Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • C caddy
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ei oo kaikki ihan kohdallaan kun huippuvääntö pompannut noin korkeille kierroksille...
    Tässä vielä kuva käyrästä.. kännykkäkuva mutta eiköhän siitä selvää saa.
    Huippuvääntöhän näissä moottoreissa on vakionakin aika ylhäällä. Voin kyllä rehellisesti sanoa, että kyllä tässä moottorissa on kaikki kohdallaan
    ...paitsi huipputehoa saisi tietysti aina olla enemmän.

    Ja tosiaan, auto on vähäpäästöinen ja menee nyt säädön jälkeen päästöistä läpi kirkkaasti.

    Last edited by C caddy; 20-08-2010, 23:29.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ei oo kaikki ihan kohdallaan kun huippuvääntö pompannut noin korkeille kierroksille...

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by C caddy View Post
    Nyt on säädetty karalalla.
    Eli 270 asteiset nokat 10mm nostolla. Kannessa R seetit (kansiset) ja imukanavaa venttiilin päästä hieman muotoiltu, ei mitään radikaalia. Vakio ilmanputsarit yms kaikki hilppeet.


    112,5kW 6100rpm
    184Nm 5400rpm

    Rajoitinta ei siirretty vakiosta ylöspäin, kun teho lähtee laskemaan jo reilusti siinäkohtaa.
    Ala kierroksille tuli lisä vääntöä, minkä ajamisen helppoudessa huomaa.
    Keskialueella 3700 - 4000rpm pieni vääntökuoppa, mitä ei ajossa huomaa, jos ei sitä varta vasten "tunnustele".

    Persdyno kertoo myös parantuneesta suorituskyvystä, eli kaikinpuolin onnistunut pieni parannus.
    Läppärunkoja vaan asentelemaan niin ei lopu nuo menohalut vielä noilla kierroksilla.

    Leave a comment:


  • ss320
    replied
    ........

    Leave a comment:


  • C caddy
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Ja kyseessä mitä ilmeisemmin oli vähäpäästöinen peli?
    Jokos kävit siellä Karalalla säädättämässä?
    Nyt on säädetty karalalla.
    Eli 270 asteiset nokat 10mm nostolla. Kannessa R seetit (kansiset) ja imukanavaa venttiilin päästä hieman muotoiltu, ei mitään radikaalia. Vakio ilmanputsarit yms kaikki hilppeet.


    112,5kW 6100rpm
    184Nm 5400rpm

    Rajoitinta ei siirretty vakiosta ylöspäin, kun teho lähtee laskemaan jo reilusti siinäkohtaa.
    Ala kierroksille tuli lisä vääntöä, minkä ajamisen helppoudessa huomaa.
    Keskialueella 3700 - 4000rpm pieni vääntökuoppa, mitä ei ajossa huomaa, jos ei sitä varta vasten "tunnustele".

    Persdyno kertoo myös parantuneesta suorituskyvystä, eli kaikinpuolin onnistunut pieni parannus.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Mulla on jemmassa Audi S4 suuttimet jotka on noin 340 cm3 virtauksella, laskin että ne riittää vapari käytössä siihen mitä 1,9 litraisesta M42 koneesta realistisesti saa irti.

    Tietty voisi läppärunkojen kanssa laittaa kaksi suutinryhmää joissa on vaikka ihan vakiosuuttimet, toisen ryhmän imutorven päähän ja toisen vakiopaikalle. Matalilla kierroksilla riittää vakiopaikassa olevat suuttimet ja sitten korkeammilla kierroksilla otetaan mukaan se kauempana oleva suutinryhmä. Pari prossaa voisi huipputehot parantua kun ilma ja bensa saa enemmän aikaa sekoittua matkalla sylinteriin. Vaatii kyllä moottorinohjaukseksi jotain muuta kuin motronicin.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Rudenorth View Post
    Kaveri rakentelee M42 konetta ja meinas isommat suuttimet vaihtaa. Kysymys kuuluukin että mitkä kannattaa laittaa? Alkuun setiksi tulee ainakin dbilaksen läppärungot, nokat, rosteri peltisatsi, lastu... myöhemmin sitten lisää. Käykö esim M50B25 suuttimet ja riittääkö niillä kakku?
    Noita M50B25-suuttimia(190cc/min) ei todellakaan kannata laittaa. Tossa B25-koneessa sylinterikohtaiseksi tilavuudeksi tulee n.420cc ja B18-moottorissa vastaava tilavuus onkin 450cc, eli ei riitä soppa sitten millään. Sano kaverillesi, että hommaa suoraan jotkut 300-400cc/min -suuttimet.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    M54 puolat eli CoP modi? Itsellä on samanlainen tulossa, puolat on ja adapteri on melkein valmis. Olis kyllä ihan ok jos se edes vähän piristäisi konetta, ajattelin sitä lähinnä konehuoneen siistimisen kannalta
    No tulee siitä toki siistimpikin. Tuskin mitään tehoeroa tulee, jos alkuperäisessä puolassa sattuisi olemaan uudet johdot. Mun pitää vielä paskarrella se aluslevy. Meni oikeastaan vituiks koko operaatio, kun tuli vääränlaiset puolat sitten menin vielä itse sähläämään johtojen kanssa. Nyt on kuitenkin kaikki kolvattu ja laitettu verkkosukan sisään. Uudemmat M54 puolat ei olis tarvinnu mitään telinettä. Noi on nyt vaan omalla painolla tulppien päällä. Täytyy korjata asia pikkimmiten. En tienyt että M54 konetta on saanut vielä niillä vanhan mallisilla puolilla (M50-M54) ja otin vaan puolat umpimähkään, kun luulin, että ne olisivat samanlaiset kuin omassa 330i:ssä.

    Edit johtojen värit meni näin:

    Valkoinen-cyl1
    sininen-cyl2
    punainen-cyl3
    keltainen-cyl4

    M54 johtosarjassa oli vastaavilla väreilla olevat johdot. Niissä värit oli tosin raitoina mustalla pohjalla.
    Last edited by Juppe; 14-08-2010, 07:17.

    Leave a comment:


  • Rudenorth
    replied
    Kaveri rakentelee M42 konetta ja meinas isommat suuttimet vaihtaa. Kysymys kuuluukin että mitkä kannattaa laittaa? Alkuun setiksi tulee ainakin dbilaksen läppärungot, nokat, rosteri peltisatsi, lastu... myöhemmin sitten lisää. Käykö esim M50B25 suuttimet ja riittääkö niillä kakku?

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Itse kierrättelin tyytyväisenä virinokilla varustettua vakiomoottoria 7500 rpm asti eikä mitään hajonnut, tosin kone alkoi puutua tuota kierrosmäärää lähestyttäessä kun imusarja on suunniteltu matalammille kierroksille. Mutta venttiilikoneisto kyllä kestää noinkin paljon jenkaa.

    M54 puolat eli CoP modi? Itsellä on samanlainen tulossa, puolat on ja adapteri on melkein valmis. Olis kyllä ihan ok jos se edes vähän piristäisi konetta, ajattelin sitä lähinnä konehuoneen siistimisen kannalta

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Tunti sitten sain M54 puolat paikoilleen. Persedyno oli huomaavinaan selvää piristymistä. No oli ne vanhat johdot ja puola jo 13v vanhat, joten ei ihme jos olis joku kaakki kateissa niiden takia. Vetää nyt paremmin läpi koko alueen. Saas katsoa miten vetää, kun saan aikaiseksi askarella läppärungot paikoilleen.

    Leave a comment:


  • Räsis
    replied
    Originally posted by Slazha View Post
    Oisko kellään infoa millä kombinaatioilla m42b18 sais laskettua puristuksia reilusti alle 10 Haaveissa ois m47 kampura ja vakio poraus, mutta minkäslaiset veivit ja männät pitäs olla? tiivisteeks tulee MLS tai cometic, paksuus tulee riippumaan minkälainen muu kokoonpano tulee.
    Entäs tässäkin topicissa paljon puhutut hydrauliset nostimet? varmaan tulee toimimaan kunhan ei rajoitinta hirmusen ylös laita?
    Lontoon kielellä mitä oon lukenut niin 7k rpm on vissiin aika limitillä. Ja siinä se omankin m42 rajotin on, eikä mitään ongelmia ole ollut useiden tuhansien kilometrien aikana. Ja reilu kun pyrin olemaan niin oon kyllä antanu koneelle happea Se kyllä ärsyttää kun välillä nostimien säksätys heijastuu seinästä tms auton sisälle turhan voimakkaana, vaikkei normaalisti pahasti säksätäkkään. Oonkin aatellu siirtymistä täyspitkään pannuun, kuitenki vaatis tuo pätkäkone pientä "huoltoa".

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Käsittääkseni (voi siis puhua paskaakin) E30 malleissa on ollut tuplamassa jos on ollut ilmastointi, muuten kai tavallinen. Kaikissa E36 malleissa olisi sitten tuplamassa, ilmastointia tai ei. Omassa ei ole ollut ilmastointia tehtaalta vaan se on asennettu jälkikäteen BMW:n toimesta ja tuntuu sille että siinä on tuplamassa. Voihan se olla vaihdettu ilmastointilaitteen asennuksen yhteydessäkin.
    Puhuin paskaa. Omasta E36 M42 vehkeestä löytyi kiinteä vauhtis kun vihdoin ja viimein sain laatikon veks.

    Leave a comment:


  • Slazha
    replied
    Oisko kellään infoa millä kombinaatioilla m42b18 sais laskettua puristuksia reilusti alle 10 Haaveissa ois m47 kampura ja vakio poraus, mutta minkäslaiset veivit ja männät pitäs olla? tiivisteeks tulee MLS tai cometic, paksuus tulee riippumaan minkälainen muu kokoonpano tulee.
    Entäs tässäkin topicissa paljon puhutut hydrauliset nostimet? varmaan tulee toimimaan kunhan ei rajoitinta hirmusen ylös laita?

    Leave a comment:


  • Atte.H
    replied
    Originally posted by M.ICE View Post
    M42 perään sopii tietääkseni samat lootat kuin M50, eli sieltä suunnalta vaikkapa ZF:n tekelettä ja varmasti kestää.
    Kiitos! ZF:n laatikot vaikuttaa kyllä hyviltä, vaihteensiirrotkin jämäkämmän oloisia kuin getrageissa. Taitavat olla vielä hieman hintavia :think.

    Isoa getraggia(?) voisi harkita m50-koneen perästä tuohon. Ilmeisesti kestäisi kohtuudella vielä n. 300 heppasen koneen jatkona? Samaan konkurssiin olisi varmaan aiheellista hankkia myös se tukevampi kardaani, iso, lukollinen perä ja 325:n vetarit. Kutoskoneisten kardaanit ei taida kuitenkaan käydä suoraan tällaseen kokoonpanoon(?) Kytkimestä en vielä osaa sanoa oikein mitään, paitsi että vakio ei kestä .

    Tuossa nyt vähän pohdintoja muustakin voimansiirrosta. Saa sanoa jos mun suunnitelmissa on jotain pahasti pielessä. Mikään kiire mulla ei vielä voimansiirron päivityksen kanssa oo, kun autoa tehdään eteenpäin aina rahatilanteen salliessa. (eli toisin sanoen hitaasti, mutta ei kovin varmasti )

    edit: se unohtui vielä mainita, että taka-apurungon kiinnityskohdat on vahvistettu ylä- ja alapäistään
    Last edited by Atte.H; 29-06-2010, 17:21.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎