanpa nyt siitä, etten ole missään ollut kieltämässä nastarenkaita, ja niillä ajelen itsekin. Ja kyllä, jos ajaa tieltä ulos on vika AINA kuljettajassa. Nopeusrajoitukset eivät tarkoita, että sitä nopeutta on pakko ajaa kaikissa olosuhteissa. Jos ei järki riitä hidastamaan tilanteen sitä vaatiessa, niin on syytä todellakin lopettaa autolla ajaminen. Ja edelleen vetoan siihen, että äärimmäisen liukkaita kelejä on merenrantakaupungeissa myös pakkasilla, eikä silloinkaan isoja ongelmia liukkaudesta muodostu.

    Leave a comment:

Working...
X