Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juchelius
    BTCF Member
    • Sep 2009
    • 298
    • Oulu

    M52b28 vaparivirityksen jatkojalostusta ajatellen, mihin saakka vakio suuttimet menee, missä vaiheeessa tarvii vaihtaa suurempaan?

    Minkälainen vakiokansi on virtauksiltaan, eli missä vaiheessa kantta kannataisi alkaa avartamaan paremmaksi. Auttanee tietetenkin millä teholla hyvänsä mutta missä kohtaa alkaa ahdistamaan ja virtauksen parantamisella saa parhaan tai järkevän hyödyn irti?

    Nyt nokkina on miedot jenkki m3 nokat mutta kansi töiden yhteydessä varmaan kannattaisi vaihtaa vähän vielä kireämpiin? Kilvissä auto on edelleen tarkoitus pitää, joten liian jyrkkkiä ei voi varmaan päästöjen vuoksi laittaa, mutta missä menee raja? :think
    1985 e30 320i Baur Cabriolet
    1995 328 ex ratakikkare

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11098
      • Oulu

      Niilla vakio suutimilla alkaa tulla järkevän duty:n rajat vastaan siinä 240-250hp tienoilla ja samoten MAF menee tappiin siinä samalla. Eli sillon pitäs suuttimia ja maffia ruveta päivittelemään. MAF:n mittausaluetta voi toki laajentaa vastuksella, mutta eipä se haittaa vaihtaa vaikka s50 maffiin. Sille on valmiit kartatkin saatavilla.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Juchelius
        BTCF Member
        • Sep 2009
        • 298
        • Oulu

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Niilla vakio suutimilla alkaa tulla järkevän duty:n rajat vastaan siinä 240-250hp tienoilla ja samoten MAF menee tappiin siinä samalla. Eli sillon pitäs suuttimia ja maffia ruveta päivittelemään. MAF:n mittausaluetta voi toki laajentaa vastuksella, mutta eipä se haittaa vaihtaa vaikka s50 maffiin. Sille on valmiit kartatkin saatavilla.
        Teho nyt just tuo 240 eli suutinta ja maffia voisi siis päivittää. Suuttimet m3 (3.0 vai 3.2) vai joku muu, mikä?
        Saa tyrkyttää jos jollakin on joutilaana.
        1985 e30 320i Baur Cabriolet
        1995 328 ex ratakikkare

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11098
          • Oulu

          Originally posted by Juchelius View Post
          Teho nyt just tuo 240 eli suutinta ja maffia voisi siis päivittää. Suuttimet m3 (3.0 vai 3.2) vai joku muu, mikä?
          Saa tyrkyttää jos jollakin on joutilaana.
          Sinne saa säädettyä mitkä vaan fyysisesti paikalleen menevät korkeaohmiset suuttimet. Esim. bosch 0280155831 ja 0280155830 suuttimia olen käyttänyt itse ja säädelly monelle. Käytettynä halpoja ja ebayssä on hyvin tarjontaa. Ja varsinkin -830:ssä riittää viinallakin tuottoa reilumpaankin vapari virittelyyn. Tai vaikka mietoon ahtamiseen.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1005
            • e-suomi

            Originally posted by Juchelius View Post
            M52b28 vaparivirityksen jatkojalostusta ajatellen, mihin saakka vakio suuttimet menee, missä vaiheeessa tarvii vaihtaa suurempaan?

            Minkälainen vakiokansi on virtauksiltaan, eli missä vaiheessa kantta kannataisi alkaa avartamaan paremmaksi. Auttanee tietetenkin millä teholla hyvänsä mutta missä kohtaa alkaa ahdistamaan ja virtauksen parantamisella saa parhaan tai järkevän hyödyn irti?

            Nyt nokkina on miedot jenkki m3 nokat mutta kansi töiden yhteydessä varmaan kannattaisi vaihtaa vähän vielä kireämpiin? Kilvissä auto on edelleen tarkoitus pitää, joten liian jyrkkkiä ei voi varmaan päästöjen vuoksi laittaa, mutta missä menee raja? :think
            Lähtisin itse liikkeelle siitä näkökulmasta, että jos tavoiteteho on yli kannen teoreettisen virtausmaksimin, niin kanavatöille on tarve. Modernin neliventtiilikannen ollessa kyseessä herää periaatteellinen kysymys, tavoitteletko 400hv vaparina ja onko pöydällä Schrickin kireimmät kepit ja +12 puristuksilla olevat männät jne....

            Comment

            • mige95
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 1170
              • lahti

              Originally posted by turbobliz View Post
              Lähtisin itse liikkeelle siitä näkökulmasta, että jos tavoiteteho on yli kannen teoreettisen virtausmaksimin, niin kanavatöille on tarve. Modernin neliventtiilikannen ollessa kyseessä herää periaatteellinen kysymys, tavoitteletko 400hv vaparina ja onko pöydällä Schrickin kireimmät kepit ja +12 puristuksilla olevat männät jne....
              Komppaan tätä, vakio kanavilla on 292hp penkitetty w-dynolla, voihan niitä vähäsen hipostella mutta tuskin kannattaa ruveta suurentamaan tai muuta ei ole mitään hyötyä 300hp nurkilla, ja jotta pääset 2800cc alakerralla reilusti yli 300hp tarvitset billettinokat. Noista usa m3 nokista voi (ehkä) saada enemmän hiottua kuin nv nokista, tästä ei ole siis mitää faktaa.
              Last edited by mige95; 03-10-2018, 13:40.
              -g20 330e
              -e31 840ci sc
              -e46 316i (m52tub25)

              EX- f11 530d lci
              Ex- f01 730d
              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
              Ex: -06 e61 535d m-sport
              Ex:-02 e39 530d manual
              Ex -93 e34 520i

              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

              M62tu ajoitustyökalut.
              N47/n57 ajoitustyökalut.

              Comment

              • Jyke koo
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 399
                • Tampere/Hämeenlinna

                Faktoja tiskiin, oma auto kävi eilen penkissä seuraavalla kokoonpanolla:

                -m50b25 NV lohko, lohkoa madallettu 2,9mm
                -m54b30 kampiakseli, kanget ja männät
                -m50b25 vanos kansi 6mm venttiileillä
                -Nokat hiotut nv imunokat, nosto 1-1mm 250 astetta (288 astetta kokonaisuudessaan), ajoitus TDC: imu 3,3mm pako 3,0mm
                -Staattinen puristussuhde 13,4:1 ja dynaaminen 9,3:1
                -m50b25 nv nokkapukit ja hydrauliset nostimet, öljykanavia nostettu 1,5mm
                -m54 kartiomalliset venttiilijouset
                -Venttiilikoloja madallettu imupuolella 1,0mm ja pakopuolella 1,2mm
                -Paljerako 0,8mm
                -Lashcapit 3 vai 4mm :think
                -Vauhtipyörä 3,2kg, kytkin 7,0kg yht 10,3kg
                -Suuttimet bosch 0280155830 n. 370cc/min
                -kdfi moottorinohjain
                -Vakio m50 imusarja ja ilmansuodatin
                -Vakio m50 pakosarja
                -Moottoriin kaikki kuluvat osat vaihdettu uusiin

                EDIT:
                -Vakio m50b25 dampperi
                -Kannen kanavat vakiot

                W-dyno




                Huipputehot nakutuksen rajamailla ~250hp ja ~300nm vääntöä. Ajoitusta laskettiin 1 aste ja tehot jätettiin 229 hp (6100rpm) ja 278Nm (5400rpm).

                Moottori oli todella nakutusherkkä josta johtuen ennakoita ei raaskinut olla juuri ollenkaan. 1 asteen ennakon nostolla saatiin 20hp lisää jo tehoa. Seuraavaksi moottorista lähtee vaihtoon vakiot valurautaiset pakosarjat joiden vaihdolla lämpötilakuormaa toivottavasti saisi pienemmäksi ja hengittävyyttä paremmaksi. Myös ilmanottoa parannetaan että ottaa pelkästään ulkoilmasta ilmaa eikä konehuoneesta.

                Ensimmäiseksi moottoriviritykseksi tulokseen voi olla tyytyväinen ja moottori pysyi kasassa koko 4,5h dynosession ajan eikä vuotoja tai muita ylimääräisiä ääniä ilmennyt. Tästä on hyvä lähteä jatkojalostamaan moottoria
                Last edited by Jyke koo; 06-10-2018, 21:53.
                Harraste: e28 high compression m50b30, zinnoberrot
                Käyttis: e39 530i m-sport, imalorot 2

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15232
                  • Ajamisen Iloa

                  Ompa todella erikoisen näköinen käyrä, ei tuolla kaikki kyllä oikeen sovi yhteen. Jos tuo pakosarjoista tosiaan kiikastaa niin tulet saamaan esim Schmiedmannin S-tech 2 pakosarjalla reilusti enemmän potkua. onko sulla M50 maf ilman skaalausta vai mikä maffi?
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Tomba87
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 4029
                    • Imatra

                    Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä järkeä laittaa noin rankasti muutettuun koneeseen jotkut valurauta pakosarjat ja lähteä sitä hieromaan penkkiin. :think
                    Luukku auki ja risut kyytiin

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Originally posted by Jyke koo View Post
                      Faktoja tiskiin, oma auto kävi eilen penkissä seuraavalla kokoonpanolla:

                      -m50b25 NV lohko, lohkoa madallettu 2,9mm
                      -m54b30 kampiakseli, kanget ja männät
                      -m50b25 vanos kansi 6mm venttiileillä
                      -Nokat hiotut nv imunokat, nosto 1-1mm 250 astetta (288 astetta kokonaisuudessaan), ajoitus TDC: imu 3,3mm pako 3,0mm
                      -Staattinen puristussuhde 13,4:1 ja dynaaminen 9,3:1
                      -m50b25 nv nokkapukit ja hydrauliset nostimet, öljykanavia nostettu 1,5mm
                      -m54 kartiomalliset venttiilijouset
                      -Venttiilikoloja madallettu imupuolella 1,0mm ja pakopuolella 1,2mm
                      -Paljerako 0,8mm
                      -Lashcapit 3 vai 4mm :think
                      -Vauhtipyörä 3,2kg, kytkin 7,0kg yht 10,3kg
                      -Suuttimet bosch 0280155830 n. 370cc/min
                      -kdfi moottorinohjain
                      -Vakio m50 imusarja ja ilmansuodatin
                      -Vakio m50 pakosarja
                      -Moottoriin kaikki kuluvat osat vaihdettu uusiin
                      Arvostan kun on faktaa kaikesta, mittailua ja arpomista tuossa on ollut Oisko seuraava päivitys E85, jos se vähän enempi kestäis ennakkoa? :think
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11098
                        • Oulu

                        Viinalla kai tuota kannattas ajaa, eikä höpöttää bensan kanssa, niin ei tarvis nakutuksen takia ennakoita laskea

                        Originally posted by Remotion View Post
                        onko sulla M50 maf ilman skaalausta vai mikä maffi?
                        Kdfi toimii map anturilla (tai vaikka alpha-n moodissa), niin ei tarvi maffia.
                        Last edited by Pazi88; 05-10-2018, 20:55.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Jyke koo
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 399
                          • Tampere/Hämeenlinna

                          Noniin ajattelinkin että tämä keskustelua herättää, hyvä niin.

                          Alpha-n ohjataan kyllä. Pakosarja kommenttiin niin hienohan se kerralla olisi kaikki laittaa viimisen päälle, mutta se vain ei ole mahdollista. Ajatus oli laittaa moottori ensin sisäisesti nippuun, josta saadaan lähtökohdat kuntoon josta parantaa. Ulkoisiia osia on kumminkin helpompi vaihtaa kuin moottoria rakentaa uudelleen.

                          Polttoaine keskusteluun, vähän samat ajatukset. Moottori kun rakennettii täysin uusiksi saatiin alkuperäistä polttoainetta käyttämällä yksi muuttuja vähemmän siihen soppaan että toimiiko moottori ollenkaan. Polttoaine on helppo päivittää myös myöhemminkin jos niin on tarvetta.
                          Harraste: e28 high compression m50b30, zinnoberrot
                          Käyttis: e39 530i m-sport, imalorot 2

                          Comment

                          • Juho_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2016
                            • 1064
                            • Suomi

                            On kyllä liikaa puristuksia bensalle, jotta saisi järkevän ennakkokartan tehtyä.
                            E85:lla voipi olla jo ihan toinen juttu - että sellainen päivitys ehdottomasti.

                            Yllättävän merkittävä ero tuolla ennakolla ollut koneesi kanssa, jos yksi aste jo meinannut tuollaista muutosta tehoissa.
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11098
                              • Oulu

                              Originally posted by Juho_ View Post

                              Yllättävän merkittävä ero tuolla ennakolla ollut koneesi kanssa, jos yksi aste jo meinannut tuollaista muutosta tehoissa.
                              On kieltämättä. Yleensä perus vaparissa sillä yhdellä asteella oo juuri mitään merkitystä, kun aletaan olla lähellä optimia. Toki tuo vois kieliä siitä, että aletaan vasta päästä alueelle, eli viinalla kun ei tarvi murehtia nakutuksesta, sieltä vois irrota ihan eri lukemia. Tuo 13.4:1 puristus on jo sen verran isompi verrattuna vakioon, että pitäs olla mahdollista merkittävä tehonlisäys sitäkautta jos nakutus ei oo ongelmana. Toki dynaamisessa on ero sit pienempi, mut kuitenkin.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Jyke koo
                                BTCF Member
                                • Sep 2011
                                • 399
                                • Tampere/Hämeenlinna

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                On kieltämättä. Yleensä perus vaparissa sillä yhdellä asteella oo juuri mitään merkitystä, kun aletaan olla lähellä optimia. Toki tuo vois kieliä siitä, että aletaan vasta päästä alueelle, eli viinalla kun ei tarvi murehtia nakutuksesta, sieltä vois irrota ihan eri lukemia. Tuo 13.4:1 puristus on jo sen verran isompi verrattuna vakioon, että pitäs olla mahdollista merkittävä tehonlisäys sitäkautta jos nakutus ei oo ongelmana. Toki dynaamisessa on ero sit pienempi, mut kuitenkin.
                                Dynaaminen puristussuhde on laskettu todellisen imunokan sulkeutumisajankohdan mukaan, mikä saattaa olla tämmöisillä hiotuilla nokilla hieman kyseenalainen. Sylinteripaine kun alkaa nousta jo hieman ennen kuin venttiili on täysin kiinni ja muutaman asteen muutos suuntaan tai toiseen vaikuttaa jo paljon suhteeseen. Eli todellinen dynaaminen puristussuhde voi olla laskennallista suurempi. Tässäkin yksi kokeiltava asia voisi olla imunokan myöhästämisen vaikutus nakuttavuuteen.
                                Harraste: e28 high compression m50b30, zinnoberrot
                                Käyttis: e39 530i m-sport, imalorot 2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎