Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Eepo View Post
    Onkos porukalla tinaus kokemusta, ja hyviä vinkkejä yleensäkin otetaan vastaan tähän minun "stretsi" tankki projektiin.
    Nuo harrikan tankit kun on aikoinaan tehty vähän sinnepäin Mexicossa niin täysin yhtenäiseksi ja siistksi noita tankkeja saa pelkällä hitsillä, niin kannattaako minun laittaa tinaa tuohon väliin että tankkien puoliskot on tasalla, vai tinata pelkät saumat ja kitillä tasoittaa? Isoista heitoista ei ole kysymys, vaan lähinnä kestävyys mietityttää tuolloisessa tärinä pyörässä.
    [img]www.albumini.fi/Foto-HVLRQYDY.jpg[/img]
    Siis jos olet tekemässä vain perusoikaisua, niin tina kannattaa kyllä unohtaa koska kittiä tulee joka tapauksessa tinan jälkeen vastaavat kerrosvahvuudet.
    Normaali 2K kitti kyllä pysyy tankeissa kiinni alle 2-3mm:n kerrosvahvuuksilla kunhan lähdetään kunnolla karhennetulta pohjalta.
    Tina vain siinä tapauksessa mikäli tankkia on hitsailtu, eli saumojen peittoon.

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      Originally posted by Hemi View Post
      Tina vain siinä tapauksessa mikäli tankkia on hitsailtu, eli saumojen peittoon.
      näin minä sen ajattelin tehdä, sillä nuo saumat on jätetty tarkoituksella hieman alemmaksi kuin tankin pinta, keskeltä taas tuo pelti on koholla ja aika liki tankin pinnan kanssa. eli tinaa/kittiä siihen tuskin tulee juuri lainkaan.

      Vai rupeanko nysväämään noita pikku rakosia hitsillä umpeen, ja vetelen sitten vaan lapiolla kittiä perään?
      Jostain syystä tuo tinaaminen on vaan ollut kovassa suosiossa noissa tankkihommissa, varsinkin kun tehty näitä "stretsi" tankkeja.
      ja kuvasta voi nähdä että esim tuolla ylhäällä keskellä on "lommo" eli keskiosa alenpana kuin tankin pinnat, niin eikös tuon voi tasoitella tinalla?
      sama pikku käpy kävi alhaalla toisella puolen.

      Edit: Hemi nyt pitäisi näkyä kuvakin edellisellä sivulla tankista, tablettilla ei näköjään onnistu copy image adress hommat
      Last edited by Eepo; 12-01-2015, 14:18.
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Eepo View Post
        näin minä sen ajattelin tehdä, sillä nuo saumat on jätetty tarkoituksella hieman alemmaksi kuin tankin pinta, keskeltä taas tuo pelti on koholla ja aika liki tankin pinnan kanssa. eli tinaa/kittiä siihen tuskin tulee juuri lainkaan.

        Vai rupeanko nysväämään noita pikku rakosia hitsillä umpeen, ja vetelen sitten vaan lapiolla kittiä perään?
        Jostain syystä tuo tinaaminen on vaan ollut kovassa suosiossa noissa tankkihommissa, varsinkin kun tehty näitä "stretsi" tankkeja.
        ja kuvasta voi nähdä että esim tuolla ylhäällä keskellä on "lommo" eli keskiosa alenpana kuin tankin pinnat, niin eikös tuon voi tasoitella tinalla?
        sama pikku käpy kävi alhaalla toisella puolen.

        Edit: Hemi nyt pitäisi näkyä kuvakin edellisellä sivulla tankista, tablettilla ei näköjään onnistu copy image adress hommat
        Itse olen nämä vastaavat aina tinannut, lähinnä sen vuoksi että ko.saumat tahtoo pitkässä juoksussa helposti jostain kohtaa "hikoilla läpi” ja sitä kautta maalaus on pilalla. Tinalla saadaan varmistettua ehdoton sauman ilmatiiveys ja sitä kautta kitin+pintojen pitävyys.
        Eli itse vetäisin alueen kokonaan neekerintukalla yli ja tinaisin ainakin saumat kokonaan alle.
        Tinan höyläys+kitti+hiontaväri ja pinnat päälle...kestää maailman tappiin.
        Last edited by Hemi; 12-01-2015, 17:29.

        Comment

        • Eepo
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 5388
          • Tampere

          Originally posted by Hemi View Post
          Eli itse vetäisin alueen kokonaan neekerintukalla yli ja tinaisin ainakin saumat kokonaan alle.
          Tinan höyläys+kitti+hiontaväri ja pinnat päälle...
          tähän lopputulokseen tulin itsekkin...

          Originally posted by Hemi View Post
          kestää maailman tappiin.
          lyön vetoa että minä kun teen niin ei kestä ens syksyyn
          -Harley Davidson Sportster - 89-
          -Harley Davidson softail -89-
          -Suzuki PV50 -86-

          Comment

          • Kapanos
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1394
            • Kirkkonummen Westend

            Metallikittiä?
            E30 M50tic -90
            E34 M5 -90
            E91 325d M-sport -07
            Ford F100 -53 LS edition

            Comment

            • Joba
              BTCF Member
              • Sep 2007
              • 556

              Tinaat saumat yli niinkuin Hemi sanoi ja kittaat sen parissa kerroksessa suoraksi. Ja kestää kyllä, kunhan tina on tarttunut kiinni.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Eepo View Post
                lyön vetoa että minä kun teen niin ei kestä ens syksyyn
                Kyllä ne kestää ainakin sen 25-vuotta mitä minunkin tekemäni kunhan et ”kikkaile”, etkä suttaa alle mitään 1K tavaraa ja kittaat vain karhennetulle pellille/tinalle.
                Eli tina+kitti (ihan vaikka Wurth vaku30 yleiskitti)+2K hiontaväri+värimassa+lakka+välihionta+toinen lakka = kestää ainakin +25-vuotta käytössä.
                Last edited by Hemi; 12-01-2015, 22:27.

                Comment

                • Osku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2005
                  • 3324
                  • Kouvola,Pilkanmaa

                  Ruiskuista.

                  Kysellääs nyt muita käyttökokemuksia.

                  Ei tarvitse hehkuttaa biltema/Gern kopiota,vaan merkkituotteita.

                  Millä ruiskulla omasta mielestä parasta suorakiiltoakryylipintaa ?

                  Itellä käytössä Iwata WS-400 Supernova "Clear" Pininfarina kahvalla ja 1.2 suuttimella oon päästellyt menemään.

                  Tuntuu että lakkapinnasta saa todella lipakan,tuota varten tuo on hankittukki mutta suorakiilto akryylilla pintaan jäis enempi epätaisuutta.

                  Onko mahdollista että toi suutinkoko ei vaan yksinkertasesti sovi tolle suorakiiltovärille ?

                  Vai tekeekö silmä vaan tuon eron
                  E30 24V 5D "Vakio"

                  Originally posted by ///Make
                  1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                  Comment

                  • LyyraN
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2011
                    • 386
                    • Kouvola/Kotka

                    Itellä käytössä SATAn 4000rp 1.2 suuttimella lakkaukseen. Samalla välillä suorakiiltooki maalannu nii ei mitään ongelmaa oo ollu. Ainaki ppg uhs dg:n kans pelaa. Syöttöjä ollu vähä enemmän ku lakan kans.

                    Jos ohentasit akryylii lisää?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Osku View Post
                      Ruiskuista.

                      Kysellääs nyt muita käyttökokemuksia.

                      Millä ruiskulla omasta mielestä parasta suorakiiltoakryylipintaa ?

                      Itellä käytössä Iwata WS-400 Supernova "Clear" Pininfarina kahvalla ja 1.2 suuttimella oon päästellyt menemään.

                      Tuntuu että lakkapinnasta saa todella lipakan,tuota varten tuo on hankittukki mutta suorakiilto akryylilla pintaan jäis enempi epätaisuutta.

                      Onko mahdollista että toi suutinkoko ei vaan yksinkertasesti sovi tolle suorakiiltovärille ?

                      Vai tekeekö silmä vaan tuon eron
                      Siis riippuu nyt ihan minkä kokoisia alueita olet ruiskuttamassa?
                      Tuo 1.2 riittää kyllä ihan mainiosti prätkän tankille ja yksittäiselle lokasuojalle, mutta ei oikein enään ilman pientä lisäohentamista hitaalla ohenteella isoille pinnoille jos halutaan edetä ”vapaasti".
                      Ok, ei isoa kokemusta ko.Iwatasta muuta kuin että ei ihan anna samaa kuin Satan RP:t, mutta kyllähän silläkin varmasti saa ”lipakkaa” kun jättää kiireen, eka rundi kunnon vetäytyminen ja ”rappaa” kunnolla märkänä pinnan.
                      Suorakiilto itsessään ja varsinkin tumma suorakiilto ei armahda yhtään mitään, toisin kuin kirkaslakka.
                      Väittäisin kuitenkin että hieman ruiskutustekniikkaa hiomalla, ruiskupainetta kokeillen ja pienellä lisäohennuksella tuolla 1.2 suuttimellakin kyllä pärjää.
                      Itse käytän Satan 5000 RP:ssä 1.4:sta ja vähänkin isommissa pinnoissa jopa 1.6:sta, mutta sitten tavaraa tulee jo kuin puutarhaletkusta ja ruiskutustekniikassa ei sitten saa ”tökkiä”, muuten on pussit kyljessä.

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        Mä vetelin tän Gernin pikkusella kun en jaksanut liata isoa "ammattiruiskua". Tässä taitaa olla 0,7 suutin. Suorakiilto akryyli Police White
                        [IMG][/IMG]
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Siis riippuu nyt ihan minkä kokoisia alueita olet ruiskuttamassa?
                          Tuo 1.2 riittää kyllä ihan mainiosti prätkän tankille ja yksittäiselle lokasuojalle, mutta ei oikein enään ilman pientä lisäohentamista hitaalla ohenteella isoille pinnoille jos halutaan edetä ”vapaasti".
                          Ok, ei isoa kokemusta ko.Iwatasta muuta kuin että ei ihan anna samaa kuin Satan RP:t, mutta kyllähän silläkin varmasti saa ”lipakkaa” kun jättää kiireen, eka rundi kunnon vetäytyminen ja ”rappaa” kunnolla märkänä pinnan.
                          Suorakiilto itsessään ja varsinkin tumma suorakiilto ei armahda yhtään mitään, toisin kuin kirkaslakka.
                          Väittäisin kuitenkin että hieman ruiskutustekniikkaa hiomalla, ruiskupainetta kokeillen ja pienellä lisäohennuksella tuolla 1.2 suuttimellakin kyllä pärjää.
                          Itse käytän Satan 5000 RP:ssä 1.4:sta ja vähänkin isommissa pinnoissa jopa 1.6:sta, mutta sitten tavaraa tulee jo kuin puutarhaletkusta ja ruiskutustekniikassa ei sitten saa ”tökkiä”, muuten on pussit kyljessä.
                          Värinä oli OC akryyli ns.paksukalvo että voi olla että sillä ei tuon tasasempaa saa ruiskun jäljiltä.

                          Kokeilin ohjeen mukaan ja vähän lisäohentamalla 10% tuntumiin ja silti jätti vähän röppöseks.

                          Lokasuojista sai hyvät 15% ohennuksella ja ohjeen mukasella paineella.

                          Ruiskussa siis 1.3 suutin,koomailin aamulla ton koon väärin.

                          Ehkä se on vielä vaan hieroskeltava tot ruiskutustekniikkaa.
                          Ohennus ei tunnu auttavan tuossa muuta kun sen että saa vähemmän tavaraa kulumaan.

                          Täytyis kokeilla jotain HS akryylia seuraavas projektissa.

                          Tuo nyt vaan lähinnä mietitytti että onko vika kahvan päässä vai kalustossa/maalivalinnassa.



                          Tollasta siis ruiskun jäljiltä.

                          Vai yritetäänkö tässä nyt vaan mahdottomia
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Osku View Post



                            Tollasta siis ruiskun jäljiltä.

                            Vai yritetäänkö tässä nyt vaan mahdottomia
                            Kuvasta on aina vähän paha päätellä mikä on todellinen totuus livenä, mutta kyllähän tuo näin äkkiseltään näyttää suunnilleen siltä mitä akryylillä on muutenkaan mahdollista saada.
                            Ok, kyllä saa ihan rasvakiiltoista peiliäkin, mutta alkaa helposti olemaan sellaista ”nuoralla tanssia” ainakin pystypinnoilla, että helpommalla pääsee kun hioo suosista valmiin yli ja kiillottaa peiliksi (kuin sitten hioa niin valumapusseja pitkin kylkiä).

                            Hidasta kovetinta+hidasta ohenninta ja ekan kiepin jälkeen kunnon vetäytyminen jotta pääsee rappaamaan kunnon kerroksen pintaan, ainakin pitäisi tuottaa maksimaalisen kiiltävää pintaa, mutta eihän ruiskun jäljiltä ikinä saa mitään Show-kiiltoa, vaan se on haettava aina hiomalla+myllyttämällä.
                            Toki tämä on myös paljon ruiskupaineesta ja ruiskutustekniikastakin kiinni kuinka rasvakiiltoisen saa tehtyä...ja joskus kuun asentokin vaikuttaa.
                            Ruiskussahan ei sinulla pitäisi olla mitään vikaa jos muuten ei ole ”murjottu”.

                            Sekin kannattaa muistaa että varsinkin nämä suorakiiltoiset näyttää heti ruiskutuksen jälkeen useinkin hieman ”selluliittipintaiselta”, mutta 1/2-vuoden käyttö ja muutamat pesut häivyttää aika tehokkaasti pienen ”selluliitin”.

                            Comment

                            • Osku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2005
                              • 3324
                              • Kouvola,Pilkanmaa

                              Originally posted by Hemi View Post
                              .
                              Ok, kyllä saa ihan rasvakiiltoista peiliäkin, mutta alkaa helposti olemaan sellaista ”nuoralla tanssia” ainakin pystypinnoilla, että helpommalla pääsee kun hioo suosista valmiin yli ja kiillottaa peiliksi (kuin sitten hioa niin valumapusseja pitkin kylkiä).

                              Hidasta kovetinta+hidasta ohenninta ja ekan kiepin jälkeen kunnon vetäytyminen jotta pääsee rappaamaan kunnon kerroksen pintaan, ainakin pitäisi tuottaa maksimaalisen kiiltävää pintaa, mutta eihän ruiskun jäljiltä ikinä saa mitään Show-kiiltoa, vaan se on haettava aina hiomalla+myllyttämällä.
                              Toki tämä on myös paljon ruiskupaineesta ja ruiskutustekniikastakin kiinni kuinka rasvakiiltoisen saa tehtyä...ja joskus kuun asentokin vaikuttaa.
                              Ruiskussahan ei sinulla pitäisi olla mitään vikaa jos muuten ei ole ”murjottu”.

                              Sekin kannattaa muistaa että varsinkin nämä suorakiiltoiset näyttää heti ruiskutuksen jälkeen useinkin hieman ”selluliittipintaiselta”, mutta 1/2-vuoden käyttö ja muutamat pesut häivyttää aika tehokkaasti pienen ”selluliitin”.
                              Tuo selluliitti on melko hyvä sana kuvaamaan tota minkälaista pintaa tuohon sai kun yritti "kaikkesa" pinta on siis erittäin kiiltävä kyllä mutta vaati tuon vesihionnan ja kiillotuksen että tuli 100% tasainen ja suora.
                              Ruiskun jäljiltä pinta oli samanlaista kun uusissa autoissa kaupassa.

                              Kyllä nuo roikkupussit on haastavampia hioo kun hieman epätasainen isompi pinta,kokeilin myös vetää 30% ohennuksella ja korkeammalla paineella mut siinä ei tullu muuta ku ohisumua pirusti enemmän ja ihan aavistuksen parempi pinta mut kokoajan meinas lähteä roikkumaan

                              Kun en ollut tyytyväinen lopputulokseen niin tuo koko auto on nyt hiottu ja kiillotettu.
                              Haettiin sitä showkiima kiiltoa tuohon autoon.

                              Laitan nyt vielä tarkemmat ennen/jälkeen kuvat tosta viimeistelystä.

                              Ennen


                              Jälkeen


                              Tässä ajattelin kysyä asiasta että onko vielä opeteltavaa ton pinnan vetämisessä ja vehkeiden oikeaoppisessa käytössä.

                              Tuossa ruiskussa ei oo mitään valitettavaa oon ollut todella tyytyväinen siihen,uskomattoman hyvää lakkapintaa (Glasurit Racing clear,mipa cc8)sillä on saatu vedettyä.

                              Jostain lueskelin että SATA:n RPS on akryylille paras mutta ei raaskis harrastehommia varten ostaa tollasta kun saa tolla iwatalla sen vedettyä jokatapauksessa paremmin kun muilla tähän mennes.

                              Kun ei oo tota suorakiiltoa tullu koskaan noin isosti vedeltyä ja periaatteessa tää on ensimmäinen kokonainen ite maalattu auto niin varmistelin että voiko ton "ylimääräsen" työn välttää vielä jollain konstilla.

                              Taitaa tosiaan olla vaan nyt oma vaatimustaso liian korkea ja ei ilman tota "nuoralla tanssia" onnistu mitenkään saamaan hyvää kerrosta maalia joka ois tasanenkin vielä
                              E30 24V 5D "Vakio"

                              Originally posted by ///Make
                              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                Hioo hienommalla paperilla ja maalaa kyljet koripukissa vaaka asennossa

                                Vaikka saisitkin ruiskusta suoraa pintaa niin siitä ei ole muuta etua kuin että on vähemmän hiottavaa.

                                Kun vaatimustaso on tuo niin aina tarvi hioa ja kiilloittaa

                                Painautumisia, roskia ja lakan harmaantumista ei pysty ennakoimaan
                                Last edited by Tonton; 15-01-2015, 09:41.
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎