Kyllä voi hoonata, mutta siihen ajetaan lopuksi jonkinlaisilla huopatassuilla ja jollain aineella pinnoite, hionnan jälkeen.
Mutta joo ei ihan perinteisesti.
Kyllä voi hoonata, mutta siihen ajetaan lopuksi jonkinlaisilla huopatassuilla ja jollain aineella pinnoite, hionnan jälkeen.
Mutta joo ei ihan perinteisesti.
Kyllä voi hoonata, mutta siihen ajetaan lopuksi jonkinlaisilla huopatassuilla ja jollain aineella pinnoite, hionnan jälkeen.
Mutta joo ei ihan perinteisesti.
Hoonin terä pitää olla tietynlainen ja pinta etsataan sen jälkeen. Eli syövytetään kemiallisesti alumiini pois, niin että pelkkä pii jää pintaan.
Väärin hoonattuna pii irtoaa kokkareina ja naarmuttaa pytyn kunnolla. Vaatii siis tietotaitoa ja oikeat vehkeet.
Mainittakoon että rautaputkiseen lohkoon hoonaus tehdään jotta saadaan sopivia naarmuja joiden avulla öljy voitelee mäntää.
Tässä alusilin tapauksessa mekanismi on kokonaan eri. Pinnasta poistettava alumiini tekee pinnalle saman kuin perinteinen hoonaus mutta sitä ei tehdä samalla tavalla. Joissakin alusil lohkoissa on jonkinlaiset hoonausjäljet ja toisissa ei mitään muuta kun tasasen harmaa pinta.
Männän sisäänajo onkin sitten se kohta mistä minä en tiedä sanoa oikeastaan mitään. Se on kuitenkin olennainen osa jotta sylinteriputken seinämästä tulee oikeanlainen.
No niin, pitkään palvellut sigun 540i sitten lykkäsi myrkyn: Tyhjäkäynti huononi merkittävästi venttiilikopan tiivisteiden vaihtorempan jälkeen. Käynti meni sen verran huonoksi että luin vikakoodit, ja tällaista tuli:
----8<----
E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 11/07/15 20:18:34
ECU: ME72KWP0
JobStatus: OKAY
Variant: ME72KWP0
-------------------------------------------------------------
RESULT: 1 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
33 Camshaft control
Error frequency : 1
Logistic counter: 39
Engine speed 520.00 /min
Engine temperature 68.25 Grd C
wnwi1_u -1.00 Grad KW
tanwrhf_0_A 63.54 % TV
Error currently available
--
--
Adaptation value impact not plausible current,
--
Adaptation value impact not plausible Initial,
--
--
SCATT-active
--
================================================== ===========
----8<----
Katselin roughnessit sylintereistä, ja sepä vasta oli karmeaa katsottavaa. Parissa sylinterissä arvot n. 1000, eikä muutkaan mitään pientä antaneet. Ehkä tämä on kuitenkin turha havainto, ja enemmänkin seurausta jostain isommasta vaivasta?
Ollaanko nyt siinä vaiheessa matkantekoa, että pitää alkaa miettiä jakopään remppaa? Auton mittarissa on 261tkm. Omassa omistuksessa auto on ollut 120tkm, eikä tuona aikana ole jakopäälle tehty mitään muuta kuin kiristin vaihdettu n 80tkm sitten.
Moottorin käyntiääni ei ole omaan korvaan mitenkään huolestuttava, eikä auto tunnu tehottomaltakaan. Ehkä viime aikoina laatikko on vaihtanut isommalle jotenkin nytkäyttäen. Voi olla omaa vainoharhaisuuttakin.
No niin, pitkään palvellut sigun 540i sitten lykkäsi myrkyn: Tyhjäkäynti huononi merkittävästi venttiilikopan tiivisteiden vaihtorempan jälkeen. Käynti meni sen verran huonoksi että luin vikakoodit, ja tällaista tuli:
----8<----
E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 11/07/15 20:18:34
ECU: ME72KWP0
JobStatus: OKAY
Variant: ME72KWP0
-------------------------------------------------------------
RESULT: 1 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
33 Camshaft control
Error frequency : 1
Logistic counter: 39
Engine speed 520.00 /min
Engine temperature 68.25 Grd C
wnwi1_u -1.00 Grad KW
tanwrhf_0_A 63.54 % TV
Error currently available
--
--
Adaptation value impact not plausible current,
--
Adaptation value impact not plausible Initial,
--
--
SCATT-active
--
================================================== ===========
----8<----
Katselin roughnessit sylintereistä, ja sepä vasta oli karmeaa katsottavaa. Parissa sylinterissä arvot n. 1000, eikä muutkaan mitään pientä antaneet. Ehkä tämä on kuitenkin turha havainto, ja enemmänkin seurausta jostain isommasta vaivasta?
Ollaanko nyt siinä vaiheessa matkantekoa, että pitää alkaa miettiä jakopään remppaa? Auton mittarissa on 261tkm. Omassa omistuksessa auto on ollut 120tkm, eikä tuona aikana ole jakopäälle tehty mitään muuta kuin kiristin vaihdettu n 80tkm sitten.
Moottorin käyntiääni ei ole omaan korvaan mitenkään huolestuttava, eikä auto tunnu tehottomaltakaan. Ehkä viime aikoina laatikko on vaihtanut isommalle jotenkin nytkäyttäen. Voi olla omaa vainoharhaisuuttakin.
Onko ajatuksia tästä?
Edit: rough-mittaus sylintereistä, kuva lisätty.
No jos se käynti huononi rempan jälkeen jäljet johtaa sylttytehtaalle. Tiiviste huonosti? Tuliko kaikki irroitetut osat kunnolla takaisin paikalleen? Imuvuoto syntyy melko helposti.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
No jos se käynti huononi rempan jälkeen jäljet johtaa sylttytehtaalle. Tiiviste huonosti? Tuliko kaikki irroitetut osat kunnolla takaisin paikalleen? Imuvuoto syntyy melko helposti.
Historia tästä menee kutakuinkin näin:
Venakopan tiivisteen vaihto
ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
venttiilin vaihto
uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
ajoon
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.
Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
540iA -00 M-sport
Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.
Onko joukossamme m60 tietäjiä? Kysymys olis sellanen että ilmeisesti tuossa b30 motissakin on lähdöt valmiina öljynlauhduttimelle, onko tässä kierrossa täysi öljynpaine, voisiko käyttää turbon öljynkiertoon..Vai onko ainut järkevä ratkasu ottaa lähtö öp anturilta ja paluu öljypohjaan jne. Kiitos!
Onko joukossamme m60 tietäjiä? Kysymys olis sellanen että ilmeisesti tuossa b30 motissakin on lähdöt valmiina öljynlauhduttimelle, onko tässä kierrossa täysi öljynpaine, voisiko käyttää turbon öljynkiertoon..Vai onko ainut järkevä ratkasu ottaa lähtö öp anturilta ja paluu öljypohjaan jne. Kiitos!
Paine Anturilta ja paluu öljypohjaan. Näin toimii itellä
ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
venttiilin vaihto
uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
ajoon
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.
Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
Venttiilikoppien tiivisteiden vaihtoa varten ei tarvitse koskea imusarjaan. Eli ei sinne imuvuotoa tuon takia voi syntyä.
Mistä tiiviste pullahti ? arvaan että joku puolikuu petti? Todennäköisesti asennettu huolimattomasti. Ennen alkaa vuotamaan kampiakselin stefoista ennen kuin puolikuu (oikein paikallaan) pullahtaa.
Nokka-akselin anturin johto mitattu? Sigun autoon taannoin vaihdoin mm. koppien tiivisteet ja kaikki piuhat/liittimet on todella varoen käsiteltäviä.
Itse tarkistaisin kaikki liittimet vielä kerran. Sinulla taitaa olla vielä vanoksetkin? Ja liittimiin ihan visuaalinen tarkistus, että kaikki piikit on suorassa jotta osuvat reikiinsä. On nähty voimalla laitettuja liittimiä, yksi piikki ihmeellisessä kulmassa.
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
venttiilin vaihto
uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
ajoon
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.
Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
Imusarjan takana olevan separaattorin vaihdossa on varmaankin imusarja irroitettu? Toki sen voi ilmankin vaihtaa, mutta ilmeisesti pajalla käytetty ja siellä varmaan nappasivat imusarjan irti. Vaihdettiinko samalla imusarjan kaikki tiivisteet (vanhat tiivisteet luultavasti kovettuneet eivätkä enää pidä kun on aukaistu)? Noin paljon kun on purettu niin imuvuotoja voi olla monessa kohtaa.. Paras olisi, jos pajalla olisi laite, jolla etsiä imuvuotoja. Toki voi sitä ilmankin etsiä, vaatii vaa sitten tarkkaivaisuutta asentajalta. Onko mitään vikakoodeja? Irtoinaiset piuhat kyllä luultavasti antaa jonkun koodin.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
VANOS-peijaiset alkaa lähestyä. M62TU-työkalujen vuokraus taikka osto kiinnostaisi joten niitä voi tarjota.
Tarvitsenko "normaalien" ajoitustyökalujen lisäksi jonkin erikoistyökalun kampuran pultin/viskon irroittamiseen?
Tarkoitus olisi harrastehenkisesti uusia tuo huohottimen pönttö ja vaihtaa Beisanin tiivistesetti vanoksiin. Samalla sitten menee vähän muutakin tiivistettä ja o-rengasta vaihtoon. Osat ovat nyt tulossa Pielmeierilta. Noin 160 euroa jäi edullisemmaksi mitä KL-varaosista.
Oma osalistani (lopussa olevat vapaat suomennokset olivat itselleni hahmottamaan mistä on kyse)
Mukana myös huohotukseen liittyviä osia ja lisäilmapumpulle uusi syöttöletku. Saa mainita jos jotain aivan oleellista puuttuu.
# Partnumber Quantity Description English Description Finnish
Comment