Originally posted by coupe320
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Maalaustopic 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by N|ba View PostEi, vaan nämä aineet painuvat aina. Itse oon eliminoinut tämän antamalla pohjamaalille hyvin aikaa painua ja pohjamaalaamalla kahdestijos projektina on jokin ylimaalaus josta halutaan hyvä.
Comment
-
-
Noniin, nyt on zeta maalattu. Lopputulos on kelvollinen viimeistelyä (vesihionta, myllytys) ajatellen. Niin hyvä kuin käytettävissä olevalla budjetilla (alle 400 €), maalaustilalla (pieni talli) ja välineillä (halpiskompura, 1.4 mm suuttimella oleva halpisruisku) voi saada aikaan. Aplaria, roskia ja pari valumaakin on, mutta noista selvitään. Ammattilainen voisi olla tässä vaiheessa jäljen osalta huvittunut, mutta olen nähnyt huonompaakin ammattilaisen tekemää jälkeä. Uskallan jo tässä vaiheessa sanoa, että lopputulos on viimeistelyn jälkeen entiseen pintaan verrattuna paljon parempi.
Mitä opin tästä projektista?
Tiukalla aikarajalla (max. puolet kesäloman illoista) en lähtisi tätä toiste tekemään. Pohjatyöt tuli melko ok, mutta olisin kyllä saanut parempaakin jälkeä aikaiseksi.
Parempi kompura olisi ollut tarpeen. Pikkukompuralla homma onnistui auttavasti, mutta selvästi kompura oli heikoin lenkki tässä kokonaisuudessa.
Onpahan oma Z3 tullut paljon tutummaksi etenkin sisustan & sähkölaitteiden osalta. Sisustan kun joutuu enimmäkseen purkamaan, että saa peilit, antennin ja ovenkahvat irti.
Kokeneempien neuvoista kannattaa aloittelijoiden ottaa oppia. Erityisesti herrojen Rockford & Hemi neuvot perusasioissa ovat olleet hyödyllisiä.
Kuvia postailen myöhemmin, kunhan saan homman valmiiksi...
Comment
-
-
Originally posted by eki_r View PostMitä opin tästä projektista?
Parempi kompura olisi ollut tarpeen. Pikkukompuralla homma onnistui auttavasti, mutta selvästi kompura oli heikoin lenkki tässä kokonaisuudessa...
Eli ilmeisesti yritit/vedit kertavedolla koko auton?
Jos/kun kyse on perus tallitilasta ja vaikka hyvin valmistellustakin, niin lopputulos on kovin helposti korkeintaan sinne päin jos ylivetoa yritetään näissä valottomissa ja tuulettamattomissa tiloissa yhdellä iskulla.
Eli homman saa kyllä onnistumaan todella aneemisillakin vehkeillä jos/kun kerralla vedetty pinta-ala otetaan minimiin ja mm.valaistaan se kunnolla.
Tällöin vältytään "pyöriessä ja puhaltaessa" ylettömältä roskan määrältä ja voidaan oikeasti keskittyä hyvässä valossa pinnan laatuun.
Maksimissaan näissä tallimaalauksissa pitäisi yliryuskutukselle varata 3-5-vuorokautta ja saisi kerrallaan siis vetää korkeintaan yksi kylki kerrallaan.
Tällöin saadaan auto toiseen seinään kiinni ja vedettävä kylki kunnolla tunkilla ylös pukkien päälle, sekä valoa lattialle(peittely katon saumasta eteenpäin ja katto omana hommanaan).
Jos hommaan lähdetään ihan naulakompuralla ja pienellä halpisruutalla, niin niillä kyllä saa niilläkin huipputasoa, kun mennään vain luukku/pari kerrallaan.
Tuo yliveto on aina hyvissäkin tiloissa kertarysäyksellä ja hyvillä vehkeillä ammattimieheltäkin melko haasteellinen proggis, joten vähemmällä ei oikein ole edes järkeä yrittää...jos oikeasti hyvää jälkeä tavoittelee.
Voi toki tuntua loputtomalta urakalta, mutta kun jälkihionnat ja kiilloittelut+valumien puhkihiomisien paikkuut jää minimiin, niin kokonaisuutena tuo osiin jakaminen on kyllä pääsääntöisesti nopeampikin tapa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNäin toki, mutta painumista ei kuitenkaan enään viikon kuluttua pitäisi tapahtua jos sekoitukset ja olosuhteet ovat ok.
Tallimaalaus olosuhteista kun on puhuttu niin keksin ihan vahingossa valaistukseen loistavan apuvälineen. Minun piti eristää pressuilla talliin maalaus koppi ettei kaikki tavarat pölyynny. Tein tämän kopin bilteman valkoisista pressuista ja ne hajotti valon ihan todella hyvin. Loisteputki tehoa tuossa tilassa oli 280W ja kaikki katossa. Pressut kuitenkin sai tilan näyttämään paljon valoisammalta myös alhaalta päin.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKommentoinen vastaisuuden varalle kuitenkin, koskaväitän että kyse ei suoranaisesti ole kompurasta itsessään.
Eli ilmeisesti yritit/vedit kertavedolla koko auton?
Jos/kun kyse on perus tallitilasta ja vaikka hyvin valmistellustakin, niin lopputulos on kovin helposti korkeintaan sinne päin jos ylivetoa yritetään näissä valottomissa ja tuulettamattomissa tiloissa yhdellä iskulla.
Eli homman saa kyllä onnistumaan todella aneemisillakin vehkeillä jos/kun kerralla vedetty pinta-ala otetaan minimiin ja mm.valaistaan se kunnolla.
Otin auton pihalle auringonpaisteeseen ja eipä tuo viimeistelyn kannalta mitenkään mahdottomalta näytä. Työtä toki riittää, mutta pohjatöihin verrattuna pinnan hionta ja kiillotus on melkeinpä mukavaa puuhaa (tästä on kokemustakin). Koska on yksikerros-perusväri, voin tarvittaessa vetää helposti jonkun kohdan kokonaan uudestaankin.
Comment
-
-
Originally posted by coupe320 View Postkonepelti hiottu osittain pellille asti (kiveniskemät + ruoste kohdat) eli laitanko happopohjan pelkästään nuihin kohtiin vai voiko vetää koko konepeltiin joka hiottu pohjamaaliin asti.
Comment
-
-
Zeta oli tänään päivän pihalla paistumassa... Superblack imee lämpöä niin, että hyvä kun kärsi pelteihin koskea. Sivupeilit "uunitin" auton sisällä jossa varmaan ollut ainakin 80 astetta. Varsinaisen viimeistelyn jätän viikon-parin päähän, mutta kokeeksi vesihioin (karkeudet 800/1500/2000) ja jynssäsin fareclan tahnoilla peilien ja pissapoikien suuttimien paikat, noin pari dm2 jokaisesta kohdasta. Oikein hyvän tuosta pinnasta näköjään saa, enkä usko että hirveästi työtäkään tuossa enää on.
Comment
-
-
nyt tarviis nopeen vastauksen eli onko kellään tietoa voiko mipan wbc maalia ohentaa jollain muulla kuin tuolla sen omalla ohenteella vai onko siinä samassa joku kovete että täytyy olla juurikin tuota. eli maali on tämä http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/830320
e: näköjään voi ohentaa tislatulla akku vedellä? olenko oikeassa?????Last edited by coupe320; 19-07-2014, 22:05.
Comment
-
-
Sellaista kyselisin kun pitäisi tallin valaistus tehdä ja saishan ne olla niin et autojen maalauskin onnistuu.
Töistä nyt sain ilmaiseksi 2x58w loisteputkivalaisimia 10kpl ja niistä ajattelin värkätä.
Kyseessä 55m2 talli.
Itsellä päässä jonkinlainen visio, mut kertokaa ihmeessä hyviä esimerkkejäE34 535 twincharged 709hv & 851Nm
Comment
-
-
Zeta on jälleen nipussa ja ajokelpoinen... Kokeilin konepellin hiomista ja myllyttämistä. Konepellin maalaus onnistui korkeintaan välttävästi, harkitsin jopa tuon uudelleenmaalausta. Vesihioin konepellistä puolet iltapuhteiksi (karkeudet 800, 1200 ja 2000) ja myllytin Bilteman koneella (se 55 € maksava kulmahiomakoneen näköinen) käyttäen superlonlaikkaa ja Fareclan tahnoja (g3/6). Ja kyllähän tuosta hyvä tulee, aivan sileä ja kiiltää nätisti. Jokunen ilta tuossa menee ennen kuin koko auto on viimeistelty, mutta eipä tässä mikään kiire ole.
Comment
-
-
Originally posted by eki_r View PostZeta on jälleen nipussa ja ajokelpoinen... Kokeilin konepellin hiomista ja myllyttämistä. Konepellin maalaus onnistui korkeintaan välttävästi, harkitsin jopa tuon uudelleenmaalausta. Vesihioin konepellistä puolet iltapuhteiksi (karkeudet 800, 1200 ja 2000) ja myllytin Bilteman koneella (se 55 € maksava kulmahiomakoneen näköinen) käyttäen superlonlaikkaa ja Fareclan tahnoja (g3/6). Ja kyllähän tuosta hyvä tulee, aivan sileä ja kiiltää nätisti. Jokunen ilta tuossa menee ennen kuin koko auto on viimeistelty, mutta eipä tässä mikään kiire ole.
Eli pesaise pinta autoshamppoolla kun ajettelet että nyt kiiltää ja näet kiiltääkö oikeasti vai pitääkö kiilloitusta jatkaa.
Kyllä se siitä, mutta jos pinta on täynnä paskaa, mattaa ja valumia, niin ottaahan se hieman pitkäjännitteisyyttä että pinnasta saa oikeasti virheettömän, myös muutaman pesun jälkeen.
Jossain kohtaa kannattaakin tehdä päätös kannattaako pahimmat alueet vetää kokonaan uudelleen(ja nyt vain osa kerrallaan).Last edited by Hemi; 21-07-2014, 00:55.
Comment
-
Comment