memebuy23buy

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Mitä lasikuidun maalauksessa tulisi huomioida?
    Pohjalle normaali pohjamaali vai jotain muuta?
    Rockford jo kaiken oleellisen kertoikin, mutta painotetaan hieman.
    Eli itse pohjustan kaikki lasikuituosat niin että hion kaikki maalattavat pinnat hiomalla="mattaamalla" ne HUOLELLISESTI 120 tai jopa 80-karkeuden paperilla niin että varmasti kaikki kiilto on osasta lähtenyt ja pinta varmasti riittävän karhea.
    Pinta on pidettävä puhtaana rasvasta ja liasta ennen ensimmäistä hiontaväriruiskutusta ja "hifistellen" kannattaa pitää jopa hanskat kädessä koko hiontavaiheen(gelcoatpinnassa pienikin rasva myrkkyä joka jää hiontavärin alle).
    Hiontäväri myös HETI pintaan kun karhennushionta on tehty.
    Eli 5-10% ihan perus tinnerillä ohennettua 2K hiontaväriä pari kolme ruiskutuskerrosta päälle (Parempi vetää monta ohutta 1.4mm suuttimella haihtumistaukoineen, kuin yksi 2.0mm:n suuttimella vedetty paksu ruiskutuskerros).
    Huolellisen kuivaamisen jälkeen 240-karkeuden kuivapaperilla pinta sileäksi/naarmuttomaksi ja 30% lakkaohenteella ohennettu uusi 2k hiontaväri päälle.
    Paras lopputulos "hifistellen" saadaan kun pinta vielä hiotaan 600-800-vedellä ja pyyhkäistään hiontanaarmut yhdensuuntaisiksi harmaalla karhunkielellä ennen maalausta/lakkausta, mutta pelkkä punaisella karhunkielellä ohuena vedetyn hiontaväripinnan mattaus periaatteessa riittää kun paperilla kuitenkin varmistaa että pinnassa ei ole roskia.
    Näin karheisiin pohjiin tehden pinnan pitäisi kestää kohtuullisen hyvn ehyenä/virheettömänä vaikka lasikuidun gelcoat pinnassa pintä hiushalkeilua ajan myötä tapahtuisikin, puhumattakaan siitä että maali alkaisi kuoriutumaan heti kun gelgoat hieman elää.
    Last edited by Hemi; 18-07-2012, 13:56.

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Mitä lasikuidun maalauksessa tulisi huomioida?
    Pohjalle normaali pohjamaali vai jotain muuta?
    Ei oikeastaan mitään ihmeellistä. Jos on paljaalla geelipinnalla (=gelcoat), niin tulee huomattavan hyvin karhentaa. Liian usein näkee kuituosia, joista maalit hilseillyt ja alla koskematon esim. valkoinen geelipinta. Hieman kovaa hioa, mutta miehestä kiinni. Huomioitavaa on myös huolellinen rasvanpoisto.
    Karhennuksen jälkeen normaalisti hiontaväriä.

    Ilman geeliä oleva paljas lasikuitupinta -> hinkkaväriä.

    Aiemmin maalattuihin karhennus ja hinkkaväriä.

    Näin ympäripyöreästi kaikille: mitä tahansa maalataan, niin hyvä lähtökohta onnistumiselle on, että vedetään joka osa hiontavärillä ensimmäisenä. Poislukien luonnollisesti muovitartunnat, hapot jne.
    Last edited by Rockford; 18-07-2012, 13:34.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Tuli investoitua tohon Mirkan sähköepikseen ja ei voi kun kehua.
    Kukakohan tuon valmistaa? Mirkallahan ei mitään sähkötyökaluvalmistusta ole....

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Mitä lasikuidun maalauksessa tulisi huomioida?
    Pohjalle normaali pohjamaali vai jotain muuta?

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    sijota vähän enemmän ja osta sähköepis



    halvemmallakin vois jostain saada mut on muuten hyvä kone!
    huomattavasti kätevämpi kun paineilma epis ja ei tarvii koko ajan sen kompurankaan huutaa..

    pitäiskin melkein kysäistä töistä että oliko meillä se yksi vähemmän käytössä ollut jo myyty vai vieläkö se löytyis:think
    Tuli investoitua tohon Mirkan sähköepikseen ja ei voi kun kehua.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by coupe320 View Post
    vai pitääkö vielä ruosteenesto maali puhtaalle pelille?
    Sen 20€ mitä happopohjamaali maksaa, voi juoda.
    Hyvälaatuista kittiä puhtaalle karhennetulle pellille. Sitä voi jokainen miettiä miten saatanan tiukkaan kitti istuu pellissä. Kokeilee vaikka raapata metallisesta kittilastasta jämiä pois kun se on tunnin pari kuivunut, tai meisselistä. Niissä on kumminkin ihan kiiltävä (eikä kumminkaan puhdistettu) teräspinta. Noin niinkuin vertailuksi.
    Happopohjamaalista omana kokemuksena, tarttuu miten kuten peltipintaan, mutta siinä ei tahdo tavara pysyä kiinni (tai, saa kuivua aivan helvetin kauan ennenkuin siihen laittaa mitään päälle). Eikä sitä happopohjaa oikeastaan tarvii mihinkään.

    Jarno
    Last edited by petrolhead; 16-07-2012, 22:15.

    Leave a comment:


  • Funki
    replied
    Originally posted by coupe320 View Post
    kolmekutosesta ois konepelti maalauksen tarpeessa kun pikku ruoste kuprua on ala laidassa muuten ois hyvä pinta, meneekö oikein jos:

    hiekkapuhallus vain ruostekohtiin
    hionta/karhennus loppu koko konepellille
    hiontaväri koko pellille
    karhennus
    kitti jos tarvii
    Pohjamaali
    maali (kuinka monta kerrosta?)
    lakka ( kuinka monta kerrosta?)

    kuinka monta kerrosta maalia ja kuinka pitkään pitää antaa kuivua kerrosen välillä? entä lakkaus samalla tavallako?

    värinä ois sonderlack eli olikohan joku arcticblau metallic tai joku erikoisväri...
    1.hiekkapuhallus/somalilaikkaus/epäkeskohionta ruostekohtiin
    2.maalipinnan "mattaus" esim. 800 paperilla
    3.happo ns. ruosteenestomaali kohtiin jossa on pellillä
    4.kittaus/hionta
    5.hiomaväri pelille. toimii pohjavärinä eikä tarvitse sitä erikseen
    6.hiomavärin hionta
    7.väri pintaan (vesivärit 1 kerros + harso eli nopea sumautus alueen yli) (akryyli 1 tasainen märkä kerros, ei vaadi lakkausta mutta voi lakata jos tahtoo extra blingiä)
    8. 2 kerrosta lakkaa. lakaukksessa vedä yksi kerros ja annat kuivua noin +5min ja kokeilet sormella esim. telineestä lakkaa, jos lakkaa ns. "napsuu" eli ei jää sormeen lakkaa mutta on märkää niin silloin ei muuta kun seuraava kerros päälle

    Tuossa nyt on nopeasti ja epäselvästi selitettynä autotallimaalarille
    Last edited by Funki; 15-07-2012, 22:34.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ei minun mielestä kannata hiekkapuhaltaa kiveniskemiä, ellei sit ole pahasti lähteny jo pidemmälle mytimään niistä. Ennemmin vaikka epäkeskolla 80 paperilla hioo kiveniskemien alueelta pellille, muualta mattaa ja vetää pellille hiotulle alueelle epoksin. Sit kittiä sinne mihin tarvii ja hinkkaväri päälle koko peltiin. Hionta väriä varten, tarvittaessa toinen kerros hinkkaväriä + hiontaa ja siihen sit värit ja lakata päälle. Näin ainakin itse tekisin. Gurut korjaa

    Haihdutusvälit ja kerrosten määrä/paksuus riippuu vähän maalin mallista/merkistä. Maalin myyjä osaa vastata niihin paremmin ja ainakin oulun väripolarilta sai tarkan kirjalliset ohjeet näihin.

    EDIT vai luinko nyt ihan väärin. Jos ruostetta on, niin niihin kohtiin tottakai hiekkapuhallus. Mut kiveniskemien ja ruosteen alueelta kannattaa silti hioa kunnolla pellille vähän laajemmalta alueelta, niin ei ravii kitillä täytellä turhaan.
    Last edited by Pazi88; 15-07-2012, 22:32.

    Leave a comment:


  • coupe320
    replied
    vai pitääkö vielä ruosteenesto maali puhtaalle pelille?

    Leave a comment:


  • coupe320
    replied
    kolmekutosesta ois konepelti maalauksen tarpeessa kun pikku ruoste kuprua on ala laidassa muuten ois hyvä pinta, meneekö oikein jos:

    hiekkapuhallus vain ruostekohtiin
    hionta/karhennus loppu koko konepellille
    hiontaväri koko pellille
    karhennus
    kitti jos tarvii
    Pohjamaali
    maali (kuinka monta kerrosta?)
    lakka ( kuinka monta kerrosta?)

    kuinka monta kerrosta maalia ja kuinka pitkään pitää antaa kuivua kerrosen välillä? entä lakkaus samalla tavallako?

    värinä ois sonderlack eli olikohan joku arcticblau metallic tai joku erikoisväri...
    Last edited by coupe320; 15-07-2012, 21:49.

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by Maikkeli View Post
    Projektiautoon vedetty nyt kerros 2k-epoksia ja siihen päälle kittiä. Vedänkö nyt vielä epoksia tohon kitin päälle jolla suljen sen pinnan kokonaan ja siihen päälle sitten pohjamaalia?
    Hinkkaväriä suoraan.

    Leave a comment:


  • Maikkeli
    replied
    Projektiautoon vedetty nyt kerros 2k-epoksia ja siihen päälle kittiä. Vedänkö nyt vielä epoksia tohon kitin päälle jolla suljen sen pinnan kokonaan ja siihen päälle sitten pohjamaalia?

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Samppae39 View Post
    Mistähän johtuu, että 2k lakka on vielä kahden viikon jälkeenkin pehmeä? Jää kynnellä painamalla jälki...
    pilaantunutta/väärää/ kovettajaa.. edes hitaalla kovettajalla ei pitäisi kahden viikon jälkeen enää koloa jäädä..

    minkälaiset maalausolosuhteet on ollu?

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Mistähän johtuu, että 2k lakka on vielä kahden viikon jälkeenkin pehmeä? Jää kynnellä painamalla jälki...

    Leave a comment:


  • kalz
    replied
    tänää tuli vedettyä pinta maali kolmenelkun konepeltiin ja kuinkas siinä kävikään.. oliko syy sitten maalarin, valaistuksen vai turhan paksun paksun maali coktailin:think.. mutta pari ikävää valumaa siihen pääsi tulemaan..
    eli korjaus vinkkejä kaipaisin tuohon? tottakai ensin käydään partyt katsastamassa, mutta sen jälkeen täytys korjata nuo jäljet..

    Leave a comment:

Working...
X