Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jaakr
    replied
    Ensi alkuun nyt sanottakoon, että olen vähän uusi tulokas näissä ja kaikki asiat ei ole ihan hallussa, joten olkaa armeliaita.

    No, itse asia koskee semmoista, että aika moni tuntuu hakevan näillä virityksillä tehoja lähinnä ylärekisteriin. Näyttäähän se toki kivalta vähän niinkuin markkinointimielessä, kun on lyödä pöytään iso lukema dynolta. En tiedä kuitenkaan miten käytännöllisiä nuo ns. "ränkytystehot" on, jos ajatellaan varsinkin käyttöauton viritystä ja halutaan vanhalle koneelle pitkiä ja terveitä eläkevuosia.

    Elikkä siis, olen vähän miettinyt millä keinoilla saisi tuonne "käyttöalueelle" sitä tehoa - tai pikemminkin vääntöä - jos tällä termillä tarkoitetaan semmosia alle neljän tonnin kierroksista. Hyvä esimerkki yksinkertaisesta "virityksestä" on tuo ihan paljas brittisofta ilman mitään sen kummempia fyysisiä viripalikoita, joka on siis tässä postauksessa nähtävissä:



    Löytyisiköhän mistään jotain vastaavia vertailuja muilla perus viripalikoilla, eri nokkia, pakosarjaa yms.?

    Föönihän se on tietenkin millä saa koko alueelle vähän kaikkea, mutta tarkoitus kuitenkin olisi pitäytyä ihan katsastuksista läpi menevissä virityksissä.

    Joo. No en tiedä oliko tässä viestissä mitään sen suurempaa älyä, mutta samapa tuo.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Osa ihmisistä vaan ostelee osia, pulttaa kiinni ja kattoo mitä tapahtuu. Eikä koe mitään tarvetta kertoa siitä muille. Heitä on yllättävän paljonkin.
    Niin koska mitäpä se oikeastaan muille kuuluu mitä tekee :think

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Tulipa tässä jotain rallikoostetta katsoessa vaan ajatus että mitäköhän virityksiä noissa ralli E36:sissa käytetään yleisesti? Ja miksi ne eivät kirjoittele tänne mitään, joten jonnekihan ne varmaan kirjoittelevat mutta minne!

    Niitä E36:sia näyttää olevan kymmeniä kotimaan ralleissa ja osa tietenkin M3 mutta varmaan suurin osa on 325 tai 328seja ja tuntuvat kiertävän aika korkealle.:think
    Osa ihmisistä vaan ostelee osia, pulttaa kiinni ja kattoo mitä tapahtuu. Eikä koe mitään tarvetta kertoa siitä muille. Heitä on yllättävän paljonkin.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Mitä tuossa taannoin olin välillisesti jutulla erään, sanotaan vaikka "ralli"miehen autosta jossa alulohkoinen bmw:n kutonen , niin moottorin speksit/teho/vääntö sopisi paremmin tuohon toiseen viestiketjuun. "yliluonnolliset n-viritykset"...

    Ihan hyvä etteivät tee itseistään naurettavia "harisen", yms hevosilla... Eikös se ollu että korkeimmat vaparitehot ja - väännöt tulee vain s- tai p-moottoreista...

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by sunbeam View Post
    Aika yleinen viritys hiotut nokat, pakosarja+putki ,läppärungot ja moottorinohjain 230-240hv
    +parannettu kansi ja männät 250-270hv
    +2.8 kampiakseli 280-290hv
    260hv on jo aika hyvä rallissa 5.3-5.7 perävälityksellä ja viisvaihteisella suorakytkennällä
    Jep niin minäkin olen ymmärtänyt, että monessa ralli 325:ssa on lähinnä hiotut nokat, putkisto/pakosarja ja säädetty aftermarket ecu. Joskus kun kysyin virtalan maurilta nokkien hionnasta vakio hytikoille, niin sano että paljon menee niitä rallibemareihin. Ja ihan vakio 325 suoralla putkella ja 7k rajottimella kuullostaa että kiertää taivaisiin asti
    Last edited by Pazi88; 15-01-2019, 09:09.

    Leave a comment:


  • sunbeam
    replied
    Aika yleinen viritys hiotut nokat, pakosarja+putki ,läppärungot ja moottorinohjain 230-240hv
    +parannettu kansi ja männät 250-270hv
    +2.8 kampiakseli 280-290hv
    260hv on jo aika hyvä rallissa 5.3-5.7 perävälityksellä ja viisvaihteisella suorakytkennällä

    Leave a comment:


  • Tuukkaw
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Tulipa tässä jotain rallikoostetta katsoessa vaan ajatus että mitäköhän virityksiä noissa ralli E36:sissa käytetään yleisesti? Ja miksi ne eivät kirjoittele tänne mitään, joten jonnekihan ne varmaan kirjoittelevat mutta minne!

    Niitä E36:sia näyttää olevan kymmeniä kotimaan ralleissa ja osa tietenkin M3 mutta varmaan suurin osa on 325 tai 328seja ja tuntuvat kiertävän aika korkealle.:think
    No sielä on autoja laidasta laitaan. Toiset vakio 325 ja toiset lähes 400hv M3 että siihen mahtuu aika monenlaista viritystä. Monella on esim facebookissa tiimin sivut minne päivittelevät kuulumisia. Ja harrastuksen parissa riittää sen verran muutenkin touhua että harva varmaan jaksaa foorumeilla notkua.

    Itse olen muutaman vuoden M3 kyydissä istunut ja siihen on mahtunut aika monenlaista remonttia ja korin tekoa

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Tulipa tässä jotain rallikoostetta katsoessa vaan ajatus että mitäköhän virityksiä noissa ralli E36:sissa käytetään yleisesti? Ja miksi ne eivät kirjoittele tänne mitään, joten jonnekihan ne varmaan kirjoittelevat mutta minne!

    Niitä E36:sia näyttää olevan kymmeniä kotimaan ralleissa ja osa tietenkin M3 mutta varmaan suurin osa on 325 tai 328seja ja tuntuvat kiertävän aika korkealle.:think

    Leave a comment:


  • hetfield
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Ehkä siksi sen tönärin mittaustarkkuuskin/toleranssi on luokkaa 0,02-0,05.
    Tosin hyväkuntoisella kalibroidulla digitönärillä sama mittaaja pääsee satasen tarkkuuteen.

    Männän halkaisiat mitataan kaarimikrolla ja mittaustulos pitää olla saman satasen sisällä kaikilla mittaajilla.

    Ot:
    Milläs mittaatte esim. d0,6mm reiän halkaisian, vaikka satasen tarkkuudella?

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Niin joo mitataan. Mutta kun ne tulokset ei ole kympin tai edes kahden sisällä tottumattomien kesken. Sitä mä meinasin. Mitä digitönäriin tulee niin sen näyttämiin satkuihin ei ole oikein luottaminen vaikka se sellasia näyttää.
    Juu, niinhän kirjoitin että tönärien tarkkuus on 0,02 puoleen kymppiin.
    Tarkoitin lähinnä eromittoja noilla satasilla, joskin epäselvästi sen ilmaisin. Niissä satasen tarkkuuteen pääsee hyvällä tönärillä, kunhan sen näyttämän tuloksen vaikka "kalibroi" ensin vaikka mikrolla. Tönärillä on nopeampi mitata ja jos olisi vaikka useita satoja samanlaisia mittauksia päivänä, niin mieluummin käyttää sitä helpointa.

    Edit. Äkkinäisien on vaikeempi mitata reikää työntömitalla kuin ulkohalkaisiaa/paksuutta.
    Last edited by bemmeri; 13-01-2019, 19:47.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Ehkä siksi sen tönärin mittaustarkkuuskin/toleranssi on luokkaa 0,02-0,05.
    Tosin hyväkuntoisella kalibroidulla digitönärillä sama mittaaja pääsee satasen tarkkuuteen.

    Männän halkaisiat mitataan kaarimikrolla ja mittaustulos pitää olla saman satasen sisällä kaikilla mittaajilla.

    Ot:
    Milläs mittaatte esim. d0,6mm reiän halkaisian, vaikka satasen tarkkuudella?
    Niin joo mitataan. Mutta kun ne tulokset ei ole kympin tai edes kahden sisällä tottumattomien kesken. Sitä mä meinasin. Mitä digitönäriin tulee niin sen näyttämiin satkuihin ei ole oikein luottaminen vaikka se sellasia näyttää.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Ehkä siksi sen tönärin mittaustarkkuuskin/toleranssi on luokkaa 0,02-0,05.
    Tosin hyväkuntoisella kalibroidulla digitönärillä sama mittaaja pääsee satasen tarkkuuteen.

    Männän halkaisiat mitataan kaarimikrolla ja mittaustulos pitää olla saman satasen sisällä kaikilla mittaajilla.

    Ot:
    Milläs mittaatte esim. d0,6mm reiän halkaisian, vaikka satasen tarkkuudella?

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Joo lähinnä Matuh/Urpo_rotan vastauksiin kirjoittelin.
    "Minustakin mittalaitteet on suht turhia jos ne ei näytä oikein."
    "sillä mikrollakaan tee mitään jos se heittää vaikka +/-0.05mm"

    Tuo amiksen yks mikrometri oli vähän ääriesimerkki.

    Mut juu ihan samoilla linjoilla oon. Varsinkin tönäri esimerkkisi kanssa.
    Miun mielestä ainakin tönärillä mitatessa tulee paljon herkemmin heittoa, jos samasta kohtaa mitattaisi mut mittaaja vaihtuisi.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Juho_ View Post
    Jos olisi kyse ammattikoulun työkaluista, niin silloin pitäisikin epäillä mikrometrien / heittokellojen yms. kuntoa ja niillä saatuja mittatuloksia.
    Käytännön esimerkkinä huvikseen joskus kun olin amiksessa ja löysin jonkun 75-100mm mikrometrin. Mittasin sillä yhen käytetyn 83mm poraukselle tarkoitetun männän ja tulokseksi tuli jotain 83,22mm tms. "pientä heittoa" siis.
    Sen olisi pitänyt olla 82,93~82,96mm luokkaa.

    Joku käsitys pitää siis olla et mitä mitattavan kappaleen mitan pitäis suunnilleen edes olla.

    Ei se mikrometrien ja heittokellojen käyttö ole kuitenkaan älyttömän vaativaa.
    Kyllä niitä osaa lukea, jos on edes joku haju niiden käytöstä.
    Asia erikseen sitten ymmärtääkö käyttää oikein.. ettei nyt esimerkiksi mene tiukkaamaan käsin mikrometriä vaikkapa männän helmoihin silleen et on "varmasti tiukalla" (siinä on räikkä, mut se ei ollut pointti esimerkissä).
    En mä sitä meinannu että niitä laitteita olis käytetty kuonahakkuina. Mutta otappa luokkahuoneellinen miehiä ja laita ne mittaamaan saman männän halkaisija samalla tönärillä. Tulokset vaihtelee niin paljon ettei niillä tee mitään. No, männän mittaus nyt on ehkä vähän kikka esimerkki. Eikä se ole välttämättä niin selvä juttu se "räikän" tarkoitus kun ekaa tai tokaa kertaa mittaa mikrolla jotain.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Jos olisi kyse ammattikoulun työkaluista, niin silloin pitäisikin epäillä mikrometrien / heittokellojen yms. kuntoa ja niillä saatuja mittatuloksia.
    Käytännön esimerkkinä huvikseen joskus kun olin amiksessa ja löysin jonkun 75-100mm mikrometrin. Mittasin sillä yhen käytetyn 83mm poraukselle tarkoitetun männän ja tulokseksi tuli jotain 83,22mm tms. "pientä heittoa" siis.
    Sen olisi pitänyt olla 82,93~82,96mm luokkaa.

    Joku käsitys pitää siis olla et mitä mitattavan kappaleen mitan pitäis suunnilleen edes olla.

    Ei se mikrometrien ja heittokellojen käyttö ole kuitenkaan älyttömän vaativaa.
    Kyllä niitä osaa lukea, jos on edes joku haju niiden käytöstä.
    Asia erikseen sitten ymmärtääkö käyttää oikein.. ettei nyt esimerkiksi mene tiukkaamaan käsin mikrometriä vaikkapa männän helmoihin silleen et on "varmasti tiukalla" (siinä on räikkä, mut se ei ollut pointti esimerkissä).

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎