Announcement

Collapse
No announcement yet.

TT-Thermo moottorilämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1821
    • N/A

    #91
    Originally posted by Laapander View Post
    Kaikkitietävät eivät tiedäkkään kaikkea
    Ihan totta, kaikkitietävät eivät tiedä kaikkea. Esimerkiksi sitä, että "TT-thermo lämmitin" -ketjuun postattu asennuskuva identtisestä tuotteesta ei olekaan TT-Thermo. :think (joka todennäköisesti kannattaisi asentaa aivan samaan asentoon kuin TT-thermokin, vaikkei sitä ohjeessa mainitakaan. Silloin pumppu ei joutuisi puskemaan konvektiota vastaan)
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • Sto
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 89
      • Helsinki

      #92
      Originally posted by bmw323it View Post
      Ihan totta, kaikkitietävät eivät tiedä kaikkea. Esimerkiksi sitä, että "TT-thermo lämmitin" -ketjuun postattu asennuskuva identtisestä tuotteesta ei olekaan TT-Thermo. :think (joka todennäköisesti kannattaisi asentaa aivan samaan asentoon kuin TT-thermokin, vaikkei sitä ohjeessa mainitakaan. Silloin pumppu ei joutuisi puskemaan konvektiota vastaan)

      OT:in puolelle menee jo osittain ellei pahasti, mutta en usko asennussuunnassa olevan merkitystä pumpun virtauksen kannalta. Mittasin lämpötilaeron sisä- ja ulostulossa ja se oli noin 7c (sisääntulo 2c ja ulostulo 9c). Eli veden tiheydessä on noin 0.16 prosentin ero, joka ei tuolla pumpun sisätilan tilavuudella paljoakaan ole virtausvastuksena.


      Jotta asia olisi hieman ymmärrettävämpi niin nousevan vesimassan kiihtyvyys hyvin yksinkertaisessa järjästelyssä olisi noin (0,99978-0,99994)(g/cm^3)*(cm^3)*9,81m/s^2 = -0,00157m/s^2. Toisin sanoin lämmittimen pituuden, 10cm, matkalla virtausnopeus olisi yläpäässä ennen pumppua noin 0,018m/s (eli lämmitetyn vesimassan pumppun virtausta vastustava virtausnopeus).



      Tämän lämmittimen pumpun vapaa tilavuusvirtaus on 900l/h eli sisääntulon 16mm halk. reijästä laskettuna vapaa virtausnopeus olisi noin 1.24m/s. Käytännössä nosteen vaikutus pumppuun on lähes mitätön. Laskut ovat karkeita ja hyvin yksinkertaistettuja, mutta suuntaa antavia.

      Näkisin, että kyse on enemmänkin pumpun ilmaantumisesta kun ilmakuplien noste on pumpun virtauksen suuntainen (eikä päinvastoin, jos ulostulo on alaspäin). Samoin lämmittimen asentaminen korkeimman vesitason alapuolelle vähentää riskiä, että ilmakuplat kerääntyisivät lämmittimeen.



      Ja olen kaikinpuolin pahoillani tähän thrediin aiheuttamastani mielipahasta ja tuotesekaannuksesta
      EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3449
        • Janakkala

        #93
        Originally posted by Sto View Post
        OT:in puolelle menee jo osittain ellei pahasti, mutta en usko asennussuunnassa olevan merkitystä pumpun virtauksen kannalta. Mittasin lämpötilaeron sisä- ja ulostulossa ja se oli noin 7c (sisääntulo 2c ja ulostulo 9c). Eli veden tiheydessä on noin 0.16 prosentin ero, joka ei tuolla pumpun sisätilan tilavuudella paljoakaan ole virtausvastuksena.


        Jotta asia olisi hieman ymmärrettävämpi niin nousevan vesimassan kiihtyvyys hyvin yksinkertaisessa järjästelyssä olisi noin (0,99978-0,99994)(g/cm^3)*(cm^3)*9,81m/s^2 = -0,00157m/s^2. Toisin sanoin lämmittimen pituuden, 10cm, matkalla virtausnopeus olisi yläpäässä ennen pumppua noin 0,018m/s (eli lämmitetyn vesimassan pumppun virtausta vastustava virtausnopeus).



        Tämän lämmittimen pumpun vapaa tilavuusvirtaus on 900l/h eli sisääntulon 16mm halk. reijästä laskettuna vapaa virtausnopeus olisi noin 1.24m/s. Käytännössä nosteen vaikutus pumppuun on lähes mitätön. Laskut ovat karkeita ja hyvin yksinkertaistettuja, mutta suuntaa antavia.

        Näkisin, että kyse on enemmänkin pumpun ilmaantumisesta kun ilmakuplien noste on pumpun virtauksen suuntainen (eikä päinvastoin, jos ulostulo on alaspäin). Samoin lämmittimen asentaminen korkeimman vesitason alapuolelle vähentää riskiä, että ilmakuplat kerääntyisivät lämmittimeen.



        Ja olen kaikinpuolin pahoillani tähän thrediin aiheuttamastani mielipahasta ja tuotesekaannuksesta
        Teetkö uudet laskelmat oikean kokoisella sisäreiällä.
        Ulkohalkaisija on tuon mainitsemasi 16mm. Sisäreikä valupurseista riippuen noin 11mm
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • Sto
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 89
          • Helsinki

          #94
          Originally posted by Spetke View Post
          Teetkö uudet laskelmat oikean kokoisella sisäreiällä.
          Ulkohalkaisija on tuon mainitsemasi 16mm. Sisäreikä valupurseista riippuen noin 11mm



          Muisti tekikin tepposet tuon koon suhteen. Oikealla 11mm sisähalkasijalla virtausnopeus on 2.63m/s eli nosteen vaikutus on vieläkin pienempi.


          Mennään sitten aiheeseen. Kuinka lämpimäksi yleensä lämmitätte jäähdytysnesteet? Annatteko mennä ihan reippaasti lähes käyntilämpötilan puolelle vai jätättekö kesäiseen 20-30c lämpöön?
          EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2093
            • *

            #95
            Originally posted by Sto View Post
            Mennään sitten aiheeseen. Kuinka lämpimäksi yleensä lämmitätte jäähdytysnesteet? Annatteko mennä ihan reippaasti lähes käyntilämpötilan puolelle vai jätättekö kesäiseen 20-30c lämpöön?
            Lämpenee mihin lämpenee, aina on olleet siellä 45-48c kun olen tarkistanut salavalikosta (1500w versio ja 3l dieselissä) on sitten lämmitysaika ollut tunti tai useampi ja pakkaset ihan mitä tahansa -10 - -40 väliltä. Luulen että lämpenisi enemmänkin mutta putkien virtaus rajoittanee.

            Toki nykyiseen autoon tulen laittamaan 1000w version kun webastoa ei ole, riittää aivan hyvin sekin. Kovasti yritti paikallinen kauppias myydä säteilylämmitintä kun defan johtoja hain, totesin että noilla 300w paistinpannuilla tee kukaan muu mitään kuin jälleenmyyjät katetta
            Last edited by Driver22; 11-10-2018, 16:06.
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #96
              Pari tuntia aina ollut kiinni. 60c lämpenee jos keli > -10c, muuten jää sinne 50-55c tienoille. Kaksi talvea joka aamu + puolet iltapäivistä lämmitetty 2h, eikä ole vielä ainakaan antautunut. 1500W versio.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • awd-69
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2015
                • 229
                • Sawo

                #97
                Näistä letkulämmittimistä mitään tietämätön kyselee:

                Aiheutuuko esim. omaani (530D LCI F10) moisesta lämmittimestä ongelmia, lähteekö auto käyntiin ongelmitta? (anturi sekoilua)

                Itse lämmittimien (TT-thermo) hinnat vaikuttaa edullisinta, näihin tarvitsee vissiin jonkin asennussarjan lisäksi?

                Itselle tarjottiin säteilylämmitintä ja sisähaaroitusta hintaan n.600€ . Tämä käsittääkseni ainakin ongelmaton.

                Kokemusta säteilylämmittimestä kolmesta eri autosta, kovilla pakkasilla (-20 ja alle) olen lämmittänyt autoa n. kolme tuntia max. Sisälämppäri 550w riittää avaamaan ikkunat, joka riittää itselleni.


                Miksi valita letkulämppäri säteilylämppärin sijasta?
                F10 530d xdrive LCI

                EX: E90 320d xdrive LCI

                Comment

                • touring39
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 3901
                  • Kaarina

                  #98
                  Originally posted by awd-69 View Post
                  Näistä letkulämmittimistä mitään tietämätön kyselee:

                  Aiheutuuko esim. omaani (530D LCI F10) moisesta lämmittimestä ongelmia, lähteekö auto käyntiin ongelmitta? (anturi sekoilua)

                  Itse lämmittimien (TT-thermo) hinnat vaikuttaa edullisinta, näihin tarvitsee vissiin jonkin asennussarjan lisäksi?

                  Itselle tarjottiin säteilylämmitintä ja sisähaaroitusta hintaan n.600€ . Tämä käsittääkseni ainakin ongelmaton.

                  Kokemusta säteilylämmittimestä kolmesta eri autosta, kovilla pakkasilla (-20 ja alle) olen lämmittänyt autoa n. kolme tuntia max. Sisälämppäri 550w riittää avaamaan ikkunat, joka riittää itselleni.


                  Miksi valita letkulämppäri säteilylämppärin sijasta?
                  Meidän F11 530d:ssä on supparin asentama letkulämmitin. Ainakaan viime talvena ei ollut mitään ongelmia tai herjoja.
                  Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                  Ex:
                  e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                  Comment

                  • Setämies
                    Newbiemmer
                    • Mar 2007
                    • 16
                    • Varsinainen Suomi

                    #99
                    Olikos tuosta uuden mallin TT-Thermosta eli XC-mallista jo jollakulla käytännön kokemuksia? Tuolla tarinaa: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=381280

                    Näyttää aika paljon vakuuttavammalta, ja pitäisi olla asennuskulman suhteen paljon helpompi.

                    Pirssi vaihtui, ja lämpöä ajatuksissa. Tuskin vain ehti enää tämän talven lumille.

                    Comment

                    • JAK85
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2015
                      • 210
                      • Pello

                      Originally posted by Driver22 View Post
                      Kumpaan tuo lämmitin kannattaisi laittaa (e91 325D LCI M57N2):

                      Letkuun nro.1 että menee sisätilan lämmityskennon kautta


                      vai letkuun nro.4?
                      Tilasin ittele tt-thermon ja kans paininu kumpaanko letkuun sen laittaisin Kertokaahan käyttökokemuksia tai onko ylipäätänsä eroa kumpaanko laittaa.
                      Pelkällä webastolla lämmittänyt tähän asti.
                      E61 535D 360/750

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        Originally posted by JAK85 View Post
                        Tilasin ittele tt-thermon ja kans paininu kumpaanko letkuun sen laittaisin Kertokaahan käyttökokemuksia tai onko ylipäätänsä eroa kumpaanko laittaa.
                        Pelkällä webastolla lämmittänyt tähän asti.
                        Itse päädyin lopulta laittamaan tuohon mikä menee sisätilan kennolle (nro.1) kuten olen aikaisemminkin asentanut. Toimi koko viime talven moitteettomasti ja tosiaan 1000w versio mikä riitti 3l dieselille aivan hyvin.

                        Nyt ostin F11 jossa defan säteilylämppäri. Taidanpa nakata sen kuikkaan ja ostaa tuon XC-mallin tilalle...

                        Muutokset kuulostaisi hyvältä, parannettu niitä asioita mitä pitänytkin :think

                        https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500xc-1.html
                        Uusi korkealaatuinen lämmitinmalli.

                        Ulkoisesti kompaktimman kokoinen kuin edeltävät Kld2-mallit
                        Ainoa mallimme, joka täysin vapaa asentaa mihin vain asentoon. Ei rajoitettua asennuskulmaa tai asentoa
                        Vastukset lämmönsiirtimen sisällä ei ole suoraan nesteessä, näin ollen vastukset eivät pala ilmakuplista järjestelmässä
                        Pumpun laakerointi vahvistettu ja parannettu
                        Pumpun tehoa parannettu
                        Suunnittelussa huomioitu kaikki aiempien mallien kokemukset
                        Entistä laadukkaammat materiaalit sekä komponentit
                        Suunniteltu Suomessa
                        Defa-yhteensopiva
                        Letkulähdön halk. 17mm
                        OVH. 189.90€
                        Last edited by Driver22; 31-08-2019, 11:15.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          Originally posted by Driver22 View Post
                          Itse päädyin lopulta laittamaan tuohon mikä menee sisätilan kennolle (nro.1) kuten olen aikaisemminkin asentanut. Toimi koko viime talven moitteettomasti ja tosiaan 1000w versio mikä riitti 3l dieselille aivan hyvin.

                          Nyt ostin F11 jossa defan säteilylämppäri. Taidanpa nakata sen kuikkaan ja ostaa tuon XC-mallin tilalle...

                          Muutokset kuulostaisi hyvältä, parannettu niitä asioita mitä pitänytkin :think

                          https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500xc-1.html
                          Jep, saman mallin minäkin tulin asentaneeksi M54b25 moottoriin. Käyttökokemuksia ei luonnollisesti vielä ole, mutta asennus oli kyllä vaikea tilan puutteen vuoksi. Uhrasin laturin jäähdytyskanavat kun en muuta vaihtoehtoa keksinyt asennusehtojen täyttämiseksi. Autona 325i Compact -03
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Arnolds
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3311
                            • Kajjjaani

                            Mihinkäs letkuun laittais tuon TT-Thermon E60 535 dieseliin?



                            Jos kellä olis laitettuna niin ei tartteis turhaan keksiä pyörää uudelleen.

                            Kiitos jo etukäteen.
                            F26 xDrive20d TwinPower

                            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5257
                              • Pirkkala

                              Originally posted by Arnolds View Post
                              Mihinkäs letkuun laittais tuon TT-Thermon E60 535 dieseliin?



                              Jos kellä olis laitettuna niin ei tartteis turhaan keksiä pyörää uudelleen.

                              Kiitos jo etukäteen.
                              1,2 tai 3
                              Sisäkennon letkuun ne ohjeenkin mukaan yleenaä laitetaan, varmistu ettei vesiventtiili estä vedenkiertoa virrattomana.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Arnolds
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3311
                                • Kajjjaani

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                1,2 tai 3
                                Sisäkennon letkuun ne ohjeenkin mukaan yleenaä laitetaan, varmistu ettei vesiventtiili estä vedenkiertoa virrattomana.
                                Ok.

                                Olikos tuossa asennuksessa huomioitava miten tuo neste normaalisti kiertää?
                                Eli miten tuossa http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ves_ihka_high/
                                se kierto nyt menee?

                                Onko tuo letku 2 kennolta tuleva ja letkut 1 ja 3 kennolle menevät? Saa tuon lämmittimen sitte oikein päin nestettä kierrättämään.

                                Kysyy epätietoinen.
                                F26 xDrive20d TwinPower

                                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎