Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2017

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Joo kyllä tuossa on pinnoite lähteny. Kuluneissa pytyissä on iso pykämä yläpäässä. Männänrenkaissa oli ihan jäätävät katkosvälykset, mut männät oli ihan ok. Niistä ei ollut materiaalia irronnut.
    Mitähän siinä on sitten tapahtunut? Viinan ei pitäis tehdä Nikasilille mitään.

    Alusilille olisi ihan normaalia että rikas viinaseos syövyttäisi sylinteristä alumiiniä, mutta niissäkin korjaus etanolinkestäväksi on juuri Nikasil-pinnoitus.....

    Ettei olis ollut Alusil-M52 lohko eikä Nikasil? Onko M52-blokeja tehty alusilinäkin?

    Comment

    • Matuh
      BTCF Member
      • Apr 2013
      • 3702
      • Kouvola

      Löytyis M52 imusarja hyllystä :think pitäsköhä se sit vaihtaa
      Taitaa olla ihan turhaa
      E36 328i M50B30 turbo
      Skoda vRS
      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        Originally posted by Supra^ View Post
        laittaisin 6x laajakaistalambdaa ja Autronicin.
        MS3:een saa 6xlaajakaistalambdan (tai maksimissaan 8x) CAN-väylään. Eikä ole aivan kohtuuttoman hintainen:


        Wideband O2 Controller with CAN Bus for MegaSquirt, $249, Plug and Play, Upto 8 Sensors, 2yr Warr, All Automotive Grade Components, 60-day Money Back Guarantee
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11112
          • Oulu

          Originally posted by naukkis View Post
          Mitähän siinä on sitten tapahtunut? Viinan ei pitäis tehdä Nikasilille mitään.

          Alusilille olisi ihan normaalia että rikas viinaseos syövyttäisi sylinteristä alumiiniä, mutta niissäkin korjaus etanolinkestäväksi on juuri Nikasil-pinnoitus.....

          Ettei olis ollut Alusil-M52 lohko eikä Nikasil? Onko M52-blokeja tehty alusilinäkin?
          Nikasil lohkoja ne on kaikki ja viina ei itsessään ole aiheuttanut mitään. Kuten noista keskimmäisistä nähdään, kun ne on lähes virheettömät. Noissa laitimmaisissa on käynyt niin että liian paksu viinaseos on huuhdellut öljykalvon pois ja männänrenkaat on ikään kuin "kaapinut" pinnoitteen pois. Irti lähtenyt pinnoite löytyi mustana tervana öljypohjan pohjasta. Samalaisia kiiltävällä alumiinilla olevia pyttyjä näkee ihan vakio nikasil koneissakin joista on voitelu pettänyt.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Nikasil lohkoja ne on kaikki ja viina ei itsessään ole aiheuttanut mitään. Kuten noista keskimmäisistä nähdään, kun ne on lähes virheettömät. Noissa laitimmaisissa on käynyt niin että liian paksu viinaseos on huuhdellut öljykalvon pois ja männänrenkaat on ikään kuin "kaapinut" pinnoitteen pois. Irti lähtenyt pinnoite löytyi mustana tervana öljypohjan pohjasta. Samalaisia kiiltävällä alumiinilla olevia pyttyjä näkee ihan vakio nikasil koneissakin joista on voitelu pettänyt.
            Jollain tapaa mennyt pieleen BMW:n Nikasil-pinnoitukset. Voinee selittää osaltaan miksi olivat niin arkoja rikkipitoiselle polttoaineellekin.

            Comment

            • ^Tonix^
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 641
              • Vaasa

              Originally posted by Matuh View Post
              Löytyis M52 imusarja hyllystä :think pitäsköhä se sit vaihtaa
              Taitaa olla ihan turhaa
              Joo vaihda ihmees. Ei moottori vaan voi toimia M50 imusarjalla! Eihän niitä ole maailmassa yhtäkään varmaan ajossa..
              Ota samalla cooleri pois niin tulee enempi tehoa :think
              e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
              E30 318is
              E36 M3 Coupe

              Comment

              • HeiSy
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 260
                • Suomi

                Originally posted by ^Tonix^ View Post
                Joo vaihda ihmees. Ei moottori vaan voi toimia M50 imusarjalla! Eihän niitä ole maailmassa yhtäkään varmaan ajossa..
                Ota samalla cooleri pois niin tulee enempi tehoa :think
                Suotta tässä nyt herneitä vedetää asiallista pohdintaahan tässä on käyty

                On kaksi aika eri asiaa imusarjan virrata riittävän tasaisesti pelkän alipaineen alaisena. Kuin myös isoilla ylipaineilla. Alipaineellahan mihin M50 imusarja on suunniteltu, männät imee ilman imusarjan kautta moottoriin.

                Ylipaineen alla sitten taas ulkopuolinen osa lykkää sen ilman väkisin sinne minne se helpoiten ja nopeiten pääsee. Ja sitä kakkosnelosen mallista M50 imusarjaa kun hetken katsoo ja miettii, niin kyllä se ilma varmasti helpommin sinne 3&4 sylinteriin rupeaa isoilla ilmamäärillä ja paineilla menemään.

                Toimiihan se m50 imusarjakin varsinkin tiettyyn pisteeseen asti riiittävän hyvin
                Last edited by HeiSy; 04-10-2017, 23:42.

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  Originally posted by ^Tonix^ View Post
                  Joo vaihda ihmees. Ei moottori vaan voi toimia M50 imusarjalla! Eihän niitä ole maailmassa yhtäkään varmaan ajossa..
                  Ota samalla cooleri pois niin tulee enempi tehoa :think
                  Juu ootas meen tekeen tän nyt

                  Originally posted by HeiSy View Post
                  Suotta tässä nyt herneitä vedetää asiallista pohdintaahan tässä on käyty

                  On kaksi aika eri asiaa imusarjan virrata riittävän tasaisesti pelkän alipaineen alaisena. Kuin myös isoilla ylipaineilla. Alipaineellahan mihin M50 imusarja on suunniteltu, männät imee ilman imusarjan kautta moottoriin.

                  Ylipaineen alla sitten taas ulkopuolinen osa lykkää sen ilman väkisin sinne minne se helpoiten ja nopeiten pääsee. Ja sitä kakkosnelosen mallista M50 imusarjaa kun hetken katsoo ja miettii, niin kyllä se ilma varmasti helpommin sinne 3&4 sylinteriin rupeaa isoilla ilmamäärillä ja paineilla menemään.

                  Toimiihan se m50 imusarjakin varsinkin tiettyyn pisteeseen asti riiittävän hyvin
                  Joo ei herneitä, lähtökohtaisestihan tiesin että M52 on parempi turbo käytössä jo kun moottorin kasailin.
                  Käytin kuitenkin 90% vanhasta kokoonpanosta uuteen niin enpä siksi laitellut sitä

                  Toimivaa tuskin kannattaa nyt käydä muuttelemaan
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • I-Ienkka
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2012
                    • 275
                    • kokkola

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Noissa laitimmaisissa on käynyt niin että liian paksu viinaseos on huuhdellut öljykalvon pois ja männänrenkaat on ikään kuin "kaapinut" pinnoitteen pois. Irti lähtenyt pinnoite löytyi mustana tervana öljypohjan pohjasta.
                    Kuinka paksulla sulla on ollu jos näin on päässy käymään? Mää en usko hetkeäkään tuommosta selitystä, mikäli näin olis nii kyllähän m50 lohkosta 1 ja 6 pytystä ei olis mitään jäljellä ~35tkm viina+ahtopaine ja m50 imusarjan jälkeen. Sillä eikös tuo nikasil oo huomattavasti kulutuskestävämpi kuin valurauta.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11112
                      • Oulu

                      Originally posted by I-Ienkka View Post
                      Kuinka paksulla sulla on ollu jos näin on päässy käymään? Mää en usko hetkeäkään tuommosta selitystä, mikäli näin olis nii kyllähän m50 lohkosta 1 ja 6 pytystä ei olis mitään jäljellä ~35tkm viina+ahtopaine ja m50 imusarjan jälkeen. Sillä eikös tuo nikasil oo huomattavasti kulutuskestävämpi kuin valurauta.
                      Oisko ollu ajoittain 10-11 bensa AFR:llä osakuormalla. Lämmityskäytön aikana tais olla kans 10-11 välillä kans. Mikä on ihan liikaa vaikka mentäis täysillä ahtopainella. Ja kun selvästi pyttyhen välillä on seosvaihteluja niin luoja tietää mitä seos on ollu per sylinteri.

                      Ja edelleenkin niin joo nikasil on kestävämpi mitä valurauta. Mutta näköjään se (eikä kyllä mikään muukaan) kestä jos voitelu katoaa. Minkä saa viinalla aikaan kun ajetaan liian paksulla seoksella. Oman m52 turbon säätämiseen olen käyttänyt huomattavasti enemmän aikaa ja sillä on menty maksimissaan 12.5 bensa AFR:llä ja siinä ei ole mitään kulumista havaittavissa. Muistaakseni hemi joskus vuosia sitten jo mainitsi että viinalla ei kannata mennä tuota n. 12.5 seosta paksummalle jos meinaa välttää turhan kulumisen, mikä näyttää pitävän paikkansa. Eikä viinalla tarvitse mennäkkään, koska sillä ei tarvitse mennä optimi teho seosta paksummalle nakutuksen välttämiseksi. Tuo 12.5:kin on siis vähän liikaa vaikka on ahdettu kone :think

                      EDIT toki saa kertoa miten paremmankin teorian miksi tuon koneen pytyt on kulunut noin.
                      Last edited by Pazi88; 05-10-2017, 15:54.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • I-Ienkka
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2012
                        • 275
                        • kokkola

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Aikalailla saman havainnon itsekkin tein, kun purin tuon yhden koneen mikä kävi viinalla liian paksulla ja se pääsi kulumaan. 3 & 4 pytyt oli käytännössä virheettömät mutta 1 & 6 oli kulunut melkoisesti. 2 & 5 siitä väliltä. Niin väittäisin minäkin että m50 imusarjalla ainakin ahdettuna keskimmäiset käy reunimmaisia laihemmalla.
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Veikkaisin tätä Omassa turbokoneessa on m52 imusarja ja siinä en ole havainnut eroja pyttyjen välillä. Kaikki ovat kulumattomia ja palotilat saman värisiä.
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Oman m52 turbon säätämiseen olen käyttänyt huomattavasti enemmän aikaa ja sillä on menty maksimissaan 12.5 bensa AFR:llä ja siinä ei ole mitään kulumista havaittavissa.

                        EDIT toki saa kertoa miten paremmankin teorian miksi tuon koneen pytyt on kulunut noin.
                        Juu liika viina kyllä kuluttaa ja on huono asia mutta kun syytit täälä aiemmin m50 imusarjaa kulumisesta. Ja kuten nyt selvis niin muuttujia onkin ollut useampi.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11112
                          • Oulu

                          Originally posted by I-Ienkka View Post
                          Juu liika viina kyllä kuluttaa ja on huono asia mutta kun syytit täälä aiemmin m50 imusarjaa kulumisesta. Ja kuten nyt selvis niin muuttujia onkin ollut useampi.
                          En nyt varsinaisesti syyttänyt sitä kulumisesta, mutta minusta tuo on hyvä esimerkki sille että seos pyttyjen välillä ei ole tasainen. Paljonko eroa on? Ei mitään hajua. Jos seokset on järkeviä, ei viinalla varmasti ole mitään ongelmaa käyttää m50 imusarjaa. Ei ole tehon taikka kestävyyden kannalta väliä käykö joku pytty 12 seoksella ja toinen vaikka 13 seoksella (linkki jos joku on eri mieltä). Toimii oikein hyvin. Bensalla ajaessa asialla onkin jo paljon suurempi merkitys, koska kaikki varmasti tietää että laihempi seos nostaa nakuherkkyyttä.

                          Toki jos ruvetaan oikeen hifistelmään, niin oishan se hyvä saada seokset tasaisiksi pyttyjen välillä.
                          Last edited by Pazi88; 05-10-2017, 16:10.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • I-Ienkka
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2012
                            • 275
                            • kokkola

                            Juu ei m50 sarja varmaan ole mikään paras keksintö ahdetussa pelissä, enkä myöskään usko että m52 sarjakaan mikään oikotie onneen oo ahdon puolella. :think

                            Comment

                            • Tomba87
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 4029
                              • Imatra

                              Maxxecua ei taida saada pnp m52 johtosarjaan?
                              Luukku auki ja risut kyytiin

                              Comment

                              • Osku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2005
                                • 3324
                                • Kouvola,Pilkanmaa

                                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                                MS3:een saa 6xlaajakaistalambdan (tai maksimissaan 8x) CAN-väylään. Eikä ole aivan kohtuuttoman hintainen:


                                https://www.14point7.com/products/megaspartan
                                yks harrasterahayksikkö ja anturit päälle

                                Onko EGT mittaukseen mitään CAN väylä hommeleita tiedossa MS3 kanssa käytettäväks hintaluokassa "järkevä" :think
                                E30 24V 5D "Vakio"

                                Originally posted by ///Make
                                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎