Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    Originally posted by aaape View Post
    Onko hyötyä vaihtaa m54b30 imusarjaa m52tub28:iin jostain olin lukevinani että virtaisi paremmin vai onko essonbaari juttuja:think
    Jos en aivan väärin muista, niin kaksipuolikkaan imusarjaa olis joskus laitettu. Tiiä sitte miksi.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11098
      • Oulu

      Originally posted by aaape View Post
      Onko hyötyä vaihtaa m54b30 imusarjaa m52tub28:iin jostain olin lukevinani että virtaisi paremmin vai onko essonbaari juttuja:think
      Kyllähän se virtaa teoriassa enemmän, mut se et onko siitä mitään hyötyä onkin sit eri asia. Ainakaan mitään järkevää käppyrää ei oo tullu eteen mulla.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15232
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Kyseinen letku on vain kaasuläppää varten. Vesi kiertää täysin normaalisti, vaikka sen poistaa kokonaan.
        Millaisilla osilla tulppaus kannattaa tehdä?

        Kanteen luin että sopiva pultti ois M12x1.5.
        "Bolts aren't designed for sealing. Use a regular BMW oil pan drain plug with sealing ring instead. Same M12x1.5 thread"

        Alaletkun lähtöön varmaan pitää laittaa sit joku metalli? tulppa ja klemmari päälle?
        Last edited by Remotion; 21-06-2018, 20:27.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Vibex
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2014
          • 1996
          • Lohja

          Originally posted by Remotion View Post
          Millaisilla osilla tulppaus kannattaa tehdä?

          Kanteen luin että sopiva pultti ois M12x1.5.
          "Bolts aren't designed for sealing. Use a regular BMW oil pan drain plug with sealing ring instead. Same M12x1.5 thread"

          Alaletkun lähtöön varmaan pitää laittaa sit joku kuminen tulppa ja klemmari päälle?
          Letkuun mielummin metallinen , niin on klemmarilla mihin kiristyä
          Husqvarna Svartpilen
          BMW e36 318iA

          Ex:

          BMW e85 Z4 3,0
          BMW e36 316ti
          MINI Cooper S
          BMW Z3 Coupé
          BMW e46 325iA
          BMW Z3 Roadster
          BMW e46 328ci
          BMW e36 316ti

          Comment

          • Matuh
            BTCF Member
            • Apr 2013
            • 3702
            • Kouvola

            Originally posted by Vibex View Post
            Letkuun mielummin metallinen , niin on klemmarilla mihin kiristyä
            Juu, vesikierron tulppaukseen käy ihan m10 pultti ja päälle klemmari.
            E36 328i M50B30 turbo
            Skoda vRS
            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

            Comment

            • Juki Kukko
              Newbiemmer
              • May 2008
              • 4

              Originally posted by Remotion View Post
              Millaisilla osilla tulppaus kannattaa tehdä?

              Kanteen luin että sopiva pultti ois M12x1.5.
              "Bolts aren't designed for sealing. Use a regular BMW oil pan drain plug with sealing ring instead. Same M12x1.5 thread"

              Alaletkun lähtöön varmaan pitää laittaa sit joku metalli? tulppa ja klemmari päälle?
              Oma m50b25 kone keitti heti kun oli tulpattu toi kierto. Kisa käytössä kylläkin. Löin kierron suoraan alavesiletkuun. Eli ohitin vaan kaasuläpän ja mikä hiton anturi onkaan ilmanputsarissa.

              Comment

              • Vibex
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2014
                • 1996
                • Lohja

                Originally posted by Juki Kukko View Post
                Oma m50b25 kone keitti heti kun oli tulpattu toi kierto. Kisa käytössä kylläkin. Löin kierron suoraan alavesiletkuun. Eli ohitin vaan kaasuläpän ja mikä hiton anturi onkaan ilmanputsarissa.
                Sulla varmaan jäänyt ilmaa järjestelmään poisto-operaatiossa.
                Husqvarna Svartpilen
                BMW e36 318iA

                Ex:

                BMW e85 Z4 3,0
                BMW e36 316ti
                MINI Cooper S
                BMW Z3 Coupé
                BMW e46 325iA
                BMW Z3 Roadster
                BMW e46 328ci
                BMW e36 316ti

                Comment

                • mige95
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 1170
                  • lahti

                  Pakosarjat

                  Ajattelin vaihtaa noi ahtaat s50b30 sarjat pois, luulen että niistä johtuu kuoppa kierrosalueessa ja matalille kierroksille jäänyt huipputeho. M3:sen putkisto ei taida yhdistyä missään vaiheessa kun mulla yhdistyy laatikontakana yhdeksi, tämän takia pakopulssit taitaa mennä väärin (törmätä toisiinsa) sillä tietyllä kierrosalueella.

                  Joten vaihtoehdot on super sprint kopiot jenkeistä, varmaa ihan ok:t vakio s50 moottorissa missä on lyhyempi venttiilin aukioloaika kun mun moottorissa. Eli varmaa ne voi unohtaa jonka jälkee vaihtoehdoiksi jää pakosarjojen teettäminen tai itse valmistaminen (mitat ostamalla/laskemalla jostain)

                  Olisiko kenelläkää mitää ajatusta/tuotetta kertoa :think
                  -g20 330e
                  -e31 840ci sc
                  -e46 316i (m52tub25)

                  EX- f11 530d lci
                  Ex- f01 730d
                  Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                  Ex: -06 e61 535d m-sport
                  Ex:-02 e39 530d manual
                  Ex -93 e34 520i

                  Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                  M62tu ajoitustyökalut.
                  N47/n57 ajoitustyökalut.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5258
                    • Pirkkala

                    Voin helposti olla väärässäkin mutta harvemmin syy pakopuolelta löytyy.

                    Sinun moottorisi tosin on kohtuullisen korkeaviritteinen että asia saattaa olla hieman toisin.

                    Tee pakosarjat itse tai tee nykyisiin tarvittavat muutokset. Ohjeita tähän löytyy esim. Eri kirjoista.
                    A bellin kirjassa on jonkinlaiset ohjeet pakosarjantekoon mutta joku toinen opus voi olla vielä parempi. Toki aika yksinkertaiset lainalaisuudet siellä jyllää.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Juho_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2016
                      • 1064
                      • Suomi

                      En oikein itse usko, että pakosarjoista johtuu tuo tehon puute noille kierroksilla.. varsinkin tuollaisella pakosarjalla

                      Mitä on kannen imu ja pakokanaville tehty?
                      Isot kanavatkaan ei oikein tykkää toimia pienellä männännopeudella.

                      Kattelin jonkun m50b20 kannen virtauspenkissä saatuja lukemia, niin olihan se varsin riittävä oman arvion mukaan jopa +250hp koneeseen.
                      Volvon kutoskoneessa (B6254-B6304, eli 2496cc ja 2922cc) 31/27mm venttiilit ja kanavien koko maltillinen verrattuna m50b25.

                      Omien katudynottelujen mukaan m50b25nv m50b20nv pikaviilatulla hatulla olisi ollut noin 25hp tehokkaampi mitä m50b25 vanos moottori.
                      Nyt toki verrataan turhan erilaisia moottoreita, ja erojakin näissä voi keskenään olla. Esim. vertailukohteessa nokkien ajoitus voi heittää ja aiheuttaa voiman puutetta... mutta mielestäni kyseisellä softalla (gsf dyno) ruudulle saadut lukemat oli varsin realistiset ja noin 140-150hp välille odotin huipputehon tulevan muutenkin.

                      145,8hp@5,800rpm / 194,4nm@4,300rpm - M50B25 vanos (n. 65hp @ 2,500rpm)
                      Vedon pituus 2. vaihteella noin 7s ; 1500-6500rpm (rajoitin)

                      169,22hp@5,700rpm / 228nm@4,900rpm - M50B25 non vanos, m50b20nv pikaviilatulla hatulla ei muita muutoksia. (n. 70hp @ 2,500rpm)
                      Vedon pituus 2. vaihteella (sama kokonaisvälitys) noin 6s ; 1500-6500rpm (rajoitin). Huippunopeus siis vedon lopussa noin 97km/h.

                      Pidemmällä vedolla joo saisi vähän suurempia lukemia, mutta kun kyseessä "katudyno", niin ei viitsi kovin suuriin nopeuksiin asti testailla.
                      Ja ite aina ennen mittauksia ajanu mm. pakolämmöt ylös ottamalla vetoja esim jarrua vasten tai 3 vaihteella 4000-6000rpm välillä lämmittänyt.

                      Silläkin tulee vaikutusta jonkin verran.

                      Kumpikaan ei lastutettu, eikä mitään lisävirityksiä ollut.
                      Vakio putkisto pois lukien viimeinen pönttö molemmissa vaihdettu (vaikutus nolla oletettavasti).

                      Ja ennen kuin tulee huuteluita ko. softan luotettavuudesta tehon mittauksissa, niin huipputehon mittaus ei ole pointtina siinä ollenkaan.
                      Vertailu sen sijaan on, ja itsekkin suhtaudun aina skeptisesti eri koneiden vertailuun, ja sen vuoksi ilmoitankin myös vedon pituuden joka tukee lukemia.

                      Sen takia tuollaista tarinoin, että mahdollisesti ymmärrette ettei aina suuremmat kanavat (ja venttiilit) toimi edes korkeammilla kierroksilla paljoa paremmin, ellei jopa päin vastoin.
                      Muistaakseni nimimerkillä kirjoitteleva naukkis on täällä foorumilla kirjoitellut positiivisia kokemuksia b20 hatusta 2,5l koneen kanssa...?

                      Toki koskemattomalla b20 hatulla ero lienee olematon korkeammilla kierroksilla.

                      Linkin takaa löytyy kuvia m50b25/20 hatuista ja imukanavien muoteista.
                      Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like juho172.

                      Pakokanavat näissä kuitenkin on hyvin tehdyt, niin niihin en ite koskenut ollenkaan.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15232
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by Juki Kukko View Post
                        Oma m50b25 kone keitti heti kun oli tulpattu toi kierto. Kisa käytössä kylläkin. Löin kierron suoraan alavesiletkuun. Eli ohitin vaan kaasuläpän ja mikä hiton anturi onkaan ilmanputsarissa.
                        Tottakai se huonontaa maalaisjärjellä ajateltuna koneen viilennystä jos sinne rakennetaan oikotie jäähdytysnesteelle, silloin kierto huononee merkittävästi tuolla taakse jäävällä pidemmällä reitillä. Itse ajattelin poistaa sen kokonaan niin ei lämmitä turha letku konehuonetta ja silloin ei vesi voi kiertää kuin yhtäkautta joten systeemi pitäisi toimia niin tehokkaasti kuin mahdollista.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11098
                          • Oulu

                          M52:ssa se on "oikotie" ihan vakionakin. Ei oo termostaattia kuten m50:ssä ja kaasuläpän läpikin neste virtaa vapaasti.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16437
                            • Asikkala

                            Originally posted by juho_ View Post

                            145,8hp@5,800rpm / 194,4nm@4,300rpm - m50b25 vanos
                            hä ??

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              Originally posted by jr66 View Post
                              hä ??
                              Ettei oli pyörätehoja?
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • Freak
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 2545
                                • .

                                Originally posted by mige95 View Post
                                Ajattelin vaihtaa noi ahtaat s50b30 sarjat pois, luulen että niistä johtuu kuoppa kierrosalueessa ja matalille kierroksille jäänyt huipputeho. M3:sen putkisto ei taida yhdistyä missään vaiheessa kun mulla yhdistyy laatikontakana yhdeksi, tämän takia pakopulssit taitaa mennä väärin (törmätä toisiinsa) sillä tietyllä kierrosalueella.

                                Joten vaihtoehdot on super sprint kopiot jenkeistä, varmaa ihan ok:t vakio s50 moottorissa missä on lyhyempi venttiilin aukioloaika kun mun moottorissa. Eli varmaa ne voi unohtaa jonka jälkee vaihtoehdoiksi jää pakosarjojen teettäminen tai itse valmistaminen (mitat ostamalla/laskemalla jostain)

                                Olisiko kenelläkää mitää ajatusta/tuotetta kertoa :think
                                Eikös ämmäläisessä pulssit kohtaa toisensa kattien takan olevassa vaimentimessa?

                                Oli miten oli, niin mitä jos siirtäisit viimeistä kolektoria sieltä laatikon takaa lähemmäs moottoria? Huipputehoon ei välttämättä ole vaikutusta, mutta vääntökäyrän muotoon saadaan kyllä usein muutosta.
                                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                                Vanha Uuden liiton mies...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎