Originally posted by Laapander
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TT-Thermo moottorilämmitin
Collapse
X
-
Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
-
-
Originally posted by bmw323it View PostIhan totta, kaikkitietävät eivät tiedä kaikkea. Esimerkiksi sitä, että "TT-thermo lämmitin" -ketjuun postattu asennuskuva identtisestä tuotteesta ei olekaan TT-Thermo. :think (joka todennäköisesti kannattaisi asentaa aivan samaan asentoon kuin TT-thermokin, vaikkei sitä ohjeessa mainitakaan. Silloin pumppu ei joutuisi puskemaan konvektiota vastaan)
OT:in puolelle menee jo osittain ellei pahasti, mutta en usko asennussuunnassa olevan merkitystä pumpun virtauksen kannalta. Mittasin lämpötilaeron sisä- ja ulostulossa ja se oli noin 7c (sisääntulo 2c ja ulostulo 9c). Eli veden tiheydessä on noin 0.16 prosentin ero, joka ei tuolla pumpun sisätilan tilavuudella paljoakaan ole virtausvastuksena.
Jotta asia olisi hieman ymmärrettävämpi niin nousevan vesimassan kiihtyvyys hyvin yksinkertaisessa järjästelyssä olisi noin (0,99978-0,99994)(g/cm^3)*(cm^3)*9,81m/s^2 = -0,00157m/s^2. Toisin sanoin lämmittimen pituuden, 10cm, matkalla virtausnopeus olisi yläpäässä ennen pumppua noin 0,018m/s (eli lämmitetyn vesimassan pumppun virtausta vastustava virtausnopeus).
Tämän lämmittimen pumpun vapaa tilavuusvirtaus on 900l/h eli sisääntulon 16mm halk. reijästä laskettuna vapaa virtausnopeus olisi noin 1.24m/s. Käytännössä nosteen vaikutus pumppuun on lähes mitätön. Laskut ovat karkeita ja hyvin yksinkertaistettuja, mutta suuntaa antavia.
Näkisin, että kyse on enemmänkin pumpun ilmaantumisesta kun ilmakuplien noste on pumpun virtauksen suuntainen (eikä päinvastoin, jos ulostulo on alaspäin). Samoin lämmittimen asentaminen korkeimman vesitason alapuolelle vähentää riskiä, että ilmakuplat kerääntyisivät lämmittimeen.
Ja olen kaikinpuolin pahoillani tähän thrediin aiheuttamastani mielipahasta ja tuotesekaannuksestaEX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.
Comment
-
-
Originally posted by Sto View PostOT:in puolelle menee jo osittain ellei pahasti, mutta en usko asennussuunnassa olevan merkitystä pumpun virtauksen kannalta. Mittasin lämpötilaeron sisä- ja ulostulossa ja se oli noin 7c (sisääntulo 2c ja ulostulo 9c). Eli veden tiheydessä on noin 0.16 prosentin ero, joka ei tuolla pumpun sisätilan tilavuudella paljoakaan ole virtausvastuksena.
Jotta asia olisi hieman ymmärrettävämpi niin nousevan vesimassan kiihtyvyys hyvin yksinkertaisessa järjästelyssä olisi noin (0,99978-0,99994)(g/cm^3)*(cm^3)*9,81m/s^2 = -0,00157m/s^2. Toisin sanoin lämmittimen pituuden, 10cm, matkalla virtausnopeus olisi yläpäässä ennen pumppua noin 0,018m/s (eli lämmitetyn vesimassan pumppun virtausta vastustava virtausnopeus).
Tämän lämmittimen pumpun vapaa tilavuusvirtaus on 900l/h eli sisääntulon 16mm halk. reijästä laskettuna vapaa virtausnopeus olisi noin 1.24m/s. Käytännössä nosteen vaikutus pumppuun on lähes mitätön. Laskut ovat karkeita ja hyvin yksinkertaistettuja, mutta suuntaa antavia.
Näkisin, että kyse on enemmänkin pumpun ilmaantumisesta kun ilmakuplien noste on pumpun virtauksen suuntainen (eikä päinvastoin, jos ulostulo on alaspäin). Samoin lämmittimen asentaminen korkeimman vesitason alapuolelle vähentää riskiä, että ilmakuplat kerääntyisivät lämmittimeen.
Ja olen kaikinpuolin pahoillani tähän thrediin aiheuttamastani mielipahasta ja tuotesekaannuksesta
Ulkohalkaisija on tuon mainitsemasi 16mm. Sisäreikä valupurseista riippuen noin 11mm
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostTeetkö uudet laskelmat oikean kokoisella sisäreiällä.
Ulkohalkaisija on tuon mainitsemasi 16mm. Sisäreikä valupurseista riippuen noin 11mm
Muisti tekikin tepposet tuon koon suhteen. Oikealla 11mm sisähalkasijalla virtausnopeus on 2.63m/s eli nosteen vaikutus on vieläkin pienempi.
Mennään sitten aiheeseen. Kuinka lämpimäksi yleensä lämmitätte jäähdytysnesteet? Annatteko mennä ihan reippaasti lähes käyntilämpötilan puolelle vai jätättekö kesäiseen 20-30c lämpöön?EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.
Comment
-
-
Originally posted by Sto View PostMennään sitten aiheeseen. Kuinka lämpimäksi yleensä lämmitätte jäähdytysnesteet? Annatteko mennä ihan reippaasti lähes käyntilämpötilan puolelle vai jätättekö kesäiseen 20-30c lämpöön?
Toki nykyiseen autoon tulen laittamaan 1000w version kun webastoa ei ole, riittää aivan hyvin sekin. Kovasti yritti paikallinen kauppias myydä säteilylämmitintä kun defan johtoja hain, totesin että noilla 300w paistinpannuilla tee kukaan muu mitään kuin jälleenmyyjät katettaLast edited by Driver22; 11-10-2018, 16:06.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Pari tuntia aina ollut kiinni. 60c lämpenee jos keli > -10c, muuten jää sinne 50-55c tienoille. Kaksi talvea joka aamu + puolet iltapäivistä lämmitetty 2h, eikä ole vielä ainakaan antautunut. 1500W versio.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Näistä letkulämmittimistä mitään tietämätön kyselee:
Aiheutuuko esim. omaani (530D LCI F10) moisesta lämmittimestä ongelmia, lähteekö auto käyntiin ongelmitta? (anturi sekoilua)
Itse lämmittimien (TT-thermo) hinnat vaikuttaa edullisinta, näihin tarvitsee vissiin jonkin asennussarjan lisäksi?
Itselle tarjottiin säteilylämmitintä ja sisähaaroitusta hintaan n.600€ . Tämä käsittääkseni ainakin ongelmaton.
Kokemusta säteilylämmittimestä kolmesta eri autosta, kovilla pakkasilla (-20 ja alle) olen lämmittänyt autoa n. kolme tuntia max. Sisälämppäri 550w riittää avaamaan ikkunat, joka riittää itselleni.
Miksi valita letkulämppäri säteilylämppärin sijasta?F10 530d xdrive LCI
EX: E90 320d xdrive LCI
Comment
-
-
Originally posted by awd-69 View PostNäistä letkulämmittimistä mitään tietämätön kyselee:
Aiheutuuko esim. omaani (530D LCI F10) moisesta lämmittimestä ongelmia, lähteekö auto käyntiin ongelmitta? (anturi sekoilua)
Itse lämmittimien (TT-thermo) hinnat vaikuttaa edullisinta, näihin tarvitsee vissiin jonkin asennussarjan lisäksi?
Itselle tarjottiin säteilylämmitintä ja sisähaaroitusta hintaan n.600€ . Tämä käsittääkseni ainakin ongelmaton.
Kokemusta säteilylämmittimestä kolmesta eri autosta, kovilla pakkasilla (-20 ja alle) olen lämmittänyt autoa n. kolme tuntia max. Sisälämppäri 550w riittää avaamaan ikkunat, joka riittää itselleni.
Miksi valita letkulämppäri säteilylämppärin sijasta?Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Olikos tuosta uuden mallin TT-Thermosta eli XC-mallista jo jollakulla käytännön kokemuksia? Tuolla tarinaa: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=381280
Näyttää aika paljon vakuuttavammalta, ja pitäisi olla asennuskulman suhteen paljon helpompi.
Pirssi vaihtui, ja lämpöä ajatuksissa. Tuskin vain ehti enää tämän talven lumille.
Comment
-
-
Originally posted by Driver22 View PostKumpaan tuo lämmitin kannattaisi laittaa (e91 325D LCI M57N2):
Letkuun nro.1 että menee sisätilan lämmityskennon kautta
vai letkuun nro.4?
Pelkällä webastolla lämmittänyt tähän asti.E61 535D 360/750
Comment
-
-
Originally posted by JAK85 View PostTilasin ittele tt-thermon ja kans paininu kumpaanko letkuun sen laittaisin Kertokaahan käyttökokemuksia tai onko ylipäätänsä eroa kumpaanko laittaa.
Pelkällä webastolla lämmittänyt tähän asti.
Nyt ostin F11 jossa defan säteilylämppäri. Taidanpa nakata sen kuikkaan ja ostaa tuon XC-mallin tilalle...
Muutokset kuulostaisi hyvältä, parannettu niitä asioita mitä pitänytkin :think
https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500xc-1.html
Uusi korkealaatuinen lämmitinmalli.
Ulkoisesti kompaktimman kokoinen kuin edeltävät Kld2-mallit
Ainoa mallimme, joka täysin vapaa asentaa mihin vain asentoon. Ei rajoitettua asennuskulmaa tai asentoa
Vastukset lämmönsiirtimen sisällä ei ole suoraan nesteessä, näin ollen vastukset eivät pala ilmakuplista järjestelmässä
Pumpun laakerointi vahvistettu ja parannettu
Pumpun tehoa parannettu
Suunnittelussa huomioitu kaikki aiempien mallien kokemukset
Entistä laadukkaammat materiaalit sekä komponentit
Suunniteltu Suomessa
Defa-yhteensopiva
Letkulähdön halk. 17mm
OVH. 189.90€Last edited by Driver22; 31-08-2019, 11:15.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Driver22 View PostItse päädyin lopulta laittamaan tuohon mikä menee sisätilan kennolle (nro.1) kuten olen aikaisemminkin asentanut. Toimi koko viime talven moitteettomasti ja tosiaan 1000w versio mikä riitti 3l dieselille aivan hyvin.
Nyt ostin F11 jossa defan säteilylämppäri. Taidanpa nakata sen kuikkaan ja ostaa tuon XC-mallin tilalle...
Muutokset kuulostaisi hyvältä, parannettu niitä asioita mitä pitänytkin :think
https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500xc-1.htmlExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
F26 xDrive20d TwinPower
EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"
Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Comment
-
-
Originally posted by Arnolds View Post
Sisäkennon letkuun ne ohjeenkin mukaan yleenaä laitetaan, varmistu ettei vesiventtiili estä vedenkiertoa virrattomana.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View Post1,2 tai 3
Sisäkennon letkuun ne ohjeenkin mukaan yleenaä laitetaan, varmistu ettei vesiventtiili estä vedenkiertoa virrattomana.
Olikos tuossa asennuksessa huomioitava miten tuo neste normaalisti kiertää?
Eli miten tuossa http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ves_ihka_high/
se kierto nyt menee?
Onko tuo letku 2 kennolta tuleva ja letkut 1 ja 3 kennolle menevät? Saa tuon lämmittimen sitte oikein päin nestettä kierrättämään.
Kysyy epätietoinen.F26 xDrive20d TwinPower
EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"
Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Comment
-
Comment