Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anttiroisto
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 91
    • kalajoki

    kumpi moottori kannattaa laittaa m50b20(liekkirenkailla) vai m20b25(m50vanos männillä ja non vanos kangilla?+liekki renkaaat) ? ahdin olis wr 560 kummassa soveltus paremmin?
    Last edited by anttiroisto; 18-12-2013, 18:14.
    käyttis
    e46 touring 320d

    projectit

    -e28 520 -83

    Exät:
    E30 318 -88
    E36 318 -97 touring, 320 -91 sedan ,320 touring -97,325 coupe msport
    e34 525-88, 518 -92
    e39 530d m-sport touring -01

    Comment

    • Joma
      BTCF Member
      • Feb 2011
      • 1320
      • Masku

      Voiko boschilainen maffi olla painepuolella, m30 motronicista kyse?

      Kaverin volvossa ainakin on pakokaasuahtimella maffi painepuolella, kun taas toisen kaverin kakskasissa maffi on ahtimen imupuolella.

      Siksi mietin koska mekaanisella ahtimella tulossa, niin toimiiko ylipäänsä kone jos maffi mittaa paljon ilmaa ahdin imee ja tyhjäkäynnillä/pienellä kuormalla dumppi puhaltaa ulos ilmaa kokoajan.

      Vai voiko suoraan pitää painepuolella vaan?

      Sit tietty vaihtoehtona tehä kiertävä dumppi mikä päästää ilman ahtimen imupuolelle maffin jälkeen.

      Ajattelin koittaa jättää maffin painepuolelle orkkis paikkaan.

      Kai täällä nyt ihmisiä on ketä joskusmuinoin tämmöistä kokeillu.
      Last edited by Joma; 14-10-2014, 22:10.
      E30 M52b28 M122h Amme
      E28 x monta
      E23 728i Ministeri
      E10 1600-2 Garret

      VW LT50 Huoltoajoneuvo
      HD lapio jätskikruiseri

      Comment

      • sLedge
        Bimmer Rookie
        • Apr 2010
        • 110
        • Espoo

        Eiköhän se MAF tyyppinen mittari oo yleensä siellä imupuolella. Ainaki vakio vehkeissä. Onko ne suunniteltu ylipaineelle?

        MAP eli absoluuttisen paineen anturia käytetään painepuolella.
        E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
        Ex E39 540i -97

        Comment

        • Joma
          BTCF Member
          • Feb 2011
          • 1320
          • Masku

          Originally posted by sLedge View Post
          Eiköhän se MAF tyyppinen mittari oo yleensä siellä imupuolella. Ainaki vakio vehkeissä. Onko ne suunniteltu ylipaineelle?

          MAP eli absoluuttisen paineen anturia käytetään painepuolella.

          Kyllähän mä sen tiedostan että ne yleensä siellä ovat, muttei millään jaksais alkaa väsäämään mitään kiertävää bypassia mitä tuo systeemi sitten vaatii.

          Ellei aivan pakko ole eikä toimi tuolla tavoin.
          E30 M52b28 M122h Amme
          E28 x monta
          E23 728i Ministeri
          E10 1600-2 Garret

          VW LT50 Huoltoajoneuvo
          HD lapio jätskikruiseri

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            Herää kysymys Joma, että miks sie sen vakiomaffin haluat pitää? Eikai oo tulossa joku projekti, missä yritetään mennä berberi edellä puuhun vakioruiskulla?
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • Joma
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 1320
              • Masku

              Originally posted by O-Peksi View Post
              Herää kysymys Joma, että miks sie sen vakiomaffin haluat pitää? Eikai oo tulossa joku projekti, missä yritetään mennä berberi edellä puuhun vakioruiskulla?
              Kaveriporukassa toiminut ihan hyvin nää vakioruiskut, en näe syytä miksei minunkin satasen talvipommissa toimis?
              E30 M52b28 M122h Amme
              E28 x monta
              E23 728i Ministeri
              E10 1600-2 Garret

              VW LT50 Huoltoajoneuvo
              HD lapio jätskikruiseri

              Comment

              • sLedge
                Bimmer Rookie
                • Apr 2010
                • 110
                • Espoo

                Originally posted by Joma View Post
                Voiko boschilainen maffi olla painepuolella, m30 motronicista kyse?

                Kaverin volvossa ainakin on pakokaasuahtimella maffi painepuolella, kun taas toisen kaverin kakskasissa maffi on ahtimen imupuolella.

                Siksi mietin koska mekaanisella ahtimella tulossa, niin toimiiko ylipäänsä kone jos maffi mittaa paljon ilmaa ahdin imee ja tyhjäkäynnillä/pienellä kuormalla dumppi puhaltaa ulos ilmaa kokoajan.

                Vai voiko suoraan pitää painepuolella vaan?

                Sit tietty vaihtoehtona tehä kiertävä dumppi mikä päästää ilman ahtimen imupuolelle maffin jälkeen.

                Ajattelin koittaa jättää maffin painepuolelle orkkis paikkaan.

                Kai täällä nyt ihmisiä on ketä joskusmuinoin tämmöistä kokeillu.
                Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi dumpin pitäisi olla niin löysällä, että se päästää kokoajan (tyhjäkäynnilläkin) paineen karkuun? Sen tarkoitushan on vapauttaa paineisku, joka aiheutuu kaasuläpän sulkeutumisesta ettei se osu kompressorin siipiin.

                Ulkoilmaan päästävä dumppi sekoittaa bensansyötön hetkellisesti aina ilmamassamittarin tapauksessa. Mitattu ilma ja ahtimella tuotettu energia karkaa harakoille. MAP, joka saa tiedon imusarjasta reagoi tähän välittömästi.
                E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                Ex E39 540i -97

                Comment

                • Joma
                  BTCF Member
                  • Feb 2011
                  • 1320
                  • Masku

                  Kyllähän se eaton puskee ilmaa tyhjäkäynnilläkin, kun kaasuläppä kiinni. Vai meinaatko että toimis ilman dumppia koko vehje?

                  Noh mut koitetaan ja katotaan miten käy kai sen jollaintapaa saa toimimaan.
                  E30 M52b28 M122h Amme
                  E28 x monta
                  E23 728i Ministeri
                  E10 1600-2 Garret

                  VW LT50 Huoltoajoneuvo
                  HD lapio jätskikruiseri

                  Comment

                  • sLedge
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2010
                    • 110
                    • Espoo

                    Vois se toimia ilman dumppia, jos mitoittaa ahtimen pyörintänopeuden hihnapyörän avulla sopivan pieneksi. En sitte osaa sanoa, kuinka paljon se myöhästyttää ahtojen nousua...se vois pilata koko homman jos on liian pieni ahdin. Ylävireinen siitä jokatapauksessa tulis, mutta loppujen lopuksi "mitoitus" on se taikasana.

                    Kaikista paras ois variaattoriveto, niinku jossain moottorikelkassa. Ei pyöris tyhjäkäynnillä.
                    Last edited by sLedge; 16-10-2014, 12:22.
                    E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                    Ex E39 540i -97

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11085
                      • Oulu

                      Kierrättävää dumppiahan ne käyttää remmin kanssa. Toki map pohjasella mittauksella pelaa ulkoilmaan työntäväkin, mutta tosi vajakin kuulonen esim. tyhjäkäynnillä ja varsinkin moottorijarrulla, kun älytön puhina ja suhina käy.

                      Niissä missä ei oo dumppia, on sitten kaaduläppä ennen ahdinta (esim. jenkki v8:t joissa ahdin on imusarjan ja kaasuttimien välissä.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Kierrättävää dumppiahan ne käyttää remmin kanssa. Toki map pohjasella mittauksella pelaa ulkoilmaan työntäväkin, mutta tosi vajakin kuulonen esim. tyhjäkäynnillä ja varsinkin moottorijarrulla, kun älytön puhina ja suhina käy.

                        Niissä missä ei oo dumppia, on sitten kaaduläppä ennen ahdinta (esim. jenkki v8:t joissa ahdin on imusarjan ja kaasuttimien välissä.

                        GTI lehden projektissa rakennettiin aikoinaan n.600hp tuplaturbo mersu, jossa dumpit jätettin turhana pois. Mihin se sitä tarvii, pokemon shittiä. varsinkin ulkoilmaan purkava niin hyi että on ruman kuulonen. On totta että paineiskut siinä tasaantuu mut hajookos se ahdin niihin... ? Varsinainen tehtävähän on alunperin MINUN tietääkseni estää pakokaasuhdinta "puskemasta päin seinää"(hetkenhän se vaan enää tuuppaa kun pakoenergiaa ei ole) kun vaihdetta vaihtaessa läppä on hetken kiinni, joilloin herääminen viivästyy,merkitys viiveeseen luullakseni pienehkö???

                        Remmiahtimessahan tuo puolustaa oikein asennettuna paikkaansa kun moottorijarrussa ahdin/hihnat yms. kuormittuu turhaan koska ahtimen tuotto on kierroksista riippuvainen. Pakokaasuahdinhan ei tee moottorijarrussa juuri mitään.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11085
                          • Oulu

                          Niin eihän se turbo välttämättä sitä dumppia tarvi, mutta esim. jo lastutetussa 1.8t koneessa huomas vaihtaessa, että by-pass oli mykkänä. Ei iso ero heräämisessä, mutta ero kummiskin.

                          Mutta remmiahtimesta tässä oli nyt puhe ja siinähän tosiaan tulee esim. tyhjäkäynnillä melkoinen turha kuorma ahtimelle ja muille, kun se puskee painetta kaasuläppää vasten.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Bansku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2011
                            • 1493
                            • Savo

                            Kaverin m30 koneisessa remmibemmissä ei ole dumppia, ja orkkis maffi siinäkin on imupuolella käytössä, maffin jälkeen sitten onkin laitettu joku ooppelin kaasuläppä josta ilma menee ahtimen ohitse imusarjaan, omalta kaasuläpältään on mekaaninen yhteys tähän toiseen kaasuläppään, oma kaasuläppä kun on kiinni niin tämä toinen on auki, oma kaasuläppä kun rupeaa aukeamaan niin tämä toinen läppä rupeaa menemään kiinni. Muistaakseni?

                            Comment

                            • mazajns
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 511
                              • Joensuu

                              Originally posted by Bansku View Post
                              Kaverin m30 koneisessa remmibemmissä ei ole dumppia, ja orkkis maffi siinäkin on imupuolella käytössä, maffin jälkeen sitten onkin laitettu joku ooppelin kaasuläppä josta ilma menee ahtimen ohitse imusarjaan, omalta kaasuläpältään on mekaaninen yhteys tähän toiseen kaasuläppään, oma kaasuläppä kun on kiinni niin tämä toinen on auki, oma kaasuläppä kun rupeaa aukeamaan niin tämä toinen läppä rupeaa menemään kiinni. Muistaakseni?
                              Eli kaverisi autossa on mekaanisesti toimiva by-passi joka ohittaa ahtimen. Sama asia.

                              Kokonaan ilman by-passia/dumppia tuollainen remmi vehje on aika jännä ajettava... Kaasuläpän takana on kokoajan "täysi paine". Kaasupoljin on kuin on-off katkaisin. Pienikin kaasun avaus= läppä kokonaan auki vakiossa.

                              Comment

                              • Joma
                                BTCF Member
                                • Feb 2011
                                • 1320
                                • Masku

                                Noh täytyypi viritellä tuo kiertävä bypass, ei se nyt mikään ihan mahoton projekti ole, ja laittaa maffi imupuolelle.
                                E30 M52b28 M122h Amme
                                E28 x monta
                                E23 728i Ministeri
                                E10 1600-2 Garret

                                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                                HD lapio jätskikruiseri

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎