memebuy23buy

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Troton käy ihan hyvin, näillä kun ei tänä päivänä ole niin suuria eroja että ”kotimaalarin” pitäisi välittää juuri muusta kuin hinnasta (brändi maksaa pienkuluttajalle aivan turhaan).
    Se mitä suosittelen erittäin lämpimästi ennen isompien pintojen lakkausta, on
    ehdottomasti vetää ainakin pari kertaa treenipinnat. Eli puolen etulokasuojan kokoinen ala joka on pystypintaa.
    Tämä itse asiassa tulee säästämään lakkaa, vaivaa ja näkyy parempana lopputuloksena.
    Eli jokainen lakka, lakkausympäristö, lakkauslämpötila, lakkaruisku ja lakkaaja ovat yksilöitä joiden optimointi vaatii ehdottomasti sitä lakkaamista ja ihan turha lähteä harjoittelemaan auton kylkeen.
    Sitäkään en nyt voi aloittelevalle liikaa korostaa että anna oikeasti sen ekan harsorundin vetäytyä+kiinnittyä kunnolla pinnoille ennen kuin vedät ekan märän (se eka märkäkin vielä ”kuivaplus”).
    Jos ajatuksena on lakata maalata+lakata koko auto, niin älä missään tapauksessa yritä tehdä sitä yhtenä vetona(vaatii oikeasti ammattitilat+vetäjän jos tavoitellaan hyvää lopputulosta).
    Maalista nyt riippuen maksimissaan pitkä kylki kerrallaan ja sellainen kiireetön matalasykkeinen fiilis hommaan ja tuplaa annetut vetäytymisajat.
    Yleensä tuossa tahtoo aloittelijalle tulla sellainen ”paniikinomainen” täysin tarpeeton hosuminen/kiirehtiminen ja sitä pitäisi tietoisesti välttää.

    Minkälainen väri tulee lakan alle?
    Oon minä ruiskulla pintaa vetänyt, en tosin koko autoa. Kivijalkaliikkeestä kun käy hakemassa esim. standoxin lakkaa monta litraa niin se on aika kallista, osaavat meinaan pyytää hintaa, ja kun tutun automaalarin kanssa kerran keskusteltiin mahdollisimman hyvästä/tasaisesta pinnasta suoraan ruiskun jäljiltä, niin meinas että se vaatii tuon välihionnan. Ainakin tällaiselle amatööri tallimaalarille. Jos kaveri asuis lähempänä kuin Vantaalla niin oisin lahjonut hänet maalaamaan, ja samalla ollut itse mukana oppimassa.

    Näin minä juuri ajattelin maalauksen tehdä että en yritäkään ahnehtia liikaa, vaan maalaan tietyt alueet ja osat erikseen. Väri tulee olemaan tuo alkuperäinen diamand schwartz,, tarkkaa sävyä en muista mutta senhän saa skannerilla. Joillakin maaleilla, värillä ja sävyllä on taipumusta näyttää herkemmin sävy eroa, niin aattelin teettää kerralla sen verran värimassaa että sillä samalla sekoitteella ruiskuttaa yhden kyljen. Auton kylkeähän porukka ensimmäisenä kyttää haukan katseella ja etsii virheitä.

    Onko tietoa kauanko valmis, vesipohjainen väri säilyy hyvänä? Tiiviissä astiassa tietysti. Tähän asti kun olen väriä hakenut, niin se on tullut parin päivän sisällä suihkittua pintaan.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Nyt ois mukava kuulla kokeneilta maalareilta mielipiteitä, että minkä kirkaslakan sitä valitsisi, ja mistä sen hankkisi :think

    Tarkoitus on ottaa jälleen tuo cabrio työn alle, ja tehdä loput sipistelyt auton ulkopinnoille yms. niin ajattelin että kun saan loput pohjatyöt valmiiksi niin sama maalata koko auto yliasti :think

    Itse olen ajatellut alustavasti Troton master HS:ää. Trotonista itsellä kokemusta vain pohjatyöaineina, missä olleet kyllä hyviä.

    Seikka minkä olen ajatellut toteuttaa olisi, että koska tuon trotonin tai jonkin muun edullisemman lakan kanssa ei tulisi heti rahallista konkurssia, niin tekisin lakkauksen seuraavasti: harso ja 2 märkää kerrosta. Antaa kunnolla kuivua ja sitten rehellinen välihionta. Taas harso ja 2 märkää. Jos lakan viskositeetti lämpötilaan nähden sattuu osumaan nappiin, ja kuun, planeettojen sekä tähtien asento taivaalla, niin pitäis olla jo melko hyvä pinta tällä opilla :think
    Troton käy ihan hyvin, näillä kun ei tänä päivänä ole niin suuria eroja että ”kotimaalarin” pitäisi välittää juuri muusta kuin hinnasta (brändi maksaa pienkuluttajalle aivan turhaan).
    Se mitä suosittelen erittäin lämpimästi ennen isompien pintojen lakkausta, on
    ehdottomasti vetää ainakin pari kertaa treenipinnat. Eli puolen etulokasuojan kokoinen ala joka on pystypintaa.
    Tämä itse asiassa tulee säästämään lakkaa, vaivaa ja näkyy parempana lopputuloksena.
    Eli jokainen lakka, lakkausympäristö, lakkauslämpötila, lakkaruisku ja lakkaaja ovat yksilöitä joiden optimointi vaatii ehdottomasti sitä lakkaamista ja ihan turha lähteä harjoittelemaan auton kylkeen.
    Sitäkään en nyt voi aloittelevalle liikaa korostaa että anna oikeasti sen ekan harsorundin vetäytyä+kiinnittyä kunnolla pinnoille ennen kuin vedät ekan märän (se eka märkäkin vielä ”kuivaplus”).
    Jos ajatuksena on lakata maalata+lakata koko auto, niin älä missään tapauksessa yritä tehdä sitä yhtenä vetona(vaatii oikeasti ammattitilat+vetäjän jos tavoitellaan hyvää lopputulosta).
    Maalista nyt riippuen maksimissaan pitkä kylki kerrallaan ja sellainen kiireetön matalasykkeinen fiilis hommaan ja tuplaa annetut vetäytymisajat.
    Yleensä tuossa tahtoo aloittelijalle tulla sellainen ”paniikinomainen” täysin tarpeeton hosuminen/kiirehtiminen ja sitä pitäisi tietoisesti välttää.

    Minkälainen väri tulee lakan alle?

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Nyt ois mukava kuulla kokeneilta maalareilta mielipiteitä, että minkä kirkaslakan sitä valitsisi, ja mistä sen hankkisi :think

    Tarkoitus on ottaa jälleen tuo cabrio työn alle, ja tehdä loput sipistelyt auton ulkopinnoille yms. niin ajattelin että kun saan loput pohjatyöt valmiiksi niin sama maalata koko auto yliasti :think

    Itse olen ajatellut alustavasti Troton master HS:ää. Trotonista itsellä kokemusta vain pohjatyöaineina, missä olleet kyllä hyviä.

    Seikka minkä olen ajatellut toteuttaa olisi, että koska tuon trotonin tai jonkin muun edullisemman lakan kanssa ei tulisi heti rahallista konkurssia, niin tekisin lakkauksen seuraavasti: harso ja 2 märkää kerrosta. Antaa kunnolla kuivua ja sitten rehellinen välihionta. Taas harso ja 2 märkää. Jos lakan viskositeetti lämpötilaan nähden sattuu osumaan nappiin, ja kuun, planeettojen sekä tähtien asento taivaalla, niin pitäis olla jo melko hyvä pinta tällä opilla :think

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Playpig View Post
    IKH:n valikoimaa juuri itsekin katselin, mutta tätä mallia:



    Joten ei tuosta reilumman kokoisesta ainakaan haittaa ole.
    Ruiskuakaan en ole vielä hommannut, mutta HVLP ruisku tarkoitus ostaa.

    Toinen kysymys. Kemiallinen (pulveri)maalinpoisto vanteiden keskiöistä. Mikä on paras tapa/aine jos ei olla jäniksen selässä, eli aikaa on keskiöitä uittaa jossain litkussa tms?
    Joo, tuolla 50L maalaa jo mitä vain. Isosta ei ole ikinä haittaa, varsinkaan kompuroista puhuttaessa.

    Maalinpoistoon olen itse käyttänyt nitromorsia http://www.motonet.fi/fi/tuote/60258...istoaine-750ml

    Nuot omat A Borbetit kun oli kiillotusprojektina, niin käytin aluksi tällä tökötillä 3-4 kertaa siveltynä, ja painepesurilla huuhtelin lakat ja maalit veks.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Jos käytät nykyaikaisia hvlp-ruiskuja, niin tällä pärjäät http://www.ikh.fi/Paineilmakompresso..._240L_15KW_24L
    IKH:n valikoimaa juuri itsekin katselin, mutta tätä mallia:



    Joten ei tuosta reilumman kokoisesta ainakaan haittaa ole.
    Ruiskuakaan en ole vielä hommannut, mutta HVLP ruisku tarkoitus ostaa.

    Toinen kysymys. Kemiallinen (pulveri)maalinpoisto vanteiden keskiöistä. Mikä on paras tapa/aine jos ei olla jäniksen selässä, eli aikaa on keskiöitä uittaa jossain litkussa tms?

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Kuinka järeä kompressori olisi hyvä harrastelijan pieniin maalaushommiin?

    Töistä saan käytettyjä ilmasäiliöitä tai uusiakin, mutta mikä olisi tuotoltaan riittävä?
    Jos käytät nykyaikaisia hvlp-ruiskuja, niin tällä pärjäät http://www.ikh.fi/Paineilmakompresso..._240L_15KW_24L

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Kuinka järeä kompressori olisi hyvä harrastelijan pieniin maalaushommiin?

    Töistä saan käytettyjä ilmasäiliöitä tai uusiakin, mutta mikä olisi tuotoltaan riittävä?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Loisteputket on hyvä ratkaisu. Niitä saa olla seinilläkin ihan reilusti, että oikeasti näkee maalata ja pystyy kattoon heijastukset niiden valosta. Ledeistä ei tahdo pystyä kattoon esim. lakan heijastuksia niin hyvin. Ja väriä ne monesti vääristää, mut käytännössä sillä nyt ei ole juurikaan merkitystä, kun et sinä siinä maalatessa sitä maalia sävytä

    Leave a comment:


  • Eepo
    replied
    Talliin tulee siirrettävä "maalauskammio" ja pitäisi saada valaistusta sinne. Millaisia suosittelette? lueskelin jostain että paras on loisteputkivalaisimet, kirkkailla led yms valaisimilla, valo on niin "keinotekoista" että maalipinta ei vastaa "todellisuutta", oliko tarpeeks hankalasti selitetty.

    Leave a comment:


  • sam_u
    replied
    Originally posted by vellihousu View Post
    Moi. Pirun hyvä topicci tää, saa hyvät perusteet maalaukselle. Vielä muutamia juttuja jäi vaivaamaan mieltä.
    - tarviiko aina koko auto pohjamaalata ja hiontamaalata vai riittääkö vain vauriokohtiin suihkittuna ja ns. hyvän maalipinnan karhennus?
    - Voiko näillä työkonemaaleilla saada maalipintaa mikä vastaa vaikka 80 luvun uutta ladaa? (kestääkö vahaa?)

    Autona on -79 beige escortti, joka tulisi samalla värillä vedettyä.
    Ei tarvi vanhaa maalia muutako karhentaa jos on hyvä pinta. MUTTA jotkut maalit saattaa kiehua jos ei sovikkaan yhteen vanhan pinnan kans. Tässä vielä kysyisin firmasta josta hommaat maalit neuvoa.
    Työkonemaaleista en tiedä.

    Leave a comment:


  • vellihousu
    replied
    Moi. Pirun hyvä topicci tää, saa hyvät perusteet maalaukselle. Vielä muutamia juttuja jäi vaivaamaan mieltä.
    - tarviiko aina koko auto pohjamaalata ja hiontamaalata vai riittääkö vain vauriokohtiin suihkittuna ja ns. hyvän maalipinnan karhennus?
    - Voiko näillä työkonemaaleilla saada maalipintaa mikä vastaa vaikka 80 luvun uutta ladaa? (kestääkö vahaa?)

    Autona on -79 beige escortti, joka tulisi samalla värillä vedettyä.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Homer View Post
    Nyt tuli ekan kerran vastaan sellainen tilanne että en ehtinyt lakkaa vetää heti auton pintavärin päälle samallakertaa,kun toivehan oisi 15-30min pintavärin jälkeen,luulisin. Ja purkki itsessään ei kerro mutta jostain luin jopa että heti 15-30 minuuttia pintavärin jälkeen tai 7vrk päästä!?Ja tässäkin eri valmistajalta onko eri ohjeistuksia.Vaikeuksia muistaa minkä valmistajan lakkaa mulla nyt oli,kun purkki on kymmenien kilsojen päässä. Kyseessä 2k kirkaslakka mikä olisi tulossa liuotinpohjaisen metallivärimassan päälle.Voikohan tuota nyt huomenna mennä lakkailee kun on yön kuivanut,vai joudunkohan vielä vetämään pintavärinkin uudestaan? Mieluiten oottasin sit vaikka sen 7vrk jos tarpeen vaatii.

    Ei kait se värimassa siitä mitään tiedä onko päivän tai jopa viikon väliä ennen lakkausta. Lähinnä se että miten kerää pölyä yms. epäpuhtautta pinnoille jos kauan seisoo pelkkä väri ilman lakkaa. Ite en ilman uunia lakkais liukkaripohjaisenkaan värimassan päälle vasta kuin seuraavana päivänä, jos ei ole kiire. Lakan valmistajalla ei niinkään suurta väliä jos tunnettu valmistaja, pikemminkin sillä kuinka nopea/hidas kovete on kyseessä.

    Leave a comment:


  • sam_u
    replied
    Hei!
    Tässä koitan pähkäillä että voiko tulla hyvän näkönen jos maalaan alkuperäisellä värillä siitä ikkunan alla olevasta kantista alaspäin? Auto on e30 vuoden -87 ja väri tuommonen viininpunanen. Lähinnä arveluttaa että onko tuo kantti tarpeeksi "huijaava" sävyn suhteen:think Ei viittisi millään ottaa laseja pois maalauksen takia.

    Leave a comment:


  • JHo
    replied
    Mistähän suomesta saisi noita roberlon tuotteita yksityinen ostettua?

    Leave a comment:


  • Homer
    replied
    Nyt tuli ekan kerran vastaan sellainen tilanne että en ehtinyt lakkaa vetää heti auton pintavärin päälle samallakertaa,kun toivehan oisi 15-30min pintavärin jälkeen,luulisin. Ja purkki itsessään ei kerro mutta jostain luin jopa että heti 15-30 minuuttia pintavärin jälkeen tai 7vrk päästä!?Ja tässäkin eri valmistajalta onko eri ohjeistuksia.Vaikeuksia muistaa minkä valmistajan lakkaa mulla nyt oli,kun purkki on kymmenien kilsojen päässä. Kyseessä 2k kirkaslakka mikä olisi tulossa liuotinpohjaisen metallivärimassan päälle.Voikohan tuota nyt huomenna mennä lakkailee kun on yön kuivanut,vai joudunkohan vielä vetämään pintavärinkin uudestaan? Mieluiten oottasin sit vaikka sen 7vrk jos tarpeen vaatii.

    Leave a comment:

Working...
X