Announcement

Collapse
No announcement yet.

TT-Thermo moottorilämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    Originally posted by Arnolds View Post
    Ok.

    Olikos tuossa asennuksessa huomioitava miten tuo neste normaalisti kiertää?
    Eli miten tuossa http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ves_ihka_high/
    se kierto nyt menee?

    Onko tuo letku 2 kennolta tuleva ja letkut 1 ja 3 kennolle menevät? Saa tuon lämmittimen sitte oikein päin nestettä kierrättämään.

    Kysyy epätietoinen.
    Sillä ei taida olla väliä.

    Voit etsiä netistä defan kiertpumppulämppärin asennusohjetta siitä pitäisi näkyä mihin defa suosittelee asennettavaksi, voit sitten laittaa samaan letkuun vaikka systeemi onkin aika erilainen
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3311
      • Kajjjaani

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Sillä ei taida olla väliä.

      Voit etsiä netistä defan kiertpumppulämppärin asennusohjetta siitä pitäisi näkyä mihin defa suosittelee asennettavaksi, voit sitten laittaa samaan letkuun vaikka systeemi onkin aika erilainen
      Tuo nesteen kierto suunta kiinnostaa kosko TT-thermossahan on tietty kiertosuunta (outlet ja inlet) mihin letkut tulee. Ei varmaan ole hyväksi tuolle jos neste kiertää väärinpäin muun.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • ana100
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 72

        N54 TT Thermo 1500 ja flekti

        Laitoin viikonloppuna N54:een TT Thermon 1500W sen uusimman mallin. Lämmittelin reippaan tunnin ja lämmöt nousi just 40C ja öljykin oli jotain 25C vaikka ulkona about nollakeli. Lämmintä tuli heti startin jälkeen myös sisälle. All good!

        Mutta, tänään vain 30min lämmitys ja heti startista jäähdyttimen flekti huutaa. Ajoin 10min ja huusi edelleen, kone seis ja uudestaan tulille, kaikki normaalia. En googlaamalla löytänyt mitään tähän, onko mitään tehtävissä?

        Tossa kiiinnostuneille asennuspaikka.
        Attached Files

        Comment

        • Lenkka
          Bimmer Rookie
          • Jul 2019
          • 183
          • Kajaani

          Joko olen tyhmä tai sitten itselle ei tuosta kuvasta paikka kyllä aukea yhtään.. 😅
          Hyvä paikkahan on tuo letku, mikä menee kiertovesipumpulta kennolle ja mieluiten vielä mahdollisimman alas.

          Comment

          • Gutkeball
            Bimmer Rookie
            • Apr 2003
            • 40
            • Kajaani

            Eilen asentelin 1500w XC-mallin E71 35d X6:een lämppärin kennolta moottorille menevään linjaan (virtaus kennolta moottorille päin.). I-drivessä on valikko josta saa puhalluksen ajastumaan päälle aamulla, mutta ilma oli kylmää vaikka nesteet olivatkin lämpöiset. Pitääkö puhaltimen ohjausta muuttaa jollain huijauksella että se alkaa puhaltamaan lämmimtä ilmaa sisällekin?

            Autossa on jälkiasennettu webasto, mutta laitoin tämän TT-thermon lisäksi, kun se päivä on edessä kun webasto ei pelaa
            -Bmw X6 35d -10
            -Bmw X5 3.0d E70 -07
            -Bmw 530dA M-Sport E61 -05
            -Bmw 530dA E60 -04
            -Bmw 320d E90 -05
            -Bmw 528iA E39 -96
            -Bmw 525i E34 -92
            -Bmw 525i E34 -90
            -Bmw 535iA E34 -88

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3311
              • Kajjjaani

              Sinne meni 535:een myös TT-Thermo. Huomenna testaamaan kuinka lämmittää.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3311
                • Kajjjaani

                Originally posted by ana100 View Post
                Mutta, tänään vain 30min lämmitys ja heti startista jäähdyttimen flekti huutaa. Ajoin 10min ja huusi edelleen, kone seis ja uudestaan tulille, kaikki normaalia. En googlaamalla löytänyt mitään tähän, onko mitään tehtävissä?
                .
                :think Oliko ilmastointi päällä? Jos on pelkästään yksi flekti joka toimii ilmastoinin ja nesteen jäähdyttimenä vois ehkä aiheuttaa tuon flektin huutamisen.
                Kokeile että ilmastointi ei ole päällä.:think
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3311
                  • Kajjjaani

                  Originally posted by Arnolds View Post
                  Sinne meni 535:een myös TT-Thermo. Huomenna testaamaan kuinka lämmittää.
                  Toimii. Enpä olisi uskonut ja ennekään nähnyt lämmitintä joka toimii kuten lupaa. No webasto tietenkin mutta tämä on ihan eri juttu.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • ihuhtaka
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2019
                    • 66
                    • Helsinki

                    Originally posted by schwarze View Post
                    Jep, saman mallin minäkin tulin asentaneeksi M54b25 moottoriin. Käyttökokemuksia ei luonnollisesti vielä ole, mutta asennus oli kyllä vaikea tilan puutteen vuoksi. Uhrasin laturin jäähdytyskanavat kun en muuta vaihtoehtoa keksinyt asennusehtojen täyttämiseksi. Autona 325i Compact -03
                    Tulin myös hankkineeksi TT:n 1000W XC-sarjan letkulämmittimen. On se aika iso möykky saada mahtumaan E46 M54B22 kylkeen. En nyt ihan heti löytänyt sopivaa paikkaa. Minkä letkun väliin sinä laitoit lämppärin?

                    Oletan että lämppärin olisi syytä pitää normaali nesteen kiertosuunta, eikä esim imeä paisarista ja työntää sisätilan kennon ulostuloon?

                    Vesiventtiilin ja kennon väliin laittaminen vaatii tämän XC-möykyn asentamista aika lähelle tulipeltiä, joka vaatii taas varmaan imusarjan irroituksen. Tai sitten pitäisi tehdä jollain mutkilla melkoinen solmu. Hetken pohdin, että voisiko vesiventtiilille tulevia letkuja jatkaa ja tuoda ilmansuodatinkotelon alapuolelta tuohon ilmansuod. kotelon etupuolelle.

                    Ao kuva taitaa URL:n perusteella olla E38 jäähdytysjärjestelmästä, mutta vastaa mielestäni aika lähelle mitä löytyy E46 M54B22 mitä olen kerinnyt tutkimaan.

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      Originally posted by ihuhtaka View Post
                      Tulin myös hankkineeksi TT:n 1000W XC-sarjan letkulämmittimen. On se aika iso möykky saada mahtumaan E46 M54B22 kylkeen. En nyt ihan heti löytänyt sopivaa paikkaa. Minkä letkun väliin sinä laitoit lämppärin?

                      Oletan että lämppärin olisi syytä pitää normaali nesteen kiertosuunta, eikä esim imeä paisarista ja työntää sisätilan kennon ulostuloon?

                      Vesiventtiilin ja kennon väliin laittaminen vaatii tämän XC-möykyn asentamista aika lähelle tulipeltiä, joka vaatii taas varmaan imusarjan irroituksen. Tai sitten pitäisi tehdä jollain mutkilla melkoinen solmu. Hetken pohdin, että voisiko vesiventtiilille tulevia letkuja jatkaa ja tuoda ilmansuodatinkotelon alapuolelta tuohon ilmansuod. kotelon etupuolelle.

                      Ao kuva taitaa URL:n perusteella olla E38 jäähdytysjärjestelmästä, mutta vastaa mielestäni aika lähelle mitä löytyy E46 M54B22 mitä olen kerinnyt tutkimaan
                      Tällä Tojopan mainiolla ohjeella pärjää hyvin. Asunnuspaikkakin minulla lähes sama eli tuohon runkoisan kylkeen melkein laturin kohdalle. Erinomainen lämmitin tuo on!
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • ihuhtaka
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2019
                        • 66
                        • Helsinki

                        Originally posted by schwarze View Post
                        Tällä Tojopan mainiolla ohjeella pärjää hyvin. Asunnuspaikkakin minulla lähes sama eli tuohon runkoisan kylkeen melkein laturin kohdalle. Erinomainen lämmitin tuo on!
                        Olenkin kyseistä ohjetta tutkaillut. Erona tosiaan tuossa 5-sarjalaisessa on se, että vesiventtiilille menevä letku tulee tuolta edessä olevalta kiertovesipumpulta. Tojopa siis asensi lämmittimen vesipumpun ja venttiilin väliin siten että kiertosuunta säilyy ja virtaussuunta on alhaalta ylös kohti sisätilan lämmityskennoa.

                        Ainakin omassa E46 320i M54B22 koneessa samassa kohtaa virtaa lämppärin kennolta palaava letku, joka menee paisariin. Tähän letkuun lämmitin olisi toki helpohko asentaa, mutta vaihtoehdot on joko imeä ylempänä olevalta sisätilan lämppäriltä ja työntää paisariin (joka on auton käydessä normaali kiertosuunta), tai sitten imeä paisarista ja työntää ylöspäin sisätilan kennolle.

                        Itse koen että paras paikka olisi venttiilin ja tulipellin läpivientiin menevä letku, joka on luonnollisesti nouseva ja menee sisätilan lämppärin kennolle. Tuohon letkuun tämän mokkulan asennus vaikuttaa vaan hankalalta.

                        Mutta pitää tuumailla.

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          Originally posted by ihuhtaka View Post
                          Olenkin kyseistä ohjetta tutkaillut. Erona tosiaan tuossa 5-sarjalaisessa on se, että vesiventtiilille menevä letku tulee tuolta edessä olevalta kiertovesipumpulta. Tojopa siis asensi lämmittimen vesipumpun ja venttiilin väliin siten että kiertosuunta säilyy ja virtaussuunta on alhaalta ylös kohti sisätilan lämmityskennoa.

                          Ainakin omassa E46 320i M54B22 koneessa samassa kohtaa virtaa lämppärin kennolta palaava letku, joka menee paisariin. Tähän letkuun lämmitin olisi toki helpohko asentaa, mutta vaihtoehdot on joko imeä ylempänä olevalta sisätilan lämppäriltä ja työntää paisariin (joka on auton käydessä normaali kiertosuunta), tai sitten imeä paisarista ja työntää ylöspäin sisätilan kennolle.

                          Itse koen että paras paikka olisi venttiilin ja tulipellin läpivientiin menevä letku, joka on luonnollisesti nouseva ja menee sisätilan lämppärin kennolle. Tuohon letkuun tämän mokkulan asennus vaikuttaa vaan hankalalta.

                          Mutta pitää tuumailla.
                          Hyvä huomio, jopa niin hyvä että piti tarkistaa oma kytkentä. Minulla se on väärin, eli paisarilta tulevassa letkussa lämmittimen tulo ja lähtö suoraan lämppärin kennolle. Lämmitin sen sijaan toimii oikein hyvin. Tunnin lämmitys -5c ja moottorin lämpömittari on sinisen lämpimässä päässä. Mutten tietenkään tuollaista kytkentätapaa lähde suosittelemaan. Kuten mainitsit, se oikeampi kytkentä vesiventtiilin kautta on aikas hankala suoritus.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            Originally posted by schwarze View Post
                            Hyvä huomio, jopa niin hyvä että piti tarkistaa oma kytkentä. Minulla se on väärin, eli paisarilta tulevassa letkussa lämmittimen tulo ja lähtö suoraan lämppärin kennolle. Lämmitin sen sijaan toimii oikein hyvin. Tunnin lämmitys -5c ja moottorin lämpömittari on sinisen lämpimässä päässä. Mutten tietenkään tuollaista kytkentätapaa lähde suosittelemaan. Kuten mainitsit, se oikeampi kytkentä vesiventtiilin kautta on aikas hankala suoritus.
                            Jonkun lämmittimen ohjeesta aikanaan taisin lukea että kiertosuunnalla ei ole väliä, että meneekö eri suuntaan kuin auton käydessä.

                            Olen asennellut lukuisia lämppäreitä, sekä kiertopumpulla että ilman, ja kaikki on toiminu moitteetta kun noudattaa asennusohjetta.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Wangel436
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 1029
                              • Ylöjärvi

                              Mihinkäs letkuun tt-thermo oikein asennetaan että menee kerrasta oikein, autossa on orkkis webasto myöskin(yllättäen rikki), asennetaanko ykkösletkuu niin kuin oli mainittu jossain ja kumminpäin :think
                              Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                              E61 530D ///M-sport




                              Comment

                              • Hane.
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2009
                                • 334
                                • Iisalmi

                                Viikonloppuna tarkoitus asennella lämmitin omaan autoon ja pähkäilly mihin letkuun sen laittaisin.



                                Meneekö pahasti pieleen, jos laitan letkuun nro 1 ja virtaus kennolle päin?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎