Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LyyraN
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2011
    • 386
    • Kouvola/Kotka

    Originally posted by Osku View Post

    Minkälaisia vempaimia sitä ois roskanpoistoon ja valuman korjaus hiontaan ? onko kustannukseltaan hankkimisen arvosia ?

    Noissa on tähän mennessä menty viilalla,hienol santikalla ja "mattoterillä"
    Onko semmosesta pienestä EPK hiomakoneesta mihkään ?
    Maalaamolle hommattiin tuommonen roskanpoistoon http://www.bautas.fi/mirka-aos-130nv-32mm-osc-8500rpm-p-4338.html

    Ei se kyllä noin kallis ollu mut kuitenki vähä yli kolmesataa. Roskien hionta ja kiillotus nopeeta ku laittaa 2500-3000 paperin kiinni. Saa myös pienet valuman alut tasoteltuun.

    Stirwellillä myydään sit saman tyylistä futen merkkistä. Siinä vaan on 1000rpm pienemmät kierrokset ja pienempi epäkeskoliike. Hintaa 150€

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Macke View Post
      Turhan työn tekeminen kun ei kiinnosta tippaakaan ja jos pikku puhkihinkkaantumiset saa ihan ammattimaisesti korjattua käläkälä-pullolla, niin en mä ainakaan viitsi sitten turhaan alkaa sekoittelemaan uusia hinkkavärejä ja sotkemaan ja putsaamaan sitä ruiskua. Se kun kannattaa kanssa putsata ihan kunnolla ellei satu olemaan "kertakäyttöruutta" jonka linttaa roskiin vedon jälkeen. On niitäkin tullut joskus pilattua ihan huonolla ylläpidolla, joten sitä virhettä ei viitti nykyään enää toistaa kun kyllä ne kaikki pitää putsata hintalappuun kattomatta jos halajaa että ne toimii.
      Minkä ihmeen takia se hinkaväriruisku pitää olla mitään muuta kuin se parempi markettihalpis jonka käytön jälkeiseksi puhdistukseksi riittää kun päästää tinneriä pari kolme rundia läpi, jättää kuppiin tinneriä ja pudottaa suuttimen sinne?
      Hieman isompi puhdistus sitten 5-6 ruiskutuskerran jälkeen?
      Minä jos kuka on laiska puhdistamaan ruiskuja, joten sen vuoksi näissä pohjavärien vedoissa riittää enemmän kuin mainioisti halpikset(puhdistukseen riittää puoli desiä läpi ruiskutettua tinneriä=nopeaa ja halpaa).
      Itselläni pohjavärikäytössä olevat vanhimmat vihreät Gernit ovat vuosikausia vanhat ja varmasti parhaimmillaan puolen tuhatta kertaa niistä on väriä tällä puhdistusmetodilla levitetty(joo, ovat päältäpäin melkoisen "rujoja", mutta toimivat).
      Vaihtelee Biltemasta sitten muutaman euron suuttimet kerran puolessa vuodessa, niin ei tarvitse niitä rassata sen kummemmin(kuluvat tässä käytössä myös nopeasti).

      Eli tässäkin kohtaa se ihan turha ruiskuilla hifistely kostautuu siinä että sitten tarvitsee vedellä 1K kilikalia jo "betonoiduille" keittämättömille+painumattomille pinnoille ja antaa mahdollisuus islle virheelle nimenomaan aloittelijoilla.
      Jos=kun hommasta tehdään simppeliä ja 100% riskitöntä aloittelijalle, niin aina ehyt 2K hinkka ennen pintoja (ei painu, ei keitä) eikä todellakaan mitään 1K tavaraa puhki hiotun hinkan...ja alla olevan puhki hiotun värimassan päälle.
      Niitä ruiskujakaan ei tarvitse säästellä kun ne pohjaväriruutat haetaan Biltemasta.
      Last edited by Hemi; 26-04-2014, 16:04.

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        Originally posted by Hemi View Post
        Minkä ihmeen takia se hinkaväriruisku pitää olla mitään muuta kuin se parempi markettihalpis jonka käytön jälkeiseksi puhdistukseksi riittää kun päästää tinneriä pari kolme rundia läpi, jättää kuppiin tinneriä ja pudottaa suuttimen sinne?
        No ihan vaan vaikka sen takia ettei kiinnosta mitään aplaripintaa hinkkailla siitä hinkkaväristäkään sen enempää kuin on pakko, laiskuutta sekin. Ja on se vieläkin helpompaa suhattaa siitä paukkupullosta vähän kamaa päälle kuin lantrata niitä hinkkavärejä sekä laskea edes sitä tinneriä läpi ruiskusta. Jonkun happovärin vetoonhan toi on varmasti omiaan kun päälle tulee kuitenkin se hinkkaväri.

        On se varmaan parempi joo että on yhtenäinen hinkkavärikerros, mutta jos se ei tietyissä tapauksissa ole välttämätöntä niin kyllä se mun mielestä menee turhan työn puolelle / idioottivarmisteluun. Tämä ketjuhan ei ollut ammattimaista maalausta varten tai show kärryjen maalausta varten, niihinhän varmasti kyllä hierotaan ne pohjatkin täysin ilman ensimmäistäkään mahdollisuutta kamojen keskenään reagoinnista. Jota ei siis usean tahon mukaan ole 1k kamaa käytettäessäkään pikku paikkauksissa...

        Comment

        • Hynde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 338
          • Rovaniemi

          Originally posted by Lyr3 View Post
          Maalaamolle hommattiin tuommonen roskanpoistoon http://www.bautas.fi/mirka-aos-130nv-32mm-osc-8500rpm-p-4338.html

          Ei se kyllä noin kallis ollu mut kuitenki vähä yli kolmesataa. Roskien hionta ja kiillotus nopeeta ku laittaa 2500-3000 paperin kiinni. Saa myös pienet valuman alut tasoteltuun.

          Stirwellillä myydään sit saman tyylistä futen merkkistä. Siinä vaan on 1000rpm pienemmät kierrokset ja pienempi epäkeskoliike. Hintaa 150€
          Ihan päällikkövehe roskien poistoon...

          Itselleni tuollainen:




          Ilmankin pärjää, esim valumahöylän ja nappien kanssa:





          Tehokkaita ja toimivia, kunhan osaa käyttää. Perus vanhanajan partahöylän terät ovat myös ihan ehdottomia kaikenlaiseen korjailuun, kuten valumien tasoitteluun ennen viimeistelyhiontaa.
          Kaikki liha tottelee kuria...

          Comment

          • MikkoJII
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 1807
            • Lapua

            Oonkohan töskännyt nyt jotain kun vetelin takapuskurin hiontaväriin vanhan maalin päälle?
            Ensin hioin puskimen kauttaaltaan 400 paperilla (jouduin poistamaan vanhaa maalia aika reilusti tuon halkeilun takia) ja nyt sitten eilen pääsi puskurin toinen pää taittumaan vähän niin lensi hiontaväri kerrokset yhdestä nurkasta pois ja nyt paistaa se vanha maali sieltä alta. Käytin myös muovitartuntaa ja tein puskimelle rasvanpoistot ennen hiontavärin vetämistä.

            Neuvoja? Vinkkejä? :think

            Ollut muutenkin niin mahtava viikonloppu kun emännän nissanin perä paskottiin Seinäjoen motonetin parkkiksella aika rajusti (ei, ei jätetty lappua) ja sitten tapahtui tuo lohkeaminen sen jälkeen ja vielä veromätkyt päälle
            Last edited by MikkoJII; 27-04-2014, 13:41.
            E32 750i 11/89

            Comment

            • dumppi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 4351
              • sotkamo

              Noh... P400 on ensinnäkin aivan liian hienoa karhennukseen jos päälle laitat kuitenkin hinkkavärin. P180llä itse hion jos hiontavärit tulee päälle. Sitten jos menee muoviin asti puhki niin käyn ne kohdat vielä esim. Epiksellä p320llä läpi ettei nosta piikille.

              Muovitartuntaa ei tarvita välissä, kun kerran puskuri on jo maalattu. Ei edes muoville asti puhki menneeseen kohtaan.
              ei siitä tosin pitäisi haittaakaan olla, mutta VOI olla mahdollista, että se hinkka ei ole sen takia tarttunut.

              Hio nyt ne reunat alas esim. 180llä siitä mistä maalit lähti ja lisää hiontaväriä vaan.

              Edit. Kannattanee kokeilla esim. Paineilmalla läheltä puhaltamlla siihen mistä maalit lähti et onko se ollenkaa muualtakaan kiinni!?
              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
              e36 325i coupé R.I.P
              e30 316 2d
              e36 318is coupé
              e36 323i 4d ac schnitzer replica


              Käyttis: e39 523i 4d
              Originally posted by rizzo
              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
              |Sotkamo Connection|

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Macke View Post
                No ihan vaan vaikka sen takia ettei kiinnosta mitään aplaripintaa hinkkailla siitä hinkkaväristäkään sen enempää kuin on pakko, laiskuutta sekin.
                Mitä ihmeen "aplaria"??? Miksi se pitää aplarille vetää?
                Tämä nyt tietenkin kertoo siitä että nyt mennään perusteluissa ns."mutu edellä", kuin oikealla kokemuspohjalla.
                Eli et ihan selvästi tiedä lainkaan mistä puhut.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by MikkoJII View Post
                  Oonkohan töskännyt nyt jotain kun vetelin takapuskurin hiontaväriin vanhan maalin päälle?
                  Ensin hioin puskimen kauttaaltaan 400 paperilla (jouduin poistamaan vanhaa maalia aika reilusti tuon halkeilun takia) ja nyt sitten eilen pääsi puskurin toinen pää taittumaan vähän niin lensi hiontaväri kerrokset yhdestä nurkasta pois ja nyt paistaa se vanha maali sieltä alta. Käytin myös muovitartuntaa ja tein puskimelle rasvanpoistot ennen hiontavärin vetämistä.

                  Neuvoja? Vinkkejä? :think
                  Se nyt tuossa tulikin, mutta sanotaan nyt vaikkapa niin että itse olisin hionut 120:lla "rouheasti" kaikki halkeilleet alueet pohjiin asti ja mikäli muovia tulee näkyviin, myös se samaan karkeuteen.
                  Muovitartuntaa kevyt suihkasu VAIN muovia näkyville alueille ja 2K hiontaväri paksuna niskaan.
                  Hionta ja uusi 20-30% ohennettu "kiiltävä" hiontaväri päälle. Jos pinta tämän jälkeen ok, tartuntakarhennus ja värit niskaan.
                  Eli tässä sinulla ongelma on tuo aivan liian hienolla aikaansaatu tartunta ja tartunta-aineen veto jo valmiiden maali/lakkapintojen päälle(käytetään vain puhtailla muovipinnoilla=muovitartunta).

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Macke View Post
                    On se varmaan parempi joo että on yhtenäinen hinkkavärikerros, mutta jos se ei tietyissä tapauksissa ole välttämätöntä niin kyllä se mun mielestä menee turhan työn puolelle / idioottivarmisteluun. Tämä ketjuhan ei ollut ammattimaista maalausta varten tai show kärryjen maalausta varten, niihinhän varmasti kyllä hierotaan ne pohjatkin täysin ilman ensimmäistäkään mahdollisuutta kamojen keskenään reagoinnista. Jota ei siis usean tahon mukaan ole 1k kamaa käytettäessäkään pikku paikkauksissa...
                    Kerrotko nyt vielä minullekkin mikä funktio sillä 1K spray tavaralla on siellä 2K hinkkapintojen seassa? Siis mikään muu kuin antaa mahdollisuus keittämiselle+painumiselle?
                    Eli ihan Suomeksi, miksi sitä sinne pitäisi vetää, niin ollaan molemmat "kartalla"?

                    Comment

                    • dumppi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 4351
                      • sotkamo

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Kerrotko nyt vielä minullekkin mikä funktio sillä 1K spray tavaralla on siellä 2K hinkkapintojen seassa? Siis mikään muu kuin antaa mahdollisuus keittämiselle+painumiselle?
                      Eli ihan Suomeksi, miksi sitä sinne pitäisi vetää, niin ollaan molemmat "kartalla"?
                      Etkö nyt tajua vai trollaatko tahallaan?

                      Jos sulla on esim. Oikaistu ja kitattu etusuoja. Siihen vedetään normaalisti 2k hinkka ja oikaisuhiotaan se hinkka. Sitten jos se menee kitille tai pellille tms. puhki, niin silloin vetäistään ohut harso ammattikäyttöön tarkoitettua 1k pohjaväriä, jotta VÄLTYTTÄISIIN sen värin reaktioilta kitin tai pellin kanssa.
                      Näin voidaan aloittaa ruiskutus n. 10-15min päästä, kun sen sprayharson on siihen laittanut.

                      Toki siihen VOI laittaa myös 2k hinkkaa ja odotella taas seuraavaan päivään (talliolosuhteissa), että voidaan sipaista se sama kohta uudestaan. Ja sit kun amatööri hioo sen puhki vielä toisenkin kerran niin taas on vuorokausi odotettava kuivumista. Nämä nykyajan spraypohjavärit ei oikein käytettynä painu tai kiehu se on 100% varma!
                      Eihän näillä mitään nyrkkiä isompaa kannata eikä suositellakaan pohjattavan ja semmosissa tapauksissa varmaan reaktioita tapahtuukin.
                      Oikein käytettynä TOIMII ja se kaipaamaasi funktio lienee se nopeus ja turhan työn ja ajan haaskauksen välttäminen.
                      Vahinkoakin näillä saa kyllä aikaan mutta silloin vika on käyttäjässä eikä tavarassa.
                      Ymmärsitkö?
                      Last edited by dumppi; 27-04-2014, 20:19.
                      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                      e36 325i coupé R.I.P
                      e30 316 2d
                      e36 318is coupé
                      e36 323i 4d ac schnitzer replica


                      Käyttis: e39 523i 4d
                      Originally posted by rizzo
                      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                      |Sotkamo Connection|

                      Comment

                      • N.u.t
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 202
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by dumppi View Post
                        Ja sit kun amatööri hioo sen puhki vielä toisenkin kerran niin taas on vuorokausi odotettava kuivumista.
                        Kuulostaa tutulta

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3019
                          • Kuopio

                          Nyt kun tuli puhetta maalin tarttumisesta niin tuli mieleen ongelma mikä omissa maalauksissani yleensä on. Kertokaas miksi lakka ei tartu kunnolla väriin? Pinnan saan mielestäni ihan hyväksi, mutta esimerkiksi etupuskuri ei juuri kestä kiven iskuja kun lakka lohkeaa irti. Onko kuivumisaika ennen lakan vetoa väärä vai mistä tämä johtuu?
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by dumppi View Post
                            Etkö nyt tajua vai trollaatko tahallaan?

                            Jos sulla on esim. Oikaistu ja kitattu etusuoja. Siihen vedetään normaalisti 2k hinkka ja oikaisuhiotaan se hinkka. Sitten jos se menee kitille tai pellille tms. puhki, niin silloin vetäistään ohut harso ammattikäyttöön tarkoitettua 1k pohjaväriä, jotta VÄLTYTTÄISIIN sen värin reaktioilta kitin tai pellin kanssa.
                            Näin voidaan aloittaa ruiskutus n. 10-15min päästä, kun sen sprayharson on siihen laittanut.

                            Toki siihen VOI laittaa myös 2k hinkkaa ja odotella taas seuraavaan päivään (talliolosuhteissa), että voidaan sipaista se sama kohta uudestaan. Ja sit kun amatööri hioo sen puhki vielä toisenkin kerran niin taas on vuorokausi odotettava kuivumista. Nämä nykyajan spraypohjavärit ei oikein käytettynä painu tai kiehu se on 100% varma!
                            Eihän näillä mitään nyrkkiä isompaa kannata eikä suositellakaan pohjattavan ja semmosissa tapauksissa varmaan reaktioita tapahtuukin.
                            Oikein käytettynä TOIMII ja se kaipaamaasi funktio lienee se nopeus ja turhan työn ja ajan haaskauksen välttäminen.
                            Vahinkoakin näillä saa kyllä aikaan mutta silloin vika on käyttäjässä eikä tavarassa.
                            Ymmärsitkö?
                            Ensinnäkin, se kitti ja/tai pelti ei itsessään reagoi minkään pintavärijärjestelmän kanssa, joten sen vuoksi sitä ei tarvitse vetää.
                            Mutta...mitäs jos sieltä puhjenneen hinkkavärin alta paljastuukin 1K lakaton värimassa tai 1k happopohja?
                            Eli siellä on 1k massan ja 2k hinkan rajapinta, tai jotakin muuta vihaisesti painuvaa/keittävää 1k tavaraa?
                            Sitten kun päälle kiskaistaan märkä 100% ohennettu värimassa, niin kiehumisen/painumisen riski on ilmeinen?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by dumppi View Post
                              Toki siihen VOI laittaa myös 2k hinkkaa ja odotella taas seuraavaan päivään (talliolosuhteissa), että voidaan sipaista se sama kohta uudestaan. Ja sit kun amatööri hioo sen puhki vielä toisenkin kerran niin taas on vuorokausi odotettava kuivumista.
                              Originally posted by N.u.t View Post
                              Kuulostaa tutulta
                              Mistä ihmeestä nämä "urbaanilegendat" oikein ovat peräisin?

                              Nuo 2K hiontavärit ovat ohennettuna hiontakuivia +20C:ssä 3-4h ja jos hieman lisää talliolosuhteissa lämpöä puhaltimella, niin parin tunnin kuluttua voi jo hyvinkin hioa.
                              Päälle ruiskutus onnistuu jo tunnin kuluttua, eli eroa siihen 1K tavaraan on kolme varttia ja se ei nyt harrastajalle ole kyllä mitään.
                              Eli kuten olen neuvonut, niin sen puhjenneen hiontavärialueen yli n.50% ohennettu hinkka niin että puhjennut alue saa jopa hieman kuultaa hyvässä valossa läpi, mutta sen verran kuitenkin että alle saadaan tasainen yhtenäinen sävypohja(mikä pitää transparentti metalleilla/helmiäisillä toki ollakkin).
                              Tämä on päälle ruiskutettavissa ilman keittämispelkoa parin tunnin kulutta, oli alla mitä tahansa.
                              Se vartin kuivunut 1K tavara päästää oikeasti vielä lävitseen ohennetun värimassan ja jos alla on "perse paljaana" oleva puhki hiottu vanha värimassa niin jos ei keitä, niin takuulla painuu puolen vuoden kuluessa.

                              Comment

                              • dumppi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 4351
                                • sotkamo

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Mistä ihmeestä nämä "urbaanilegendat" oikein ovat peräisin?

                                Nuo 2K hiontavärit ovat ohennettuna hiontakuivia +20C:ssä 3-4h ja jos hieman lisää talliolosuhteissa lämpöä puhaltimella, niin parin tunnin kuluttua voi jo hyvinkin hioa.
                                Päälle ruiskutus onnistuu jo tunnin kuluttua, eli eroa siihen 1K tavaraan on kolme varttia ja se ei nyt harrastajalle ole kyllä mitään.
                                Eli kuten olen neuvonut, niin sen puhjenneen hiontavärialueen yli n.50% ohennettu hinkka niin että puhjennut alue saa jopa hieman kuultaa hyvässä valossa läpi, mutta sen verran kuitenkin että alle saadaan tasainen yhtenäinen sävypohja(mikä pitää transparentti metalleilla/helmiäisillä toki ollakkin).
                                Tämä on päälle ruiskutettavissa ilman keittämispelkoa parin tunnin kulutta, oli alla mitä tahansa.
                                Se vartin kuivunut 1K tavara päästää oikeasti vielä lävitseen ohennetun värimassan ja jos alla on "perse paljaana" oleva puhki hiottu vanha värimassa niin jos ei keitä, niin takuulla painuu puolen vuoden kuluessa.

                                Hiontavärin saa kuivaksi vaikka 20min, jos haluaa.
                                mutta sillon se ei myöskään ole läpikuiva ja aivan varmasti painuu vielä jatkossa ja tuo esille hiontanaarmuja ym. mukavaa. Muistelisin että olet itsekin tästä joskus maininnut, että pitäisi antaa kunnolla kuivua? (Voin muistaa väärinkin)
                                Ja esim. Infralla kuivatettu ppg:n dp3000 hiontapohjamaali tukkii kyllä paperia jos esim. Tunnin päästä alkaa hiomaan.. Itse teen useamman kittityön kerralla valmiiksi ja enne kotiin lähtöä hinkkavärit päälle ja seuraavana päivänä hionnat. Jos on pakko saada hinkkavärit samalle päivää kuivaksi ja hiottua niin 50min uunitus yli 60c.

                                Ja tuo, että pellin tai kitin kanssa ei muka vesimassa reagoisi ei pidä paikkaansa.

                                Usko nyt jo, että muitakin oikeita tapoja tehdä näitä hommia on olemassa, kuin se sinun vuosien kokemuksen tuoma "ainoa oikea" tapa/oppi.
                                Last edited by dumppi; 27-04-2014, 22:53.
                                Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                                e36 325i coupé R.I.P
                                e30 316 2d
                                e36 318is coupé
                                e36 323i 4d ac schnitzer replica


                                Käyttis: e39 523i 4d
                                Originally posted by rizzo
                                Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                                |Sotkamo Connection|

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎