Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juh4
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Päästäisenä lämäsin autoon myös ensimmäisen lastun kiinni. Oktaanisuositus 98 ja kierroksenrajoitin 7500. Vielä on melko vähän kilometrejä takana mutta kulutus ei ainakaan isommin tuntunut nousevan. Kone ottaa kierroksia selvästi iloisemmin (ja korkeammalle). Tuntuisi vastaavan kaasuunkin terävämmin. Ensimmäinen asia minkä huomasin on muuttuneet äänet, kone murisee ihan eri tavalla, ääni kuulostaa jotenkin terävämmältä.

    Tehomittauksessa pitää käydä heti kun aika järjestyy.
    Mistäs lastun ostit ja uskaltaako hintaa kysyä?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    En halkaisijaa tarkoittanutkaan...

    Leave a comment:


  • MarttiKK
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Noniin, rupeaa kuulostamaan hyvältä. Millaiset tehotavoitteet? Muista myös pakosarja, tuollaisilla overlapeilla rupeaa olemaan isot tehoerot jo kyseessä kun imu- ja pakosarjan yhteistoiminta haetaan kohdalleen pituuksien kokeilulla/laskemisella. Imutorvia muistaakseni mietitkin jo joskus.

    http://www.burnsstainless.com/MergeC...ollectors.html (kimppatilauksesta kiinnostuneita?)
    Pakosarja on vakionakin varsin virtaava eli välttämättä ei ole tarvetta isommalle pakosarjalle. Asian osaava dynonkäyttäjä näkee käppyröistä ahdistaako pakosarja

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Noniin, rupeaa kuulostamaan hyvältä. Millaiset tehotavoitteet? Muista myös pakosarja, tuollaisilla overlapeilla rupeaa olemaan isot tehoerot jo kyseessä kun imu- ja pakosarjan yhteistoiminta haetaan kohdalleen pituuksien kokeilulla/laskemisella. Imutorvia muistaakseni mietitkin jo joskus.

    http://www.burnsstainless.com/MergeC...ollectors.html (kimppatilauksesta kiinnostuneita?)

    Leave a comment:


  • MarttiKK
    replied
    Jos ei muuten aikaa järjesty, niin rohkeasti vaan BCF:n dynopäiville 26.4

    Testaan tuolloin 2 eri virilastua, saas nähdä onko syöty blasebo-puuroa lastujen kera vai löytyykö piireistä lisäpotkua IS:ään.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Jochen: Joko pian nähdään läppärungot paikallaan?
    Adapterilevy on melkein valmis ja hiilikuidut ja muut aineet hommattu airboxia varten mutta mutta... Homma karkaa käsistä vähän niinkuin pärekaton kulotus.

    Olenkin ajatellut jakaa projektin näin:

    Moottori 1 (tällä hetkellä kiinni autossa).

    - Shrick nokkien kopiot (aihiot odottaa hiontaa)
    - Lastu nokille vakioboxiin (lastu on odottamassa)
    - Kevennetty kiinteä vauhtipyörä (odottaa kevennystä)
    - 2.5" tein-itse-ja-säästin pakoputki ja katti (säästää painoa 10 kg jos ei muuta)

    Tällä olisi siis tarkoitus ajaa tämä kesä ja ehkä ensi talvi ellen osta toista talvikulkinetta. Jää toivottavasti jossain vaiheessa odottamaan moottori 2:n laukeamista

    Moottori 2 (aihio ostettu eilen).

    - Wössnerin 12.6 puristuksilla olevat M3 takomännät (odottamassa)
    - Hiotut + teräskuulapuhalletut vakiokiertokanget/CNC koneistetut kiertokanget ebaysta (vakiokankia on 2 settiä odottamassa)
    - Lohko 86 mm ylikokoon -> 188x cm3 tilavuus (lohko on)
    - S50B30 läppärungot (on)
    - 340 cm3/m ruiskusuuttimet (löytyy)
    - hiili/lasikuitu airbox ja ilmansuodattimen kotelo (tarvikkeet on)
    - noin 300 asteiset nokat (lienee pakko tilata dbilasilta tms. noita ei vakioista enää voi hioa)
    - Kannen lievä porttaus, imuventtiilit ja seetit ehkä 33 -> 35 mm (kansi odottamassa)
    - Hydraulisten nostimien muuttaminen kiinteiksi, hiukan jäykemmät jouset (nostimet odottamassa)
    - Moottorinohjaukseksi VEMS tai Mega

    Vauhtipyörä ja pakoputki periytyisi tuosta ensimmäisestä moottorista.

    Tarkoitus olisi siis väsätä kone joka kestää jenkaa jonkinverran vakiota enemmän tyyliin FIA Class II/Supertouringin 2 litraiset koneet.

    Tiedä sitten koska valmistuu

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Jochen: Joko pian nähdään läppärungot paikallaan?

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Edelleenkin vahvasti väitän enkä periksi anna, että E36 318is:ssä ilman ilmastointia on normaali, kova vauhtipyörä. Samalla numerolla olevaa pyörää ETK tarjoaa nimittäin E30 316i:stä lähtien ja jos niissä on kova pyörä, niin pakko se on olla silloin E36:ssakin. Vaikka ETK:ssa lukee osan kohdalla Twin Mass Flywheel, se ei välttämättä tarkoita kaksoismassaa, koska ETK tuntuu tarjoavan sitä kaksoismassaa joka autoon ja moottoriin.
    Hyvin väitetty. Ostin eilen E36 M42B18 koneen ja siinä oli nopeasti tarkastettuna se M40 koneesta tuttu 9,9 kg kiinteä vauhtipyörä ja siihen kuuluva jousitettu kytkinlevy. En tiedä oliko luovuttaja-autossa ilmastointia, tuskin.

    Päästäisenä lämäsin autoon myös ensimmäisen lastun kiinni. Oktaanisuositus 98 ja kierroksenrajoitin 7500. Vielä on melko vähän kilometrejä takana mutta kulutus ei ainakaan isommin tuntunut nousevan. Kone ottaa kierroksia selvästi iloisemmin (ja korkeammalle). Tuntuisi vastaavan kaasuunkin terävämmin. Ensimmäinen asia minkä huomasin on muuttuneet äänet, kone murisee ihan eri tavalla, ääni kuulostaa jotenkin terävämmältä.

    Tehomittauksessa pitää käydä heti kun aika järjestyy.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Muutamasta työni puolesta tutusta merkistä nuita värinän vaimentimia menee useinkin rikki, kyseisissä autoissa on vielä hihna jakopää, jolloin damperin ja kopan palaset pyörivät yleensä hihnan välissä ja solmivat venttiilit.

    Asentajien kanssa tuossa asiasta juttelin, niin kovasti olivat sitä mieltä, ettei tuota vauriota voi oikein mitenkään ennustaa, ihan pykimätönkin kiekko voi irrota vulkanoinneista.

    Sitä en osaa sanoa että onko m42 mitenkää herkkä tuota tekemään, yhtään varmaa tapausta "dampperi paskaksi ja total schade" en ole lukenut/kuullut.

    Jos tuo oma kiulu jää perheeseen pidemmäksi aikaa, taida varotoimenpiteenä hommata uuden, hintaa en kyllä ole vielä selvittänyt ollenkaan.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Onko siinä joku kumi? Ainakin nämä kutosten dampperit on yhtä jöötiä. Jotenkin tuntuu hurjalta miten semmonen pysyis isoilla kierroksilla tasapainossa.
    Kyllä muuten siinä kutosenkin värinänvaimentimessa on kumia. Ainakin siis läskiremmikutosen vaimentimessa.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Onko siinä joku kumi? Ainakin nämä kutosten dampperit on yhtä jöötiä. Jotenkin tuntuu hurjalta miten semmonen pysyis isoilla kierroksilla tasapainossa.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Tuo värinänvaimennin olikin mielenkiintoinen episodi. Tulikohan siihenkään asiaan mitään varmuutta? Siellä täällä se legenda edelleenkin vahvasti elää, mutta varmaa tietoa hajonneista ei mulla ainakaan ole. Onko sulla tullut missään vastaan?
    En ole törmännyt yhteenkään varmaan tapaukseen, tai edes epävarmaan. Luulisi että jollain olisi ihan kuvia tai omia kokemuksia moisesta, eikös kaikki jenkeissä myydyt neloskoneiset E36:t olleet aluksi M42:lla? Ja noilla on varmasti ajettu myös radalla ja halpoina kulkupeleinä niitä ei varmasti ole säälitty. Kun ei ole iskutilavuutta niin tarvitaan kierroksia

    Graham Bellin kirjassa on juttua noista värinänvaimentimista. Ihan hyödyllisiä vekottimia kuulemma jos moottorissa sellainen jo on. Ainoa mitä sille oikeastaan voi ja kannattaa tehdä on tarkistaa sen kunto silloin tällöin ettei ulkokehää kiinnipitävä kumi ole alkanut hajoamaan. Kannattaisi myös tehdä merkit keskiöön ja ulkokehään samalle kohdalle että näkee helposti jos ne alkaa liikkua toisiinsä nähden. Jos ne pääsee liikkumaan niin sitten se kumi varmaan menee nopeastikin.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Oman auton kohdalla varmuus tulee sitten kun M40 kiekko on kevennetty ja uusi kytkinpaketti hommattu. Sullahan ei ole ilmastointia lisäpainona? Voisitko avata ja katsoa mitä siellä sisällä oikein on

    Pitänee varmaan pitää pää kiinni tästä ennenkuin saa varmaa tietoa ettei käy samalla tavalla kuin sille legendaariselle M42:n kampiakselin värinänvaimentimelle joka hajoaa heti kun kierrokset ylittää 7200
    Mulla kyllä itseasiassa kytkin hieman täristää luistatuksessa mikä viittaisi lopussa olevaan paineasetelmaan tms. Jos koneelle tulee jotain konkreettista tehtyä, niin täytyy se kytkin ja vp samalla päivittää. Mutta tuskin enää tänä kesänä...

    Tuo värinänvaimennin olikin mielenkiintoinen episodi. Tulikohan siihenkään asiaan mitään varmuutta? Siellä täällä se legenda edelleenkin vahvasti elää, mutta varmaa tietoa hajonneista ei mulla ainakaan ole. Onko sulla tullut missään vastaan?

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Sullahan oli kuva jossain sellaisesta kevennetystä pyörästä muistaakseni. Ainakin niilla Ruotsin pojilla on sellainen netissä esillä. Mutta saahan siitä M20:n pyörästä koneistettua samalla lailla materiaalia pois asetelman kiinnityskohtien välistä, pienempiä määriä toki. Siellä ruottalaisten nettisivuilla oli kuvia rankasti kevennetystä M20:n pyöristäkin. Mitenköhän keston suhteen?
    Kuva on missä lie, en tähän hätään saa sitä mistään kaivettua. Samalla periaatteella kevennettyjä on näkynyt kyllä parissakin paikassa joten lienee ihan yleisesti käytetty tapa.

    Kestävyys on mielenkiintoinen kysymys... Tavallaanhan tuo ulkokehän kevennys voi parantaa kestävyyttä kun kehältä lähtee massaa pois mikä suurilla kierroksilla rasittaa levyä ja varsinkin sitä akselia lähellä olevaa aluetta. Ja tulee ainakin tasapainotettua kunnolla, en tiedä kuinka hyvin nuo kiekot on tasapainossa tehtaalta lähtiessään.

    Toisaalta jos sitä koneistusta ei tee kunnolla niin sinne kehälle voi tulla paikkoja mistä levy lähtee helpommin hajoamaan, ilmeisesti mitään teräviä nurkkia tai kulmia ei saisi jättää.

    Originally posted by Freak View Post
    Mistä tuo tieto on peräisin, että E36 aina kaksoinmassalla?
    Henk koht varmaan saanut alkunsa innernetistä lukemalla... Ja Realoemmässä lukee vauhtipyörän kohdalla twin mass fly flywheel mutta kun lukee tarkemmin niin siellä on myös osanumero tavalliselle vauhtipyörälle, juuri kuten sanoit.

    Lisäksi omassa autossa on jälkiasennusilmastointi ja kytkin oireilee siihen malliin että siellä taitaa olla kaksoismassavauhtipyörä. Ja vaikka asennus onkin tehty BMW:llä niin olen hieman skeptinen siitä olisiko alkuperäinen normivauhtipyörä vaihdettu kaksoismassaan tuossa yhteydessä?

    Oman auton kohdalla varmuus tulee sitten kun M40 kiekko on kevennetty ja uusi kytkinpaketti hommattu. Sullahan ei ole ilmastointia lisäpainona? Voisitko avata ja katsoa mitä siellä sisällä oikein on

    Pitänee varmaan pitää pää kiinni tästä ennenkuin saa varmaa tietoa ettei käy samalla tavalla kuin sille legendaariselle M42:n kampiakselin värinänvaimentimelle joka hajoaa heti kun kierrokset ylittää 7200

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Jees, kytkinpinta on kolme senttiä leveän ja about saman korkuisen umpimetallisen reunuksen ympäröimä. Tuolta ulkokehältä kun saisi tavaraa pois niin hyvä varmasti tulisi, painoa poistuisi nimenomaan sieltä missä se eniten merkitsee. Tuskin vahvuuskaan pahemmin kärsisi.

    Ja kyllä, hitausmomentti on se merkitsevä suure mutta kun sitä ei valmistajat ilmoita niin pelkällä massalla mennään...
    Sullahan oli kuva jossain sellaisesta kevennetystä pyörästä muistaakseni. Ainakin niilla Ruotsin pojilla on sellainen netissä esillä. Mutta saahan siitä M20:n pyörästä koneistettua samalla lailla materiaalia pois asetelman kiinnityskohtien välistä, pienempiä määriä toki. Siellä ruottalaisten nettisivuilla oli kuvia rankasti kevennetystä M20:n pyöristäkin. Mitenköhän keston suhteen?

    Originally posted by Jochen View Post
    Tuosta E36 tuplamassa/normi vauhtipyörähommasta ei varmaan ikinä tule selkoa ilman että aletaan kytkimiä availemaan
    Mistä tuo tieto on peräisin, että E36 aina kaksoinmassalla?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎