Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hasardi
    replied
    Originally posted by fraatti
    tossa asiaa akelta.. että mihin voi pistää ja mihin ei..

    Terve.

    Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.

    Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

    Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus

    Tuomas Peltokangas
    Tarkastusinsinööri
    Ajoneuvohallintokeskus

    Tuossa tulee mieleen kysymys: Auto on vm-87. Kyseistä MALLIA on valmistettu sekä katilla että ilman kattia. Jos tuo yksilö on juuri se katilla varustettu jo tehtaalta tullessaan, niin onko todella niin ettei sitä saa rekattua "ei vähäpäästöiseksi"?

    Nimittäin esimerkkinä mainittakoon ABS-jarrullinen auto. Samaa autoMALLIA on valmistettu sekä ABSeilla että ilman. Tapauksessani ABS ei toiminut katsastuksessa. Ei tullut leimaa ja uusintaan oli 1kk aikaa.Tilasin BMW-Finlandilta todistuksen jossa ilmoitettiin että kyseistä mallia on sekä absilla että ilman. Vein todistuksen konttorille ja löivät leiman paperiin NAP (eikä NAPL) vaikka ABS oli jo tehtaalta tullessa ollut tuossa autossa kiinni. Eikö sama periaate toimi katalysaattorin suhteen?

    Leave a comment:


  • ykä
    replied
    niin kyllähän turboautoo saa menee rahaa vaikka kuinka paljo jos haluu mutta paljo säästää jos osaa ite tehä!! eikä tairvi muilla teettää ja kattoa peukalo suussa että mitä se nyt tekee tämä niille jolla on se peukalo siellä keskellä kämmentä

    Leave a comment:


  • LASSI-S
    replied
    Originally posted by hanzu12
    Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
    Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.

    Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
    Kiitos.
    mikä turbo ja onko cooleria, suuttimetkin vaikuttaa paljon minkälaisilla ahdoilla voit ajella kun se sopan riittävyys on aikalailla tärkeää ja tuo moottorinohjauskin pitäisi olla riittävä säätömahdollisuuksiensa puolesta että kone toimisi hyvin

    Leave a comment:


  • LASSI-S
    replied
    Originally posted by Muumi
    Mitäs ihmeellistä noissa hinnoissa oli?
    Herralla joka haaveilee projektit osastolla touringin turbotuksesta,ei pitäis olla varaa haukkua muita...

    Monta toimivaa ja kestävää turboautoa olet rakentanut?
    Arvaan.Et yhtään!

    Jatka haaveilua.
    on tullu huomattua että tämä kyseinen juippi jolle muumi jo kuittailikin on haaveillu ja suunnitellu turbottavansa kohta kaikki bmw:n mallit ja kaikki mahdolliset tekniikanvaihto swapitkin on jo suunnitellu tekevänsä, mielikuvitusta ei puutu ainakaan mutta niitä tärkeämpiä osa-alueita sitäkin enemmän, en vittuile vaan vihjailen

    Leave a comment:


  • Muumi
    replied
    Originally posted by TONI_VAAN
    hoh hoh näkyy pojalla lentävän mielikuvitus kumman mukaan ajattelit mennä halvimman vai kalliiman
    suosittelisin halvempaa ettei tarttis mäyrikselle lisälainaa anoa ;D meinaan et menee 350 egee yli ton kymppitonnin ja iloisesti halvemalla pääsis jos ossaa oikeista paikoista ettiä

    10350
    -6050
    =4300

    eli jos ossaa haeskella eikä tyytyä kaikkein kalliimpiin osiin niih pääsee jopa halvalla en oikee ymmärrä mist noi hinnat on peräisin ESSON baarist vai iha itse keksittyjä mutta joitenki osien hinnat tuntuu ylimitotetuilta. =/
    Mitäs ihmeellistä noissa hinnoissa oli?
    Herralla joka haaveilee projektit osastolla touringin turbotuksesta,ei pitäis olla varaa haukkua muita...

    Monta toimivaa ja kestävää turboautoa olet rakentanut?
    Arvaan.Et yhtään!

    Jatka haaveilua.

    Leave a comment:


  • TONI_VAAN
    replied
    Originally posted by IvvN
    Hieman mutta ite on just aloittamassa Toyotan turbotusta. Kun ei mennyt kaupaksi niin tehdään siitä sitten ripempi. Eli kyseessä on toi uusin mr2:nen VTTi:llä ja tämmäistä olisi se suunnitelma tohon. Heti ekaksi rohkeaksi teoksi on toi, että moottoriin ei kosketa. Eli rakennetaan kaikki sen perusmyllyn ympäri. Tässä on pieni laskelma mitä siihen tehtäisi:

    Titaani-Rosterinen pakosarja turbolle 750€

    Katalysaattori 250-500€ (Kemiraracekat)

    Tigillä hitsattu rosteriputki 350-500€

    Vilijäähdytin vesi-ilma 1000-1200€ (2kpl kennoja +pumput)

    Ahtoputket 200-400€

    Ilmansuodatin + putki suodattimelle 200-300€

    Imuputki + 4kpl suuttimia 300-500€

    Bensapumppu + paineensäädin Bosh 300-500€

    Ohjainyksikkö asennettuna 2000-3000€
    Haltec E6X 1900€
    Haltec E11 2400€
    Hestek 2500 € (nokkien ajoitus ohjaus boxilla)
    Tänään sitten löytyi halvempi versio APEXILTA millä myös sain tota VTT:tä ohjattua ja se on sitten varmaan viimeisin valinta.

    Ahdin 1000-2200€
    Carret t25 kuulalaakeroitu 2200€
    Holset halpapaska HX40 600-800€


    (Jos ei ahtimessa ei ole hukkaporttia mukana niin 300-350€ erillinen hukkaportti) Töiden kanssa toi on semmoiset abäut 10,000€ (ilman 6000-7000€)

    Se pakokaasutesti ja katsastus sitten bonuksena vielä 1000€, mutta se sitetn myöhemmin.

    Tehoa olisi tarkoitus saada max 300 mut koitetaan se 260, koska muuten toi mylly ei kovin monta päivää kestä.

    Kertokaa ihmeessä mielipiteitä, koska vimeisin päätös tehdään huomenna, ja auto varmaan viedään pajalle tällä viikolla. Nyt olisi vielä mahdollista keksiä muita ideoita. Antakaa nopeasti jotain järkevää ideaa tohon vielä. Ajatus on se 10,000€ käyttää turbottamiseen....

    Tämä kaikki olisi kesäksi tarkoitus saada toimimaan ja kesällä sitten vielä tämmöinen korisarja kiini. Ilman alusiipiä (sitä ei valitettavasti tuu tähän just nyt löytyy jo yksi bemarissa)

    hoh hoh näkyy pojalla lentävän mielikuvitus kumman mukaan ajattelit mennä halvimman vai kalliiman
    suosittelisin halvempaa ettei tarttis mäyrikselle lisälainaa anoa ;D meinaan et menee 350 egee yli ton kymppitonnin ja iloisesti halvemalla pääsis jos ossaa oikeista paikoista ettiä

    10350
    -6050
    =4300

    eli jos ossaa haeskella eikä tyytyä kaikkein kalliimpiin osiin niih pääsee jopa halvalla en oikee ymmärrä mist noi hinnat on peräisin ESSON baarist vai iha itse keksittyjä mutta joitenki osien hinnat tuntuu ylimitotetuilta. =/

    Leave a comment:


  • tepi_
    replied
    Originally posted by hanzu12
    Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
    Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.

    Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
    Kiitos.
    En suosittele yli 0,5 ahtoa..

    Leave a comment:


  • hanzu12
    replied
    Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
    Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.

    Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
    Kiitos.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    tossa asiaa akelta.. että mihin voi pistää ja mihin ei..

    Terve.

    Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.

    Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

    Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus

    Tuomas Peltokangas
    Tarkastusinsinööri
    Ajoneuvohallintokeskus

    Leave a comment:


  • IvvN
    replied
    Originally posted by remotion
    Toi MR2 viritys kyllä mielestäni on ihan hieno tavoite. Toisaalta sillä rahalla saa sit myös sen M3 mutta ei varmaankaan avoa, ja voi saada pomminkin. Fintoyssi varmaan auttaa enemmän noiden tojojen rakentelussa.
    Mr2:sen projekti haudattiin. Se oli ajankohtainen ihan sen takia, kun faija olisi sponsoroinnut sen kokonaan. Sen takia oli just se Mr2:nen kyseessä. Mutta kun ei sitä olisi millään keinolla ikinä saanut laillisesti katsatettua, niin eipä tuu turbotettua toyotaa Suomeen. Nyt kuitenkin teen e30:sestä jotain... lisää tuolta -> http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=26329

    Leave a comment:


  • jeps
    replied
    eikös tää ivvn:n mr2 projekti ole haudattu ajat sitten? :o 325i e30:n sitä turboa laittamassa nykyää? 8)

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Toi MR2 viritys kyllä mielestäni on ihan hieno tavoite. Toisaalta sillä rahalla saa sit myös sen M3 mutta ei varmaankaan avoa, ja voi saada pomminkin. Fintoyssi varmaan auttaa enemmän noiden tojojen rakentelussa.

    Leave a comment:


  • jeps
    replied
    Originally posted by Sampsa
    Originally posted by Kentsu
    Entäs Mosselman? ...
    Itselle tarjottiin varaosaliikkeessä Z3:een Mosselmanin turboa (1.9 koneeseen). Ajattelin tiedustella asiasta lisää ja selvitellä katsastuskonttorista tarvittavat muutokset ihan mielenkiinnon vuoksi. Ilmoittelen vaikka tännekin:

    http://www.io-media.fi/sampsa/kuvat/z3_turbo.jpg
    Kuka myy näitä mosselmanin turbo settei ja paljon hintaa? :o

    Leave a comment:


  • leifeugen
    replied
    Onko kellään asennettu `supercharger`esstuning.com:sta, esim.528 sais
    noin 300 hv.Niin, jos löytyy niin kerro katsastus ym. kokemuksia.

    Leave a comment:


  • Sampsa
    replied
    Originally posted by Kentsu
    Entäs Mosselman? ...
    Itselle tarjottiin varaosaliikkeessä Z3:een Mosselmanin turboa (1.9 koneeseen). Ajattelin tiedustella asiasta lisää ja selvitellä katsastuskonttorista tarvittavat muutokset ihan mielenkiinnon vuoksi. Ilmoittelen vaikka tännekin:

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎