Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by dumppi View Post
    Tätä voi ostaa hyvin varustetuista automaalaustarvikeliikkeistä.
    Tuppukylässä jossa asun, ei ole hyvinvarustettuja automaalausliikkeitä..
    Ei viittis ajaa 120-160km yhden purkin takia. Siks kysyin mistä tota saa tilattua. Se kun näiden ammattituotteiden ostamisessa on välillä ongelma.

    Ite maalaan pälkästään liukkarilla, joten voi olla turha ostos omaan hyllyyn. :think
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Kapanos View Post
      Etköhän sä Hemi löydä jonkun muun tekniikka topiikin jossa pääset pätemään, noitten muiden kymmenien sun pätemis topiikkien lisäksi.
      Ai, sekö on siis "pätemistä" että jakaa omaa kokemuspohjaista tietoa sitä kysyville?
      Mitähän varten tämä koko saitti on olemassa...tiedon jakamista/välittämistä varten vai kiukuttelua jonkun "pätemisestä"?

      ps. Ja edelleen anteeksipyyntöni sinulle siitä että yritän tämän topikin pitää aloittelevien maalarien keskusteluna ja sitä kautta riman mahdollisimman matalana sille että siirrytään spraymaailmasta ruiskutuksen maailmaan.
      Samalla keskittyen siihen että homma on maksimaalisen pelkistetty laitteistosta lähtien ja virheen todennäköisyys minimoitu, mutta niin että näinkin voidaan hieman enemmän aikaa käyttäen saada ammattitasoa(harrastajalla on sitä aikaa kyllä).
      Jos sinua kiinnostaa enemmän puhtaasti ammattipuolen asiat, laita oma topik sitä varten, koska siitä ei ole mitään iloa aloittelijoille, vaan päin vastoin (eli nostetaan jos rima heti tappiin ja annetaan virheelle mahdollisuuksia, niin niitä spraymaalaajia on takuulla entistä enemmän).
      Vai onko tämäkin ajatus pätemistä?
      Last edited by Hemi; 24-04-2014, 13:25.

      Comment

      • Kapanos
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1394
        • Kirkkonummen Westend

        Originally posted by jannmann View Post
        Mistäs sitä sprayta saa ostaa? Pistäs joku linkki sitä myyvään liikkeeseen.
        Käy yhtä hyvin liukkarin ja vesimassan alle ?
        Missä tilanteessa sitä ei voi käyttää, ettei vedä hommaa heti käteen?
        Automaalit.net kin näytti myyvän trotonin tuotteita, kehuvat ihan toimiviksi, henk koht kokemusta ei ole. Olen käyttänyt myös liukkarivärin alla. Vituikshan se menee siinä vaiheessa jos sillä aletaan uittamaan jotain naarmua tai virhettä piiloon, eli melko ohuilla kerroksilla kannattaa pelata niin ei tartte pelätä turhia
        E30 M50tic -90
        E34 M5 -90
        E91 325d M-sport -07
        Ford F100 -53 LS edition

        Comment

        • Kapanos
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1394
          • Kirkkonummen Westend

          Hemi kyllä tiedät sen itsekkin, että joka asiaan sulla on se viimeinen sana siitä on ollut jo ihan puhetta yleisestikkin ja muut ovat sen huomanneet myös.



          Miksi neuvoa kaikkein vaikeimman kautta kun helpomminkin / kustannus tehokkaammin ja nopeammin pääsee "automaalaamo" laatuun. Ei siinä etteikö tapasi olisi edelleenkin toimiva ja oikea, mutta kun jyrkästi aina kumoat muitten tyylit. Et siis selvästikkään maalaile joka päivä, tai jos maalaat niin jossain missä käytetyllä ajalla/kustannuksilla ei ole väliä, eli ns vanhojen herrojen maalaamossa

          Tai sitten meillä "nuorilla lippispäillä" on vaan niin kiire ja ei ole ammattitaitoa niin oikastaan asioissa. Tai ehkä meitä on "koulutettu" väärin ?
          Last edited by Kapanos; 24-04-2014, 14:12.
          E30 M50tic -90
          E34 M5 -90
          E91 325d M-sport -07
          Ford F100 -53 LS edition

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Kapanos View Post
            Et siis selvästikkään maalaile joka päivä, tai jos maalaat niin jossain missä käytetyllä ajalla/kustannuksilla ei ole väliä, eli ns vanhojen herrojen maalaamossa
            Sinä siis suuressa viisaudessasi päättelit tämän siis siitä, että olen ko.topikissa pyrkinyt nimenomaan yksinkertaistamaan äärimmilleen ja pyrkinyt minimoimaan harrastajien sudenkuopat välittämättä siitä kuinka nopeasti jotkut asiat voitaisiin ammattipuolella tehdä?
            Mitä merkitystä tässä on nyt minuuttien tai edes muutaman tunnin ajansäästöllä, jos samalla kasvatetaan virheen mahdollisuutta todella rajusti?
            Eli jos nyt päättelet ko.topikkiin kirjoittamistani ja nimenomaan aloittelijoille kohdistamistani viesteistä jotakin "vanhojen herrojen maalaamosta" , niin nimenomaan sinulta on nyt ko.topikin pointti mennyt täydellisesti ohi.
            Olen oman ja perheeni toimeentuloni saanut 25-vuotta pitkälti autopeltisepän työssä ja maaliruiskun takana ja jos se sitten on tehty "vanhojen herrojen maalaamossa" niin mitä sitten? Mitä se kuuluu tähän topikkiin että sinä nyt taas hyökkäät minua kohtaan henkilönä?
            Ei kai tässä nyt kilpaillakkaan siitä kuka missäkin oman elantonsa tekee, vaan pyritään nostamaan spraymaalaajat mahdollisimman halvalla, vaivattomasti ja vähin kommelluksin ruiskumaalaajiksi?
            Se että kaikki pitää olla kuin "koulussa on opetettu" ja pelit ja vehkeet kuin ammattimaalaamossa kertoo tietenkin nimenomaan siitä että olet vielä aika kaukana siitä pisteestä jossa hommat hoituu siellä "vanhojen herrojen maalaamossakin"...

            Eli en vain tiennytkään että tässä nyt "kilpaillaan" siitä kuka nyt mitäkin tekee työkseen ja missä ja kuinka paljon...eli että "kenellä on isoin", vaan tyhmänä kuvittelin että tässäkin nyt se ensisijainen asia olisi vain avittaa aloittelijoita (joille ihan oikeasti riittää se Gern...vaikka siitä nyt niin kovin "herra ammattilainen" tuntuu nostavan kiukkua)?
            Eli kukahan tässä nyt oikeasti yrittää päteä?

            Sen toki myönnän että "vanhoja herrojahan" tässä toki ollaan ja että olen jo laskenut ruiskusta tavaraa auton pintaan ennen kuin sinä olit edes pilkettä isäsi silmäkulmassa.
            Last edited by Hemi; 24-04-2014, 15:16.

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              Nyt on kyllä pakko sohasta tähän muurahaispesään. Kyllä se tuntuisi olevan todella tarkkaa miten asioita "saa" tehdä ja minkälaisilla laitteilla niitä "saa" tehdä.

              Minä luen ainakin ihan mielenkiinnolla miten "ammattilaisten" keinojakin voi hyödyntää. Ei nyt vaikuta kuitenkaan mitenkään ylitsepääsemättömän vaikealta hommata netistä jotain käläkälä-pulloa jossa on laatuvalmistajan 1k pohjaväriä joka on sitten näppärästi käytettävissä jos ja kun hinkkavärit hierasee jostain kohdin puhki. Mä nyt tietty edustan vähemmistöä kun mun mielestä rimpulalla ruiskullakin oli paljon v*ttumaisempaa maalata kuin semi-hyvällä. Ja 25-litrasella 150-litraa minsassa tuottavalla kompuralla minäkään en lähtis muuta ruikkimaan kuin pisteosia, ja kyse ei ole mistään snobbailusta. Right tools for the job and so on. Ja jos niitä linttoja hieroo muutenkin siellä tallissansa, niin tollanen pikkukompura on aikalailla onneton jokaisen paineilmatyökalun persiisiin. Toki parempi kuin fillarin pumppu, mutta silti kannattais varmaan vähän miettiä että mitä kaikkea on ajatellut tekevänsä ja kuinka useasti niin ei joudu sitä kompuraakin sitten hommaamaan moneen kertaan.

              Eli antakaa enemmän vaan niitä "ammattilaisten" niksejä joilla säästää duunin määrää. Ns idioottivarmistelukin on aina välillä paikallaan, mutta ei aina kaikkee tartte tehdä vaikeimman kautta? Ja tämä ei nyt sitten ollut millään tapaa kusensuhaus niitä "perinteisiä" metodeja kohtaan, että ei herneitä kärsään mihinkään suuntaan kiitos.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Macke View Post
                Nyt on kyllä pakko sohasta tähän muurahaispesään. Kyllä se tuntuisi olevan todella tarkkaa miten asioita "saa" tehdä ja minkälaisilla laitteilla niitä "saa" tehdä.

                Minä luen ainakin ihan mielenkiinnolla miten "ammattilaisten" keinojakin voi hyödyntää. Ei nyt vaikuta kuitenkaan mitenkään ylitsepääsemättömän vaikealta hommata netistä jotain käläkälä-pulloa jossa on laatuvalmistajan 1k pohjaväriä joka on sitten näppärästi käytettävissä jos ja kun hinkkavärit hierasee jostain kohdin puhki. Mä nyt tietty edustan vähemmistöä kun mun mielestä rimpulalla ruiskullakin oli paljon v*ttumaisempaa maalata kuin semi-hyvällä. Ja 25-litrasella 150-litraa minsassa tuottavalla kompuralla minäkään en lähtis muuta ruikkimaan kuin pisteosia, ja kyse ei ole mistään snobbailusta. Right tools for the job and so on. Ja jos niitä linttoja hieroo muutenkin siellä tallissansa, niin tollanen pikkukompura on aikalailla onneton jokaisen paineilmatyökalun persiisiin. Toki parempi kuin fillarin pumppu, mutta silti kannattais varmaan vähän miettiä että mitä kaikkea on ajatellut tekevänsä ja kuinka useasti niin ei joudu sitä kompuraakin sitten hommaamaan moneen kertaan.

                Eli antakaa enemmän vaan niitä "ammattilaisten" niksejä joilla säästää duunin määrää. Ns idioottivarmistelukin on aina välillä paikallaan, mutta ei aina kaikkee tartte tehdä vaikeimman kautta? Ja tämä ei nyt sitten ollut millään tapaa kusensuhaus niitä "perinteisiä" metodeja kohtaan, että ei herneitä kärsään mihinkään suuntaan kiitos.
                Eikö niitä "ammattilaisten keinoja" voi sitten ihan kysyä erikseen, eikä sotkea
                ja nostattaa rimaa niillä aivan aloittelevan kysyjän maailmaa.
                Tässä on kyseltykin nimenomaan ihan pisteosien autotallimaalauksista ja nimenomaan niin että miten päästään tähän 2K maailmaan vähin panostuksin.
                Jos sitten on "niin ammattilainen" että se hinkkavärin veto ei puskuriin onnistu halpisruiskulla ja pikkukompuralla, niin aika monelta muulta se kuitenkin onnistuu ja ihan varmasti aloittelijaltakin jos/kun muuta ne "ammattilaiset" eivät ole korvaan kuiskutelleetkaan.
                Ymmärrän että koulunpenkiltä korbvat märkänä se ei onnistu, koska eihän siellä koulun penkillä herran tähden ko.laitteilla , ko.ammattitaidolla, ko.olosuhteissa opetetakkaan maalaamaan, vaan kaikki lähtee ammatilaisolosuhteista.
                Muistutan nyt että niitä halvimpia markettiruiskuja ei ole nyt tässä kukaan suositellutkaan, vaan nimenomaan ainakin minä olen puhunut vain vihreästä Gernistä ja siitä että pohjien teossa harrastajan on ihan turha mitään parempaa edes ajatella sutata...piste.

                Eli jos teitä on nyt kaksi jotka haluavat keskittyä aiheessa ammattipuolen asioihin/ajatuksiin, niin topikkia pystyyn, tai sitten hieman jo kysymyksessä eritellä minkä tason maalauksia/ohjeita ollaan hakemassa?

                Comment

                • Macke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1134
                  • Porvoo

                  Ihmiset on onnistuneesti aikoinaan pyyhkineet persettänsä sormin, miksi ihmeessä käyttää WC paperia? Carry on...

                  Comment

                  • N.u.t
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 202
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by Macke View Post
                    Ihmiset on onnistuneesti aikoinaan pyyhkineet persettänsä sormin, miksi ihmeessä käyttää WC paperia? Carry on...
                    Tämä topic on selvästikin tarkoitettu aloittelijoille, sinä et sitä puheidesi mukaan ole, joten carry on.

                    Comment

                    • leipuri
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2009
                      • 29
                      • Ojakkala

                      On kyllä pakko kans sen verran osallistua tähän keskusteluun, että ei kyllä kannata kokeilla edes etulokasuojaa isompaa osaa millään 25-50L säiliön ja 200L tuoton omaavalla kompuralla. Meillä 300L säiliö ja reilu 1000L tuotto ja silti käy aika paljon isoissa ruiskutuksissa kompura. Ja ei myöskään ongelmia sprayfillerin kanssa ole ollut.
                      Peltityöt ja maalaukset laadukkaasti kauttani

                      ex E30 320 cab -92
                      ex E30 318I Touring -91
                      ex E34 520I sedan -88
                      ex E30 316I 2d -88
                      ex E30 318I 2d -85
                      ex E30 316 2d -87

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by leipuri View Post
                        On kyllä pakko kans sen verran osallistua tähän keskusteluun, että ei kyllä kannata kokeilla edes etulokasuojaa isompaa osaa millään 25-50L säiliön ja 200L tuoton omaavalla kompuralla. Meillä 300L säiliö ja reilu 1000L tuotto ja silti käy aika paljon isoissa ruiskutuksissa kompura.
                        Kuka herran tähden täällä kysyjistä maalailikaan niitä lokasuojia isompia ja kuka kyseli niistä "isoista ruiskutuksista??????

                        Comment

                        • leipuri
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 29
                          • Ojakkala

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Se "ilmahan" loppuu vasta kun koko kompura vaikenee???
                          Siis en nyt käsitä miksi ihmeessä ihan niillä pienimmilläkin naulakompuroilla voi maalata vaikka näyttelyauton, kunhan työtahdin sovittaa siihen kompuran tuottoon? Eihän tämä nyt ole mikään ongelma (ja nyt puhun ihan kokemuksesta)?
                          Tuollaiset yksittäisten osien vedot eivät todellakaan tarvitse taakseen mitään naulakompuraa ihmeellisempää ilmantuottajaa, tai jos tarvii, niin se on kyllä harjoituksen puutetta.
                          Katon kokoluokan vedossa lakkaan vain hidas kovete ja laskee tallin lämpöä parilla asteella, niin no broblem.
                          Tässä olit tekemässä näyttelyautoa. :think
                          Peltityöt ja maalaukset laadukkaasti kauttani

                          ex E30 320 cab -92
                          ex E30 318I Touring -91
                          ex E34 520I sedan -88
                          ex E30 316I 2d -88
                          ex E30 318I 2d -85
                          ex E30 316 2d -87

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by leipuri View Post
                            Tässä olit tekemässä näyttelyautoa. :think
                            Se oli huomautus kysyjälle että tuollaisella pikkukompuralla kyllä pystyy vetämään vaikka näyttelyvärit, kun mennään alue kerrallaan.
                            Ei tässä kukaan kysyjistä ollutkaan kuitenkaan mitään ylivetoa vetämässä, vaan nimenomaan etsimässä vaihtoehtoa spraymaalauksille.
                            Veikkaan että kenelläkään aiheesta nyt kysyneistä ei ole tarjolla esim.voimavirtaa, jota hiemankaan isommat kompurat jo tarvitsee, eikä ole tarviskaan koska nyt ei puhuttu mistään ylivedoista.
                            Sillä ruiskun ilmankulutuksellakin on melkoinen merkitys kompressorin tuottotarpeelle ja kun missään talliolosuhteissa ei vedetä "urut auki" minuuttitolkulla, niin nuo 300l/min tuottavat pikkukompurat kyllä ihan hyvin oikeasti riittävät harrastekäytössä, kun ruiskut/suuttimet valitaan 100-200l ilmankulutukselle.
                            esim.tuo Motonetin halpis bissi ottaa urut auki 2.5bar/135l/min, niin johan on kumma jos tälle tarvitaan 1000l/min tuottava kompura ennen kuin tallimaalaukset osa kerrallaan onnistuu???:

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              Originally posted by N.u.t View Post
                              Tämä topic on selvästikin tarkoitettu aloittelijoille, sinä et sitä puheidesi mukaan ole, joten carry on.
                              Jos sisäistää lukemansa niin näkee kyllä että olen noviisi ruiskuhommissa kun on viimeks enemmän tullu ruikittua 90-luvulla. Ei se sitä meinaa etteikö minua kiinnostaisi ihan aloittelijan näkökulmasta fiksummat metodit hoitaa pikku probleemia kuntoon, ja tässä kohdin juurikin nämä mainitut paukkupullo-harsotukset. Turhan työn tekeminen kun ei kiinnosta tippaakaan ja jos pikku puhkihinkkaantumiset saa ihan ammattimaisesti korjattua käläkälä-pullolla, niin en mä ainakaan viitsi sitten turhaan alkaa sekoittelemaan uusia hinkkavärejä ja sotkemaan ja putsaamaan sitä ruiskua. Se kun kannattaa kanssa putsata ihan kunnolla ellei satu olemaan "kertakäyttöruutta" jonka linttaa roskiin vedon jälkeen. On niitäkin tullut joskus pilattua ihan huonolla ylläpidolla, joten sitä virhettä ei viitti nykyään enää toistaa kun kyllä ne kaikki pitää putsata hintalappuun kattomatta jos halajaa että ne toimii.

                              Hyvät niksit kelpaa siis ainakin tälle aloittelijalle joka ei mieluusti persettäänkään sormin pyyhi kun siihen on fiksumpia ja helpompia tapoja.

                              Comment

                              • leipuri
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2009
                                • 29
                                • Ojakkala

                                Onko hemin eka ruisku 81vuodelta samanlainen?
                                Attached Files
                                Peltityöt ja maalaukset laadukkaasti kauttani

                                ex E30 320 cab -92
                                ex E30 318I Touring -91
                                ex E34 520I sedan -88
                                ex E30 316I 2d -88
                                ex E30 318I 2d -85
                                ex E30 316 2d -87

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎