memebuy23buy

Talvirengaskeskustelu 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tenox
    replied
    Alla olis nyt sitten Nokian RSI kitkat erittäin hyvässä kunnossa 15" koossa. Voin raportoida miten talvi menee noilla - jos jotakuta kiinnostaa miten toimii muistaakseni 2006 paistettu kitkarengas 2014-2015 talvella. Sen verta koitin, että pehmeät on sormeen edelleen.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Jos ulosajo johtuu pelkästään tien liukkaudesta, eikä muuten tien kunnossapidosta, niin on syytä katsoa peiliin, jos ei pysy tiellä. Eikö ne talvirenkaat ole liukkaita kelejä varten keksitty? Jalkakäytävät toki täytyy hiekoittaa.
    Tuo on ihan puhdasta romantiikkaa ja itsepetosta elellä omissa pumpulisissa illuusioissa siitä kuinka jokaisen tiellä liikkujan pitää vain katsoa peiliin jos ei pysy tiellä?
    Tieolosuhteet voivat muuttua niin nopeasti ja ennakoimattomasti että paraskaan "rattimies" ei siihen ehdi reagoida ja yleensäkkin ajatella yksilötasolla koko liikennevirtaa.
    Ok, talviliikennöinti voisi onnistua nykyisellä onnettomuustiheydellä pelkällä kitkarengaskalustolla(+raskas liikenne) ja kuitenkin nykyisen tason suolauksella, mutta siinä tapauksessa talviajonopeuksia pitäisi entisestään laskea ja selvästi.
    Kitkarenkain kosteissa täysin jääpintaa karhentamattomissa ajo-olosuhteissa turvallinen liikennevirran nopeus pitäisi pudottaa jonnekkin 50-60kmh tietämille ja äärimmäisissä olosuhteissa tieosuuksia pitäisi pistää kokonaan liikennekieltoon.
    On kitkauskovaisten todella absurdia ajatella että talviajo-olosuhteet eivät myös heidän osaltaan muuttuisi aivan radikaalisti mikäli nastarenkaat poistuisivat kokonaan liikennevirrasta.
    Erityisen paljon tämä koskettaisi raskasta liikennettä ja jotta sen aikataulutukset ja turvallisuus haluttaisiin pitää nykytasolla, pitäisi nykyinen suolausmäärä ainakin kaksinkertaistaa.
    Kaikki siinä liikennevirrassa EI ole rattimiehiä, eikä edes miehiä ja silloin asiaa pitää ajatella suurempana liikkuvana virtana, kuin peilata isoa kuvaa niihin omiin taitoihin ja valintoihin.
    Itseäni ainakin häiristsisi ajatus että Suomessa kaikki talvliikenne kulkisi kitkarenkain kiiltävillä/kiilloittuneilla kovilla jääpinnoilla suurten ikäluokkien ollessa suurin tietä käyttävä ikäluokka....

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    Nojoo, Suomi nyt ainakin. EU:ta voi toki aina syyttää joka asiasta.

    Mutta kuten Hemikin totesi, ei nastoja voi kokonaan kieltää ilman, että suolataan tai hiekoitetaan kaikki tiet. Eikä semmoseen valtion velkarahat riitä.
    Kuten kirjoitinkin niin en sanonut, että nastarenkaat poistuisivat kokonaan vaan, että niiden käyttöä tullaan rajoittamaan ja kitkarenkaiden käyttöä lisäämään. Ruotsissa ja Norjassa taitaa nytkin olla jokin lisävero nastarenkaiden käytöstä.

    Viime vuonna valmistuneessa nasta-hankkeessa esitettiin luvut mikä prosenttimäärä nastarenkaita liikennevirrasta riittäisi karhentamaan jäätä. Eli siis nykyisestä nastarengasmäärästä voisi vähentää reilusti eikä kadut olisi sen liukkaampia kuin nytkään. http://www.nasta-tutkimusohjelma.fi/

    kotisivu, kotisivut, kotisivukone, nettisivut, kaksi viikkoa ilmaiseksi, kuva-albumi, blogi, postituslista, keskustelupalsta, moogo, hemsida, hemsidor,


    Tutkimuksessa puhutaan valistuksesta, mutta sehän on nähty Suomessa ennenkin, että kun valistus/porkkana ei auta niin tulee keppiä eli veroa. En usko, että kitkarenkaiden käyttö kasvaa nykyisestä jos hintaero ei kasva reilusti, että nastarenkaat maksavat huomattavasti enemmän(verolisä hintaan).

    Tälläinenkin pisti silmään: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...k-trm-auto-etp
    Last edited by Antsah; 29-10-2014, 11:46.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tällä hetkellä tienpitäjä on vastuussa mikäli laiminlyö tien kunnossapidon mm.liukkauden osalta, kuka korvaa jos tiet jätettäisiin peilijääpinnoille?
    Hohhoijjaa... ehkä kannattaa vaihtaa VR:n palveluihin.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by Hemi
    Liikenneviraston/Destia sivulta:
    Niimpä niin. En ota noihin perusteisiin enempää kantaa. Olen eri mieltä tarpeellisuudesta. Joissain tilanteissa pienemmällä alueella se on hyväksyttävää.

    Originally posted by Hemi
    Tällä hetkellä tienpitäjä on vastuussa mikäli laiminlyö tien kunnossapidon mm.liukkauden osalta, kuka korvaa jos tiet jätettäisiin peilijääpinnoille?
    Jos ulosajo johtuu pelkästään tien liukkaudesta, eikä muuten tien kunnossapidosta, niin on syytä katsoa peiliin, jos ei pysy tiellä. Eikö ne talvirenkaat ole liukkaita kelejä varten keksitty? Jalkakäytävät toki täytyy hiekoittaa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Kyllä olen. Jos kesäkelit täytyy olla ympärivuoden, niin on syytä muuttaa etelään tai opetella ajamaan. Erittäin usein suolan levitys aiheuttaa vain sohjoa, näkyvyysongelmia ja "oksidoitumista" auton korissa. "Hyvin" ihmiset tuntuvat pärjäävän kovilla pakkasillakin jolloin suolaa ei voi levittää ja meren läheisyys aiheuttaa erittäin liukasta keliä.

    Nuo suolauksen erinäiset luettelemasi syyt ovat kyllä keksityn kuuloisia, ja niille AIVAN VARMASTI on jokin suolaton vaihtoehto, joita on perinteisesti käytetty ja käytetään edelleen itä- ja pohjoissuomen kaupungeissa.
    Liikenneviraston sivulta:


    Originally posted by Liikennevirasto

    Suolaus jo ENNEN kuin tie muuttuu liukkaaksi

    Urakoitsijat seuraavat jatkuvasti sää- ja kelitietoja sekä ennusteita, millaiseksi olosuhteiden odotetaan muuttuvan. Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin. Jäätyneelle pinnalle suolaa jouduttaisiin levittämään huomattavasti enemmän. Lisäksi lumisadetta ennen tehty suolaus estää lumen tarttumisen tien pintaan.

    Tien pintaa voidaan suolata myös silloin, kun tien ja ilman lämpötilat ovat jo plussan puolella. Tämä johtuu joko siitä, että lämpötila on laskemassa tai siitä, että ennustetaan kovaa tuulta. Kovalla tuulella haihtuminen on suurempaa ja märät tiet voivat jäätyä jopa seitsemän plusasteen lämpötiloissa.
    Originally posted by Destia
    Suolauksella estetään liukkautta. Aina kun mahdollista pääteiden liukkaudentorjunta tehdään ENNAKKOSUOLAUKSENA, siis estetään tienpinnan jäätyminen ennakkoon. Suolaus tehdään aina mahdollisimman puhtaalle eli auratulle pinnalle suolamäärän minimoimiseksi.

    Vilkkaimmilla pääteillä lämpötilan ollessa nollan tuntumassa suolaa joudutaan käyttämään myös lumen kiinnitarttumisen estämiseksi, levitys tehdään silloinkin joko ennen lumisateen alkua tai juuri auratulle tienpinnalle.
    Suolausta käytetään lähinnä silloin, kun lämpötila on –4 astetta tai sen yläpuolella. Sitä kovemmilla pakkasilla siitä ei ole apua.
    Tästä syystä pohjoisessa ja idässä tiesuolauksen tarve on talvikuukausina vähemmän kuin etelässä ja lännessä jossa lämpötilat pyörivät nollan ja tuon
    -4 välillä jäädyttäen ajoratoja peilijäisiksi.
    Pohjoisessa nastarenkaallinen liikennevista karhetaa vanhan jään ajopinnasta, jolloin suolausta ei tietenkään tarvitakkaan(tähän puree siis myös raskaan kaluston rengas, mutta etelän kiiltävään kovaan uuteen jääpintaan ei).

    Originally posted by Destia
    Tienkäyttäjällä on mahdollisuus hakea korvausta, jos tien huonon kunnon lisäksi tienhoito on tehty virheellisesti tai tienpitotehtäviä on laiminlyöty
    Tällä hetkellä tienpitäjä on vastuussa mikäli laiminlyö tien kunnossapidon mm.liukkauden osalta, kuka korvaa jos tiet jätettäisiin peilijääpinnoille?

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Oletko oikeasti stä mieltä että näitä suolauksa urakoivat ihan vain piruuttaan ja tielläliikkujuen harmiksi sitä ihan euroja maksavaa suolaa levittää?
    No, oikeasti tämä johtuu siitä että Suomessa käytännössä kaikki tiesuolaus tehdään ns.ennakoivasti, joka taas tarkoittaa sitä että syy miksi suolaa levitetään voi olla tulossa vasta 1-3-vuorokauden kuluttua.
    Näin estetään jään/lumen tarttuminen itse tiepintaan ja ehkäistään mm.polanteiden muodostus...joka taas pitäisi korjata lisäsuolauksella jne.
    Eli voin luvata että tässä maassa sitä suolaa levitetään ihan se tarvittava minimimäärä ja nykypäivänä nämä ajoitukset ovat vähän "korkeampaa matematiikkaa" joka ei ihan perus tielläliikkujalle avaudu (siis koska ei hahmoteta tien olosuhteiden muutosta tulevien/seuraavien päivien suhteen).
    Kyllä olen. Jos kesäkelit täytyy olla ympärivuoden, niin on syytä muuttaa etelään tai opetella ajamaan. Erittäin usein suolan levitys aiheuttaa vain sohjoa, näkyvyysongelmia ja "oksidoitumista" auton korissa. "Hyvin" ihmiset tuntuvat pärjäävän kovilla pakkasillakin jolloin suolaa ei voi levittää ja meren läheisyys aiheuttaa erittäin liukasta keliä.

    Nuo suolauksen erinäiset luettelemasi syyt ovat kyllä keksityn kuuloisia, ja niille AIVAN VARMASTI on jokin suolaton vaihtoehto, joita on perinteisesti käytetty ja käytetään edelleen itä- ja pohjoissuomen kaupungeissa.

    Leave a comment:


  • Gustaff
    replied
    Sitä suolaa levitetään juuri silloin kun "mittariauto" sitä pyytää levittämään. Ennustuksien perusteella suolaa ei levitetä, ainakaan täällä etelässä.
    Ikinä ei ole sellaista tilannetta tullut vastaan, että suolaa pitää levittää koska sääennustus kertoo aamuyöstä satavan lunta. Tilannetta seurataan reaaliaikaisesti tien päällä ja tiettyjen sääolojen täyttyessä tulee suolauskäsky. Ei siis niin, että koska nyt on näin ja näin lämmin ilma ja parin tunnin päästä pitäisi olla tämän verran asteita tai pitäisi tulla lunta.
    Last edited by Gustaff; 28-10-2014, 18:11.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Vaikka tämä vahvasti offtopikiksi menee, niin täällä suolataan edelleen ainakin 50% liikaa. Ja suolausalueita voisi aivan huoletta vähentää. En ainakaan itse ymmärrä ollenkaan miksi täytyy suolata 60km/h "maantietä". Tai lumimyrskyssä, joka tekee lumesta vain sohjoa. Tai no yleensäkään.
    Oletko oikeasti stä mieltä että näitä suolauksa urakoivat ihan vain piruuttaan ja tielläliikkujuen harmiksi sitä ihan euroja maksavaa suolaa levittää?
    No, oikeasti tämä johtuu siitä että Suomessa käytännössä kaikki tiesuolaus tehdään ns.ennakoivasti, joka taas tarkoittaa sitä että syy miksi suolaa levitetään voi olla tulossa vasta 1-3-vuorokauden kuluttua.
    Näin estetään jään/lumen tarttuminen itse tiepintaan ja ehkäistään mm.polanteiden muodostus...joka taas pitäisi korjata lisäsuolauksella jne.
    Eli voin luvata että tässä maassa sitä suolaa levitetään ihan se tarvittava minimimäärä ja nykypäivänä nämä ajoitukset ovat vähän "korkeampaa matematiikkaa" joka ei ihan perus tielläliikkujalle avaudu (siis koska ei hahmoteta tien olosuhteiden muutosta tulevien/seuraavien päivien suhteen).

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    No kohta ne nastat kielletään, onneksi. Säästyy monta tuulilasia!
    Eiköhän irtokivet tiellä hajoita 10000x tuulilaseja vs. nastat.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Vaikka tämä vahvasti offtopikiksi menee, niin täällä suolataan edelleen ainakin 50% liikaa. Ja suolausalueita voisi aivan huoletta vähentää. En ainakaan itse ymmärrä ollenkaan miksi täytyy suolata 60km/h "maantietä". Tai lumimyrskyssä, joka tekee lumesta vain sohjoa. Tai no yleensäkään.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Suomi on siis tällä hetkellä tiesuolauksen ehdoton minimimaa maailmassa jun otetaan huomioon tieverkon pituus ja talvipäivät.
    Tähän on päästy sillä että täällä on juuri oikea määrä liikennevirrasta nastarenkaallisia ajoneuvoja suhteessa nastattomiin.
    Ok, jonkin verran kitka/nasta suhde voisi vielä muuttua, mutta ei paljoa jotta suolaustarve ei lähtisi kasvuun.
    mm.Ruotsissa joudutaan suolaamaan selvästi enemmän juuri sen vuoksi että siellä kitkarenkaiden osuus on 20% liian suuri suhteessa nastallisiin, mutta siellä pinta ja pohjavesiolosuhteet ovat kuitenkin aika paljon erilaiset kuin Suomessa joten voidaan suolatakkin.
    Eli jos joku oikeasti kuvittelee että tässä kitka vastaan nastarengasasiassa olisi ilmaisia aterioita olemassa ja niitä ei jo olisi käytetty, ei oikeasti elä todellisuudessa vaan "mikämikä haave/illuusion maailmassa".

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Ei se ole ennenkään ollut siitä kiinni, vaan kaikki pitää kieltää tai rajoittaa. EU ja Suomi osaa sen kyllä.
    Nojoo, Suomi nyt ainakin. EU:ta voi toki aina syyttää joka asiasta.

    Mutta kuten Hemikin totesi, ei nastoja voi kokonaan kieltää ilman, että suolataan tai hiekoitetaan kaikki tiet. Eikä semmoseen valtion velkarahat riitä.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    EU:ta kiinnostaakin varmaan kovasti, jos täällä pohjoisessa joku hassu autoilija ajaa lumen keskellä nastarenkailla.
    Ei se ole ennenkään ollut siitä kiinni, vaan kaikki pitää kieltää tai rajoittaa. EU ja Suomi osaa sen kyllä.

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Minä taasen uskon, että jollakin aikavälillä tuota nastarenkaiden käyttöä tullaan rajoittamaan EU:n toimesta. Ei ehkä kokonaan, mutta jotain lisämaksua tulee tulevaisuudessa olemaan nastarenkaiden käytöstä.

    Ei ehkä tänä tai ensivuonna, mutta 10v päästä.
    EU:ta kiinnostaakin varmaan kovasti, jos täällä pohjoisessa joku hassu autoilija ajaa lumen keskellä nastarenkailla.

    Leave a comment:

Working...
X