Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • C caddy
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Imu ja pako 256 / 10,4 mm Shrick kopiot. Noilla tosiaan tyhjäkäyntipäästöt päin persettä. Osaava varmaan imunokan ajoitusta muuttamalla saisi nuo hc-päästöt kuriin:think
    Ei kyllä pitäisi noilla nokilla hc vielä karata juuri mihinkään. Vai sotkeekohan se nyt sitten sen ilmamäärämittarin jo noinkin laimeilla kepeillä....
    Eikös toi 256 / 10,4 ollut shrickin kopio e36 m3 vakio nokasta.

    Leave a comment:


  • Schnell
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Mulla on Dbilaksen täydellinen läppärunkosatsi tuolla makkarin nurkassa oottelemassa asennusta. Varmaan tuossa 2-3vk päästä asennan tuon paikoilleen kun olen saanut auton katsastettua ja laajakaista-lambdan asennettua.

    Nyt autossa on paikoillaan hiotut Shrickin kopio nokat. Noilla jyrkemmillä nokilla tuo m42:nen kiertää paljon paremmin korkeilla kierroksilla. Kohtuu hyvin vetää sinne 7000rpm ja ylikin. Päästötestiin nuitten kanssa on vaan turha mennä kun hc-päästöt oli tyhjäkäynnillä 16-kertaiset yli sallitun.

    Mitä tuolla m42.clubissa parilla tyypillä on nuo dbilaksen läppärungot paikoillaan niin kertovat että moottori kiertää kuin vähäjärkinen korkeilla kierroksilla.
    saaneen kysyä oliko tyyris sarja? ja löytyisikö keneltäkään näitä hiottuja nokkia? :think tai kuka valmistaa?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Kyllä menee käynti ihan sekaisin jos vielä menee päästöjen takia kelaamaan imunokan niin myöhäiselle ettei overlap enää haittaa. Määrämittarin läppä hakkaa edestakaisin kuin ladon ovi ja bensaa tulee joka välistä.

    Säädettävät ruiskut on nykyään niin edullisia, ettei tuollaisia 80-luvun kikkailuja kannattaisi tehdä, kun jo säätämättömän ruiskun aiheuttamat teho- ja toimintahäviötkin syö sitä muuta panostusta jolla tehoja on haeskeltu. Menee nokkien vaihdot ym. ihan hukkaan kun jätetään se oleellisin osa huomiotta. Tekijöitäkin löytyy jos itselle ei sähköhommat ole tuttuja.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    No mitä jos säätäisi imunokan niin myöhäiselle ja pakonokan niin aikaiselle kuin pystyy? Saisi ainakin overlapin pieneksi.

    Työkaverilla on 90-luvun 1,8 litrainen Astra, jossa on vaihdettu nokat, itsetehty imusarja ja muuta pientä. Karalalla säädettynä, tehoa vähän yli 180 hv ja menee päästöistä läpi, kikkailemalla tosin, mutta menee kuitenkin. Eli uskon ettei tämänkään kanssa pitäisi olla ongelmia.

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by C caddy View Post
    Minkälaiset nokat siellä nyt on? Jos tyhjäkäynti ei oo enää hyvä?
    Itsellä odottaa moottori vielä pukissa kasaamista. 270 asteiset nokat 10mm nostolla pöydällä. Vakio motronicilla mennään.
    Imu ja pako 256 / 10,4 mm Shrick kopiot. Noilla tosiaan tyhjäkäyntipäästöt päin persettä. Osaava varmaan imunokan ajoitusta muuttamalla saisi nuo hc-päästöt kuriin:think

    Leave a comment:


  • C caddy
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Joo, kyllähän tuon varmaan megalla ja säätämällä saapi katsastuskelpoiseksi. Alkaisi olemaan itselläki aika ajankohtaista tuo megan laitto kun nuo läppärungot laitan paikoilleen. Ajattelin nyt aluksi kokeilla tämmöistä settiä että laitan pakonokaksi vakion ja imupuolelle hiotun nokan.:think Jos alkaisi tuo tyhjäkäynti pelaamaan vähän paremmin.
    Minkälaiset nokat siellä nyt on? Jos tyhjäkäynti ei oo enää hyvä?
    Itsellä odottaa moottori vielä pukissa kasaamista. 270 asteiset nokat 10mm nostolla pöydällä. Vakio motronicilla mennään.

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ne päästöt johtuu vakioecusta.

    Sekventiaali + ruiskun ajankohdan säätö ja menee varmasti läpi, ainakin läppärungoilla kun ei overlappi enää sekota mutta luultavasti vakiollakin.
    Joo, kyllähän tuon varmaan megalla ja säätämällä saapi katsastuskelpoiseksi. Alkaisi olemaan itselläki aika ajankohtaista tuo megan laitto kun nuo läppärungot laitan paikoilleen. Ajattelin nyt aluksi kokeilla tämmöistä settiä että laitan pakonokaksi vakion ja imupuolelle hiotun nokan.:think Jos alkaisi tuo tyhjäkäynti pelaamaan vähän paremmin.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ne päästöt johtuu vakioecusta.

    Sekventiaali + ruiskun ajankohdan säätö ja menee varmasti läpi, ainakin läppärungoilla kun ei overlappi enää sekota mutta luultavasti vakiollakin.

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by Schnell View Post
    Onkos kukaan kokeillut noita dbilaksen läppärunkosatseja m42 moottoriin? entä onko kellään omakohtaisia kokemuksia jyrkemmistä nokista ja minkälaisia tehonlisäyksiä saatu? olisi kiva kuulla joltain hieman tarinaa? että miten moottorin luonne muuttuu ja saako näillä mitään muuta kuin rahan palamaan?
    Mulla on Dbilaksen täydellinen läppärunkosatsi tuolla makkarin nurkassa oottelemassa asennusta. Varmaan tuossa 2-3vk päästä asennan tuon paikoilleen kun olen saanut auton katsastettua ja laajakaista-lambdan asennettua.

    Nyt autossa on paikoillaan hiotut Shrickin kopio nokat. Noilla jyrkemmillä nokilla tuo m42:nen kiertää paljon paremmin korkeilla kierroksilla. Kohtuu hyvin vetää sinne 7000rpm ja ylikin. Päästötestiin nuitten kanssa on vaan turha mennä kun hc-päästöt oli tyhjäkäynnillä 16-kertaiset yli sallitun.

    Mitä tuolla m42.clubissa parilla tyypillä on nuo dbilaksen läppärungot paikoillaan niin kertovat että moottori kiertää kuin vähäjärkinen korkeilla kierroksilla.

    Leave a comment:


  • anspa87
    Guest replied
    Originally posted by JaRb1 View Post
    Jos ei vähäpäästöisen '90 318iS ahtaa. Pystyykö vertailumallina käyttämään vanhempaa eli absitonta 325i? kun ei viitsisi semmosia turhuuksia alkaa laittamaan saatika sitten leimaamaan ahdettua autoa ilman tehonlisäystä. Ei sitäkään 20% ylitystä sallita kuin mallisarjan tehokkaimpaan...
    Jarbi tule käymään tuossa minun tallilla niin tehdään tuosta siun autosta firman esittely auto

    Leave a comment:


  • anspa87
    Guest replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Vaihda se moottorinohjaus heti ja hanki vaikka halpa nokkasatsi niin muuttuu aivan eri moottoriksi, eikä katsastusmieskään huomaa mitään. Ei tarvitse ylipaineesta haaveilla kun kone kiekuu kierroksilla kuin Klaus Meine ja rahaa jää vielä vaikka Skorppareiden vinyyleihin.
    OT: Aivan loistava kommentti. Piristi lauantai aamua merkittävästi . vähemmän OT m42 pitää olla vapari se kiertää kauniisti kunhan sinne laittaa nokkaa ja peltisatsia + kunnon putkisto ei mitään itse tehtyjä 3" röörejä

    Leave a comment:


  • Schnell
    replied
    Onkos kukaan kokeillut noita dbilaksen läppärunkosatseja m42 moottoriin? entä onko kellään omakohtaisia kokemuksia jyrkemmistä nokista ja minkälaisia tehonlisäyksiä saatu? olisi kiva kuulla joltain hieman tarinaa? että miten moottorin luonne muuttuu ja saako näillä mitään muuta kuin rahan palamaan?

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Vaihda se moottorinohjaus heti ja hanki vaikka halpa nokkasatsi niin muuttuu aivan eri moottoriksi, eikä katsastusmieskään huomaa mitään. Ei tarvitse ylipaineesta haaveilla kun kone kiekuu kierroksilla kuin Klaus Meine ja rahaa jää vielä vaikka Skorppareiden vinyyleihin.

    Leave a comment:


  • Atte.H
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Se onko tässäkään mitään järkeä onkin sitten jokaisen itsekseen mietittävä.
    Eihän siinä varmaan mitään järkeä oliskaan . Kuten ei taida olla autojen rakentelussa/virittelyssä muutenkaan. JOS kuitenkin hommaan ryhdyn, niin ei siinä ensimmäisenä oo homman järkevyys mielessä. Otan asian enemmän rakentamisen ilon ja oppimisen kannalta.

    Mikä tuossa m42 koneessa on heikoin paikka? Tai minkä verran tehoa sais kohtuullisen luotettavasti irti hyväkuntoisesta koneesta?

    Moottorinohjaukseen joutuisikin varmaan paneutumaan huolella, jos tuo puristussuhde jäis noin korkealle.

    Mutta onko sillä alemmalla puristussuhteella mekaanisesti ahdetussa koneessa niin suurta merkitystä alakierrosten hengettömyyteen kuin turbokoneessa?

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Jos halvalla haluaa päästä ja välttämättä niitä puristuksia vähän laskea, niin riippuen autosi vuosimallista se onnistuu vaihtamalla joko männät tai kansi. Ennen 9/92 valmistetuissa M42B18-moteissa on männässä syvempi kuoppa kuin tuon jälkeen valmistetuissa M42B18Tü -koneissa. Molemmissa koneissa kuitenkin tehtaan jälkeen samat 10:1 puristukset.

    Se onko tässäkään mitään järkeä onkin sitten jokaisen itsekseen mietittävä.



    Originally posted by Tonppa1 View Post
    ... Jyrkemmät nokatkin laskee mulla staattista puristussuhdetta, vai mikä lie oli nimike...
    Dynaaminen puristussuhde kyseessä. Staattinen on se laskennallinen.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎