Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jannmann
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    tietysti jos on oikea velho niin miksi sitä tänne tulis lätisemää
    Ne oikeasti velhot on töissä isoimmilla auto/prätkä valmistajilla ja niiden kisa kuvioissa. Tekemässä isoa tiliä.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    S14b25 vaatii n.8000rpm jotta tulee 120hv/l tehot.
    Ja mainitsemillasi nokilla( schrick 296/284 vastaa aika pitkälti niitä) ei tämä toteudu s14 koneessa.
    Huipputeho tulee noilla nokilla s14 koneessa siinä 7200-7600 riippuen vähän ajoituksista.
    308/296 parilla saadaan kierrokset huipouteholla jo siihen 8000rpm haarukkaan ja se 120hv/l toteutumaan. 130hv/ vaatii jo 8900-9200rpm ja 320/308 tai 324/304 nokat.

    Toki Suomessa kovimmat rallimiehet ottaa 330hv jo s14b23 koneesta noilla 296/284 nokilla 140nm/l ominaisväännöillä.
    Mulla ja sunbeamil tuli karvan alta 6900rpm huiput, toki tehokäyrä jatkaa vähän matkaa vielä tasaisena. Se on hassua että s50b32 ja s54 koneet pyörii vakionaki enemmän vaikka niissä kovin hurjia nokkia olekkaan, venttiilit on tietysti isommat ja kanavat fiksummat.

    Onhan näitä kaikenlaisia rallimiehiä joilla on muita aina 50-100hp enemmän, se on toinen juttu kenellä on oikeesti, vähän ne tuntuu moottoreistaan kertovan, tietysti jos on oikea velho niin miksi sitä tänne tulis lätisemää

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Rallimiehet
    Kas kunnei naiset tai rallihenkilöt

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Imu 292° (263°)
    Pako 286° (253°)
    Mainosasteilla ole juuri mitään merkitystä, millistä millii on ratkaseva tieto.
    S14b25 vaatii n.8000rpm jotta tulee 120hv/l tehot.
    Ja mainitsemillasi nokilla( schrick 296/284 vastaa aika pitkälti niitä) ei tämä toteudu s14 koneessa.
    Huipputeho tulee noilla nokilla s14 koneessa siinä 7200-7600 riippuen vähän ajoituksista.
    308/296 parilla saadaan kierrokset huipouteholla jo siihen 8000rpm haarukkaan ja se 120hv/l toteutumaan. 130hv/ vaatii jo 8900-9200rpm ja 320/308 tai 324/304 nokat.

    Toki Suomessa kovimmat rallimiehet ottaa 330hv jo s14b23 koneesta noilla 296/284 nokilla 140nm/l ominaisväännöillä.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Paljonko noisaa sun nokissa on ns. Mainos asteita?
    Kiinnostaa vertailla s14 koneeseen, miten tollanen 2,5-2,8l kutonen tuottaa voimaa.
    Imu 292° (263°)
    Pako 286° (253°)
    Mainosasteilla ole juuri mitään merkitystä, millistä millii on ratkaseva tieto.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by sunbeam View Post
    Jos ajaa bmw orginal männällä siihen ei saa tarpeeksi syviä venttiilinkoloja kunnon nokkaakselille, vakionokasta hiotulla ei saa yli 300hv
    Paljonko noisaa sun nokissa on ns. Mainos asteita?
    Kiinnostaa vertailla s14 koneeseen, miten tollanen 2,5-2,8l kutonen tuottaa voimaa.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by Juho_ View Post
    Nokan profiili, imukanavan pituus, pakosarja...kannen kanavat saa käytännössä aikaan suurimman vaikutuksen mm. huipputehon kierroslukuun.

    Läppärunkojen kanssa on helppo testata lyhyempää imukanavan pituutta torvien pituutta muuttamalla.
    Jos nyt olisi vaikka n. 400mm imukanavan pituus, niin voi kokeilla 300mm pituutta jos sillä saisi nostettua huipputehon kierroslukua kuten hyvin tyypillisesti siinä käy... toki koneesta voi löytyä joku pullonkaula joka rajoittaa sitten.

    Tuota ois tarkotus testata omassa koneessa kunhan ecu ongelmat saa hoidettua pois.
    jos kelailet sivuja taakseppäin löydät sunbeamin testin erimittaisilla torvilla. ei vaan kierrä, kyllä nää perus jipot (ajotuksien muutto,kanavien porttaus,pakosarjat,imutorvet,plenumi,puristukset, värinät (paremmat dampperit laitettu) on testattu.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Nokan profiili, imukanavan pituus, pakosarja...kannen kanavat saa käytännössä aikaan suurimman vaikutuksen mm. huipputehon kierroslukuun.

    Läppärunkojen kanssa on helppo testata lyhyempää imukanavan pituutta torvien pituutta muuttamalla.
    Jos nyt olisi vaikka n. 400mm imukanavan pituus, niin voi kokeilla 300mm pituutta jos sillä saisi nostettua huipputehon kierroslukua kuten hyvin tyypillisesti siinä käy... toki koneesta voi löytyä joku pullonkaula joka rajoittaa sitten.

    Tuota ois tarkotus testata omassa koneessa kunhan ecu ongelmat saa hoidettua pois.

    Leave a comment:


  • sunbeam
    replied
    Jos ajaa bmw orginal männällä siihen ei saa tarpeeksi syviä venttiilinkoloja kunnon nokkaakselille, vakionokasta hiotulla ei saa yli 300hv

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by turbobliz View Post
    Mikä tökkii, ettei pääsisi helposti 120hv/litra -tasolle? Siis kisakäytössä.

    Minulla on ainakin kuvitelma, että tällaisella modernilla neliventtiilikannella ei tarvita kuin noi 12.5 rutut, tiukat kisanokat kiintein paininkupein, kunnollinen pakosarja ja läppärungot.
    Tätä asiaa ollaa pohdittu ja tultu siihen lopputuloksee että nokissa pitää olla enemmänku 263° 1-1mm aukioloa ja jostai syystä nää koneet ei tunnu kehittävän tehoa enää 7000rpm jälkee vaikka mitä tekee.
    Mulla ja sunbeamilla tulee huiput täysin samoissa kierroksissa vaikka mulla on 312cc enemmän tilavuutta ja 10° vähemmän millistä millii imunokassa, eli sunbeamin kone pitäisi tuottaa huiput korkeemmalla tai mun moottorin matalammilla kierroksilla ainaki teoriassa.

    Leave a comment:


  • turbobliz
    replied
    Originally posted by sunbeam View Post
    270-280hv m52b28 saa helposti ,vakiokansi,nokat kovilla nostajilla ,läppärungot+imukotelo ,hyvä pakosarja ja puristukset 12.5 ja toimiva paljealue.
    yli 290hv siiten haastavampaa
    hv lukemat on w-dyno jarrussa aika monessa penkissä saa +20-30 lahja hevosta noilla lukemilla
    Mikä tökkii, ettei pääsisi helposti 120hv/litra -tasolle? Siis kisakäytössä.

    Minulla on ainakin kuvitelma, että tällaisella modernilla neliventtiilikannella ei tarvita kuin noi 12.5 rutut, tiukat kisanokat kiintein paininkupein, kunnollinen pakosarja ja läppärungot.

    Leave a comment:


  • sunbeam
    replied
    270-280hv m52b28 saa helposti ,vakiokansi,nokat kovilla nostajilla ,läppärungot+imukotelo ,hyvä pakosarja ja puristukset 12.5 ja toimiva paljealue.
    yli 290hv siiten haastavampaa
    hv lukemat on w-dyno jarrussa aika monessa penkissä saa +20-30 lahja hevosta noilla lukemilla

    Leave a comment:


  • Juchelius
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Komppaan tätä, vakio kanavilla on 292hp penkitetty w-dynolla, voihan niitä vähäsen hipostella mutta tuskin kannattaa ruveta suurentamaan tai muuta ei ole mitään hyötyä 300hp nurkilla, ja jotta pääset 2800cc alakerralla reilusti yli 300hp tarvitset billettinokat. Noista usa m3 nokista voi (ehkä) saada enemmän hiottua kuin nv nokista, tästä ei ole siis mitää faktaa.
    Tämän tyyppistä tietoa kaipasinkin. Lähitavoite tehon nostossa on vielä selvästi 300hp alle, eli kannen viilaamiselle ei ole vielä tarvetta tai kiirettä. Pitkässä juoksussa tuo 280-300, 2.8 alakerralla on ajatuksena aika herkku mutta pitää katsoa mihin suuntaan tämä projekti menee. Maffi ja suuttimet lähtee tässä vaiheessa tilaukseen.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Pakosarjoista tuskin on homma muutoin niin tarkkaa vielä tuossa kohtaa paitsi nakuherkkyys saattaa kasvaa kuten sanoitkin.
    Päivittele tänne aina kun jotain tapahtuu. Kiinnostaa kovasti.[/QUOTE]

    Kyllä noilla nokilla rupee pakosarjoilla olla merkitystä. Mulla on 3° 1-1mm enemmän ku tässä pelissä ja s50 imu sekä pakopuoli ja nakuherkkänä samassa penkissä reilu 300hp. 122cc enemmän tilavuutta mutta sillä niin merkitystä.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Oliko muuten kannelle tehty mitään kanavien/seetirenkaiden puolesta?
    Ihan mielenkiintoista olisi sekin tietää.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎