Originally posted by kalevik
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M60/M62 kysymyksiä II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by HTK12 View PostImusarjan takana olevan separaattorin vaihdossa on varmaankin imusarja irroitettu? Toki sen voi ilmankin vaihtaa, mutta ilmeisesti pajalla käytetty ja siellä varmaan nappasivat imusarjan irti. Vaihdettiinko samalla imusarjan kaikki tiivisteet (vanhat tiivisteet luultavasti kovettuneet eivätkä enää pidä kun on aukaistu)? Noin paljon kun on purettu niin imuvuotoja voi olla monessa kohtaa.. Paras olisi, jos pajalla olisi laite, jolla etsiä imuvuotoja. Toki voi sitä ilmankin etsiä, vaatii vaa sitten tarkkaivaisuutta asentajalta. Onko mitään vikakoodeja? Irtoinaiset piuhat kyllä luultavasti antaa jonkun koodin.
Originally posted by merbau View PostHistoria tästä menee kutakuinkin näin:
- Venakopan tiivisteen vaihto
- ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
- syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
- venttiilin vaihto
- uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
- ajoon
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.
Mikä rikkoi separaattorin kohdan 1 ja 2 välissä?
Tiiviste on puoliksi venttiilikopan urassa, kuvassa ylöspäin oleva pinta tulee sylinterikantta vasten. Vaikea uskoa että pullahtaa, jos on oikein asennettu.
Leave a comment:
-
VANOS-peijaiset alkaa lähestyä. M62TU-työkalujen vuokraus taikka osto kiinnostaisi joten niitä voi tarjota.
Tarvitsenko "normaalien" ajoitustyökalujen lisäksi jonkin erikoistyökalun kampuran pultin/viskon irroittamiseen?
Tarkoitus olisi harrastehenkisesti uusia tuo huohottimen pönttö ja vaihtaa Beisanin tiivistesetti vanoksiin. Samalla sitten menee vähän muutakin tiivistettä ja o-rengasta vaihtoon. Osat ovat nyt tulossa Pielmeierilta. Noin 160 euroa jäi edullisemmaksi mitä KL-varaosista.
Oma osalistani (lopussa olevat vapaat suomennokset olivat itselleni hahmottamaan mistä on kyse)
Mukana myös huohotukseen liittyviä osia ja lisäilmapumpulle uusi syöttöletku. Saa mainita jos jotain aivan oleellista puuttuu.
- # Partnumber Quantity Description English Description Finnish
- 12 07119901511 2 O-ring - lisäilmaputken o-renkaat
- 16 07119906361* 2 O-ring - o-rengas
- 8 07119906363 1 O-ring - keskilaahaimen o-rengas
- 20 07119963355* 1 Gasket ring - nokkaketjun kiristimen o-rengas
- 9 11121706927 2 O-ring - vanos-solenoidin takaiskuventtiilin o-rengas
- 4 11131436324 1 Gasket Asbestos Free - alemman öljypohjan tiiviste
- 5 11131439736* 25 Hex bolt with washer - alemman öljypohjan pultit
- 3 11141275466 1 Gasket ring - kampiakselin stefa
- 6 11141436978 1 Gasket set chain case - alemman kotelon tiivistesarja
- 9 11141736758 1 Gasket ring - gasket ring
- 4 11141741127 1 Gasket ring - vasen yläkotelon tiiviste 1-4
- 5 11141741128 1 Gasket ring - oikea yläkotelon tiiviste 5-8
- 5 11151705301 1 Vent pipe - huohottimen väliputki
- 6 11231736585 1 Collar screw - kampiakselin pultti
- 14 11311435028 4 Sliding piece - yläketjun liukupala
- 2 11311705512 6 Rectangring - nokka-akselin tiivisterenkaat
- 16 11311741236 1 Guide rail - oikea laahain
- 6 11311741777 1 Deflection rail - keskilaahain
- 13 11311745406 1 Guide rail - vasen ketjulaahain
- 2 11361433660 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 1-4
- 2 11361433664 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 5-8
- 3 11361705578 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 1-4
- 3 11361705579 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 5-8
- 17 11421713597 1 O-ring - kiristinlaahaimen o-rengas
- 12 11431707164 1 O-ring - öljytikun alempi o-rengas
- 18 11431717666 2 O-ring - öljytikun ylempi o-rengas
- 2 11511731372 1 Gasket Asbestos free - vesipumpun tiiviste
- 5 11531710048 2 O-ring - ison vesiputken o-rengas
- 7 11531710055 2 O-ring - pienen vesiputken o-rengas
- 1 11611440135 1 Sucking jet pump - huohottimen takaisku
- 7 11721438263 1 Pressure hose assy - lisäilmapumpun syöttöputki
- 3 12317507996 1 Gasket ring f generator - laturin o-rengas
- 7 12611744292 1 Gasket ring - öljytasoanturin tiiviste
Last edited by Patriot; 17-11-2015, 11:21.
Leave a comment:
-
Originally posted by merbau View PostHistoria tästä menee kutakuinkin näin:
- Venakopan tiivisteen vaihto
- ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
- syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
- venttiilin vaihto
- uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
- ajoon
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.
Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
Leave a comment:
-
Originally posted by merbau View PostHistoria tästä menee kutakuinkin näin:
- Venakopan tiivisteen vaihto
- ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
- syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
- venttiilin vaihto
- uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
- ajoon
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.
Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
Mistä tiiviste pullahti ? arvaan että joku puolikuu petti? Todennäköisesti asennettu huolimattomasti. Ennen alkaa vuotamaan kampiakselin stefoista ennen kuin puolikuu (oikein paikallaan) pullahtaa.
Nokka-akselin anturin johto mitattu? Sigun autoon taannoin vaihdoin mm. koppien tiivisteet ja kaikki piuhat/liittimet on todella varoen käsiteltäviä.
Itse tarkistaisin kaikki liittimet vielä kerran. Sinulla taitaa olla vielä vanoksetkin? Ja liittimiin ihan visuaalinen tarkistus, että kaikki piikit on suorassa jotta osuvat reikiinsä. On nähty voimalla laitettuja liittimiä, yksi piikki ihmeellisessä kulmassa.
Leave a comment:
-
Originally posted by Kotanen_ View PostOnko joukossamme m60 tietäjiä? Kysymys olis sellanen että ilmeisesti tuossa b30 motissakin on lähdöt valmiina öljynlauhduttimelle, onko tässä kierrossa täysi öljynpaine, voisiko käyttää turbon öljynkiertoon..Vai onko ainut järkevä ratkasu ottaa lähtö öp anturilta ja paluu öljypohjaan jne. Kiitos!
Leave a comment:
-
-
Onko joukossamme m60 tietäjiä? Kysymys olis sellanen että ilmeisesti tuossa b30 motissakin on lähdöt valmiina öljynlauhduttimelle, onko tässä kierrossa täysi öljynpaine, voisiko käyttää turbon öljynkiertoon..Vai onko ainut järkevä ratkasu ottaa lähtö öp anturilta ja paluu öljypohjaan jne. Kiitos!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNo jos se käynti huononi rempan jälkeen jäljet johtaa sylttytehtaalle. Tiiviste huonosti? Tuliko kaikki irroitetut osat kunnolla takaisin paikalleen? Imuvuoto syntyy melko helposti.
- Venakopan tiivisteen vaihto
- ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
- syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
- venttiilin vaihto
- uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
- ajoon
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.
Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
Leave a comment:
-
Originally posted by merbau View PostNo niin, pitkään palvellut sigun 540i sitten lykkäsi myrkyn: Tyhjäkäynti huononi merkittävästi venttiilikopan tiivisteiden vaihtorempan jälkeen. Käynti meni sen verran huonoksi että luin vikakoodit, ja tällaista tuli:
----8<----
E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 11/07/15 20:18:34
ECU: ME72KWP0
JobStatus: OKAY
Variant: ME72KWP0
-------------------------------------------------------------
RESULT: 1 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
33 Camshaft control
Error frequency : 1
Logistic counter: 39
Engine speed 520.00 /min
Engine temperature 68.25 Grd C
wnwi1_u -1.00 Grad KW
tanwrhf_0_A 63.54 % TV
Error currently available
--
--
Adaptation value impact not plausible current,
--
Adaptation value impact not plausible Initial,
--
--
SCATT-active
--
================================================== ===========
----8<----
Katselin roughnessit sylintereistä, ja sepä vasta oli karmeaa katsottavaa. Parissa sylinterissä arvot n. 1000, eikä muutkaan mitään pientä antaneet. Ehkä tämä on kuitenkin turha havainto, ja enemmänkin seurausta jostain isommasta vaivasta?
Ollaanko nyt siinä vaiheessa matkantekoa, että pitää alkaa miettiä jakopään remppaa? Auton mittarissa on 261tkm. Omassa omistuksessa auto on ollut 120tkm, eikä tuona aikana ole jakopäälle tehty mitään muuta kuin kiristin vaihdettu n 80tkm sitten.
Moottorin käyntiääni ei ole omaan korvaan mitenkään huolestuttava, eikä auto tunnu tehottomaltakaan. Ehkä viime aikoina laatikko on vaihtanut isommalle jotenkin nytkäyttäen. Voi olla omaa vainoharhaisuuttakin.
Onko ajatuksia tästä?
Edit: rough-mittaus sylintereistä, kuva lisätty.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostAvaat toukan konepellin ja mittaat? M62tu:n mitat ei M62:sta niin paljoa eroa, että sillä olisi mitään merkitystä kuljettamiseen.
Leave a comment:
-
-
No niin, pitkään palvellut sigun 540i sitten lykkäsi myrkyn: Tyhjäkäynti huononi merkittävästi venttiilikopan tiivisteiden vaihtorempan jälkeen. Käynti meni sen verran huonoksi että luin vikakoodit, ja tällaista tuli:
----8<----
E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 11/07/15 20:18:34
ECU: ME72KWP0
JobStatus: OKAY
Variant: ME72KWP0
-------------------------------------------------------------
RESULT: 1 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
33 Camshaft control
Error frequency : 1
Logistic counter: 39
Engine speed 520.00 /min
Engine temperature 68.25 Grd C
wnwi1_u -1.00 Grad KW
tanwrhf_0_A 63.54 % TV
Error currently available
--
--
Adaptation value impact not plausible current,
--
Adaptation value impact not plausible Initial,
--
--
SCATT-active
--
================================================== ===========
----8<----
Katselin roughnessit sylintereistä, ja sepä vasta oli karmeaa katsottavaa. Parissa sylinterissä arvot n. 1000, eikä muutkaan mitään pientä antaneet. Ehkä tämä on kuitenkin turha havainto, ja enemmänkin seurausta jostain isommasta vaivasta?
Ollaanko nyt siinä vaiheessa matkantekoa, että pitää alkaa miettiä jakopään remppaa? Auton mittarissa on 261tkm. Omassa omistuksessa auto on ollut 120tkm, eikä tuona aikana ole jakopäälle tehty mitään muuta kuin kiristin vaihdettu n 80tkm sitten.
Moottorin käyntiääni ei ole omaan korvaan mitenkään huolestuttava, eikä auto tunnu tehottomaltakaan. Ehkä viime aikoina laatikko on vaihtanut isommalle jotenkin nytkäyttäen. Voi olla omaa vainoharhaisuuttakin.
Onko ajatuksia tästä?
Edit: rough-mittaus sylintereistä, kuva lisätty.
Last edited by merbau; 09-11-2015, 08:13.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ritariässä View PostM62 koneen ulkomitat eli öljypohjasta imusarjaan, leveys, pituus. Pitäs Yks kone kuljettaa ja pohtia mikä järkevin kuljetusväline.
Leave a comment:
-
-
M62 koneen ulkomitat eli öljypohjasta imusarjaan, leveys, pituus. Pitäs Yks kone kuljettaa ja pohtia mikä järkevin kuljetusväline.
Leave a comment:
-
-
Mainittakoon että rautaputkiseen lohkoon hoonaus tehdään jotta saadaan sopivia naarmuja joiden avulla öljy voitelee mäntää.
Tässä alusilin tapauksessa mekanismi on kokonaan eri. Pinnasta poistettava alumiini tekee pinnalle saman kuin perinteinen hoonaus mutta sitä ei tehdä samalla tavalla. Joissakin alusil lohkoissa on jonkinlaiset hoonausjäljet ja toisissa ei mitään muuta kun tasasen harmaa pinta.
Männän sisäänajo onkin sitten se kohta mistä minä en tiedä sanoa oikeastaan mitään. Se on kuitenkin olennainen osa jotta sylinteriputken seinämästä tulee oikeanlainen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mantamane View PostKyllä voi hoonata, mutta siihen ajetaan lopuksi jonkinlaisilla huopatassuilla ja jollain aineella pinnoite, hionnan jälkeen.
Mutta joo ei ihan perinteisesti.
Väärin hoonattuna pii irtoaa kokkareina ja naarmuttaa pytyn kunnolla. Vaatii siis tietotaitoa ja oikeat vehkeet.
Leave a comment:
-
Leave a comment: