Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by kalevik View Post
    Itsekin irroitin imusarjan separaattorin vaihtoa varten, jotkut vaihtaa pelkän kalvon+jousen+pikkukannen paikallaan. Sieltä takaa lähtee ainakin jarrutehostajalle ja bensanpaineen säätimelle letkut, onkohon ne tarkistettu?
    Mahtuu sen koko takakannen vaihtamaan ainakin E38:ssa ilman imarin irroitusta.

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Imusarjan takana olevan separaattorin vaihdossa on varmaankin imusarja irroitettu? Toki sen voi ilmankin vaihtaa, mutta ilmeisesti pajalla käytetty ja siellä varmaan nappasivat imusarjan irti. Vaihdettiinko samalla imusarjan kaikki tiivisteet (vanhat tiivisteet luultavasti kovettuneet eivätkä enää pidä kun on aukaistu)? Noin paljon kun on purettu niin imuvuotoja voi olla monessa kohtaa.. Paras olisi, jos pajalla olisi laite, jolla etsiä imuvuotoja. Toki voi sitä ilmankin etsiä, vaatii vaa sitten tarkkaivaisuutta asentajalta. Onko mitään vikakoodeja? Irtoinaiset piuhat kyllä luultavasti antaa jonkun koodin.
    Itsekin irroitin imusarjan separaattorin vaihtoa varten, jotkut vaihtaa pelkän kalvon+jousen+pikkukannen paikallaan. Sieltä takaa lähtee ainakin jarrutehostajalle ja bensanpaineen säätimelle letkut, onkohon ne tarkistettu?

    Originally posted by merbau View Post
    Historia tästä menee kutakuinkin näin:
    1. Venakopan tiivisteen vaihto
    2. ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
    3. syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
    4. venttiilin vaihto
    5. uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
    6. ajoon


    Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.
    Jotain hämärää hommassa on :think

    Mikä rikkoi separaattorin kohdan 1 ja 2 välissä?

    Click image for larger version

Name:	Right-Valve-Cover-Gasket-11129069871-for-BMW-E32-E34-E38-E39-530i-535i-540i-730i-740i.jpg
Views:	1
Size:	10.4 KB
ID:	4833453

    Tiiviste on puoliksi venttiilikopan urassa, kuvassa ylöspäin oleva pinta tulee sylinterikantta vasten. Vaikea uskoa että pullahtaa, jos on oikein asennettu.

    Leave a comment:


  • Patriot
    replied
    VANOS-peijaiset alkaa lähestyä. M62TU-työkalujen vuokraus taikka osto kiinnostaisi joten niitä voi tarjota.


    Tarvitsenko "normaalien" ajoitustyökalujen lisäksi jonkin erikoistyökalun kampuran pultin/viskon irroittamiseen?

    Tarkoitus olisi harrastehenkisesti uusia tuo huohottimen pönttö ja vaihtaa Beisanin tiivistesetti vanoksiin. Samalla sitten menee vähän muutakin tiivistettä ja o-rengasta vaihtoon. Osat ovat nyt tulossa Pielmeierilta. Noin 160 euroa jäi edullisemmaksi mitä KL-varaosista.

    Oma osalistani (lopussa olevat vapaat suomennokset olivat itselleni hahmottamaan mistä on kyse)
    Mukana myös huohotukseen liittyviä osia ja lisäilmapumpulle uusi syöttöletku. Saa mainita jos jotain aivan oleellista puuttuu.
    1. # Partnumber Quantity Description English Description Finnish
    2. 12 07119901511 2 O-ring - lisäilmaputken o-renkaat
    3. 16 07119906361* 2 O-ring - o-rengas
    4. 8 07119906363 1 O-ring - keskilaahaimen o-rengas
    5. 20 07119963355* 1 Gasket ring - nokkaketjun kiristimen o-rengas
    6. 9 11121706927 2 O-ring - vanos-solenoidin takaiskuventtiilin o-rengas
    7. 4 11131436324 1 Gasket Asbestos Free - alemman öljypohjan tiiviste
    8. 5 11131439736* 25 Hex bolt with washer - alemman öljypohjan pultit
    9. 3 11141275466 1 Gasket ring - kampiakselin stefa
    10. 6 11141436978 1 Gasket set chain case - alemman kotelon tiivistesarja
    11. 9 11141736758 1 Gasket ring - gasket ring
    12. 4 11141741127 1 Gasket ring - vasen yläkotelon tiiviste 1-4
    13. 5 11141741128 1 Gasket ring - oikea yläkotelon tiiviste 5-8
    14. 5 11151705301 1 Vent pipe - huohottimen väliputki
    15. 6 11231736585 1 Collar screw - kampiakselin pultti
    16. 14 11311435028 4 Sliding piece - yläketjun liukupala
    17. 2 11311705512 6 Rectangring - nokka-akselin tiivisterenkaat
    18. 16 11311741236 1 Guide rail - oikea laahain
    19. 6 11311741777 1 Deflection rail - keskilaahain
    20. 13 11311745406 1 Guide rail - vasen ketjulaahain
    21. 2 11361433660 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 1-4
    22. 2 11361433664 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 5-8
    23. 3 11361705578 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 1-4
    24. 3 11361705579 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 5-8
    25. 17 11421713597 1 O-ring - kiristinlaahaimen o-rengas
    26. 12 11431707164 1 O-ring - öljytikun alempi o-rengas
    27. 18 11431717666 2 O-ring - öljytikun ylempi o-rengas
    28. 2 11511731372 1 Gasket Asbestos free - vesipumpun tiiviste
    29. 5 11531710048 2 O-ring - ison vesiputken o-rengas
    30. 7 11531710055 2 O-ring - pienen vesiputken o-rengas
    31. 1 11611440135 1 Sucking jet pump - huohottimen takaisku
    32. 7 11721438263 1 Pressure hose assy - lisäilmapumpun syöttöputki
    33. 3 12317507996 1 Gasket ring f generator - laturin o-rengas
    34. 7 12611744292 1 Gasket ring - öljytasoanturin tiiviste
    Last edited by Patriot; 17-11-2015, 11:21.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by merbau View Post
    Historia tästä menee kutakuinkin näin:
    1. Venakopan tiivisteen vaihto
    2. ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
    3. syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
    4. venttiilin vaihto
    5. uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
    6. ajoon


    Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.

    Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
    Imusarjan takana olevan separaattorin vaihdossa on varmaankin imusarja irroitettu? Toki sen voi ilmankin vaihtaa, mutta ilmeisesti pajalla käytetty ja siellä varmaan nappasivat imusarjan irti. Vaihdettiinko samalla imusarjan kaikki tiivisteet (vanhat tiivisteet luultavasti kovettuneet eivätkä enää pidä kun on aukaistu)? Noin paljon kun on purettu niin imuvuotoja voi olla monessa kohtaa.. Paras olisi, jos pajalla olisi laite, jolla etsiä imuvuotoja. Toki voi sitä ilmankin etsiä, vaatii vaa sitten tarkkaivaisuutta asentajalta. Onko mitään vikakoodeja? Irtoinaiset piuhat kyllä luultavasti antaa jonkun koodin.

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by merbau View Post
    Historia tästä menee kutakuinkin näin:
    1. Venakopan tiivisteen vaihto
    2. ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
    3. syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
    4. venttiilin vaihto
    5. uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
    6. ajoon


    Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.

    Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
    Venttiilikoppien tiivisteiden vaihtoa varten ei tarvitse koskea imusarjaan. Eli ei sinne imuvuotoa tuon takia voi syntyä.

    Mistä tiiviste pullahti ? arvaan että joku puolikuu petti? Todennäköisesti asennettu huolimattomasti. Ennen alkaa vuotamaan kampiakselin stefoista ennen kuin puolikuu (oikein paikallaan) pullahtaa.

    Nokka-akselin anturin johto mitattu? Sigun autoon taannoin vaihdoin mm. koppien tiivisteet ja kaikki piuhat/liittimet on todella varoen käsiteltäviä.

    Itse tarkistaisin kaikki liittimet vielä kerran. Sinulla taitaa olla vielä vanoksetkin? Ja liittimiin ihan visuaalinen tarkistus, että kaikki piikit on suorassa jotta osuvat reikiinsä. On nähty voimalla laitettuja liittimiä, yksi piikki ihmeellisessä kulmassa.

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Originally posted by Kotanen_ View Post
    Onko joukossamme m60 tietäjiä? Kysymys olis sellanen että ilmeisesti tuossa b30 motissakin on lähdöt valmiina öljynlauhduttimelle, onko tässä kierrossa täysi öljynpaine, voisiko käyttää turbon öljynkiertoon..Vai onko ainut järkevä ratkasu ottaa lähtö öp anturilta ja paluu öljypohjaan jne. Kiitos!
    Paine Anturilta ja paluu öljypohjaan. Näin toimii itellä

    Leave a comment:


  • Kotanen_
    replied
    Onko joukossamme m60 tietäjiä? Kysymys olis sellanen että ilmeisesti tuossa b30 motissakin on lähdöt valmiina öljynlauhduttimelle, onko tässä kierrossa täysi öljynpaine, voisiko käyttää turbon öljynkiertoon..Vai onko ainut järkevä ratkasu ottaa lähtö öp anturilta ja paluu öljypohjaan jne. Kiitos!

    Leave a comment:


  • merbau
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    No jos se käynti huononi rempan jälkeen jäljet johtaa sylttytehtaalle. Tiiviste huonosti? Tuliko kaikki irroitetut osat kunnolla takaisin paikalleen? Imuvuoto syntyy melko helposti.
    Historia tästä menee kutakuinkin näin:
    1. Venakopan tiivisteen vaihto
    2. ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
    3. syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
    4. venttiilin vaihto
    5. uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
    6. ajoon


    Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.

    Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by merbau View Post
    No niin, pitkään palvellut sigun 540i sitten lykkäsi myrkyn: Tyhjäkäynti huononi merkittävästi venttiilikopan tiivisteiden vaihtorempan jälkeen. Käynti meni sen verran huonoksi että luin vikakoodit, ja tällaista tuli:

    ----8<----
    E R R O R M E M O R Y R E P O R T
    -------------------------------------
    Date: 11/07/15 20:18:34
    ECU: ME72KWP0
    JobStatus: OKAY
    Variant: ME72KWP0
    -------------------------------------------------------------
    RESULT: 1 errors in error memory !
    -------------------------------------------------------------
    33 Camshaft control
    Error frequency : 1
    Logistic counter: 39
    Engine speed 520.00 /min
    Engine temperature 68.25 Grd C
    wnwi1_u -1.00 Grad KW
    tanwrhf_0_A 63.54 % TV
    Error currently available
    --
    --
    Adaptation value impact not plausible current,
    --
    Adaptation value impact not plausible Initial,
    --
    --
    SCATT-active
    --
    ================================================== ===========
    ----8<----

    Katselin roughnessit sylintereistä, ja sepä vasta oli karmeaa katsottavaa. Parissa sylinterissä arvot n. 1000, eikä muutkaan mitään pientä antaneet. Ehkä tämä on kuitenkin turha havainto, ja enemmänkin seurausta jostain isommasta vaivasta?

    Ollaanko nyt siinä vaiheessa matkantekoa, että pitää alkaa miettiä jakopään remppaa? Auton mittarissa on 261tkm. Omassa omistuksessa auto on ollut 120tkm, eikä tuona aikana ole jakopäälle tehty mitään muuta kuin kiristin vaihdettu n 80tkm sitten.

    Moottorin käyntiääni ei ole omaan korvaan mitenkään huolestuttava, eikä auto tunnu tehottomaltakaan. Ehkä viime aikoina laatikko on vaihtanut isommalle jotenkin nytkäyttäen. Voi olla omaa vainoharhaisuuttakin.

    Onko ajatuksia tästä?

    Edit: rough-mittaus sylintereistä, kuva lisätty.
    No jos se käynti huononi rempan jälkeen jäljet johtaa sylttytehtaalle. Tiiviste huonosti? Tuliko kaikki irroitetut osat kunnolla takaisin paikalleen? Imuvuoto syntyy melko helposti.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Avaat toukan konepellin ja mittaat? M62tu:n mitat ei M62:sta niin paljoa eroa, että sillä olisi mitään merkitystä kuljettamiseen.
    Oli toukka 15 kilsan päässä ja kaunis ajatus että jollain olis mittoja muistissa.

    Leave a comment:


  • merbau
    replied
    No niin, pitkään palvellut sigun 540i sitten lykkäsi myrkyn: Tyhjäkäynti huononi merkittävästi venttiilikopan tiivisteiden vaihtorempan jälkeen. Käynti meni sen verran huonoksi että luin vikakoodit, ja tällaista tuli:

    ----8<----
    E R R O R M E M O R Y R E P O R T
    -------------------------------------
    Date: 11/07/15 20:18:34
    ECU: ME72KWP0
    JobStatus: OKAY
    Variant: ME72KWP0
    -------------------------------------------------------------
    RESULT: 1 errors in error memory !
    -------------------------------------------------------------
    33 Camshaft control
    Error frequency : 1
    Logistic counter: 39
    Engine speed 520.00 /min
    Engine temperature 68.25 Grd C
    wnwi1_u -1.00 Grad KW
    tanwrhf_0_A 63.54 % TV
    Error currently available
    --
    --
    Adaptation value impact not plausible current,
    --
    Adaptation value impact not plausible Initial,
    --
    --
    SCATT-active
    --
    ================================================== ===========
    ----8<----

    Katselin roughnessit sylintereistä, ja sepä vasta oli karmeaa katsottavaa. Parissa sylinterissä arvot n. 1000, eikä muutkaan mitään pientä antaneet. Ehkä tämä on kuitenkin turha havainto, ja enemmänkin seurausta jostain isommasta vaivasta?

    Ollaanko nyt siinä vaiheessa matkantekoa, että pitää alkaa miettiä jakopään remppaa? Auton mittarissa on 261tkm. Omassa omistuksessa auto on ollut 120tkm, eikä tuona aikana ole jakopäälle tehty mitään muuta kuin kiristin vaihdettu n 80tkm sitten.

    Moottorin käyntiääni ei ole omaan korvaan mitenkään huolestuttava, eikä auto tunnu tehottomaltakaan. Ehkä viime aikoina laatikko on vaihtanut isommalle jotenkin nytkäyttäen. Voi olla omaa vainoharhaisuuttakin.

    Onko ajatuksia tästä?

    Edit: rough-mittaus sylintereistä, kuva lisätty.
    Last edited by merbau; 09-11-2015, 08:13.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    M62 koneen ulkomitat eli öljypohjasta imusarjaan, leveys, pituus. Pitäs Yks kone kuljettaa ja pohtia mikä järkevin kuljetusväline.
    Avaat toukan konepellin ja mittaat? M62tu:n mitat ei M62:sta niin paljoa eroa, että sillä olisi mitään merkitystä kuljettamiseen.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    M62 koneen ulkomitat eli öljypohjasta imusarjaan, leveys, pituus. Pitäs Yks kone kuljettaa ja pohtia mikä järkevin kuljetusväline.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Mainittakoon että rautaputkiseen lohkoon hoonaus tehdään jotta saadaan sopivia naarmuja joiden avulla öljy voitelee mäntää.
    Tässä alusilin tapauksessa mekanismi on kokonaan eri. Pinnasta poistettava alumiini tekee pinnalle saman kuin perinteinen hoonaus mutta sitä ei tehdä samalla tavalla. Joissakin alusil lohkoissa on jonkinlaiset hoonausjäljet ja toisissa ei mitään muuta kun tasasen harmaa pinta.

    Männän sisäänajo onkin sitten se kohta mistä minä en tiedä sanoa oikeastaan mitään. Se on kuitenkin olennainen osa jotta sylinteriputken seinämästä tulee oikeanlainen.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by mantamane View Post
    Kyllä voi hoonata, mutta siihen ajetaan lopuksi jonkinlaisilla huopatassuilla ja jollain aineella pinnoite, hionnan jälkeen.
    Mutta joo ei ihan perinteisesti.
    Hoonin terä pitää olla tietynlainen ja pinta etsataan sen jälkeen. Eli syövytetään kemiallisesti alumiini pois, niin että pelkkä pii jää pintaan.
    Väärin hoonattuna pii irtoaa kokkareina ja naarmuttaa pytyn kunnolla. Vaatii siis tietotaitoa ja oikeat vehkeet.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎