Mikäs tämä etäisyys on?
Mulla on reikä kairattuna ja upotus o-renkaan tiivistystä varten. M52 lohkossa M54B30 liikkuvat siis itsellänikin tulossa.
No käsittääkseni anturin oikea ilmaväli on 0,55mm. Korjatkaa, jos olen väärässä. Meinasin panna kampuran paikalleen, porata anturin reiän ja jyrsiä sitten anturin kiinnityspinnan siihen syvyyteen, että ilmaväli on oikea.
En oikein itse usko, että pakosarjoista johtuu tuo tehon puute noille kierroksilla.. varsinkin tuollaisella pakosarjalla
Mitä on kannen imu ja pakokanaville tehty?
Isot kanavatkaan ei oikein tykkää toimia pienellä männännopeudella.
Kattelin jonkun m50b20 kannen virtauspenkissä saatuja lukemia, niin olihan se varsin riittävä oman arvion mukaan jopa +250hp koneeseen.
Volvon kutoskoneessa (B6254-B6304, eli 2496cc ja 2922cc) 31/27mm venttiilit ja kanavien koko maltillinen verrattuna m50b25.
Omien katudynottelujen mukaan m50b25nv m50b20nv pikaviilatulla hatulla olisi ollut noin 25hp tehokkaampi mitä m50b25 vanos moottori.
Nyt toki verrataan turhan erilaisia moottoreita, ja erojakin näissä voi keskenään olla. Esim. vertailukohteessa nokkien ajoitus voi heittää ja aiheuttaa voiman puutetta... mutta mielestäni kyseisellä softalla (gsf dyno) ruudulle saadut lukemat oli varsin realistiset ja noin 140-150hp välille odotin huipputehon tulevan muutenkin.
145,8hp@5,800rpm / 194,4nm@4,300rpm - M50B25 vanos (n. 65hp @ 2,500rpm)
Vedon pituus 2. vaihteella noin 7s ; 1500-6500rpm (rajoitin)
169,22hp@5,700rpm / 228nm@4,900rpm - M50B25 non vanos, m50b20nv pikaviilatulla hatulla ei muita muutoksia. (n. 70hp @ 2,500rpm)
Vedon pituus 2. vaihteella (sama kokonaisvälitys) noin 6s ; 1500-6500rpm (rajoitin). Huippunopeus siis vedon lopussa noin 97km/h.
Pidemmällä vedolla joo saisi vähän suurempia lukemia, mutta kun kyseessä "katudyno", niin ei viitsi kovin suuriin nopeuksiin asti testailla.
Ja ite aina ennen mittauksia ajanu mm. pakolämmöt ylös ottamalla vetoja esim jarrua vasten tai 3 vaihteella 4000-6000rpm välillä lämmittänyt.
Silläkin tulee vaikutusta jonkin verran.
Kumpikaan ei lastutettu, eikä mitään lisävirityksiä ollut.
Vakio putkisto pois lukien viimeinen pönttö molemmissa vaihdettu (vaikutus nolla oletettavasti).
Ja ennen kuin tulee huuteluita ko. softan luotettavuudesta tehon mittauksissa, niin huipputehon mittaus ei ole pointtina siinä ollenkaan.
Vertailu sen sijaan on, ja itsekkin suhtaudun aina skeptisesti eri koneiden vertailuun, ja sen vuoksi ilmoitankin myös vedon pituuden joka tukee lukemia.
Sen takia tuollaista tarinoin, että mahdollisesti ymmärrette ettei aina suuremmat kanavat (ja venttiilit) toimi edes korkeammilla kierroksilla paljoa paremmin, ellei jopa päin vastoin.
Muistaakseni nimimerkillä kirjoitteleva naukkis on täällä foorumilla kirjoitellut positiivisia kokemuksia b20 hatusta 2,5l koneen kanssa...?
Toki koskemattomalla b20 hatulla ero lienee olematon korkeammilla kierroksilla.
Linkin takaa löytyy kuvia m50b25/20 hatuista ja imukanavien muoteista.
Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like juho172.
Pakokanavat näissä kuitenkin on hyvin tehdyt, niin niihin en ite koskenut ollenkaan.
Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like juho172.
Pidetään toistaiseksi epävirallisena noinkin reiluja teholisiä, vaikka kiihdytysaika 2. vaihteella 1500-6500rpm (rajoitin) lyheni n. sekunnilla.
Eli 6,5 vs. 7,5s.
Vedot parani merkittävästi 1000-2000rpm alueella.
Tai tarkemmin kuvailtuna sillä kierrosalueella ero on kaikista suurin.
Olosuhteet, tie, rengastus... samat.
Ainoat muutokset sylinterikanteen, ja sielläkin imukanavat/palotila koki muutoksia.
Koska kyseessä on B25 kansi, ja tehotavoitteet ei ole kummoiset, pyrin välttämään kanavien suurentamista.
Moottori M50B25 vanos.
Kaikki ns. koskematonta/alkuperäistä takapönttöä lukuunottamatta (joku kiina rst, mutta ei vaikuta tehoihin käytännössä).. ja toki kannen muutoksia.
Se mikä tässä ihmetytti oli kun tehot lähti laskuun vetojen jälkeen ja viimeisimmässä vedossa oli vain 155hp/195nm ja vedon pituus (sama kierrosalue) siellä reilussa 7 sekunnissa. [Edit: paras veto : 6.32s 1500-6422rpm , viimeinen : 7.12s 1500-6427rpm .. nopeuksina nuo tekee 22,5-96,4km/h]
Epäilin, että maf voisi olla yksi mahdollisuus kun ecu ei ollut vielä kovin paljoo voinut tehdä täyskaasukarttaan korjauksia (jos tekee?) ja jos se ehti noiden vetojen aikana sitten korjauksia tekemään?
Maf liitin irrallaan olisi tarkoitus jossain testata ja vertailla eroja.
Lämpöjä olisi ollut hyvä mittailla kyllä (ylävesiletku, kansi, pakosarjat), niin olisi saanut enemmän irti näistä pienistä testeistä.
Muutenhan olisin tuon punaisen tehokäppyrän suhteen hyvin skeptinen, mutta vedon pituus sen sijaan kertoisi että tehoero voi olla noinkin suuri. "155hp" vedossakin oli kyllä plussan puolella koko kierrosalueen verrattuna lähtötilanteeseen, ja mielestäni se olisi parempi vertailukäyrä lähtötilanteeseen sillä oletuksella että ecu oli tuossa vaiheessa ehtinyt tekemään korjauksia.
Semmoista.
Edit. suunnitteilla olisi keväällä katsoa sitten ihan penkissä käyttöä mitä sieltä irtoaa (amw), jos vain mahdollista.
Ei sulla sattuisi olemaan myös ylimääräistä kampuran triggeripyörää? Se tuosta mun kampurasta näköjään puuttuu. Sen sijaan kuvista katseltuna mulla on kyllä lohkossa anturin paikka. Tarvii vaan porata se auki ja oikaista anturin kiinnityspinta oikeaan etäisyyteen triggeripyörästä.
Joo ainakin pienempi-iskuisia kampuroita on, mistä se löytyy. Pitäs kattoa onko ne samoja.
-Juu kyllä. Pelaa vakio eculla.
-toimii kyllä, mut m52tu/m54 +12v anturi on kans luotettavampi, mitä ms41 oma. Mulla vois jäädä adapteri johtosatsi sille yli :think
Ei sulla sattuisi olemaan myös ylimääräistä kampuran triggeripyörää? Se tuosta mun kampurasta näköjään puuttuu. Sen sijaan kuvista katseltuna mulla on kyllä lohkossa anturin paikka. Tarvii vaan porata se auki ja oikaista anturin kiinnityspinta oikeaan etäisyyteen triggeripyörästä.
Nyt kun omassa projektissa sisuskalut päivittyvätkin M54B30 malliin, niin pari kysymystä heräsi triggeröinnistä:
- Onko kampuran takapäässä oleva triggeripyörä saman tyyppinen (60-2) kuin dampperissa?
- Cherryn Hall -anturin saa ilmeisesti kolvattua vakion tilalle ja Siemens ymmärtää sitä?
.
-Juu kyllä. Pelaa vakio eculla.
-toimii kyllä, mut m52tu/m54 +12v anturi on kans luotettavampi, mitä ms41 oma. Mulla vois jäädä adapteri johtosatsi sille yli :think
Nyt kun omassa projektissa sisuskalut päivittyvätkin M54B30 malliin, niin pari kysymystä heräsi triggeröinnistä:
- Onko kampuran takapäässä oleva triggeripyörä saman tyyppinen (60-2) kuin dampperissa?
- Cherryn Hall -anturin saa ilmeisesti kolvattua vakion tilalle ja Siemens ymmärtää sitä?
Mietin, että jos tekisin triggeröinnin kampuran takapäähän ja vähän orggista luotettavammalla anturilla. Dampperin suhteen jäisi vapaammat kädet, kun siinä ei tarvis olla triggeripyörää. Lohkossa mulla ei kyllä taida olla anturin paikkaa, mutta lienee tehtävissä.
Hienon sarjan olet tehnyt, mutta äkkiseltään katsottuna tuo nelosen putken liitos voisi olla hieman jouhevampi. Näyttää että tullut pieni ryssänmutka. Tuo pie cut osuus näyttää myös vähän siltä että mutkat on aika kulmikkaita. Liekö vaikuttaa lopputulokseen kauheasti mutta pientä hieromista voisi vielä parista paikkaa tehdä niin tulee priima.
Kyllä niitä on vähän hierottu ja korjailtu samalla kun hitsaillut kasaan, jotkut mutkat piti tehdä vaan tolleen koska noin pienellä säteellä olevia mutkia tuskin saa ja minulla oli vaan j-käyriä niissä on aika "loiva" se mutka. Onneks tässä on koko talvi aikaa hieroa sitä autoa
Pakosarjaa tullu kyhäiltyä, nyt pitäisi olla sitte juuri tähän moottoriin mitoitetut sarjat, onpaha tämäkin "kortti" sitten katsottu. Kuvissa "jigi"kone ei ole enää oikeassa kulmassa eikä muutenkaa paikallaa jossa se oli kun tätä sarjaa tein, yritin parhaan mukaa huomioida konehuoneen tiloja. Putken sisä reikä 40.4mm, primäärit mitatattu sisältä ja ulkoota, korjauksien jälkeen oli kaikki 20mm tarkkuudella saman mittaisia. Venttiililtä kollektorin sisää 740mm. Materiaali aisi 409.
Harmiku tänne ei kunnon kuvia saa.
Hienon sarjan olet tehnyt, mutta äkkiseltään katsottuna tuo nelosen putken liitos voisi olla hieman jouhevampi. Näyttää että tullut pieni ryssänmutka. Tuo pie cut osuus näyttää myös vähän siltä että mutkat on aika kulmikkaita. Liekö vaikuttaa lopputulokseen kauheasti mutta pientä hieromista voisi vielä parista paikkaa tehdä niin tulee priima.
Moro, kaipailisin vähän tietoa m52b25 moottorin ahtamiseen liittyen
Eli moottorilla ajettu n.350tkm, kk laakerit vaihtoon, mitä muuta? Kantta ei varmaan kannata turhaan irrotella kun täysin toimiva on? Millasia tehoja uskaltaa ottaa? Tarkotus ajaa aikalailla vakio moottorilla, perus huollot tietenkin. M50 imusarja, haittaa vai hyötyä?
Ellei laakereissa ole vikaa niin ihan turha vaihtaa.
Moro, kaipailisin vähän tietoa m52b25 moottorin ahtamiseen liittyen
Eli moottorilla ajettu n.350tkm, kk laakerit vaihtoon, mitä muuta? Kantta ei varmaan kannata turhaan irrotella kun täysin toimiva on? Millasia tehoja uskaltaa ottaa? Tarkotus ajaa aikalailla vakio moottorilla, perus huollot tietenkin. M50 imusarja, haittaa vai hyötyä?
M52B28 kone ei ainakaan tarvi yhtään mitään. Täysin vakio kannentiivistettä myöten 360tkm ajettu kone on kestäny 1bar paineen hyvin. M52b25 taitaa olla vähän sama homma. Ainahan se varmempi on kun osia uusii tai kannentiivisteen vaihtaa..
Moro, kaipailisin vähän tietoa m52b25 moottorin ahtamiseen liittyen
Eli moottorilla ajettu n.350tkm, kk laakerit vaihtoon, mitä muuta? Kantta ei varmaan kannata turhaan irrotella kun täysin toimiva on? Millasia tehoja uskaltaa ottaa? Tarkotus ajaa aikalailla vakio moottorilla, perus huollot tietenkin. M50 imusarja, haittaa vai hyötyä?
Leave a comment: