Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Urpo_rotta
    replied
    Tsemppiä Jyke Koolle moottorin viritykseen. Uskon että kyllä tuosta vielä hyvä tulee, niin perusteellisesti on mies perehtymässä aiheeseen.
    Kai tuosta nakuherkkyydestä on pääteltävissä että ollaan bensakoneen äärirajoilla. Vaikka palotilat tuskin ovat huonoimmasta päästä ja paljerakokin on kohdallaan.

    Lausun kuoron jatkoksi että e85 saattais olla tässä kohtaa oikea suunta. Pakosarjoista tuskin on homma muutoin niin tarkkaa vielä tuossa kohtaa paitsi nakuherkkyys saattaa kasvaa kuten sanoitkin.
    Päivittele tänne aina kun jotain tapahtuu. Kiinnostaa kovasti.

    Leave a comment:


  • Jyke koo
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    On kieltämättä. Yleensä perus vaparissa sillä yhdellä asteella oo juuri mitään merkitystä, kun aletaan olla lähellä optimia. Toki tuo vois kieliä siitä, että aletaan vasta päästä alueelle, eli viinalla kun ei tarvi murehtia nakutuksesta, sieltä vois irrota ihan eri lukemia. Tuo 13.4:1 puristus on jo sen verran isompi verrattuna vakioon, että pitäs olla mahdollista merkittävä tehonlisäys sitäkautta jos nakutus ei oo ongelmana. Toki dynaamisessa on ero sit pienempi, mut kuitenkin.
    Dynaaminen puristussuhde on laskettu todellisen imunokan sulkeutumisajankohdan mukaan, mikä saattaa olla tämmöisillä hiotuilla nokilla hieman kyseenalainen. Sylinteripaine kun alkaa nousta jo hieman ennen kuin venttiili on täysin kiinni ja muutaman asteen muutos suuntaan tai toiseen vaikuttaa jo paljon suhteeseen. Eli todellinen dynaaminen puristussuhde voi olla laskennallista suurempi. Tässäkin yksi kokeiltava asia voisi olla imunokan myöhästämisen vaikutus nakuttavuuteen.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Juho_ View Post

    Yllättävän merkittävä ero tuolla ennakolla ollut koneesi kanssa, jos yksi aste jo meinannut tuollaista muutosta tehoissa.
    On kieltämättä. Yleensä perus vaparissa sillä yhdellä asteella oo juuri mitään merkitystä, kun aletaan olla lähellä optimia. Toki tuo vois kieliä siitä, että aletaan vasta päästä alueelle, eli viinalla kun ei tarvi murehtia nakutuksesta, sieltä vois irrota ihan eri lukemia. Tuo 13.4:1 puristus on jo sen verran isompi verrattuna vakioon, että pitäs olla mahdollista merkittävä tehonlisäys sitäkautta jos nakutus ei oo ongelmana. Toki dynaamisessa on ero sit pienempi, mut kuitenkin.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    On kyllä liikaa puristuksia bensalle, jotta saisi järkevän ennakkokartan tehtyä.
    E85:lla voipi olla jo ihan toinen juttu - että sellainen päivitys ehdottomasti.

    Yllättävän merkittävä ero tuolla ennakolla ollut koneesi kanssa, jos yksi aste jo meinannut tuollaista muutosta tehoissa.

    Leave a comment:


  • Jyke koo
    replied
    Noniin ajattelinkin että tämä keskustelua herättää, hyvä niin.

    Alpha-n ohjataan kyllä. Pakosarja kommenttiin niin hienohan se kerralla olisi kaikki laittaa viimisen päälle, mutta se vain ei ole mahdollista. Ajatus oli laittaa moottori ensin sisäisesti nippuun, josta saadaan lähtökohdat kuntoon josta parantaa. Ulkoisiia osia on kumminkin helpompi vaihtaa kuin moottoria rakentaa uudelleen.

    Polttoaine keskusteluun, vähän samat ajatukset. Moottori kun rakennettii täysin uusiksi saatiin alkuperäistä polttoainetta käyttämällä yksi muuttuja vähemmän siihen soppaan että toimiiko moottori ollenkaan. Polttoaine on helppo päivittää myös myöhemminkin jos niin on tarvetta.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Viinalla kai tuota kannattas ajaa, eikä höpöttää bensan kanssa, niin ei tarvis nakutuksen takia ennakoita laskea

    Originally posted by Remotion View Post
    onko sulla M50 maf ilman skaalausta vai mikä maffi?
    Kdfi toimii map anturilla (tai vaikka alpha-n moodissa), niin ei tarvi maffia.
    Last edited by Pazi88; 05-10-2018, 19:55.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Jyke koo View Post
    Faktoja tiskiin, oma auto kävi eilen penkissä seuraavalla kokoonpanolla:

    -m50b25 NV lohko, lohkoa madallettu 2,9mm
    -m54b30 kampiakseli, kanget ja männät
    -m50b25 vanos kansi 6mm venttiileillä
    -Nokat hiotut nv imunokat, nosto 1-1mm 250 astetta (288 astetta kokonaisuudessaan), ajoitus TDC: imu 3,3mm pako 3,0mm
    -Staattinen puristussuhde 13,4:1 ja dynaaminen 9,3:1
    -m50b25 nv nokkapukit ja hydrauliset nostimet, öljykanavia nostettu 1,5mm
    -m54 kartiomalliset venttiilijouset
    -Venttiilikoloja madallettu imupuolella 1,0mm ja pakopuolella 1,2mm
    -Paljerako 0,8mm
    -Lashcapit 3 vai 4mm :think
    -Vauhtipyörä 3,2kg, kytkin 7,0kg yht 10,3kg
    -Suuttimet bosch 0280155830 n. 370cc/min
    -kdfi moottorinohjain
    -Vakio m50 imusarja ja ilmansuodatin
    -Vakio m50 pakosarja
    -Moottoriin kaikki kuluvat osat vaihdettu uusiin
    Arvostan kun on faktaa kaikesta, mittailua ja arpomista tuossa on ollut Oisko seuraava päivitys E85, jos se vähän enempi kestäis ennakkoa? :think

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä järkeä laittaa noin rankasti muutettuun koneeseen jotkut valurauta pakosarjat ja lähteä sitä hieromaan penkkiin. :think

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Ompa todella erikoisen näköinen käyrä, ei tuolla kaikki kyllä oikeen sovi yhteen. Jos tuo pakosarjoista tosiaan kiikastaa niin tulet saamaan esim Schmiedmannin S-tech 2 pakosarjalla reilusti enemmän potkua. onko sulla M50 maf ilman skaalausta vai mikä maffi?

    Leave a comment:


  • Jyke koo
    replied
    Faktoja tiskiin, oma auto kävi eilen penkissä seuraavalla kokoonpanolla:

    -m50b25 NV lohko, lohkoa madallettu 2,9mm
    -m54b30 kampiakseli, kanget ja männät
    -m50b25 vanos kansi 6mm venttiileillä
    -Nokat hiotut nv imunokat, nosto 1-1mm 250 astetta (288 astetta kokonaisuudessaan), ajoitus TDC: imu 3,3mm pako 3,0mm
    -Staattinen puristussuhde 13,4:1 ja dynaaminen 9,3:1
    -m50b25 nv nokkapukit ja hydrauliset nostimet, öljykanavia nostettu 1,5mm
    -m54 kartiomalliset venttiilijouset
    -Venttiilikoloja madallettu imupuolella 1,0mm ja pakopuolella 1,2mm
    -Paljerako 0,8mm
    -Lashcapit 3 vai 4mm :think
    -Vauhtipyörä 3,2kg, kytkin 7,0kg yht 10,3kg
    -Suuttimet bosch 0280155830 n. 370cc/min
    -kdfi moottorinohjain
    -Vakio m50 imusarja ja ilmansuodatin
    -Vakio m50 pakosarja
    -Moottoriin kaikki kuluvat osat vaihdettu uusiin

    EDIT:
    -Vakio m50b25 dampperi
    -Kannen kanavat vakiot

    W-dyno




    Huipputehot nakutuksen rajamailla ~250hp ja ~300nm vääntöä. Ajoitusta laskettiin 1 aste ja tehot jätettiin 229 hp (6100rpm) ja 278Nm (5400rpm).

    Moottori oli todella nakutusherkkä josta johtuen ennakoita ei raaskinut olla juuri ollenkaan. 1 asteen ennakon nostolla saatiin 20hp lisää jo tehoa. Seuraavaksi moottorista lähtee vaihtoon vakiot valurautaiset pakosarjat joiden vaihdolla lämpötilakuormaa toivottavasti saisi pienemmäksi ja hengittävyyttä paremmaksi. Myös ilmanottoa parannetaan että ottaa pelkästään ulkoilmasta ilmaa eikä konehuoneesta.

    Ensimmäiseksi moottoriviritykseksi tulokseen voi olla tyytyväinen ja moottori pysyi kasassa koko 4,5h dynosession ajan eikä vuotoja tai muita ylimääräisiä ääniä ilmennyt. Tästä on hyvä lähteä jatkojalostamaan moottoria
    Last edited by Jyke koo; 06-10-2018, 20:53.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by turbobliz View Post
    Lähtisin itse liikkeelle siitä näkökulmasta, että jos tavoiteteho on yli kannen teoreettisen virtausmaksimin, niin kanavatöille on tarve. Modernin neliventtiilikannen ollessa kyseessä herää periaatteellinen kysymys, tavoitteletko 400hv vaparina ja onko pöydällä Schrickin kireimmät kepit ja +12 puristuksilla olevat männät jne....
    Komppaan tätä, vakio kanavilla on 292hp penkitetty w-dynolla, voihan niitä vähäsen hipostella mutta tuskin kannattaa ruveta suurentamaan tai muuta ei ole mitään hyötyä 300hp nurkilla, ja jotta pääset 2800cc alakerralla reilusti yli 300hp tarvitset billettinokat. Noista usa m3 nokista voi (ehkä) saada enemmän hiottua kuin nv nokista, tästä ei ole siis mitää faktaa.
    Last edited by mige95; 03-10-2018, 12:40.

    Leave a comment:


  • turbobliz
    replied
    Originally posted by Juchelius View Post
    M52b28 vaparivirityksen jatkojalostusta ajatellen, mihin saakka vakio suuttimet menee, missä vaiheeessa tarvii vaihtaa suurempaan?

    Minkälainen vakiokansi on virtauksiltaan, eli missä vaiheessa kantta kannataisi alkaa avartamaan paremmaksi. Auttanee tietetenkin millä teholla hyvänsä mutta missä kohtaa alkaa ahdistamaan ja virtauksen parantamisella saa parhaan tai järkevän hyödyn irti?

    Nyt nokkina on miedot jenkki m3 nokat mutta kansi töiden yhteydessä varmaan kannattaisi vaihtaa vähän vielä kireämpiin? Kilvissä auto on edelleen tarkoitus pitää, joten liian jyrkkkiä ei voi varmaan päästöjen vuoksi laittaa, mutta missä menee raja? :think
    Lähtisin itse liikkeelle siitä näkökulmasta, että jos tavoiteteho on yli kannen teoreettisen virtausmaksimin, niin kanavatöille on tarve. Modernin neliventtiilikannen ollessa kyseessä herää periaatteellinen kysymys, tavoitteletko 400hv vaparina ja onko pöydällä Schrickin kireimmät kepit ja +12 puristuksilla olevat männät jne....

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Juchelius View Post
    Teho nyt just tuo 240 eli suutinta ja maffia voisi siis päivittää. Suuttimet m3 (3.0 vai 3.2) vai joku muu, mikä?
    Saa tyrkyttää jos jollakin on joutilaana.
    Sinne saa säädettyä mitkä vaan fyysisesti paikalleen menevät korkeaohmiset suuttimet. Esim. bosch 0280155831 ja 0280155830 suuttimia olen käyttänyt itse ja säädelly monelle. Käytettynä halpoja ja ebayssä on hyvin tarjontaa. Ja varsinkin -830:ssä riittää viinallakin tuottoa reilumpaankin vapari virittelyyn. Tai vaikka mietoon ahtamiseen.

    Leave a comment:


  • Juchelius
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niilla vakio suutimilla alkaa tulla järkevän duty:n rajat vastaan siinä 240-250hp tienoilla ja samoten MAF menee tappiin siinä samalla. Eli sillon pitäs suuttimia ja maffia ruveta päivittelemään. MAF:n mittausaluetta voi toki laajentaa vastuksella, mutta eipä se haittaa vaihtaa vaikka s50 maffiin. Sille on valmiit kartatkin saatavilla.
    Teho nyt just tuo 240 eli suutinta ja maffia voisi siis päivittää. Suuttimet m3 (3.0 vai 3.2) vai joku muu, mikä?
    Saa tyrkyttää jos jollakin on joutilaana.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Niilla vakio suutimilla alkaa tulla järkevän duty:n rajat vastaan siinä 240-250hp tienoilla ja samoten MAF menee tappiin siinä samalla. Eli sillon pitäs suuttimia ja maffia ruveta päivittelemään. MAF:n mittausaluetta voi toki laajentaa vastuksella, mutta eipä se haittaa vaihtaa vaikka s50 maffiin. Sille on valmiit kartatkin saatavilla.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎