memebuy23buy

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dumppi
    replied
    Originally posted by Nikoh View Post
    Jep, kitin määrä/paperin karkeus on suorassa yhteydessä peltisepän pillun saantiin. Onneksi näitä on harvemmin missä peltimiehen oikaisematta jättäminen korvataan kitin määrällä ja näissäkin tapauksissa pakko pistää lasikuitua pohjatäytöksi ja suorittaa sille todella karkea hionta ja sitten vasta alkaa ns. kittaamaan
    näinhän se on
    mulla oottelee viikonloppu puhteiksi puoltoista kertaa katolleen pyöritelty landroveri työpaikalla

    onneks peltiseppä on käyttäny siihen oikeasti aikaa ja se on ihan suht fiksuksi sen saanut vaikka lunastukseen se olis kyllä mielestäni kuulunut
    noh sittempä sen näkee miten karkealla se pitää alottaa

    Leave a comment:


  • Nikoh
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    aika harvoin itsekkään enää nykyään käytän 120 karkeampaa.. 120 ja 180 yleisimmät mitä käytän epiksessä ja höylissä.. sitten hinkkavärin oikasuun höylään tietty 320 ja epikseen 500 ja pehmeä 800 mattaukseen:think

    tietysti sillon kun on oikeasti isoja kittauksia joihin saapi tyyliin purkilliseen heittää koko kovettajan tuubin ja sekotus koneella sekaisin ja sitten lätkiä kitti niin sillon saatan oikasta ensin jopa 40llä

    uskokaa pois niitäkin on nähty ja noin on tehty

    kiteistä roberlon multiextener on parasta mitä oon käyttänyt.. aikalailla samanlaista on myös coratop multiblue.. 3M kitti on kyllä sitten täyttä paskaa kannattaa välttää edes kokeilemasta.. tai no kokeilla voi kyllä. tosin meillekin tuli ensin näytepurkit mitkä oli ihan ok hioa ja levittää mutta auta perkele kun tilattiin 10 laatikkoa kun saatiin hyvä tarjous niin ihan täyttä paskaa.. kovaa kun metalli kitti ja ranteet kipeinä sai sekottaa ja levittää
    Jep, kitin määrä/paperin karkeus on suorassa yhteydessä peltisepän pillun saantiin. Onneksi näitä on harvemmin missä peltimiehen oikaisematta jättäminen korvataan kitin määrällä ja näissäkin tapauksissa pakko pistää lasikuitua pohjatäytöksi ja suorittaa sille todella karkea hionta ja sitten vasta alkaa ns. kittaamaan

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Nikoh View Post
    Kiteissäki on älyttömästi eroja tuon hiottavuuden kannalta, esimerkiksi meillä töissä on käytössä glasuritin kitit eikä kertaakaan ole tarvinnu 120:sta karkeammaksi mennä (ja mitä on 4cr, car systemin, roberlon tai evercoatin kittejä hionu niin ei todellakaan tarvetta 120 karkeammalle). Yleensä koneeseen 180paperi jolla raakahionta ja sen jälkeen höylällä suoraksi. Viimiseksi sitte hienolla paperilla alue yli ja hinkat päälle, eipähän ole ainakaan pelkoa että jälkikäteen tulis hiontanaarmuja tai yms. läpi.
    aika harvoin itsekkään enää nykyään käytän 120 karkeampaa.. 120 ja 180 yleisimmät mitä käytän epiksessä ja höylissä.. sitten hinkkavärin oikasuun höylään tietty 320 ja epikseen 500 ja pehmeä 800 mattaukseen:think

    tietysti sillon kun on oikeasti isoja kittauksia joihin saapi tyyliin purkilliseen heittää koko kovettajan tuubin ja sekotus koneella sekaisin ja sitten lätkiä kitti niin sillon saatan oikasta ensin jopa 40llä

    uskokaa pois niitäkin on nähty ja noin on tehty

    kiteistä roberlon multiextener on parasta mitä oon käyttänyt.. aikalailla samanlaista on myös coratop multiblue.. 3M kitti on kyllä sitten täyttä paskaa kannattaa välttää edes kokeilemasta.. tai no kokeilla voi kyllä. tosin meillekin tuli ensin näytepurkit mitkä oli ihan ok hioa ja levittää mutta auta perkele kun tilattiin 10 laatikkoa kun saatiin hyvä tarjous niin ihan täyttä paskaa.. kovaa kun metalli kitti ja ranteet kipeinä sai sekottaa ja levittää

    Leave a comment:


  • Nikoh
    replied
    Kiteissäki on älyttömästi eroja tuon hiottavuuden kannalta, esimerkiksi meillä töissä on käytössä glasuritin kitit eikä kertaakaan ole tarvinnu 120:sta karkeammaksi mennä (ja mitä on 4cr, car systemin, roberlon tai evercoatin kittejä hionu niin ei todellakaan tarvetta 120 karkeammalle). Yleensä koneeseen 180paperi jolla raakahionta ja sen jälkeen höylällä suoraksi. Viimiseksi sitte hienolla paperilla alue yli ja hinkat päälle, eipähän ole ainakaan pelkoa että jälkikäteen tulis hiontanaarmuja tai yms. läpi.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Täytyypä itsekkin kokeilla, kun vois ainakin kuvitella onnistuvan nopeemmin hemin tavalla. Se on kyllä totta, että 80 paperi on hienointa mitä kannattaa oikaisussa käyttää. 120:llä saattaa mennä jopa huonompaan suuntaan, jos kitti on vedetty vähän sinne päin ja kerenny kuivua kovaksi. Itellä on monesti ollu käytössä 60:stä paperia jolla vetää pinnan suoraksi.

    Leave a comment:


  • Nikoh
    replied
    Originally posted by riuska View Post
    Paras kitti pienien alueiden korjaukseen??
    2K hienokitti soveltuu varmaan parhaiten.

    Leave a comment:


  • riuska
    replied
    Paras kitti pienien alueiden korjaukseen??

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Hynde View Post
    Nimenomaan, kokeilu ei maksa mitään!!! Yleensähän nuo kitattavat alueet ovat niin pieniä, että yhdellä sipaisulla menee, mutta sitten kun sattuu se vähän isompi...

    Mites Hemi nuo eri kittilaadut. Käytätkö alkuun, jos on tarvetta, lasikuitukittiä ja viimeisissä vaiheissa siirryt hienompaan kittiin?
    Siis toki jos kitattavana on vain jokin kiveniskemä tai tai maalilohkeama, niin ne nyt käytännössä menee yhdellä sipaisulla, mutta jo hiemankin enemmän kerrosvahvuutta vaativat alueet kannattaa jakaa jo kahteen kittauskierrokseen.
    Eli kitatun alueen laatu paranee ja kun kitatun alue saadaan terävällä pitkäteräisellä mattopuukolla veistettyä heti lähes tasaan/muotoon, jää hiominen minimiin ja myös itse hiottu alue minimiin(näin mikäli kitattu alue vain paikkamaalataan/häivytetään).
    Itse en käytä varsinaista lasikuitukittiä lainkaan autohommissa.
    Syystä että hiontavaiheessa peruskitin alta paljastuva lasikuitukitti tuhoaa yritykset saada alue laadukkaasti oikaistua. Lasikuitukitit kun ovat huomattavasti kovempaa tavaraa kuin itse kitit, on homma aina työlästä ja vaikeaa jos/kun alta tuo lasikuitukitti paljastuu.
    Myös kitatun alueen muutaman satasen jälkipainuminen tapahtuu varsinkin kittialueen rajapinnoilla epätasaisesti mikäli peruskitin alla on "vihreä" lasikuitukittikerros.
    Ok, tämän huomaa vain laajoilla tummilla pinnoilla kuten mustassa katossa, mutta kuitenkin laatu hieman heikkenee näin toimittaessa.
    Eli, mikäli haluan alimmaiseen kitattuun kerrokseen jäykkyyttä+lujuutta(varsinkin mm.puskureissa), sekoitan itse sen lasikuidun siihen samaan kittiin mitä käytän ko.alueelle muutenkin.
    Eli minulla on tätä varten tuollaista hienoa palttinakudottua lasikuitumattoa josta revin/leikkaan n.20-30mm pitkää kuitua "tollon", jonka sitten sekoitan käyttämääni kittiin.
    Näin tehden saadaan kuitupituutta ja kitatusta kerroksesta erittäin luja, mutta kuitenkin jonkin verran vääntöä/elastisuutta kestävä kerros.
    Tämä itse tehty pitkäkuituinen kitti vain pitää vetää pintaan melko jäykällä teräslastalla voimakkaasti painaen jotta kitissä olevat kuidut asettuvat pinnalle mahdollisimman suoraan.
    Tässäkin heti kun kitattu pinta on "veistokelpoista", se muotoillaan/veistetään/höylätään perusmuotoon ja päälle vetäistään vielä lämpimälle pinnalle saman tien uusi peruskittikerros.
    Viimeistely/oikaisuhionnassa kovan ja pehmeän kitin rajoja ei tule ja itse asiassa hiottaessa ei edes huomaa missä kohtaa lasikuituvahvisteinen kerros alkaa.
    Myös tuo aavistuksen omainen jälkipainuminen on täysin tasaista, eikä "lainetta" mustallekkaan katolle synny vuodenkaan kuluttua.
    Last edited by Hemi; 07-08-2012, 13:14.

    Leave a comment:


  • Hynde
    replied
    Nimenomaan, kokeilu ei maksa mitään!!! Yleensähän nuo kitattavat alueet ovat niin pieniä, että yhdellä sipaisulla menee, mutta sitten kun sattuu se vähän isompi...

    Mites Hemi nuo eri kittilaadut. Käytätkö alkuun, jos on tarvetta, lasikuitukittiä ja viimeisissä vaiheissa siirryt hienompaan kittiin?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Hynde View Post
    Hmm... Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta tavalta kitata tuo Hemin tapa...:think Voisi olla ihan kokeilemisen ja opettelemisen arvoista. Tähän asti on menty ihan perinteisillä kittaa, kuivata, hio, kittaa jne. menetelmillä. Hidastahan tuo on isommissa kohteissa ja jos tuon Hemin tavan taitaa, niin aikaa voi kyllä säästyä.
    Tässä ei ole taustalla pelkästään ajan säästökään, vaikka toki näin tehden saadaan valmista valovuosi nopeammin kuin kittaa/hio/kittaa/hio menetelmällä.
    Tässä kuitenkin oleellisin juju on siinä että laajoistakin kitattavista alueista tulee luonnostaan varsin suoraa/oikean muotoista ja hyvälaatuista kun perusoikaisua tehdään myöskin tuossa "veistovaiheessa".
    Siinä kohtaa kun lopulta tartutaan hiomakoneeseen tai hiontatukeen, on kitattu alue jo suoraa/muodossaan ja samalla hionta on enään lähinnä pintaviimeistekyä ja hieno-oikaisua.
    Hionnan kokonaisaika jää huomattavasti lyhyemmäksi jos/kun kitattu alue on jo pariin kolmeen kertaan kitattu ja "höylätty" pitkällä metallilastalla.
    Eli koko kittausvaihe ennen lopullista viimeistely/oikaisuhiontaa kestää vain
    sen kahden/kolmen kittikerroksen kuivumisen verran....eli isokin kitattava alue saadaan oikaistua ja hiontaa vaille valmiiksi parissakymmenessä minuutissa. Nyt kun näin tehty kitattu alue on jo varsin suora/oikeassa muodossa, on varsinainen hionta-aikakin todella lyhyt ja näin toimien pölyä on ilmassa/versaalla miniimaalisen vähän.
    Ennen tuota oikaisu/viimeistelyhiontaa kannattaa kittipintaan vetäistä puolen metrin päästä kevyt spray mattamusta pöly päälle ja niin kauan kun mustia alueita löytyy, niin kauan on vielä tuen kanssa 80-karkeudella oikaistavaa=hiottavaa.
    Samalla kun näitä kitattuja kerroksia on se kahdesta kolmeen, ei huokosia/kraatereita juurikaan tule, eikä niistä tarvitse välittää.
    Tuossa oikaisuhionnassa tuo 80-karkeus on sitten minimi, eli esim.120-karkeutta ei tässä kohtaa saa pintaan näyttää.
    Syystä että mitä paremmin paperi puree hiottavaan kittipintaan, sitä suorempaa/laadukkaampaa hiotusta alueesta saadaan.
    Hionta kannattaa tosiaan aloittaa jo hieman ennen kuin kitti on täysin kovettunut, jolloin paperi pääsee puremaan kittipintaan kunnolla, oikaisten "höyläoikaistun" laajankin kitatun alueen nopeasti ja helposti todella virheettömäksi.
    Tämä kaikki 80-karkeuden pinta siis kitataan vielä kerran ohuesti lastalla voimakkaasti painaen ja joka hiotaan tukea käyttäen 120-karkeudella ja kevyesti 240-karkeudella ennen ensimmäistä hiontavärikerrosta.
    Tuo 240-karkeudella "pyyhkäisy" tehdään hieman laajemmalti kuin kitattu+hiottu alue on siihen asti.
    Näin "märkää märälle" kitaten saadaan laadukas kitattu alue maksimaalisen pienin huokosin, epäpuhtauksin ja ilman että kittiin sulkeutuu kosteutta.
    Mikä parasta, työaika putoaa helposti murto-osaan siitä jos kitattuja kerroksia yritetään aina välillä hiomalla oikoa(samalla siihen kittipintaan saadaan helposti hierottua rasvaa, epäpuhtauksia ja kosteutta).
    Älköön nyt kukaan kuvitelko että tässä pyritään maksimaalisiin kerrosvahvuuksiin jolla yritetään peitellä huonosti tehtyjä oikaisupohjia.
    Näin ei suinkaan ole, vaan tekijä kyllä huomaa että ko.prosessi vain vaatii onnistuakseen nimenomaan useampia kittaus/höyläys syklejä jotta itse hiomistyö pysyisi minimaalisena ja lopputulos laadukas/solidi.
    Ok, vaatii toki hieman harjoittelua tuo "kitin veistely/höyläys", mutta näin toimien ihan aloittelijakin lyhentää äkkiä työaikansa puoleen ja silti laatu selvästi paranee.
    Tähänkin toki taas tietävämmät esittävät eriävän mielipiteensä, mutta painotan nyt taas kerran että tämä olikin MINUN tapani tehdä ammatikseni kittihommia viimeiset +parikymmentä vuotta...joten vastuu on taas tässäkin lukijalla.
    Kuitenkin tämä on yksi tapa, eikä kokeilu maksa paljon.
    Last edited by Hemi; 06-08-2012, 23:57.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Valkoinen avovene pitäisi maalata uusiksi. Sisäpuoli todella sileä, ulkoa hieman karkeampi. Jos vanhan topcoatin hioo mataksi ja ruiskulla 1kerros automaali päälle? Vai pitääkö olla venemaali?

    Toisaalta helpommalla pääsisi pensseli tavaralla...
    taitaa tuo hempelin venemaali kuitenkin vähän halvempaa muistaakseni olla ja kun ne kerran on sinne tarkoitettukin niin sama kai se olis sitten oikeaa venemaalia olla:think
    Originally posted by Hynde View Post
    Hmm... Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta tavalta kitata tuo Hemin tapa...:think Voisi olla ihan kokeilemisen ja opettelemisen arvoista. Tähän asti on menty ihan perinteisillä kittaa, kuivata, hio, kittaa jne. menetelmillä. Hidastahan tuo on isommissa kohteissa ja jos tuon Hemin tavan taitaa, niin aikaa voi kyllä säästyä.
    tai sitten sanoo peltisepälle että käytäppäs nyt pikkusen enempi aikaa siihen oikomiseen niin menee kertakittauksella lähes joka kerta

    eivaan vois kait tuota kokeillakkin ihan pirukseen:think

    toisaalta kun ite teen yleensä 2-3 tai jopa 4 autoa kerralla niin kittiä on sekotusalustassa reippaammin ja käyn jokaisen yleensä kittaamassa kerralla..

    annan kuivaa ja käyn joka homman hiomassa höylän kanssa suoraksi ja jos jää vielä jotain kitattavaa niin uusi kiekka.. yleensä menee kerralla riippuu vähän homman koosta:think

    Leave a comment:


  • Hynde
    replied
    Hmm... Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta tavalta kitata tuo Hemin tapa...:think Voisi olla ihan kokeilemisen ja opettelemisen arvoista. Tähän asti on menty ihan perinteisillä kittaa, kuivata, hio, kittaa jne. menetelmillä. Hidastahan tuo on isommissa kohteissa ja jos tuon Hemin tavan taitaa, niin aikaa voi kyllä säästyä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Mitä olet tekemässä ja millä välineillä?

    Entisessä elämässä käytettiin duunissa jonkin verran kaksikomponenttista "itsetasoittuvaa" polyuretaanimaalia, muistaakseni Hempelin Polybest. Kunhan pohjatyöt on hoidettu kunnolla ja putsattu kohde silikoonista/rasvasta/liasta sekä huolehdittu tilan pölyttömyydestä, jättää tuo siveltimellä/telalla levitettynä lähes täydellisen tasaisen peilipinnan, myös kesto on erittäin hyvä.

    Myös reilu topcoat-kerros hionnan ja kiillotuksen kera voi olla vaihtoehto, joskin erittäin työläs sellainen...
    Valkoinen avovene pitäisi maalata uusiksi. Sisäpuoli todella sileä, ulkoa hieman karkeampi. Jos vanhan topcoatin hioo mataksi ja ruiskulla 1kerros automaali päälle? Vai pitääkö olla venemaali?

    Toisaalta helpommalla pääsisi pensseli tavaralla...

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Miten lasikuitu veneen maalaus kannattaisi hoitaa?
    Mitä olet tekemässä ja millä välineillä?

    Entisessä elämässä käytettiin duunissa jonkin verran kaksikomponenttista "itsetasoittuvaa" polyuretaanimaalia, muistaakseni Hempelin Polybest. Kunhan pohjatyöt on hoidettu kunnolla ja putsattu kohde silikoonista/rasvasta/liasta sekä huolehdittu tilan pölyttömyydestä, jättää tuo siveltimellä/telalla levitettynä lähes täydellisen tasaisen peilipinnan, myös kesto on erittäin hyvä.

    Myös reilu topcoat-kerros hionnan ja kiillotuksen kera voi olla vaihtoehto, joskin erittäin työläs sellainen...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Kiitos vastauksista.

    Tuon täyttämisen kanssa ei ole niin probleemaa. Klommot on nypitty ulos ja kuhmut on taputeltu aikalailla siististi alas. Lähinnä ruosteita hinkataan / puhalletaan ja kitataan sileäksi. Se tuli taas todettua että hiekkapuhaltamisen jälkeen kohdan saa pyöräyttää teräsharjalla puhtaaksi. Muuten niihin huokosiin jää santapölyä. Sitten nopea karhennus (aika karkealla). cleaneria, paineilmaa ja puhdasta rättiä olen näyttänyt pellille vielä ennen kittausta.
    Siis tokihan lommot otetaan aina ensin ylös ja tasoitellaan ennen kittausta, mutta pointti tuossa olikin nimenomaan se, että levitettävää kittiä ei tarvitse kerralla yrittää levittää kovinkaan tarkasti muotoa seuraten.
    Eli sistä saa olla reilustikkin liikaa mm.reuna-alueilla ja ensimmäisellä vedolla ei tarvitse yrittääkkään saada tarpeeksi kerrosvahvuutta.
    Tällöin prosessi vain nopeutuu niin paljon että tuon kitin kuivumisajasta ei tule ongelmaa.
    Samalla tällainen kolmeen kertaan pitkin metallilastoin levitetty ja "höylätty" kitattu alue pyrkii jo luonnostaan suoraksi, jolloin oikaisuhiottavaa jää vähän ja se yleensä onnistuu kertahionnalla.
    Nuo reijät maalipinnassa vaativat tietenkin hieman hienovaraisempaa otetta ja reilusti korkeaksi kitattu alue terävää mattopuukkoa.
    Eli tässäkin kitattu alue kannattaa veistää mattopuukolla varsinkin reuna-alueiltaan lähelle maalipinnan tasoa, jolloin alueen oikaisuhionta pysyy helpommin maksimaalisen pienellä alueella.
    Eli tässäkin se kitin levityksen tärkein vaihe=aika on juuri se n.minuutin/kahden aikaikkuna kun sitä voi ennen lopullista kuivumistaan vielä työstää leikkaavin työkaluin.

    Leave a comment:

Working...
X