memebuy23buy

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dumppi
    replied
    Originally posted by Powr View Post
    Noniin. Täytys ottaa seuraava asekel maalaustouhuissa ja opetella tekeemään kunnolla häivytys.
    Tästä jos sais ammattilaisilta vinkkejä, niin ei tarttisi kiivete taas perse edellä puuhun.
    siinä on semmonen osa-alue mitä saa kyllä harjoitella ennenkun alkaa tulemaan kunnollista ja pienellä vaivalla kiillotettavissa oleva raja.

    ensisijaisestihan kannattaa vetää aina lakka yli koko osasta tai katsella olisiko mahdollista häivyttää johonkin sikkiin kääntöteipillä tai superloniteipillä ja sitten kiillottaa se raja.

    esim. puskureista tälläiset yleensä löytyy ja aika hyvin myös nykyajan autojen takakyljistä. (ei kylläkään bemareista)

    noh asiaan.
    tapojahan on taas niin monta kun on tekijääkin muuta itse teen pääpiirteittäin näin:

    tässä ohje siis miten maalaat esim. takakaaren ja häivytät lakkauksen c-pilariin

    pohjatöistä alkaen en jaksa selittää mutta oletetaan että takakaaresta on esimerkiksi poistettu ruosteet ja nyt se takakylki sitten maalataan mutta lakkaa ei haluta vetää pilarin loppuun asti

    1. hio mahdollisimman hienolla paperilla alue mihin aiot häivytyksen tehdä (esim. 2000 abralla vesissä) ja c-pilarissa n. 10-15cm alue kannattaa hioa tuolla hienommalla häivytystä varten. kannattaa myös katsella pilarista mahdollismman kapea kohta mihin häivytyksen tekee että kiillotettavaa jäisi mahd. vähän.

    2. puhdista vielä hiomatahnalla tosiet 10-15cm hiotun alueen yli että häivytysohennin tarttuu varmasti eikä kiillottaessa häivytys lähde ns. rullaamaan. tässä vaiheessa ehdottomasti rasvanpoistoaineella hiomatahnan jämät pois ettei sitä varmasti sinne väliin jää!

    3. suojaa normaalisti kaikki pilarin ympärillä olevat osat reilusti pidemmältä matkalta kuin olet hionut ettei sitten sitä maali/lakkasumua olisi lasit ym. täynnä.

    4. sitten uudestaan rasvan ja pölynpoistot tottakai.

    5. itse myös rakentelen yleensä aina paperista ns. "tunnelin" häivytettävän (hiotun) alueen loppupäähän että sinne menisi mahd. vähän lakkaa häivytysalueelle. värimassan kanssa ei tietenkään sitten mennä tuonne häivytettälle alueelle!

    6. värimassaa normaalit kaksi kerrosta (+kontrolli, jos metalliväri) tarvittaville alueille. jos maalaus tehdään suorakiiltoisella maalilla niin unohda tämä.

    7. normaalit kaksi kerrosta lakkaa/maalia koko takakylkeen ja sitten vaan "tunneli" varovasti irti ja häivytys ohenninta "sopivasti" lakkauksen/maalauksen rajakohtaan silleen että ohenninta tulee laitettua hieman sekä lakan päälle että sinne hiotulle/puhdistetulle alueelle pinnasta kyllä näkee kun se alkaa olemaan sopiva ja kiillotettavissa.

    8. ja olettaen että uunitus mahdollisuutta ei ole niin sittempä vaan odotellaan että pinta on varmasti kuiva ennenkuin mennään sen kiillotuskoneen kanssa lähellekkään sitä rajaa

    ehkä vähän vaikea selittää ilman kuvia mutta jospa siitä apua olisi

    tämä tyyli siis toimii sekä lakattaville väreille että suorakiiltoisille.

    itse käytän aerosoli häivytysohenninta yleensä mutta lakan voi myös ohentaa suoraan kannuun melko ohueksi ja tehdä häivytys myös lakalla.. ehkä alkuun helpompaa ohentaa lakka/maali ja vetää häivytys ruiskulla niin voi säätää paineen ja viuhkan mieleisekseen. tuosta pullosta kun tulee just aina samalla paineella ja viuhkalla.
    häivytys ohennin/ohennettu lakka/maali on sitten helvetin helppoa valuttaa joten opetteluttaa varmasti monta monituista kertaa

    Leave a comment:


  • pope
    replied
    On tuosta omasta projektista tullut hitsailtua edestä lattioita. Nyt paikkojen päällä on epoksi. Onko tarpeen vetäistä vielä tuonne sisälle joku maali+lakka tuohon epoksin päälle vai meneekö se ihan noin?

    Leave a comment:


  • Powr
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    joita et tuon kanssa tarvitse enää

    nojoo tietty muille vehkeillehän nuo on hyvä olla kunnossa..
    Noniin. Täytys ottaa seuraava asekel maalaustouhuissa ja opetella tekeemään kunnolla häivytys.
    Tästä jos sais ammattilaisilta vinkkejä, niin ei tarttisi kiivete taas perse edellä puuhun.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Menee hieman kalliiksi. Jos ostan tästä tämän 3M laitteen niin välirahalla saan viel uuden paineensäätimen ja vedenerottimen.
    joita et tuon kanssa tarvitse enää

    nojoo tietty muille vehkeillehän nuo on hyvä olla kunnossa..

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    sijota vähän enemmän ja osta sähköepis
    Menee hieman kalliiksi. Jos ostan tästä tämän 3M laitteen niin välirahalla saan viel uuden paineensäätimen ja vedenerottimen.



    Onko normaali kiekko 125mm vai 150mm?

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Vanha käsitäristin pitää vaihtaa uuteen. Minkä merkkinen ja mallinen paineilmaepäkesko kannattaa ostaa noin 200 euron hintaluokassa?
    sijota vähän enemmän ja osta sähköepis



    halvemmallakin vois jostain saada mut on muuten hyvä kone!
    huomattavasti kätevämpi kun paineilma epis ja ei tarvii koko ajan sen kompurankaan huutaa..

    pitäiskin melkein kysäistä töistä että oliko meillä se yksi vähemmän käytössä ollut jo myyty vai vieläkö se löytyis:think
    Last edited by dumppi; 06-05-2012, 16:45.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Vanha käsitäristin pitää vaihtaa uuteen. Minkä merkkinen ja mallinen paineilmaepäkesko kannattaa ostaa noin 200 euron hintaluokassa?

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Hynde View Post
    Kerropas dumppi, että minkälaisilla paineilla itse lakkaat?
    kyllä se taitaa siellä 1.6-1.8 pyöriä tuo kahvapaine.. digikahvallista ruiskua ei oo tällä hetkellä käytössä niin ei tarkkaan osaa sanoa mikä se paine on mut tuossa se pyörii..

    toki riippuu viuhkan leveydestä ja kohteesta mitä ruiskuttaa esim puskureissa sumuvalojen ja keskiaukkojen syvennyksiin pienennän painetta ja supistan viuhkaa että saa valuttamatta sinne lakan tasaisesti..

    painetottumuksia tosin on niin monta kun on maalariakin ja joskus siitä muistaaakseni on ollu puhetta tällä foorumillakin:think

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Mites tuon nitromorssin käyttö. Sitä ei varmaan ole hyvä muovipinnalle laittaa että maalia poistaisi? Ajatus olisi siis uudelleen niitä muoviosia maalata.

    Leave a comment:


  • Hynde
    replied
    Kerropas dumppi, että minkälaisilla paineilla itse lakkaat?

    Leave a comment:


  • mulkke
    replied
    Ja kannattaa tehdä testi ruiskutuksia johonkin muuhun kappaleeseen, jotta saat haettua paineet, sumut ja määrät kohilleen. Niin vois onnistua sitten ekalla kerralla, jos vain lakkaa riittää sellaiseen.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ipppa View Post
    Tarvis joltain tietävältä yksinkertaisia neuvoja.

    Ostin abs-muovista valmistetun m3 puskurin ja rupesin maalaamaan sitä.

    Puskuri oli valmiiksi pohjamaalattu, hajin maalikaupasta muutamandesin valmiiksi ohennettua maalia & lakkaa.

    Maalipinnasta tuli hyvä, annoin kuivua matta pinnalle ja lakkasin, mutta ei onnistunu. Lakkapinnasta tuli appelsiinimäinen jo eka kerralla, eikä se siitä mihinkään tasottunu vaikka anto kuivua. Eikä kiillä ollenkaan vaikka koitin vielä toisen kerroksen, sama rypylä pinta edelleen.

    Eli oisko tarvinu enemmän ohennetta lakan sekaan, millä suhteella ootte ohentanu? Ja millähän lakkaa kannattaa ohentaa? :think

    Nyt kun se on appelsiinipinta niin millä menetelmällä kannattaa koittaa hiua pois vai uutta lakkaa vaan päälle?

    Maalia ja lakkaa jäi onneksi yli että voi vaikka alottaa alusta.
    Hio nykyinen maalipinta varovasti 800-vedellä niin ettet puhkaise lakkapintaa(varo erityisesti kulmia).
    Laske pintaan uusi lakka niin, että ensin kuivahko kattava sumu/ohutkerros, anna hetki vetäytyä ja sen jälkeen märkää märälle ruiskutuskerroksilla lakkaa niin että pinta on lasimainen.
    Varmista että työskentelylämpötila on vähintään se +20C.
    Jos taas tökkii, palaa kohtaan A ja ota vesihiontapaperi käteen.
    Kolmannen epäonnistumisen jälkeen palaa taas kohtaan A, mutta jatka siitä paperikarheuteen 1200 ja 2000 ja kiilloita puskuri tahnalla näyttelykuntoon.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    siis lakkapinnasta tuli "appelsiinimäinen"?? eli kuiva? rohkeasti vaan sitä tavaraa siihen pintaan ja enemmän painetta nyt ekana tulee mieleen.. jos liian pieni paine niin varmasti jää rumannäköiseksi pinta laskipa sitä miten paljon tahansa:think

    Leave a comment:


  • Tuiske
    replied
    Originally posted by ipppa View Post
    ...Eli oisko tarvinu enemmän ohennetta lakan sekaan, millä suhteella ootte ohentanu? Ja millähän lakkaa kannattaa ohentaa? :think

    Nyt kun se on appelsiinipinta niin millä menetelmällä kannattaa koittaa hiua pois vai uutta lakkaa vaan päälle?

    Maalia ja lakkaa jäi onneksi yli että voi vaikka alottaa alusta.
    Millä ohensit lakkaa? Ja jos asiat ei oo ihan hallussa niin kysympä myös että millä pesit ruiskun ennen lakkausta? Onko kunnon vedenerottimet kompuran perässä?

    Ite hioisin lakan vesissä tasaiseksi ja sitten uus lakka päälle.

    Leave a comment:


  • ipppa
    replied
    Tarvis joltain tietävältä yksinkertaisia neuvoja.

    Ostin abs-muovista valmistetun m3 puskurin ja rupesin maalaamaan sitä.

    Puskuri oli valmiiksi pohjamaalattu, hajin maalikaupasta muutamandesin valmiiksi ohennettua maalia & lakkaa.

    Maalipinnasta tuli hyvä, annoin kuivua matta pinnalle ja lakkasin, mutta ei onnistunu. Lakkapinnasta tuli appelsiinimäinen jo eka kerralla, eikä se siitä mihinkään tasottunu vaikka anto kuivua. Eikä kiillä ollenkaan vaikka koitin vielä toisen kerroksen, sama rypylä pinta edelleen.

    Eli oisko tarvinu enemmän ohennetta lakan sekaan, millä suhteella ootte ohentanu? Ja millähän lakkaa kannattaa ohentaa? :think

    Nyt kun se on appelsiinipinta niin millä menetelmällä kannattaa koittaa hiua pois vai uutta lakkaa vaan päälle?

    Maalia ja lakkaa jäi onneksi yli että voi vaikka alottaa alusta.

    Leave a comment:

Working...
X