Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Freak
    replied
    Originally posted by Keme View Post
    Milläs tapaa euro S50 ja S54 nokat sitten eroaa M5x nokista? Nokkapyörän kiinnitys on erilainen? S54 lienee kovilla nostajilla, mutta sehän ei ole ongelma.
    S54:ssa ei ole varsinaisesti nostajia ollenkaan vaan sormikeinuvivut. Se ei ole mulla tiedossa, että onko nokan profiili paljonkin erilainen kuin hydraulista/mekaanista paininkuppia käytettävän nokan kanssa. Epäilisin että on.

    Mutta kannattaako asian kanssa sählätä, kun nokkia saa hiottua tai ostettua kaupasta uusina justiin sellaisena kuin tarttee? Katuvirityksessä pääsee melko hyviin tuloksiin niillä BMW:n orggis nokilla mitä muutkin käyttävät ja kovemmassa virityksessä koneessa on todennäköisesti jo niin paljon rahaa kiinni, että kannattaako sen elämää suuremmin riskeerata epävarmoilla osilla?

    Leave a comment:


  • Keme
    replied
    Ok, hienoa. S50 nokat voi sitten unohtaa samantien. Pitääkin käydä vähän vertailemassa M50 ja S54 nokkia.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Keme View Post
    Milläs tapaa euro S50 ja S54 nokat sitten eroaa M5x nokista? Nokkapyörän kiinnitys on erilainen? S54 lienee kovilla nostajilla, mutta sehän ei ole ongelma.
    S50 vs M5x nokkien laakerointi on täysin erilainen.
    S54 vs M5x äkkiseltään katsottuna samantyyppinen laakerointi, muuta en osaa sanoa.

    Leave a comment:


  • Keme
    replied
    Milläs tapaa euro S50 ja S54 nokat sitten eroaa M5x nokista? Nokkapyörän kiinnitys on erilainen? S54 lienee kovilla nostajilla, mutta sehän ei ole ongelma.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Huomautan vielä, että tuplavanosnokka single vanos koneessa vaatii vanoksen rattaan lyhentämisen ja kyseenalaistan, pystyykö single vanos imunokkaa käyttämään tuplavanoskoneessa lyhyen vanoksen rattaan vuoksi. Voi vaatia ainakin vanoksen liikeradan rajoituksen.
    Juu, olin samalla jo korjannut tekstin.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Single VANOS = M50TU/M52
    - nokat eivät käy ristiin keskenään
    - pakonokka käy Non-VANOS-koneisiin pakopuolelle
    - imunokka käy M54-koneeseen imunokaksi

    Double VANOS = M52TU/M54
    - nokat eivät käy ristiin keskenään
    - pakonokka ei käy mihinkään muuhun yhdistelmään muokkaamatta
    - imunokka käy M50TU/M52-koneeseen imunokaksi
    Huomautan vielä, että tuplavanosnokka single vanos koneessa vaatii vanoksen rattaan lyhentämisen ja kyseenalaistan, pystyykö single vanos imunokkaa käyttämään tuplavanoskoneessa lyhyen vanoksen rattaan vuoksi. Voi vaatia ainakin vanoksen liikeradan rajoituksen.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Baas 009 View Post
    Moro,


    Selittäkääs ny joku kuka on paremmin perillä, että mitkä nokat sekaantuu mihinkin koneeseen ja mitkä ei?

    Just tuli ilmi että tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat.

    Entäs singlevanos? Niissähän on ainakin tuota M54B30 imu?nokkaa käytetty paljonkin.

    Ja mites S-nokat? Pazilla on singlevanoksessa S52 nokat, kun se on myös singlevanos. Mites S54 kepit sitte? Sopiiko M52 tai kenties m52TU joka on tuplavanos?


    Kiitos
    Tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat. Mut sen m54b30 imunokan esim. saa tosiaan modattua sinkkuvanokseen sopivaksi. S52 (ja s50us) nokat passaa sinkkuvanokseen, koska jenkkien s52 ja s50 on vain m50 ja m52 koneita isommalla iskutilavuudella. Niillä ei ole mitään tekemistä euromallin s50 koneen kanssa. Mistä ei osat perus koneisiin passaa. Samoten myöskin s54 on täysin eri moottori, eli siitä ei nokkia laiteta m5x koneisiin. EDIT skarpa oli nopeampi.

    Ne tuplavanoksen nokkavaihtoehdot tuossa aiemmin listasinkin jo.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Baas 009 View Post
    Moro,


    Selittäkääs ny joku kuka on paremmin perillä, että mitkä nokat sekaantuu mihinkin koneeseen ja mitkä ei?

    Just tuli ilmi että tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat.

    Entäs singlevanos? Niissähän on ainakin tuota M54B30 imu?nokkaa käytetty paljonkin.

    Ja mites S-nokat? Pazilla on singlevanoksessa S52 nokat, kun se on myös singlevanos. Mites S54 kepit sitte? Sopiiko M52 tai kenties m52TU joka on tuplavanos?


    Kiitos
    Vanoksettomat nojat sopii ristiin, eli vanoksettoman imunokan voi laittaa vanoksettoman pakonokan paikalle. Ketjupyörän laipasta pitää silloin vähän koneistaa. Vanoksellista imunokkaa ei voi laittaa vanoksellisen pakonokan paikalle, koska kiinnitys on erilainen. M50 ja M52 single vanos moottorit ovat liki yhteneväiset nokkien suhteen. M52 nokkapukissa taitaa olla enemmän tilaa nokalle. M52TU ja M54 -koneissa on laajempi säätövara vanoksessa, joten vanoksen ratas on pidempi. Single vanos koneen nokka ei käy tuplavanokseen liian lyhyen vanoksen rattaan vuoksi. Tuplavanoskoneen nokan voi laittaa single vanos koneeseen, mutta vanoksen ratasta pitää lyhentää n. 5 mm. S-moottorit ovat lähes täysin eri moottoriperhettä ja niiden nokat eivät sovi kansanmalleihin. Jenkeissä E36 M3:ssa ei päästösyistä ole käytössä S50, vaan sinne tehtiin M50 -koneesta stroukattu ja porattu versio. Tämän S50US -koneen nokat käyvät M50 ja M52 -koneisiin, koska se on samaa moottoriperhettä. Kun Euroopassa tuli käyttöön S50B32, saivat jenkit valurautalohkoisen M52 -pohjaisen moottorin, S52B32 :en. Myös sen nokat sopivat M50- ja M52-koneisiin.
    Last edited by Skarpa; 24-07-2018, 09:48.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Baas 009 View Post
    Moro,


    Selittäkääs ny joku kuka on paremmin perillä, että mitkä nokat sekaantuu mihinkin koneeseen ja mitkä ei?

    Just tuli ilmi että tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat.

    Entäs singlevanos? Niissähän on ainakin tuota M54B30 imu?nokkaa käytetty paljonkin.

    Ja mites S-nokat? Pazilla on singlevanoksessa S52 nokat, kun se on myös singlevanos. Mites S54 kepit sitte? Sopiiko M52 tai kenties m52TU joka on tuplavanos?


    Kiitos

    Non-VANOS = M50NV
    - imunokka käy pakopuolelle M50NV-koneeseen*
    - imunokka käy pakopuolelle M52 singlevanokseen*


    Single VANOS = M50TU/M52
    - nokat eivät käy ristiin keskenään
    - pakonokka käy Non-VANOS-koneisiin pakopuolelle

    Double VANOS = M52TU/M54
    - nokat eivät käy ristiin keskenään
    - pakonokka ei käy mihinkään muuhun yhdistelmään muokkaamatta
    - imunokka käy M50TU/M52-koneeseen imunokaksi**


    * = vaatii laipan ohentamista sorvissa
    ** = vaatii nokan 'splined shaftin' lyhentämistä


    S-nokat eivät käy M-koneisiin. Jenkkimallin S52-nokat taas käy, kts. kohta M52.
    Last edited by Supra^; 24-07-2018, 09:43.

    Leave a comment:


  • Baas 009
    replied
    Moro,


    Selittäkääs ny joku kuka on paremmin perillä, että mitkä nokat sekaantuu mihinkin koneeseen ja mitkä ei?

    Just tuli ilmi että tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat.

    Entäs singlevanos? Niissähän on ainakin tuota M54B30 imu?nokkaa käytetty paljonkin.

    Ja mites S-nokat? Pazilla on singlevanoksessa S52 nokat, kun se on myös singlevanos. Mites S54 kepit sitte? Sopiiko M52 tai kenties m52TU joka on tuplavanos?


    Kiitos

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by EMP View Post
    Tuo näyttää vähän samalta mitä singlevanos koneessakin on vakio nokilla. Niistä tuo kuoppa häviää jo pelkällä m54b30 imunokalla!

    Eli johtuisko noista todella maltillisista vakio nokista?! Tämä siis vaan ihan veikkauksena asiaan.
    Minusta tuo näyttää aika epänormaalille. En oo yhdessäkään TU koneen käppyrässä nähny tommosta notkoa lopussa. Sinkkuvanoksessa on joo kaiken maailman aaltoilua käppyröissä, mut tu koneet kyl on tehny suoraa käppyrää.

    Pari juttua tulee mieleen, esim. kun näin kuumat kelit on, niin onko ecu tempassu ennakkoa alaspäin,jos on huomannu nakutusta. Sit toki vanos säädöt voi olla pielessä noilla pakosarjoilla. Ja viimeisenä noissa tu(m54 myös) koneissa on ominaisuus, joka lyö kaasuläppää kiinnippäin jos laskettu egt on liian korkea. Mut tämä on itsellä ihmettelyn alla, et mitä se oikein tekee ja millon sitä tapahtuu. Niin en osaa sanoa tarkemmin.
    Last edited by Pazi88; 23-07-2018, 21:00.

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by EMP View Post
    Tuo näyttää vähän samalta mitä singlevanos koneessakin on vakio nokilla. Niistä tuo kuoppa häviää jo pelkällä m54b30 imunokalla!

    Eli johtuisko noista todella maltillisista vakio nokista?! Tämä siis vaan ihan veikkauksena asiaan.
    Joo tätäkin speksailtiin , catcamsilta pitäisi piakkoin ilmestyä kunnon kepit

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Tuo näyttää vähän samalta mitä singlevanos koneessakin on vakio nokilla. Niistä tuo kuoppa häviää jo pelkällä m54b30 imunokalla!

    Eli johtuisko noista todella maltillisista vakio nokista?! Tämä siis vaan ihan veikkauksena asiaan.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jos pystyt aja logi esim. romraiderilla tai testolla. Niin että kaikki perus jutut tulee logiin. Niistä yleensä näkee mikä mättää.

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Onko kaikki vakiota ilmansuodattimesta pakoputken päähän asti ? Huomaako ajaessa mitään erikoista ? Vikakoodit ?
    Supersprintin pakosarja ilman katteja kera supersprintin koko putkiston, ilmansuodatin on paremmin virtaava mallia paneeli. Vikakoodeja ei ole ollut, toki puolasta oli viimeksi jotain puhetta ettei ihan varmaa miten pelaavat, mutta voisiko tällainen johtua puolista? Ajossa tätä dippiä ei kyllä huomaa vaikka haluaisi
    Last edited by Vibex; 23-07-2018, 18:36.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎