Pitäis zetaan uusi akku hommata. Mihin kannattaa rahansa laittaa? Nyt siellä on ollut noin 10 vuotta Bilteman perusakku. Samanlaista vai kannattaako panostaa? Optima kestäisi myyntipuheen mukaan 3-kertaa tuon ajan, 30 vuotta? Tietenkin keveys kiinnostaisi, mutta päätin pudottaa vyötäröltä sen 10 kiloa kesään mennessä, joten +-0? Toi Litium nyt vaikuttaa vielä keskustelun perusteella vähän epävarmalta vaihtoehdolta?
Paljonko sitä Ah:ta tarvitsisi? Nyt kai joku ~60 ampeerinen. Ajo on pätkää, mutta sähkölaitteita ei juuri ole. Talvet käyttämättömänä, mutta olen muutaman kerran talvessa aina akun ladannut. Hinnalla nyt ei suurta merkitystä, mutta turhasta en viitsi maksaa.
Mun alle 2v vanhan akun saisit halvalla heti kun mä laitan litiumit keväällä
E46:ssa vastaava ylläpitolaturi, tosin asennettuna konttiin oikealle puolelle verhoilun alle akun viereen. Sisätilapistokkeelta hanttarin jalkatilasta Defan T-kappaleella panssarikaapelia verhoilun alla atakakonttiin, mahtuu juuri ja juuri takapenkin vieritse, siinä oli ahtain kohta. Muistaakseni panssarikaapelia meni neljä metriä vai neljä ja puoli ja sekin otti tiukalle kun alkupäässä hanskalokeron alla piti tehdä aloituskierros.
Ei ole ainakaan akkua keittänyt pilalle ja pirssi on käynnistynyt nätisti. Paha sanoa paljonko auttaa mutta tuskin haittaakaan toimintaa.
Joo minulla oli aikeina se asentaa tohon konehuoneen haarotuksen väliin defan jatkokaapelilla, ja suoraan kytkeä se noille apustarttiterminaaleille. Ainakin c-tekki on niistä hyvin akkua ladannut sekä Z4 että E46..
On vaan turkasen kalliita noi defan pienet johdonpätkät, tarvii käytettynä ettiä.
Joo minulla oli aikeina se asentaa tohon konehuoneen haarotuksen väliin defan jatkokaapelilla, ja suoraan kytkeä se noille apustarttiterminaaleille. Ainakin c-tekki on niistä hyvin akkua ladannut sekä Z4 että E46..
On vaan turkasen kalliita noi defan pienet johdonpätkät, tarvii käytettynä ettiä.
Käytettyjä pätkiä laitoin itsekin, olisko ollut yksi kahden metrin ja pari metristä sekä vielä yksi puolimetrinen pätkä. Näitä oli foorumilla myynnissä kohtuuhintaan, ei hotsittanut ajatus edes Motonetin hinnoilla uusista kaapeleista. T-kappaleeseen oli pakko uhrata 28€ uutena.
Kyllä muovi, o-rengas ja prässätty kupari on hinnoissaan....
Kannattaa sitten olla tarkkana, jos sen LiFePO4 akun hankkii autoonsa. Ainakin nuo Shorai akut on ihan huijausta, kun niissä ilmoitetaan kapasiteetti PbEq. Esimerkiksi isoimman 36Ah PbEq akun oikea kapasiteetti on ~12ah. Tämä siksi, että tuo tuo PbEq tarkoittaa vaan, että vastaa 36ah lyijyakkua ja todellinen kapasiteetti on 1/3 ilmoitetusta.. Sitten kun vielä katsoo noiden akkujen virranantakykyä niin eihän noilla tee yhtään mitään Suomen talvessa.. 200A maksimi lämpimällä akulla. Tuskin tapahtuu -20C enää muuta kuin klik, klik, klik..
Lipo akuissa riittäisi virta, mutta turvallisuus jättää toivomisen varaa. Otetaan nyt esimerkiksi: Turnigy nano-tech A-SPEC G2 5000mah 4S 65~130C. Tuosta 5Ah akusta irtoaa käynnistykseen 650A ja painoa 537g. Pari tuollaista niin kapasiteetti olisi jo melkein sama kun Shorain akussa, mutta starttaukseen löytyykin jo 1300A ja painoa n.1kg.
Mielestäni lithium akkuteknologia ei vielä oikein sovellu katukäyttöön Suomen olosuhteissa.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
No noihan on nyt ihan itsestään selvyyksiä, ei 12Ah lyijyhappoakullakaan tapahtuisi muuta kuin klik klik klik. Pitää ostaa sellanen mikä ei ole moottoripyörälle mitoitettu vaan omaan autoon sopiva.
No noihan on nyt ihan itsestään selvyyksiä, ei 12Ah lyijyhappoakullakaan tapahtuisi muuta kuin klik klik klik. Pitää ostaa sellanen mikä ei ole moottoripyörälle mitoitettu vaan omaan autoon sopiva.
No ei vaikuttanut olevan kun esim. jannmann oli kiinnostunut tuosta Shorain 36ah akusta, jonka todellinen kapasitteeti onkin se 12Ah. Itse sanoit:
No alle 100€ saa 20Ah akun jo joka vie 60Ah akkua jo ihan reilusti kunhan ei ole tarpeen pitkään käyttää ilman että auto olisi käynnissä. Bms toki hyvä olla muttei lainkaan pakollinen. Mun mielestä turha varoittaa lämpötiloista kun ne pitäis vaikuttaa vähemmän kuin lyijyakussa...?
Bosch S5005 (60Ah) painaa 16kg, käynnistysvirtaa irtoaa 610A, hinta 100€. Satasella saa sen 20ah GWL LiFePO4 akun, jossa lähtee 200A. En ymmärrä miten se vie akkua, josta irtoaa kolminkertainen käynnistysvirta? En tarkoita vittuilla, mutta ihan hyvä täällä on nyt rehellisesti näistä puhua, niin ei mene kukaan tälläistä ostamaan ymmärtämättä mitä on ostamassa.
Mainitaan nyt vielä vertailuksi, että vasta vasta 60Ah GWL LiFePO4 akku tarjoaa 600A ja painoa onkin jo 11,5kg, hinta $360. Eihän tuollaista virtaa monikaan auto tarvitse, mutta parempi, että sitä on liikaa kun liian vähän. Aina se akku ei ole täynnä, kova pakkanen vaikuttaa tuohon virtaan melkoisesti jne.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
No ei vaikuttanut olevan kun esim. jannmann oli kiinnostunut tuosta Shorain 36ah akusta, jonka todellinen kapasitteeti onkin se 12Ah. Itse sanoit:.
Itsellä on kyllä tiedossa, ettei akussa ole tota 36Ah, mutta niin sitä mainostetaan joten siksi mainitsin pelkän mallin.
Ympärivuotiseen käyttöautoon en näe mitään järkeä laittaa litium akkua.
Mutta harraste peleissä joissa haetaan pientä painonsäästöäkin, se on oiva valinta kunhan ymmärtää akun ominaisuudet.
Kuten jo aiemmin mainitsin, kaverin kilpuri käynnistyy hienosti 9,2Ah Aliant x4 akulla. Toivon että toi Shorai jaksaa käynnistää mun kasin kun se on sentään n. 12Ah lyijyakkua vastaava Sitten sen näkee.
Itsellä on kyllä tiedossa, ettei akussa ole tota 36Ah, mutta niin sitä mainostetaan joten siksi mainitsin pelkän mallin.
Ympärivuotiseen käyttöautoon en näe mitään järkeä laittaa litium akkua.
Mutta harraste peleissä joissa haetaan pientä painonsäästöäkin, se on oiva valinta kunhan ymmärtää akun ominaisuudet.
Kuten jo aiemmin mainitsin, kaverin kilpuri käynnistyy hienosti 9,2Ah Aliant x4 akulla. Toivon että toi Shorai jaksaa käynnistää mun kasin kun se on sentään n. 12Ah lyijyakkua vastaava Sitten sen näkee.
Laitahan sitten testiä, jos moisen asennat. LIPO olisi kyllä ihan houkuttava kun kasikin hörähtäisi kivasit jo 0.5kg painoisella akulla. Se pitäisi vaan saada koteloitua ja sijoitettua hieman turvallisempaan paikkaan kun nykyinen akku. Ovat vaan sen verta herkkiä, että eivät oikein sellaisenaan autoon sovi. Lentokoneissakin on Lithium-ionia. Niitä akkuja on tosin kyllä useampi kärähtänyt.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Eikös Boeingissa niitä akkuja kärähdellyt ja uusi Airbus on siksi varustettu konservatiisemmilla akuilla?
Joo kyllähän niitä dreamlinerissa kärähteli. Airbus taisi sen jälkeen ilmoittaa, että varustaa uuden A350 mallin perinteisillä nicd akuilla. Lithiumia löytyy muistaakseni myös A380, eli siitä isoimmasta matkustajakoneesta. Taisi tosin olla vain hätävalaistuksessa akkuina.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Eikö noissa oo vakiona tuo S5, mutta bemarin tarrat tilalla. Itellä on tuommonen e6x 110ah akku e38:ssa ja ihan samannäkönen ku s5.
Ok. Eli varmaan ihan jees akku?
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
On se toiminut itsellänikin ihan hyvin, mutta jostain syystä aiempi samanlainen happani pari vuotta vanhana. Se ei ollut mun ostama, niin en varmaksi osaa sanoa mikä sille tuli.
Comment