Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xenon jälkiasennus valoista!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2093
    • *

    Originally posted by bemu2000 View Post
    ja parhaan valotehon antaa myös 4300k xenonit.
    Vaikka tästä ei enää jaksa väitellä onko tästä nyt antaa jotain faktaakin? Eikä vain mutua kenen mielestä mikäkin värisävy on valkoisin/sinisin jne. ja mikä kenestäkin tuntuu parhaalta.

    Jos kukaan ei ole vielä fysiikan lakeja kumonnut, teoriassa 6000k pitäisi olla kaikkein paras valovoimaltaan, siis sellaiselta alueeltaan jonka ihminen voi havaita. Toki tähän voi vaikuttaa monet eri tekijät kuten vaikkapa polttimojen tuotantotekniset syyt, jotka voivat vaikuttaa saatuun valotehoon. Mutta käsittääkseni kiistämätön tosiasia on se, ettei nykypäivänä ole olemassakaan mittareita jotka mittaisivat valotehoa suoraan niinkuin kuin ihmissilmä sen havaitsee. Mitata kyllä voidaan, ja erillaisilla laskentatavoilla ja kaavoilla sitten saada tuloksia. Jos tälläisiä mittareita on, tai löytyy tutkimuksia/faktoja laittaa pöytään olisin erittäin kiinnostunut lukemaan niistä

    Ja mulla on ollut autoissa sekä 4300k että 6000k polttimoita. Ja kyllä se vaan 6000k on parempi, mutta tämähän on vain minun mielipide.
    Last edited by Driver22; 28-08-2009, 14:50.
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • Nixon777
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 416
      • Finland

      Originally posted by EPDM View Post
      OLLO on mennyt konkkaan...mutta samat tuotteet myydään nyt myös monilla eri "valmistajallla". Näitä riittää...
      Tietääkseni OLLO puksuttaa edelleenkin hyvin, yritys missä olin töissä myi OLLOja lähemmäs 3 vuoden ajan ja nyt tilattiin omallekkin virmalle niitä myyntiin iso satsi suoraan tehtaalta.

      OLLOja siis täältäkin suositellaan, ovat kaikista myymistäni ja omistamistani Xenon-sarjoista parhaiten ja pisimpään toiminut! (vähiten tullut takuuseen)
      Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14353
        • Oulu

        Originally posted by Driver22 View Post
        Ja mulla on ollut autoissa sekä 4300k että 6000k polttimoita. Ja kyllä se vaan 6000k on parempi, mutta tämähän on vain minun mielipide.
        Mikä lienee sitten OIKEASTI todellisuus, mutta kyllä omaan silmään 4300k tai 5000k on ne parhaimmat.

        Joka sivultahan selvee, että 4300k on parhain valoteholtaan, mutta miten sitten tosiaan lienee ihmis-silmälle.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • racingred
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 256

          Onko kellään sitten kokemusta onko E46 Coupe -00 yleensä vaatinut uusia johtosarjoja, vastusten kytkemistä tms., vai pelaavatko sarjat ihan suoraan paikalleen heitettynä, jos laitetaan pitkiin ajovaloihin 50w jälkiasennussarja ja autossa on jo vakiona xenonit lyhyissä ajovaloissa?

          Comment

          • Nixon777
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 416
            • Finland

            Originally posted by zener View Post
            Mikä lienee sitten OIKEASTI todellisuus, mutta kyllä omaan silmään 4300k tai 5000k on ne parhaimmat.

            Joka sivultahan selvee, että 4300k on parhain valoteholtaan, mutta miten sitten tosiaan lienee ihmis-silmälle.
            Jossain lehdessä oli verrattu erilaisia värilämpötiloja 2000-8000k lampuista ja muistaakseni meni näin että silmälle MIELLYTTÄVIN olisi ollut 5500k kun taas 4300k lamput olivat valoteholtaan parhaimmat.

            Kyseessä oli siis CFL ESLit, mutta luulisi että silmälle miellyttävin valon värilämpötila pysyy samana vaikka valonlähde muuttuisi. 6000k on siis lähempänä miellyttävintä 5500k värilämpötilaa, vaikka pisimmälle näkee 4300k polttimoilla.


            Originally posted by racingred View Post
            Onko kellään sitten kokemusta onko E46 Coupe -00 yleensä vaatinut uusia johtosarjoja, vastusten kytkemistä tms., vai pelaavatko sarjat ihan suoraan paikalleen heitettynä, jos laitetaan pitkiin ajovaloihin 50w jälkiasennussarja ja autossa on jo vakiona xenonit lyhyissä ajovaloissa?
            Nuo releiden, vastusten ja can-bussien tarve riippuu täysin siitä millaista sarjaa olet autoon kytkemässä. Halvemmat yleensä tarvitsevat väliin tavaraa ja kalliimmat, uudemmalla tekniikalla tuotetut ballastit eivät. 50w sarja ei mielestäni kyllä tarvitse mitään E46 asennettaessa, kun virrantarve on melkein sama kuin halogeenilla.
            Last edited by Nixon777; 28-08-2009, 18:58.
            Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2093
              • *

              Originally posted by zener View Post
              Joka sivultahan selvee, että 4300k on parhain valoteholtaan, mutta miten sitten tosiaan lienee ihmis-silmälle.
              Mutta mihin tämä tieto/väite perustuu? Autotallimaahantuojien biltemasta ostettuihin luxi-mittareihin ja niillä sitten mitattu mikä antaa suurimman arvon? Oikein muuta selitystä ei ole tähän mennessä annettu. Voin toki olla väärässäkin, mutta faktoja ei kukaan ole vielä lyönyt pöytään asian tiimoilta.

              Jotkut vetävät tähän mukaan valon värin, mutta sillähän nyt ei ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä 6000k on lähempänä valkoista ja joidenkin mielestä 4300k. Mutta se mikä värilämpötila on "valkoisinta", ei korreloi mielestäni sen kanssa mikä valo on tehokkain/paras ihmissilmälle. Joidenki mielestä ilmeisesti 6000k hiukan sinertävä väri ei voi olla paras, koska eihän aurinkokaan tuota sinistä valoa Tosiasia on kuitenkin että auringon pintalämpötila on melko lähelle 6000 kelviniä (eli 6200-6300 celsiusta).
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14353
                • Oulu

                Originally posted by Driver22 View Post
                Mutta mihin tämä tieto/väite perustuu? Autotallimaahantuojien biltemasta ostettuihin luxi-mittareihin ja niillä sitten mitattu mikä antaa suurimman arvon? Oikein muuta selitystä ei ole tähän mennessä annettu. Voin toki olla väärässäkin, mutta faktoja ei kukaan ole vielä lyönyt pöytään asian tiimoilta.
                Kuten tuo lausahdukseni antoi olettaa, niin en lähde väittelemään mikä on paras valoteholtaan. Ainakaan 8000k ei toiminut toivotulla tavalla itselläni, ja aloin käyttämään 4300k-5000k polttimoita. Ja herättäähän nuo vähemmän huomiota, kun vanhoilla autoilla ajelee, ettei sinisenä loista keula...
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Nixon777
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 416
                  • Finland

                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Mutta mihin tämä tieto/väite perustuu? Autotallimaahantuojien biltemasta ostettuihin luxi-mittareihin ja niillä sitten mitattu mikä antaa suurimman arvon? Oikein muuta selitystä ei ole tähän mennessä annettu. Voin toki olla väärässäkin, mutta faktoja ei kukaan ole vielä lyönyt pöytään asian tiimoilta.

                  Jotkut vetävät tähän mukaan valon värin, mutta sillähän nyt ei ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä 6000k on lähempänä valkoista ja joidenkin mielestä 4300k. Mutta se mikä värilämpötila on "valkoisinta", ei korreloi mielestäni sen kanssa mikä valo on tehokkain/paras ihmissilmälle. Joidenki mielestä ilmeisesti 6000k hiukan sinertävä väri ei voi olla paras, koska eihän aurinkokaan tuota sinistä valoa Tosiasia on kuitenkin että auringon pintalämpötila on melko lähelle 6000 kelviniä (eli 6200-6300 celsiusta).
                  Wikipediasta color temperaturesta.

                  For lighting building interiors, it is often important to take into account the color temperature of the lights used. For example, a warmer (i.e., lower color temperature) light is often used in public areas to promote relaxation, while a cooler (higher color temperature) light is used to enhance concentration in offices.

                  Tämä selittäisi miksi korkeampi kelvin-arvo, eli "sinertävämpi" valkoinen olisi parempi autoillessa vaikka valoteho olisi 4300k malleja n. 5% pienempi. Omaan silmään tuo 4300k on xenoneissa neutraalimpi ja 6000k enemmän silmiin pistävä. Ja omakohtaista testausta millään laitteella ei ole tuosta valotehosta, tiedän monen forumilaisten tavoin vain että jokainen xenon-valmistaja joka valmistaa molempia 4300k ja 6000k settejä ilmoittaa tehon 4300k setissä 100 lumenia korkeammaksi kuin 6000k:ssa. Miksi (lähes?) jokainen valmistaja tässä huijaisi kuluttajaa?

                  Sama homma koskee myös energiansäästölamppuja, 6400k värilämpötila laskee valotehoa jo 500 lumenilla kun kyse on 250w lampusta. (50w ESLillä 100 lm ero 4300k ja 6000k välillä ensimmäisen hyväksi, eli sama kuin xenoneilla)

                  Auringonvalon värilämpö vaihtelee täysin alueen mukaan. Nykykäsityksen mukaan auringonvalon värisävyt vaihtelevat 2000-6500k välillä. Esim. Suomea päiväntasaajaa lähempänä Floridassa värisävy on huomattavasti lämpimämmän keltainen kuin Suomalaisen kirkas "valkoinen". Eli mitään ei voi kyllä siihenkään verrata. :P
                  Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    Kynttilä, tuli ja pieni hehkulamppu ovat 2000-2800 kelviniä, halogeenivalo n. 3200K, aurinko päivällä 5600K ja taivaalta tuleva valo jopa yli 10.000K.
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • EPDM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2005
                      • 4621
                      • Lahti.

                      Originally posted by Nixon777 View Post
                      Tietääkseni OLLO puksuttaa edelleenkin hyvin, yritys missä olin töissä myi OLLOja lähemmäs 3 vuoden ajan ja nyt tilattiin omallekkin virmalle niitä myyntiin iso satsi suoraan tehtaalta.

                      OLLOja siis täältäkin suositellaan, ovat kaikista myymistäni ja omistamistani Xenon-sarjoista parhaiten ja pisimpään toiminut! (vähiten tullut takuuseen)
                      Niin nimi on vielä olemassa...Myin heidän tuotteita kuten tiedät monta vuotta. Sitten kun viialliset taku osat ei enään haluttu korvata tuli esiin että firmahan oli muutunut omistaja ...ja laatu sen mukaisesti. Ennen myi minulle laatu polttimot ( nm. TC) ja sitten vaan ...no niitä mitä kaikki nyt myy...
                      Viviendo en Lahiti
                      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                      Vw Corrado vr6

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        Originally posted by Nixon777 View Post
                        Tämä selittäisi miksi korkeampi kelvin-arvo, eli "sinertävämpi" valkoinen olisi parempi autoillessa vaikka valoteho olisi 4300k malleja n. 5% pienempi. Omaan silmään tuo 4300k on xenoneissa neutraalimpi ja 6000k enemmän silmiin pistävä. Ja omakohtaista testausta millään laitteella ei ole tuosta valotehosta, tiedän monen forumilaisten tavoin vain että jokainen xenon-valmistaja joka valmistaa molempia 4300k ja 6000k settejä ilmoittaa tehon 4300k setissä 100 lumenia korkeammaksi kuin 6000k:ssa. Miksi (lähes?) jokainen valmistaja tässä huijaisi kuluttajaa?
                        Niinkuin aiemmin sanoin, ei käsittääkseni ole olemassakaan mittareita jotka mittaisivat valon tehoa niinkuin ihmissilmä sen näkee. Eikä käsittääkseni Lumenet/luxitkaan kerro sitä miten silmä näkee valon, kyseessä on vain keinotekoisesti luotu mitta-asteikko jolla voidaan saada käsitystä valon tehokkuudesta. Eli 4300k valolla voidaan saada suurempi mitattu arvo kuin 6000k, mutta suurempi osa 6000k valon aallonpituudesta osuu ihmisen havaitseman aallonpituuden osaan. Silmä havaitsee tiettyjä valon aallonpituuksia paremmin kuin toisia. Ehkä voisi verrata vaikka kuuloon, eihän ihminen kuule kaikkia äänentaajuksiakaan, toisin kuin vaikka koirat jotka kuulevat suuremmalla skaalalla.

                        Wikipedia

                        Ja jos jaksat mennä trediä taaksepäin, löytyy huikea piirros aiheesta.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • jad
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 279
                          • Helsinki

                          Xenonvalojen bisneksessä mukana olleena jo kohta 10 vuotta. Matkanvarrella opittua. 4000-5000k on kompromissina ihanteellisin vaihtelevissa ajo-olosuhteissa. Juuri siksi polttimoiden valmistajat ovat pyrkineet pääsemään tähän 4000k "kerhoon". Pääsääntöisesti xenon polttimon kelvinit nousee polttimon vanhetessa. Hieman "kellertävä" valo ei häikäise kuljettajaa vasta heijasteena lumipenkasta ja/tai vastaan tulijaa. Ja juuri syyssateilla voinette huomata että yli 7000k valohäviää aika tehokkaasti märkään asvalttiin.
                          Paljon on myös tutkittu minkä värinen valo sopii mihinkin tilanteeseen, kun ihminen tulkitsee näkemänsä.
                          - Keltainen valpastaa ja nopeuttaa reagointia muutoksiin
                          (siksi nämä edesmenneet ranskan valot)
                          - Punaisella valolla paras näkyvyys paikallisesti hämärässä (dome valaistus
                          autoissa)
                          - Vihreällä valolla erottaa parhaiten vasta sävyt ja ääriviivat (hätä
                          ulos käynnit)
                          - Sininen valo kantaa pisimmälle ilman alassa (taivaan pääsävy sininen)
                          www.carbonracingteam.fi

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9142
                            • Oulu

                            Pelkkä värilämpötila ei ratkaise minkään valonlähteen paremmuutta, koska sama lopputulos voidaan saavuttaa hyvin erilaisella spektrillä. Valon CRI kertoo enemmän sen ominaisuuksista todellisissa olosuhteissa. Valon määrä ei ratkaise, vaan sen ominaisuuksien antamat kontrastit kohteista.
                            Tuossa jotain höpinää aiheen sivusta. KLIK

                            Mainittakoon, että BMW:n ohjaamon valaistuksen sävy on tarkkaan valittu, että se häiritsisi mahdollisimman vähän hämäränäköä tarkennettaessa mittaristoon ja sitten takaisin "pimeyteen". VAGineiden sininen mittaristo on tässä suhteessa äärimmäisen huono.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Wgs
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 69
                              • Laplaaandia

                              Itelläki kiinnostas nuo xeenonit laittaa näin talvea vasten. Mites nuo E34 vakio umpiot kestää noi lämmöt? Ei taida olla ongelmaa sen kanssa? Sitten katselin nuita muutos sarjoja.

                              Mitäs sanotte nuista? Ei taida olla kuin vain lyhyille valoille? Voisiko joku linkittää sarjan jossa olisi sekä pitkät että lyhyet valot?:think

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14353
                                • Oulu

                                Originally posted by Wgs View Post
                                Itelläki kiinnostas nuo xeenonit laittaa näin talvea vasten. Mites nuo E34 vakio umpiot kestää noi lämmöt? Ei taida olla ongelmaa sen kanssa? Sitten katselin nuita muutos sarjoja.

                                Mitäs sanotte nuista? Ei taida olla kuin vain lyhyille valoille? Voisiko joku linkittää sarjan jossa olisi sekä pitkät että lyhyet valot?:think
                                Lämpöä nuo xenon sarjat tuottavat vähemmän, kuin se normi 55w H1 halogeeni, joten niistä ei tartte murehtia.

                                Lyhyille ja pitkille valoille saat xenonit, kun tilaat kaksi sarjaa. Hong kongista saa n. 42euroon/sarja. Toki kaksi sarjaa jos tilaa niin jäävät tieten tulliin.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎