Tsemppiä Jyke Koolle moottorin viritykseen. Uskon että kyllä tuosta vielä hyvä tulee, niin perusteellisesti on mies perehtymässä aiheeseen.
Kai tuosta nakuherkkyydestä on pääteltävissä että ollaan bensakoneen äärirajoilla. Vaikka palotilat tuskin ovat huonoimmasta päästä ja paljerakokin on kohdallaan.
Lausun kuoron jatkoksi että e85 saattais olla tässä kohtaa oikea suunta. Pakosarjoista tuskin on homma muutoin niin tarkkaa vielä tuossa kohtaa paitsi nakuherkkyys saattaa kasvaa kuten sanoitkin.
Päivittele tänne aina kun jotain tapahtuu. Kiinnostaa kovasti.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M52B28 Viritys ym Haaveilutopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Pazi88 View PostOn kieltämättä. Yleensä perus vaparissa sillä yhdellä asteella oo juuri mitään merkitystä, kun aletaan olla lähellä optimia. Toki tuo vois kieliä siitä, että aletaan vasta päästä alueelle, eli viinalla kun ei tarvi murehtia nakutuksesta, sieltä vois irrota ihan eri lukemia. Tuo 13.4:1 puristus on jo sen verran isompi verrattuna vakioon, että pitäs olla mahdollista merkittävä tehonlisäys sitäkautta jos nakutus ei oo ongelmana. Toki dynaamisessa on ero sit pienempi, mut kuitenkin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juho_ View Post
Yllättävän merkittävä ero tuolla ennakolla ollut koneesi kanssa, jos yksi aste jo meinannut tuollaista muutosta tehoissa.
Leave a comment:
-
-
On kyllä liikaa puristuksia bensalle, jotta saisi järkevän ennakkokartan tehtyä.
E85:lla voipi olla jo ihan toinen juttu - että sellainen päivitys ehdottomasti.
Yllättävän merkittävä ero tuolla ennakolla ollut koneesi kanssa, jos yksi aste jo meinannut tuollaista muutosta tehoissa.
Leave a comment:
-
-
Noniin ajattelinkin että tämä keskustelua herättää, hyvä niin.
Alpha-n ohjataan kyllä. Pakosarja kommenttiin niin hienohan se kerralla olisi kaikki laittaa viimisen päälle, mutta se vain ei ole mahdollista. Ajatus oli laittaa moottori ensin sisäisesti nippuun, josta saadaan lähtökohdat kuntoon josta parantaa. Ulkoisiia osia on kumminkin helpompi vaihtaa kuin moottoria rakentaa uudelleen.
Polttoaine keskusteluun, vähän samat ajatukset. Moottori kun rakennettii täysin uusiksi saatiin alkuperäistä polttoainetta käyttämällä yksi muuttuja vähemmän siihen soppaan että toimiiko moottori ollenkaan. Polttoaine on helppo päivittää myös myöhemminkin jos niin on tarvetta.
Leave a comment:
-
-
Viinalla kai tuota kannattas ajaa, eikä höpöttää bensan kanssa, niin ei tarvis nakutuksen takia ennakoita laskea
Originally posted by Remotion View Postonko sulla M50 maf ilman skaalausta vai mikä maffi?Last edited by Pazi88; 05-10-2018, 19:55.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jyke koo View PostFaktoja tiskiin, oma auto kävi eilen penkissä seuraavalla kokoonpanolla:
-m50b25 NV lohko, lohkoa madallettu 2,9mm
-m54b30 kampiakseli, kanget ja männät
-m50b25 vanos kansi 6mm venttiileillä
-Nokat hiotut nv imunokat, nosto 1-1mm 250 astetta (288 astetta kokonaisuudessaan), ajoitus TDC: imu 3,3mm pako 3,0mm
-Staattinen puristussuhde 13,4:1 ja dynaaminen 9,3:1
-m50b25 nv nokkapukit ja hydrauliset nostimet, öljykanavia nostettu 1,5mm
-m54 kartiomalliset venttiilijouset
-Venttiilikoloja madallettu imupuolella 1,0mm ja pakopuolella 1,2mm
-Paljerako 0,8mm
-Lashcapit 3 vai 4mm :think
-Vauhtipyörä 3,2kg, kytkin 7,0kg yht 10,3kg
-Suuttimet bosch 0280155830 n. 370cc/min
-kdfi moottorinohjain
-Vakio m50 imusarja ja ilmansuodatin
-Vakio m50 pakosarja
-Moottoriin kaikki kuluvat osat vaihdettu uusiinOisko seuraava päivitys E85, jos se vähän enempi kestäis ennakkoa? :think
Leave a comment:
-
-
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä järkeä laittaa noin rankasti muutettuun koneeseen jotkut valurauta pakosarjat ja lähteä sitä hieromaan penkkiin. :think
Leave a comment:
-
-
Ompa todella erikoisen näköinen käyrä, ei tuolla kaikki kyllä oikeen sovi yhteen. Jos tuo pakosarjoista tosiaan kiikastaa niin tulet saamaan esim Schmiedmannin S-tech 2 pakosarjalla reilusti enemmän potkua. onko sulla M50 maf ilman skaalausta vai mikä maffi?
Leave a comment:
-
-
Faktoja tiskiin, oma auto kävi eilen penkissä seuraavalla kokoonpanolla:
-m50b25 NV lohko, lohkoa madallettu 2,9mm
-m54b30 kampiakseli, kanget ja männät
-m50b25 vanos kansi 6mm venttiileillä
-Nokat hiotut nv imunokat, nosto 1-1mm 250 astetta (288 astetta kokonaisuudessaan), ajoitus TDC: imu 3,3mm pako 3,0mm
-Staattinen puristussuhde 13,4:1 ja dynaaminen 9,3:1
-m50b25 nv nokkapukit ja hydrauliset nostimet, öljykanavia nostettu 1,5mm
-m54 kartiomalliset venttiilijouset
-Venttiilikoloja madallettu imupuolella 1,0mm ja pakopuolella 1,2mm
-Paljerako 0,8mm
-Lashcapit 3 vai 4mm :think
-Vauhtipyörä 3,2kg, kytkin 7,0kg yht 10,3kg
-Suuttimet bosch 0280155830 n. 370cc/min
-kdfi moottorinohjain
-Vakio m50 imusarja ja ilmansuodatin
-Vakio m50 pakosarja
-Moottoriin kaikki kuluvat osat vaihdettu uusiin
EDIT:
-Vakio m50b25 dampperi
-Kannen kanavat vakiot
W-dyno
Huipputehot nakutuksen rajamailla ~250hp ja ~300nm vääntöä. Ajoitusta laskettiin 1 aste ja tehot jätettiin 229 hp (6100rpm) ja 278Nm (5400rpm).
Moottori oli todella nakutusherkkä josta johtuen ennakoita ei raaskinut olla juuri ollenkaan. 1 asteen ennakon nostolla saatiin 20hp lisää jo tehoa. Seuraavaksi moottorista lähtee vaihtoon vakiot valurautaiset pakosarjat joiden vaihdolla lämpötilakuormaa toivottavasti saisi pienemmäksi ja hengittävyyttä paremmaksi. Myös ilmanottoa parannetaan että ottaa pelkästään ulkoilmasta ilmaa eikä konehuoneesta.
Ensimmäiseksi moottoriviritykseksi tulokseen voi olla tyytyväinen ja moottori pysyi kasassa koko 4,5h dynosession ajan eikä vuotoja tai muita ylimääräisiä ääniä ilmennyt. Tästä on hyvä lähteä jatkojalostamaan moottoriaLast edited by Jyke koo; 06-10-2018, 20:53.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by turbobliz View PostLähtisin itse liikkeelle siitä näkökulmasta, että jos tavoiteteho on yli kannen teoreettisen virtausmaksimin, niin kanavatöille on tarve. Modernin neliventtiilikannen ollessa kyseessä herää periaatteellinen kysymys, tavoitteletko 400hv vaparina ja onko pöydällä Schrickin kireimmät kepit ja +12 puristuksilla olevat männät jne....Last edited by mige95; 03-10-2018, 12:40.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juchelius View PostM52b28 vaparivirityksen jatkojalostusta ajatellen, mihin saakka vakio suuttimet menee, missä vaiheeessa tarvii vaihtaa suurempaan?
Minkälainen vakiokansi on virtauksiltaan, eli missä vaiheessa kantta kannataisi alkaa avartamaan paremmaksi. Auttanee tietetenkin millä teholla hyvänsä mutta missä kohtaa alkaa ahdistamaan ja virtauksen parantamisella saa parhaan tai järkevän hyödyn irti?
Nyt nokkina on miedot jenkki m3 nokat mutta kansi töiden yhteydessä varmaan kannattaisi vaihtaa vähän vielä kireämpiin? Kilvissä auto on edelleen tarkoitus pitää, joten liian jyrkkkiä ei voi varmaan päästöjen vuoksi laittaa, mutta missä menee raja? :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juchelius View PostTeho nyt just tuo 240 eli suutinta ja maffia voisi siis päivittää. Suuttimet m3 (3.0 vai 3.2) vai joku muu, mikä?
Saa tyrkyttää jos jollakin on joutilaana.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostNiilla vakio suutimilla alkaa tulla järkevän duty:n rajat vastaan siinä 240-250hp tienoilla ja samoten MAF menee tappiin siinä samalla. Eli sillon pitäs suuttimia ja maffia ruveta päivittelemään. MAF:n mittausaluetta voi toki laajentaa vastuksella, mutta eipä se haittaa vaihtaa vaikka s50 maffiin. Sille on valmiit kartatkin saatavilla.
Saa tyrkyttää jos jollakin on joutilaana.
Leave a comment:
-
-
Niilla vakio suutimilla alkaa tulla järkevän duty:n rajat vastaan siinä 240-250hp tienoilla ja samoten MAF menee tappiin siinä samalla. Eli sillon pitäs suuttimia ja maffia ruveta päivittelemään. MAF:n mittausaluetta voi toki laajentaa vastuksella, mutta eipä se haittaa vaihtaa vaikka s50 maffiin. Sille on valmiit kartatkin saatavilla.
Leave a comment:
-
Leave a comment: