Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Urpo_rotta
    replied
    Minustakin mittalaitteet on suht turhia jos ne ei näytä oikein.


    Lähtökohtaisesti esim reikämikrot maksaa sen verran että sitä ei moni käytä vasarana, ja ne näyttää oikein.

    Niiden kalibrointi on ammattilaisten työtä.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Sama. Noissa mikrometreissä vaan on se että niitäkin pitää osata käyttää, muuten ei mittaustuloksella tee sen enempää kuin tönärin näyttämällä.
    Jaa kuinkahan moni osaa niitä tulkita ja säätää kohilleen mittapalojen mukaan sillä mikrollakaan tee mitään jos se heittää vaikka +/-0.05mm... Mittaat turhia sillo tuskin heittää mutta esimerkki.

    Eikä sillä reikäkellollakaan jos ei ole säädetty kohilleen.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Juho_ View Post
    Se on kyllä totta.
    Ei miultakaan löydy omia mikrometrejä, saati edes heittokelloa.
    Työpaikalla on (kunnolliset) mittalaitteita, niin siellä päässyt mittailemaan.
    Sama. Noissa mikrometreissä vaan on se että niitäkin pitää osata käyttää, muuten ei mittaustuloksella tee sen enempää kuin tönärin näyttämällä.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Se on jonkinmoinen panostus harrastajalle hommata tarvittavat mikrometrit että osista saa kaiken mitattua niillä.
    Se on kyllä totta.
    Ei miultakaan löydy omia mikrometrejä, saati edes heittokelloa.
    Työpaikalla on (kunnolliset) mittalaitteita, niin siellä päässyt mittailemaan.

    Aiemmin käynyt mittauttamassa paikallisella mp-korjaamolla mistä löytyy myös mikrometrejä... tosin vain jotain mitkä oikeesti epäilyttäneet et olis hyvä mitata.

    Mut kyllä on heti varmuutta sen koneen kestämisen suhteen kun tietää et kaikki ok mittailujen perusteella.
    Vanhemmat asentajat toki kyllä huutelee herkästi et turhaa tommonen mittailu. noh eipä se ole ollut, etenkin kun on tullut löydettyä ihan älyttömiä heittojakin osista mitkä pyörineet koneessa.. ja sit varsinkin on panostettava mittaamiseen, jos sekoittaa eri koneisiin tarkoitettuja osia (kuten tällä hetkellä työn alla olevaan koneeseen on menossa)

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Ei varmaan ollu liuska kunnolla paikallaan sillä kaulalla. Uusintamittausken jälkeen ihan samoissa on välys kuin kaikissa muissakin.
    No eiköhän se sitten ole aivan OK. Ainoa millä se välys voisi pienettyä on että veivin alasilmä on soikea. Ja silloin se ei pyörisi kampurankaulalla nahertamatta. Kaikkihan on toki mahdollista mutta sellasia asioita ei kannata miettiä joita löytyy yhdessä koneessa sadasta tuhannesta.
    Oon samaa mieltä kuin Juho tuosta mittaamisesta. Mutta. Se on jonkinmoinen panostus harrastajalle hommata tarvittavat mikrometrit että osista saa kaiken mitattua niillä.
    Last edited by petrolhead; 13-01-2019, 14:41.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Plastigaugella mittasin onhan se totta, että mikrometrillä saisi monipuolisemmin mitattua mut mennään nyt tällä. Toistaiseksi ei ole mitään syytä olettaa, että osat ois poissa mitoistaan.
    Last edited by Skarpa; 10-01-2019, 20:11.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Miten mittasit?
    Plastigauge (tms.) vai mikrometrillä?

    Ite oon alkanut käyttämään vain mikrometriä käyntivälyksiä mitatessa.
    Käytännössä vähemmän työläs, nopeampi ja tarkempi kuin plastigaugella mittailla välyksiä (kampiakselin/kiertokangen laakerit).

    Samalla mittaa paljonko heittoa pesissä (tuskin, mut kiertokanget mahdollisia). Okei runkolinjaa ei onnistu mittaamaan, joka olis kans ihan jees.. jonka heitosta voi plastigauge mittaustulokset mahdollisesti kieliä.

    Ite oon mitannut jälkeenpäin yhen koneen kiertokankien alapesät.
    Ihan pelkästä mielenkiinnosta mikä on lähtökohtana.
    Totesin sitten mittauksien jälkeen, et luultavasti niiden kiertokankien joku edellinen omistaja tainnut sekoitella alapukkeja... 2 merkittävästi kieroa oli, joista toisessa oli heittoa kympin verran eli paljon.
    Yksi sen sarjan kiertokangista oli kiero alapesästä et veti jumiin kun kiristi momenttiin pultit.. sitä en tietenkään käyttänyt.

    Kuitenkin stanssien mukaan kaikki oli samaa paria (esim numero 1 löytyi molemmista kiertokangen osista).

    Mie en kyllä kasaa yhtäkään konetta, oli se sitten mopon tai auton moottori mittailematta.
    Eli kaikki oleelliset välykset on tiedossa.
    Välttyy turhalta vitutukselta kun ei koneesta tule romua ekoilla kunnon vedoilla sen takia et kiertokangen laakerit olikin liian tiukalla välyksellä.
    Noin niinku esimerkkinä

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tuskin haittaa mitään. Mutta ootko varma että laakeriliuskat istu kunnolla paikalleen?
    Ei varmaan ollu liuska kunnolla paikallaan sillä kaulalla. Uusintamittausken jälkeen ihan samoissa on välys kuin kaikissa muissakin.


    Originally posted by pazq View Post
    Noo jos mä oon ilman mittailuja nakannu vaan uudet laakerit paikalleen ja rajotinta vasten niin en huolestuis tommosesta heitosta. Tieto lisää tuskaa �� mun avossa oli kuitenki yhessä kk laakeriliuskat satunnaisesti päällekkäinkin ja kaula kulunu 0.55mm alikokoon tämän johdosta. Mutta "toimivana" sen purkasin. Takas ei kyllä oikein mikään muu kun männät enää mene jostain syystä yli 3000km se kilkattaen jakso mennä. Tyhjäkäynnillä ö-painevalo syttyi aina. Semi riskillä vaan ajelin kunnes antautuu mutta ei se vaan hajonnu. Kaulojen yleisilmeestä sen aika hyvin pystyy päättelemään. Virikoneessa tietenkin kannattaa tarkistaa.

    Aika mietoa viriä rakennetaan tässä kohtaa, mutta koitan tehdä huolella ja tulevaisuudessa on kyllä tarkotus päivittää nokkia ja puristusta aika paljon järeämpään suuntaan. Männät mennee siinä kohtaa vaihtoon.
    Last edited by Skarpa; 10-01-2019, 14:56.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Jos kaikkien runkolaakerien välykset osuu speksiin, niin onko syytä huolestua siitä, että yksi poikkeaa muista? Kaikkien muiden laakerien välys on 0,04 +-pari tuhannesosaa, mutta takimmaisessa laakerissa 0,025.

    Pitänee vielä tehdä tarkistusmittaus.
    Tuskin haittaa mitään. Mutta ootko varma että laakeriliuskat istu kunnolla paikalleen?

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Noo jos mä oon ilman mittailuja nakannu vaan uudet laakerit paikalleen ja rajotinta vasten niin en huolestuis tommosesta heitosta. Tieto lisää tuskaa 😀 mun avossa oli kuitenki yhessä kk laakeriliuskat satunnaisesti päällekkäinkin ja kaula kulunu 0.55mm alikokoon tämän johdosta. Mutta "toimivana" sen purkasin. Takas ei kyllä oikein mikään muu kun männät enää mene jostain syystä yli 3000km se kilkattaen jakso mennä. Tyhjäkäynnillä ö-painevalo syttyi aina. Semi riskillä vaan ajelin kunnes antautuu mutta ei se vaan hajonnu. Kaulojen yleisilmeestä sen aika hyvin pystyy päättelemään. Virikoneessa tietenkin kannattaa tarkistaa.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Jos kaikkien runkolaakerien välykset osuu speksiin, niin onko syytä huolestua siitä, että yksi poikkeaa muista? Kaikkien muiden laakerien välys on 0,04 +-pari tuhannesosaa, mutta takimmaisessa laakerissa 0,025.

    Pitänee vielä tehdä tarkistusmittaus.
    Last edited by Skarpa; 10-01-2019, 11:07.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Finjectorilta saa tämmösiä: https://www.finjector.com/fin/pikaliittimet-247

    En kyllä vaan osaa sanoa mikä koko on oikea :think

    Jesh, kiitoksia. Toi 7,9mm se lienee, mutta pitää vielä mittailla.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Käytän M52 bensakiskoa, jonka letkulähdöissä on pikaliitännät. Saako jostain ostaa pikaliittimiä, joissa olisi toisessa päässä letkukara perus polttoaineletkulle, vai askartelenko sikit kiskon putkien päihin?
    Finjectorilta saa tämmösiä: https://www.finjector.com/fin/pikaliittimet-247

    En kyllä vaan osaa sanoa mikä koko on oikea :think

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Käytän M52 bensakiskoa, jonka letkulähdöissä on pikaliitännät. Saako jostain ostaa pikaliittimiä, joissa olisi toisessa päässä letkukara perus polttoaineletkulle, vai askartelenko sikit kiskon putkien päihin?

    Leave a comment:


  • miq
    replied
    Originally posted by Bimmer145 View Post
    Mistä porukka tilannu/teetättänyt turbo pakosarjoja e36 m50/m52? Tai tekeekö joku foorumilainen rahaa vastaan? Turbo eteen ylös.
    Luisu tekee

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎