Announcement
Collapse
No announcement yet.
bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)
Collapse
X
-
motronicin sytkää voi säätää jos teetättää oman lastun ruiskun boxille.
Esim keskisuomen autosäätö = Alt-Control= Turbotec jyväskylässä mm. tekee näin.
Mutta tietty suorasytkäohjaus olisi ainaparempi.
Leave a comment:
-
-
ei saa motroniccia säädettyä. hommaa haltec ja polttoaineen saanti hoituu 535 suuttimilla tai mielummin s38 eli m5 suuttimilla ja m5 bensapumpulla
Leave a comment:
-
-
Mulla taas turbo-osat makaa tallin lattialla ku ei oo ehtiny armeijan takia, ja käteinekin on vähissä..
Ainoa probleema mulla on se et miten suoritan bensan lisäsaannin ja sytkän säädön kun kone on M20B25, eli saako motroniccia säädeltyä, ei ilmeisesti..
Leave a comment:
-
-
hih )o)
Originally posted by hate79Originally posted by nemesisOriginally posted by MeisseliOriginally posted by nemesisselitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.
Edit: Hidas olin.
Leave a comment:
-
-
omaani pulttasin ahtimen kiinni ja itse ajoin töissä tehot ja kirjoitin teho lapun. tehot pysyi samoissa kuin vakiossa eli 155kw koska mulla ei ollut rikastus piirit kunnossa. menin katastukseen ja juttelin leima sedän kanssa ja se katteli että tollaisen teit ja sanoin että noinhan siinä kävi. sitten kyselin että kuis paljon maksimi tehoo saan tähän ja se setä sanoi että m5 luokitellaan eri malli sarjaan kuin tää 535 joten sen tehoja ei voi käyttää eli maksimissaan saan tehoja laittaa sen mitä 540 bemussa on +20% mutta silloin pitää vaihtaa sen alusta/jarrut.
sitten se kyseli onko kattia kun tän ikäseen se pitää laittaa niin sanoin sen siellä olevan ja se kattoi pakokaasutesterilla että näyttäähän tuo puhtaalta päästöjen mukaan.
Leave a comment:
-
-
no okei tämä on fakta turbon asennuksen vaiheista:
ostin 330tkm ajetun venttiilivikaisen '88 520 koneen (m20b20e)
ostin uuden venttiilin palaneen tilalle ja hion kaikki venat.
hoonasin, laakeroin ja rengastin koneen.
männät sorvattiin x milliä matalemmaksi jolla saatiin xx:1 puristukset
ostin dieselin pakosarja, jonka vingulla sovitin m20 kanteen (perseestä)
kiillotin pakokanavat ja sovitin kannen kanavat sarjoihin sopivaksi.
nokka akseli otettiin m20b23 koneesta jossä näytti olevan x mm enemmän nostoa.
vauhtipyörä kevennettiin, kytkin oli vanha 150tkm ajettu.
ostin ahtoputket, öljyn kierron putket/letkut. ahdin oli saabin t03.
kone kasaan ja jätin vakio cossun 8)
ainoa vika oli vesiletkun puhkeaminen ja pahvi paloi lievästi. korjauksen jälkeen ajoin ahvenistolla kierrosajan 1.50.. hehhee
kone myytiin, rahoilla ostin fiestan jonka kolaroin ilman kaskoa viikko oston jälkeen.
en katsastanut autoani ikinä.
Leave a comment:
-
-
Hyvältähän tämä sisältö tässä topikissa näyttää, mutu:t tulee esille, samoin tuntuu faktaakin löytyvän. (jos sitä lopullista faktaa edes on olemassa)
Joku reipas (Lassi :wink: ) voi nuo faktat poimia tuosta ja siirretään tiedot tuonne artikkelit osioon... :?:
Leave a comment:
-
-
Eikös tällaista turhaa kädenvääntöä ole täällä jo ihan tarpeeksi? Sitten kun sen vessan ajaa sinne konttorille, niin sittenhän sen näkee, että meneekö läpi vai ei.
Jos on niin tyhmä, että ei ole asioista etukäteen ottanut selvää, niin aika turha varmaan ruveta konttorin sedälle ruikuttamaan; "mut vittu ku siel foorumil sanottiin, et kyl saa tällasen rakentaa".
Leave a comment:
-
-
Enpä minä ainakaan onnistunut löytämään kyseistä pykälää.
316->320 muutoshan onnistuu, koska tuollainen malli on valmistettu, joten siihen riittää 320:ä vastaava tekniikka. Kuvittelin että pienempää moottoria viritettäessä pitäisi aina olla mallisarjan tehokkainta vastaava tekniikka, mutta ilmeisesti asia ei ole näin. Tämä ei ollut yhdeltä konttorilta kuultua vaan useammista eri lähteistä... en kyllä oikein vieläkään usko, mutta pakko kai se on ku on mustaa valkoisella asiasta. Saattaa kyllä juontaa juurensa siitäkin, että ikinä ei ole tarvinut konttorilla käydä alle mallisarjan tehokkainta leimaamassa...
Leave a comment:
-
-
Maza voi varmaankin kaivella kyseiset pykälät esille, jossa väitetään ahtimen lisäämisen vaativan automaattisesti mallisarjan tehokkaimman jarrut + alustan. Jos jossakin konttorissa näin on väitetty, se ei riitä perusteeksi! Itsekkin joskus kyselin yhdeltä konttorilta, mitä lappuja he vaativat tekniikan vaihtoon. Vastaus oli, että se on luvan varaista, eli ei oikein onnistu. Yhdellä konttorilla taas vaadittiin sierran ahtamisen yhteydessä tupla rintapelti, koska Cossussakin niiden mielestä semmoinen on. Että tällä pohjalla on tietämys joillakin konttoreilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Mazajos ahdat 316 ja tehoa on ~130hv, niin joudut laittamaan mallisarjan tehokkaimmat.
Konttoreilla on todellakin kirjavia tulkintoja noissa asioissa, mutta kannattaa vaatia nähtäväksi kyseiset pykälät ja tarvittaessa soitto AKEen auttaa...
Tieliikennelaki (779/ 1998):
6§ 4:
Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Tieliikennelaki (1256/ 2002):
5§ 2:
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
C) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;
Leave a comment:
-
-
kerroppas maza kokemuksistas kun olet ainakin tehnyt tyrbo 325:sen
Leave a comment:
-
Leave a comment: