Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LyyraN
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2011
    • 386
    • Kouvola/Kotka

    Originally posted by coupe320 View Post
    kuka tietää?
    Sit ku se vesimassa on kuiva, nii voi lakata. Aika nyt riippuu ihan siitä, et minkälaisissa olosuhteissa maalaat ja kuivatatko puhaltamalla.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by N|ba View Post
      Ei, vaan nämä aineet painuvat aina. Itse oon eliminoinut tämän antamalla pohjamaalille hyvin aikaa painua ja pohjamaalaamalla kahdestijos projektina on jokin ylimaalaus josta halutaan hyvä.
      Näin toki, mutta painumista ei kuitenkaan enään viikon kuluttua pitäisi tapahtua jos sekoitukset ja olosuhteet ovat ok.

      Comment

      • eki_r
        Bimmer Rookie
        • Feb 2013
        • 113
        • Espoo

        Noniin, nyt on zeta maalattu. Lopputulos on kelvollinen viimeistelyä (vesihionta, myllytys) ajatellen. Niin hyvä kuin käytettävissä olevalla budjetilla (alle 400 €), maalaustilalla (pieni talli) ja välineillä (halpiskompura, 1.4 mm suuttimella oleva halpisruisku) voi saada aikaan. Aplaria, roskia ja pari valumaakin on, mutta noista selvitään. Ammattilainen voisi olla tässä vaiheessa jäljen osalta huvittunut, mutta olen nähnyt huonompaakin ammattilaisen tekemää jälkeä. Uskallan jo tässä vaiheessa sanoa, että lopputulos on viimeistelyn jälkeen entiseen pintaan verrattuna paljon parempi.

        Mitä opin tästä projektista?

        Tiukalla aikarajalla (max. puolet kesäloman illoista) en lähtisi tätä toiste tekemään. Pohjatyöt tuli melko ok, mutta olisin kyllä saanut parempaakin jälkeä aikaiseksi.
        Parempi kompura olisi ollut tarpeen. Pikkukompuralla homma onnistui auttavasti, mutta selvästi kompura oli heikoin lenkki tässä kokonaisuudessa.
        Onpahan oma Z3 tullut paljon tutummaksi etenkin sisustan & sähkölaitteiden osalta. Sisustan kun joutuu enimmäkseen purkamaan, että saa peilit, antennin ja ovenkahvat irti.
        Kokeneempien neuvoista kannattaa aloittelijoiden ottaa oppia. Erityisesti herrojen Rockford & Hemi neuvot perusasioissa ovat olleet hyödyllisiä.

        Kuvia postailen myöhemmin, kunhan saan homman valmiiksi...

        Comment

        • jake2710
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 828

          Originally posted by coupe320 View Post
          kuka tietää?
          Eikös se yleensä sitten ole kuin pinta kokonaan mattaantunut...


          Edit. No vitn tää olikin jo aamulla kysytty ja oli jo vastattukin
          Last edited by jake2710; 17-07-2014, 22:31.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by eki_r View Post
            Mitä opin tästä projektista?
            Parempi kompura olisi ollut tarpeen. Pikkukompuralla homma onnistui auttavasti, mutta selvästi kompura oli heikoin lenkki tässä kokonaisuudessa...
            Kommentoinen vastaisuuden varalle kuitenkin, koskaväitän että kyse ei suoranaisesti ole kompurasta itsessään.
            Eli ilmeisesti yritit/vedit kertavedolla koko auton?
            Jos/kun kyse on perus tallitilasta ja vaikka hyvin valmistellustakin, niin lopputulos on kovin helposti korkeintaan sinne päin jos ylivetoa yritetään näissä valottomissa ja tuulettamattomissa tiloissa yhdellä iskulla.
            Eli homman saa kyllä onnistumaan todella aneemisillakin vehkeillä jos/kun kerralla vedetty pinta-ala otetaan minimiin ja mm.valaistaan se kunnolla.
            Tällöin vältytään "pyöriessä ja puhaltaessa" ylettömältä roskan määrältä ja voidaan oikeasti keskittyä hyvässä valossa pinnan laatuun.
            Maksimissaan näissä tallimaalauksissa pitäisi yliryuskutukselle varata 3-5-vuorokautta ja saisi kerrallaan siis vetää korkeintaan yksi kylki kerrallaan.
            Tällöin saadaan auto toiseen seinään kiinni ja vedettävä kylki kunnolla tunkilla ylös pukkien päälle, sekä valoa lattialle(peittely katon saumasta eteenpäin ja katto omana hommanaan).
            Jos hommaan lähdetään ihan naulakompuralla ja pienellä halpisruutalla, niin niillä kyllä saa niilläkin huipputasoa, kun mennään vain luukku/pari kerrallaan.
            Tuo yliveto on aina hyvissäkin tiloissa kertarysäyksellä ja hyvillä vehkeillä ammattimieheltäkin melko haasteellinen proggis, joten vähemmällä ei oikein ole edes järkeä yrittää...jos oikeasti hyvää jälkeä tavoittelee.
            Voi toki tuntua loputtomalta urakalta, mutta kun jälkihionnat ja kiilloittelut+valumien puhkihiomisien paikkuut jää minimiin, niin kokonaisuutena tuo osiin jakaminen on kyllä pääsääntöisesti nopeampikin tapa.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3019
              • Kuopio

              Originally posted by Hemi View Post
              Näin toki, mutta painumista ei kuitenkaan enään viikon kuluttua pitäisi tapahtua jos sekoitukset ja olosuhteet ovat ok.
              Tässä tapauksessa painuminen tapahtui joskus yhden vuorokauden ja viikon välillä. Vuorokauden jälkeen ei ollut vielä mitään nähtävissä, mutta kun viikon päästä seuraavan kerran tutkin niin painumat oli tulleet. Sen tiedän, että lämpötila oli kuivumiselle hieman liian alhainen.

              Tallimaalaus olosuhteista kun on puhuttu niin keksin ihan vahingossa valaistukseen loistavan apuvälineen. Minun piti eristää pressuilla talliin maalaus koppi ettei kaikki tavarat pölyynny. Tein tämän kopin bilteman valkoisista pressuista ja ne hajotti valon ihan todella hyvin. Loisteputki tehoa tuossa tilassa oli 280W ja kaikki katossa. Pressut kuitenkin sai tilan näyttämään paljon valoisammalta myös alhaalta päin.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • eki_r
                Bimmer Rookie
                • Feb 2013
                • 113
                • Espoo

                Originally posted by Hemi View Post
                Kommentoinen vastaisuuden varalle kuitenkin, koskaväitän että kyse ei suoranaisesti ole kompurasta itsessään.
                Eli ilmeisesti yritit/vedit kertavedolla koko auton?
                Jos/kun kyse on perus tallitilasta ja vaikka hyvin valmistellustakin, niin lopputulos on kovin helposti korkeintaan sinne päin jos ylivetoa yritetään näissä valottomissa ja tuulettamattomissa tiloissa yhdellä iskulla.
                Eli homman saa kyllä onnistumaan todella aneemisillakin vehkeillä jos/kun kerralla vedetty pinta-ala otetaan minimiin ja mm.valaistaan se kunnolla.
                Juuri näin, eli tein kertavedolla, ja opin tästä kyllä, että olisi todellakin pitänyt mennä pala kerrallaan. Esim. ne pari valumaa syntyi paikoissa, joissa valo ei riittänyt. Mulla oli suunnitelmissa maalata pienemmissä osissa, mutta pohjia ruiskiessa rohkaistuin vetämään kerralla.

                Otin auton pihalle auringonpaisteeseen ja eipä tuo viimeistelyn kannalta mitenkään mahdottomalta näytä. Työtä toki riittää, mutta pohjatöihin verrattuna pinnan hionta ja kiillotus on melkeinpä mukavaa puuhaa (tästä on kokemustakin). Koska on yksikerros-perusväri, voin tarvittaessa vetää helposti jonkun kohdan kokonaan uudestaankin.

                Comment

                • coupe320
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 417
                  • viikkoja tiellä

                  konepelti hiottu osittain pellille asti (kiveniskemät + ruoste kohdat) eli laitanko happopohjan pelkästään nuihin kohtiin vai voiko vetää koko konepeltiin joka hiottu pohjamaaliin asti.

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3166
                    • 47200

                    Originally posted by coupe320 View Post
                    konepelti hiottu osittain pellille asti (kiveniskemät + ruoste kohdat) eli laitanko happopohjan pelkästään nuihin kohtiin vai voiko vetää koko konepeltiin joka hiottu pohjamaaliin asti.
                    Hyötyä ei taida olla muualla kuin paljaalla pellillä sen hapon kanssa. Meinaatko hiontavärin vai epoksin vetää siihen päälle sit?

                    Comment

                    • coupe320
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 417
                      • viikkoja tiellä

                      Originally posted by pazq View Post
                      Hyötyä ei taida olla muualla kuin paljaalla pellillä sen hapon kanssa. Meinaatko hiontavärin vai epoksin vetää siihen päälle sit?
                      filleri tulee päälle.

                      onko kellään kokemuksia ppg d831/d832 happopohjasta.
                      Last edited by coupe320; 18-07-2014, 18:40.

                      Comment

                      • eki_r
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2013
                        • 113
                        • Espoo

                        Zeta oli tänään päivän pihalla paistumassa... Superblack imee lämpöä niin, että hyvä kun kärsi pelteihin koskea. Sivupeilit "uunitin" auton sisällä jossa varmaan ollut ainakin 80 astetta. Varsinaisen viimeistelyn jätän viikon-parin päähän, mutta kokeeksi vesihioin (karkeudet 800/1500/2000) ja jynssäsin fareclan tahnoilla peilien ja pissapoikien suuttimien paikat, noin pari dm2 jokaisesta kohdasta. Oikein hyvän tuosta pinnasta näköjään saa, enkä usko että hirveästi työtäkään tuossa enää on.

                        Comment

                        • coupe320
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 417
                          • viikkoja tiellä

                          nyt tarviis nopeen vastauksen eli onko kellään tietoa voiko mipan wbc maalia ohentaa jollain muulla kuin tuolla sen omalla ohenteella vai onko siinä samassa joku kovete että täytyy olla juurikin tuota. eli maali on tämä http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/830320

                          e: näköjään voi ohentaa tislatulla akku vedellä? olenko oikeassa?????
                          Last edited by coupe320; 19-07-2014, 22:05.

                          Comment

                          • marko84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2008
                            • 1489
                            • Pori

                            Sellaista kyselisin kun pitäisi tallin valaistus tehdä ja saishan ne olla niin et autojen maalauskin onnistuu.
                            Töistä nyt sain ilmaiseksi 2x58w loisteputkivalaisimia 10kpl ja niistä ajattelin värkätä.
                            Kyseessä 55m2 talli.
                            Itsellä päässä jonkinlainen visio, mut kertokaa ihmeessä hyviä esimerkkejä
                            E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                            Comment

                            • eki_r
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2013
                              • 113
                              • Espoo

                              Zeta on jälleen nipussa ja ajokelpoinen... Kokeilin konepellin hiomista ja myllyttämistä. Konepellin maalaus onnistui korkeintaan välttävästi, harkitsin jopa tuon uudelleenmaalausta. Vesihioin konepellistä puolet iltapuhteiksi (karkeudet 800, 1200 ja 2000) ja myllytin Bilteman koneella (se 55 € maksava kulmahiomakoneen näköinen) käyttäen superlonlaikkaa ja Fareclan tahnoja (g3/6). Ja kyllähän tuosta hyvä tulee, aivan sileä ja kiiltää nätisti. Jokunen ilta tuossa menee ennen kuin koko auto on viimeistelty, mutta eipä tässä mikään kiire ole.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by eki_r View Post
                                Zeta on jälleen nipussa ja ajokelpoinen... Kokeilin konepellin hiomista ja myllyttämistä. Konepellin maalaus onnistui korkeintaan välttävästi, harkitsin jopa tuon uudelleenmaalausta. Vesihioin konepellistä puolet iltapuhteiksi (karkeudet 800, 1200 ja 2000) ja myllytin Bilteman koneella (se 55 € maksava kulmahiomakoneen näköinen) käyttäen superlonlaikkaa ja Fareclan tahnoja (g3/6). Ja kyllähän tuosta hyvä tulee, aivan sileä ja kiiltää nätisti. Jokunen ilta tuossa menee ennen kuin koko auto on viimeistelty, mutta eipä tässä mikään kiire ole.
                                Se ei sitten ole oikeasti vielä kiiltävä kun ekan kerran siltä näyttää, vaan hiontanaarmut ovat vain täyttyneet tahnan vahasta.
                                Eli pesaise pinta autoshamppoolla kun ajettelet että nyt kiiltää ja näet kiiltääkö oikeasti vai pitääkö kiilloitusta jatkaa.
                                Kyllä se siitä, mutta jos pinta on täynnä paskaa, mattaa ja valumia, niin ottaahan se hieman pitkäjännitteisyyttä että pinnasta saa oikeasti virheettömän, myös muutaman pesun jälkeen.
                                Jossain kohtaa kannattaakin tehdä päätös kannattaako pahimmat alueet vetää kokonaan uudelleen(ja nyt vain osa kerrallaan).
                                Last edited by Hemi; 21-07-2014, 00:55.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎