Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Originally posted by Maikkeli View Post
    Joku joskus sanonu vaan, että verrataan aina mallisarjan tehokkaimpaan, mutta en ihan uskonut.

    90hv vakiona, joten ei varmaan tuota vaikeuksia tuo 128hv pikkugarretilla.
    Ei kannata mennä konttorille valmiin rakennelman kanssa asenteella "joku sanoi että..".

    Kannattaa tarkastaa itse ne pykälät Finlexistä, printata varmuudeks paperille ja alleviivata oleelliset kohdat hankalan inssin varalta.

    Tosiaan mihin tahansa malliin voit verrata, prosenttilisät vain isoimpiin/tehokkaimpiin/painavimpiin. 316 vakioalusta on sama kuin 318i eli siihen voi verrata suoraan, 320i alustassa vähän eroa ja sillä se 128hv. Moneen kertaan käyty nämäkin läpi tällä forumilla.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • Guest's Avatar

      järkeähän siinä ei sitten ole leimata jollain 127hv lapuilla ja pilipali jaruilla, kun upit kuitenkin väännetään kaakkoon kun konttorilta o poistuttu. Se abs:n kehittely sinne ei nyt oikeasti ole niin kova työmaa. Mutta vain minun mielipiteeni...

      Comment

      • Maikkeli
        BTCF Member
        • Aug 2010
        • 1301
        • Nousiainen

        Originally posted by Terno View Post
        järkeähän siinä ei sitten ole leimata jollain 127hv lapuilla ja pilipali jaruilla, kun upit kuitenkin väännetään kaakkoon kun konttorilta o poistuttu. Se abs:n kehittely sinne ei nyt oikeasti ole niin kova työmaa. Mutta vain minun mielipiteeni...
        Levyt on tulossa taakse jokatapauksessa, ja tehotavoite on 150hp, ei mikään 400hp. Ei varmaan abs-osien asennus paha rasti ole, kunhan löytää ne osat ensin jostain ja sitten keksii rahoittajan niille.
        E30 316 M42TBO -87
        BMW 1502 Turbo -77

        ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

        Comment

        • makethecake
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 189
          • Helsinki

          saako tota e28 535i motronicia mitenkää toimii 0,5 ahdoilla ? pitäis varmaan ahtaa ku tuntuu et 40hp tarttis lisää on varmaan halvin vaihtoehto koska turbopakosarja koneelle jo löytyy ja hx35 ois kans ylimääräisenä pitäis riittää varmaan
          E28 The one and the only

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Originally posted by makethecake View Post
            saako tota e28 535i motronicia mitenkää toimii 0,5 ahdoilla ?
            Saa sen jotenkin toimimaan. Mäntäpistiäisen vaara on suorassa suhteessa taitoihin.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • anttiroisto
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 91
              • kalajoki

              ennen vai jälkeen turbon ilman massa mittari ja pitääkö sitä koteloa muokatajotenki? m20
              käyttis
              e46 touring 320d

              projectit

              -e28 520 -83

              Exät:
              E30 318 -88
              E36 318 -97 touring, 320 -91 sedan ,320 touring -97,325 coupe msport
              e34 525-88, 518 -92
              e39 530d m-sport touring -01

              Comment

              • BBBimmer
                BTCF Member
                • Mar 2006
                • 476
                • Nivala

                Apua kaivattas E34 535i:n vm91. m30b34 koneen puristusten laskennassa, yritin laskimella näpytellä muttei saanut järkevää tulosta

                Eli jos alkuperäiset puristukset on 9.0:1 ja ymmärtääkseni alkuperäinen pahvi on 1.75mm?
                niin minkälaiset vaikutukset on jos pahvisksi tulee 1.8mm (2mm pahvi. Lohko ja kansi tasohiottu kummastakin otettu 0.1mm pois) tippuu kai 8.9:1 puristukset tuolla

                mites paljon lyhyemmät kiertokanget pitäisi hommata että puristukset saa 8:1? noin 2mm sain itse laskettua, mutten usko omaan tulokseen
                Last edited by BBBimmer; 17-05-2012, 11:28.
                Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
                Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
                Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


                ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, Civic 1,6 VTEC-e , E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i,

                Comment

                • Gemmi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 3355
                  • Espoo

                  Originally posted by BBBimmer View Post
                  Apua kaivattas E34 535i:n vm91. m30b34 koneen puristusten laskennassa, yritin laskimella näpytellä muttei saanut järkevää tulosta

                  Eli jos alkuperäiset puristukset on 9.0:1 ja ymmärtääkseni alkuperäinen pahvi on 1.75mm?
                  niin minkälaiset vaikutukset on jos pahvisksi tulee 1.8mm (2mm pahvi. Lohko ja kansi tasohiottu kummastakin otettu 0.1mm pois) tippuu kai 8.9:1 puristukset tuolla

                  mites paljon lyhyemmät kiertokanget pitäisi hommata että puristukset saa 8:1? noin 2mm sain itse laskettua, mutten usko omaan tulokseen
                  Riippuu myös siittä minkä luotoisen koneen haluaa, Liian pienillä puristuksilla ei alakierroksilla/ilman ahtopainetta mitään. Tosin jos teho tavotteet maltilliset niin en keskittyisi puristuksien laskuun, vaan perus asiat kuntoon. 1,5mm lyhyemmät kammet nii pitäis olla suurinpiirtein halutulla alueella.

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by BBBimmer View Post
                    Apua kaivattas E34 535i:n vm91. m30b34 koneen puristusten laskennassa, yritin laskimella näpytellä muttei saanut järkevää tulosta

                    Eli jos alkuperäiset puristukset on 9.0:1 ja ymmärtääkseni alkuperäinen pahvi on 1.75mm?
                    niin minkälaiset vaikutukset on jos pahvisksi tulee 1.8mm (2mm pahvi. Lohko ja kansi tasohiottu kummastakin otettu 0.1mm pois) tippuu kai 8.9:1 puristukset tuolla

                    mites paljon lyhyemmät kiertokanget pitäisi hommata että puristukset saa 8:1? noin 2mm sain itse laskettua, mutten usko omaan tulokseen
                    En tiedä minkälaista setuppia haet tehojen suhteen, mutta noissa ei välttämättä tarvitse ollenkaan ottaa jos alle kilon paineilla ajelee. ARP:n pinnapultit ja metallitiiviste riittänee. Itse laskemiseen, tällä ohjelmalla varmaankin pystyy laskemaan nuo haluamasi arvot.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Originally posted by anttiroisto View Post
                      ennen vai jälkeen turbon ilman massa mittari ja pitääkö sitä koteloa muokatajotenki? m20
                      Ei kumpikaan, l-jetillä/motronicilla vesilintua ja kunnon moottorinohjaus tilalle niin saa säädöt oikeasti kohdilleen. Jos jostain syystä pakko ajella vakio-ohjauksella niin molempia on tehty ja saatu myös toimimaan niin hyvin mitä nyt tuollaiset saa. Itse jos joutuisin tekemään tuollaisella patentilla niin laittaisin painepuolelle ja säätäisin läpän/jousen sen mukaan.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • BBBimmer
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 476
                        • Nivala

                        Originally posted by Gemmi View Post
                        Riippuu myös siittä minkä luotoisen koneen haluaa, Liian pienillä puristuksilla ei alakierroksilla/ilman ahtopainetta mitään. Tosin jos teho tavotteet maltilliset niin en keskittyisi puristuksien laskuun, vaan perus asiat kuntoon. 1,5mm lyhyemmät kammet nii pitäis olla suurinpiirtein halutulla alueella.
                        Elikkäs ongelma tulis siinä, kun suunnitelmat muuttuneet alkuperäisestä

                        Itsellä siis e34 vm91 m30b34 9:1 puristuksilla johon teetetty virtalan ristolla eaglen 144mm veivit ja wiseco:n männät niin että on alkuperäisellä puristuksella. Männän laen vahvuus nyt tuo (vahvaksi sanottu 10mm).
                        Ja nyt tarkoituksena saada puristukset tuonne 7-8 väliin. paineilla otetaan hevosvoimat siis.

                        Mikä olisi paras ratkaisu:
                        -Jos veivin lyhentää niin nakutus herkkyys kasvaa raakasti, kun mäntä jää alle kansitason?
                        -Mitenkäs onko s38b38 kannessa suurempi palotila kuin tuo 65cc mitä b34 kannessa. (kannelle ei vielä tehty mitään joten se olisi helppo tässä vaiheessa vielä vaihtaa)
                        -Männästä ei taida uskaltaa enään ottaa?
                        -Muita ehdotuksia miten saada puristukset tippumaan:think
                        Last edited by BBBimmer; 20-05-2012, 14:32.
                        Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
                        Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
                        Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


                        ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, Civic 1,6 VTEC-e , E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i,

                        Comment

                        • Jasu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 2110
                          • Tampere / Isojoki

                          Miksi nakutusherkkyys kasvaisi jos mäntä jää alle tason?
                          Ja jos laen paksuus 10mm, kyllä sitä uskaltaa madaltaa.
                          Volvo S80 V8
                          Mercedes C250d
                          M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                          Comment

                          • BBBimmer
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 476
                            • Nivala

                            Originally posted by Jasu View Post
                            Miksi nakutusherkkyys kasvaisi jos mäntä jää alle tason?
                            Ja jos laen paksuus 10mm, kyllä sitä uskaltaa madaltaa.
                            Tällaista netistä luettuna olen saanut kuvan, ja myös työkaveri puhui samaa, että jos tiputtaa alle kansitason niin olisi herkkä nakuttaamaan, koska palotila ei olisi optimaalisen muotoinen:think

                            Originally posted by Kirjoittaja country sedan » 02 Joulu 2005 13:56 (Ford-Club Finland)

                            Ei ainoa, mutta merkittävä kuitenkin. On kietämättä hämäävän tuntuinen asia, mutta kokeile, jos et kerran puhetta usko.

                            Nyt tietysti kääntyy puhe ankkamäntälankkukansi kenttiin, mutta siinä männän ja kannen etäisyys on riittävän suuri jolloin ko. ilmiötä ei esiinny.

                            Kun männän ja kannen väli menee millin pintaan tai alle, ei sinne pysty enää muodostumaan palamiskelpoista seosta. Pahimmillaan taitaa olla jossain 2-3mm tienoilla.
                            Esim. nuo YB:n männät kun pistää 0 dekkiin tai pari kymppiä yli on puristukset kohdallaan ja nakutus riski minimoitu.

                            Myös vapari nakuttaa oikein mainiosti jo 10 puristuksilla kun mäntä 1.5mm alle dekin. Sekin on kokeiltu.
                            Saman syyn takia amerikanpepen 8 puristeiset saastekoneet on tehty monttu männillä eikä reilusti dekin alle jäävillä flat topeilla.
                            Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
                            Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
                            Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


                            ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, Civic 1,6 VTEC-e , E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i,

                            Comment

                            • Jasu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 2110
                              • Tampere / Isojoki

                              Originally posted by BBBimmer View Post
                              Tällaista netistä luettuna olen saanut kuvan, ja myös työkaveri puhui samaa, että jos tiputtaa alle kansitason niin olisi herkkä nakuttaamaan, koska palotila ei olisi optimaalisen muotoinen:think
                              Moottorikohtaista, kokeilemalla se selviää. En usko ongelmaa tulevan kun jättää tarpeeksi deckin alle (+3mm).
                              Mutta onhan tuossa sekin mahdollisuus että sorvaa ammeen siihen.

                              Palotila ei juuri milloinkaan ole optimaallisen muotoinen. Teoriassahan melkein kaiken saa toimimaan, mutta käytäntö onkin aivan toinen juttu.
                              Volvo S80 V8
                              Mercedes C250d
                              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                              Comment

                              • Daa Daa
                                BTCF Member
                                • Aug 2004
                                • 908
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by BBBimmer View Post
                                Itsellä siis e34 vm91 m30b34 9:1 puristuksilla johon teetetty virtalan ristolla eaglen 144mm veivit ja wiseco:n männät niin että on alkuperäisellä puristuksella. Männän laen vahvuus nyt tuo (vahvaksi sanottu 10mm).
                                Ja nyt tarkoituksena saada puristukset tuonne 7-8 väliin. paineilla otetaan hevosvoimat siis.

                                Harvoin mitään tänne foorumille viitsin kommentoida, mutta nyt on kyllä ihan pakko vaan todeta että, elämmekö vielä 80-luvun alkupuolta jolloin "sääntönä" oli että puristussuhde turboahdetussa on oltava matala?

                                Emme taida elää.. Nykyään tuollaisesta 9. puristuksilla olevasta moottorista pystyy normi autotalli viilaaja saamaan suht helposti 250hp/litra normaalilla 98okt bensalla, kun on edes hieman viitsinyt opiskella moottorin sielun elämää.

                                Toki jos ei m30 moottorista 875hp riitä...
                                Last edited by Daa Daa; 21-05-2012, 09:59.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎