Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lasikuitu / Hiilikuitu nurkka

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    #31
    Tuossa tietoa uunituksen lämmöistä

    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39

    Comment

    • HKM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 427
      • Sipoo

      #32
      Originally posted by jannmann View Post
      Tämä selviää eri epoksien tiedoista.
      Esim. käyttämäni SP115
      Jota kovetetaan 28pvä 21°C vs. 24h 21°c + 16h 50°C


      barcol hardness 30 vs. 37
      cast tensile strength (MPa) 70,3 vs. 75,9
      lamin comp. strength (MPa) 398 vs. 444

      Eli kyllä jälkikovettaminen isommalla lämmöllä selkeästi parantaa ominaisuuksia.
      Tosin kaikkia kappaleita ei ole kovin helppo lämmittää koon puolesta.
      Guritin sivuilta löyty tietoa lämmön vaikutuksesta kuivumisaikaan

      Temp ˚C Time
      70 16 hours
      75 12 hours
      80 8 hours
      85 6 hours
      90 3 hours 45 minutes
      100 100 minutes
      110 50 minutes
      120 25 minutes

      Uskoisin että infrapunalla pääsee kohtuu helposti tuonne sadan asteen paremmalle puolelle. Toisaalta lämpö pitää ilmeisesti nostaa tasaisesti ylös ja se on IR:llämahdotonta tai ainakin vaikeaa

      Lähde: http://www.gurit.com/files/documents/SE_70_v5.pdf
      Last edited by HKM; 05-07-2011, 22:35.
      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
      Ex. E30 318is
      Ex. Jaguar XJR
      Ex. E39

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #33
        ----------------------
        Last edited by jannmann; 22-02-2012, 14:42.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #34
          Originally posted by jannmann View Post
          Pitäis joskus kokeilla rakentaa joku patentti jossa vois ton 50°C saada aikaan polttamatta taloa.
          Sauna :think


          ...tosin löylyihin saattaa jäädä jokin pikantti sivuhaju...
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • HKM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 427
            • Sipoo

            #35
            Tuo infrapuna vois olla potentaalinen vaihtoehto tuolle uunille. Tilasin noita lamppuja aikoionaan saksasta reiluun 150€/kpl. eli hinta ei ole paha ja ainakin maalaushommissa korvaamaton...tässä tapauksessa kyse on enemmän tuosta lämpötilan kontrolloimisesta mikä voi olla ir:n kanssa hankalaa. Kokeilen ihan huvikseni tuota pajalla ja raportoin sitten myöhemmin.

            Pistin kyselyä lisäksi tuonne Guritin tekniseen asiakaspalveluun tuosta Ir:n käytöstä. Googlettamalla löytyy akateemisia artikkeleita ir:n testauksesta mutta näyttää olevan kaikki maksullisia
            Last edited by HKM; 05-07-2011, 23:41.
            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
            Ex. E30 318is
            Ex. Jaguar XJR
            Ex. E39

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #36
              -----------------------
              Last edited by jannmann; 22-02-2012, 14:42.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • HKM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 427
                • Sipoo

                #37
                Originally posted by jannmann View Post
                Konepelti muotteineen saunaan alipainevehkeiden kanssa ja vielä niin, että se pysyy ryhdissään kun lämpenee.. :think

                Ei kyllä meikäläisen saunaan.

                Lähinnä mielessä on ollut vaikka kovavillasta/uretaanista tehty koppi jonka laittaa muotin/kappaleen päälle ja sinne joku sähköpatteri jne. vastaava termostaatti ohjattu lämmitys.

                Tosin edelleenkin noi ilman huoneenlämpöä tehdyt kappaleet on ihan sika jäykkiä jo muutenkin. Eli itsellä ei ihan heti ole tarvetta tolle lisälämmityksen tuomalle lisäjäykkyydelle. Ei siitä tosin haittaakaan ole, mutta kun se ei ole pakollista noissa mun osissa, niin eipä ole ollut kiinnostusta siihen.
                Näinhän se on. Toki jäykkyyden lisäksi lämmöllä saavutetaan nopeampi kuivumisaika
                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                Ex. E30 318is
                Ex. Jaguar XJR
                Ex. E39

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #38
                  Vastaus Guritilta liittyen infrapunan käyttöön kuivaamisessa:

                  K: Have you tested or experienced infrared as a method of heating resin. I'm new to your products but i'd like to understand if I can benefit by using short wave IR for faster curing process and extra strength. I'm using carbon and glass fiber and product called Prime 20LV

                  V: This method of heating to cure / post cure items is widely used in the marine industry due to easy of set up and flexibility.

                  The only point I would like to make is that care needs to be taken to ensure that spot high temperatures are not generated at the centra of the area being heated, and that the edges of the area are heated sufficiently. I would suggest that temperature are checked to ensure the whole area / component is heat evenly.
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • Sene
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 925
                    • Enschede, The Netherlands

                    #39
                    Originally posted by HKM View Post
                    Vastaus Guritilta liittyen infrapunan käyttöön kuivaamisessa:

                    K: Have you tested or experienced infrared as a method of heating resin. I'm new to your products but i'd like to understand if I can benefit by using short wave IR for faster curing process and extra strength. I'm using carbon and glass fiber and product called Prime 20LV

                    V: This method of heating to cure / post cure items is widely used in the marine industry due to easy of set up and flexibility.

                    The only point I would like to make is that care needs to be taken to ensure that spot high temperatures are not generated at the centra of the area being heated, and that the edges of the area are heated sufficiently. I would suggest that temperature are checked to ensure the whole area / component is heat evenly.

                    Vois tosiaan kuvitella että pelkällä IR "lampulla" saa aika pahoja spotteja aikaan, joku reikänen kulmalla oleva diffuuseri suoraan lampun alle saattais auttaa asiaan.
                    F11 LCI 535xi


                    Ex.

                    E36 320i sedan
                    E36 LCI 328i coupe
                    E61 LCI 530xi

                    Comment

                    • Sene
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 925
                      • Enschede, The Netherlands

                      #40
                      Täältä btw löytyy hyvä infopaketti eri weave:n ominaisuuksista: http://www.solarcomposites.com/fabricchoice.html

                      Ja täältä joskus hintoja katselin: http://compositeenvisions.com/rigid-...eave-black-87/

                      Näytti olevan sillon ainaki aika halpaa mut en oo nyt vertaillu mihinkään lähiaikoina.
                      F11 LCI 535xi


                      Ex.

                      E36 320i sedan
                      E36 LCI 328i coupe
                      E61 LCI 530xi

                      Comment

                      • HKM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 427
                        • Sipoo

                        #41
                        Tuosta perustietoutta komposiiteista
                        Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                        BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                        Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                        Ex. E30 318is
                        Ex. Jaguar XJR
                        Ex. E39

                        Comment

                        • JLR89
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 3
                          • Naantali

                          #42
                          Olisko tommonen lämpö peitto omiaan tommoseen lämmön nostatukseen, tällä laitteella pitäis pystyä säätää lämpöä jne ?http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/452123 :think
                          Last edited by JLR89; 09-07-2011, 23:40.

                          Comment

                          • Sene
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 925
                            • Enschede, The Netherlands

                            #43
                            Originally posted by JLR89 View Post
                            Olisko tommonen lämpö peitto omiaan tommoseen lämmön nostatukseen, tällä laitteella pitäis pystyä säätää lämpöä jne ?http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/452123 :think
                            Vähän eppäilen ettei tuo nosta lämpöjä tarpeeks korkeelle kun on ihmisille tarkotettu.
                            F11 LCI 535xi


                            Ex.

                            E36 320i sedan
                            E36 LCI 328i coupe
                            E61 LCI 530xi

                            Comment

                            • HKM
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 427
                              • Sipoo

                              #44
                              Originally posted by Sene View Post
                              Vähän eppäilen ettei tuo nosta lämpöjä tarpeeks korkeelle kun on ihmisille tarkotettu.
                              Joo. lämmöt pitää saada nostettua tasolle 60-90 astetta. sattuuko kukaan tietämään mistä tuommosen "teollisuusversion" saisi hankittua?
                              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                              Ex. E30 318is
                              Ex. Jaguar XJR
                              Ex. E39

                              Comment

                              • Sene
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 925
                                • Enschede, The Netherlands

                                #45
                                Originally posted by HKM View Post
                                Joo. lämmöt pitää saada nostettua tasolle 60-90 astetta. sattuuko kukaan tietämään mistä tuommosen "teollisuusversion" saisi hankittua?

                                Esim. http://www.briskheat.com/ Hinnoista ei tosin mitään tietoa mut ainakin lämmityskamoja löytyy.
                                F11 LCI 535xi


                                Ex.

                                E36 320i sedan
                                E36 LCI 328i coupe
                                E61 LCI 530xi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎