Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rei7pir8
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 248

    Mulla on tiedossa 2 samanlaista 525tds Bemaria joista toisessa on yleismallin lastu jota siis ei voi säätää ja toinen jossa on tekemäni säädettävä "viriboksi".
    Tämä auto jossa on kotikutoinen boksi päihittää kyllä tuon teholastuviritteisen vaikka kotikutoisessa ei ole edes ahtopaineita nostettu eikä savutakkaan älyttömästi (säätövastus noin 250 ohmissa)!
    Tuon lastun merkistä en tiedä!!
    525iA -91
    518i -90
    324tdic -88

    Comment

    • jani1632
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 2243
      • Etelä-pohjanmaa

      Re: Boksia kokeiltavaksi

      Originally posted by jussiy-p
      Mulla on tds:ssä Rapidin säädettävä lastu, isompi cooleri ja turboruuvi jolla paineet nostettu 1,2bar:iin. Mielestäni auto ei vastaa kulkunsa puolesta ihan sitä mihin sen noilla pitäs pystyä... Pelkällä lastulla penkitetty kuulemma 172hv/409nm???

      Olis kiva lähtee selvittelemään ongelmaa mutta mistä sitä pitäs aloitella?

      Entä onko tohon järkevää koittaa enää tollasta omatekoista boksi hässäkkää?

      Tai voihan sen toisen boksin ottaa sieltä tietty pois...?
      Moro...autosi kulkupuolta saattaa kyllä "rajoittaa" se bensakoneesta peräisin oleva laatikko...eikös se ollu 520.sen loota...?
      Tallin täytteet:
      E70 3.0d -09
      E34 540ia -94
      E39 520d -00
      E39 528i M-sport -00
      E60 520i -04
      E30 -86
      E61 520da -09

      Comment

      • jussiy-p
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 40
        • seinäjoki

        Re: Boksia kokeiltavaksi

        Originally posted by jani1632
        Originally posted by jussiy-p
        Mulla on tds:ssä Rapidin säädettävä lastu, isompi cooleri ja turboruuvi jolla paineet nostettu 1,2bar:iin. Mielestäni auto ei vastaa kulkunsa puolesta ihan sitä mihin sen noilla pitäs pystyä... Pelkällä lastulla penkitetty kuulemma 172hv/409nm???

        Olis kiva lähtee selvittelemään ongelmaa mutta mistä sitä pitäs aloitella?

        Entä onko tohon järkevää koittaa enää tollasta omatekoista boksi hässäkkää?

        Tai voihan sen toisen boksin ottaa sieltä tietty pois...?
        Moro...autosi kulkupuolta saattaa kyllä "rajoittaa" se bensakoneesta peräisin oleva laatikko...eikös se ollu 520.sen loota...?

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          Ostin Bebekistä 200ohm vastuksen ja 1kohm potikan sekä piuhaa ja kytkimen. Mulla on -97 325TDS, eli eikö siinä ole induktiivinen tunnistin?
          Onnistuuko siis operaatio varmasti noilla palikoilla? Paljon voi saada lisätehoa ja paljon lisää kulutusta?
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            Asennetaanko nuo palikat siis katkaisemalla ison ecuun menevän liittimen johdotuksista oikeat piuhat ja laittamalla palikat siihen väliin?
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • Bemari E36
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 201
              • Lapinlahti

              Originally posted by TuomasTee
              Asennetaanko nuo palikat siis katkaisemalla ison ecuun menevän liittimen johdotuksista oikeat piuhat ja laittamalla palikat siihen väliin?
              Kyllä mä ainaskii asensin rinnalle, jos oikein nyt muistan...
              Minulla taitaa olla myös 200 vastus ja 1000 potikka ja hyvin on pelannut puol vuotta...
              Kulutuksessa en oo huomannut nousua.
              Tehoo sillä saa ihan mukavasti aina tarvittaessa... mulla se on semmosena "turbo" nappina...
              Mukava sillä on luisua vetää
              E270 CDI, Oldsmobile Delta 88 350cid.
              Ex E39 530D, Ex. E36 325 TDS Touringhttp://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21868
              X määrä mielenhäiriöitä...

              Comment

              • TuomasTee
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 529
                • Kotka

                Meneekö ne pinnien numerot sillee S-muodossa? 1 on alhaalla vasemmalla, keskellä oikealla kun on 20. Oikealla ylhäällä sitten on jotain 55 vai mitä niitä yhteensä oli? Tarkotan numeroinnilla siis ECUn liitintä, en piuhan liitintä joka on peilikuva.
                BMW F15 X5 M50d -14

                Comment

                • TuomasTee
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 529
                  • Kotka

                  Eli siis mulla on 200ohm vastus ja 1Kohm potikka.

                  Teenkö näin:

                  Otan ecuun menevän liittimen juuresta teipit pois ja vedän johtosukkaa taaksepäin päästäkseni käsiksi johtoihin? Etsin johdot jotka menevät pinneihin 14 ja 39? Numerointi menee ecun liittimessä S-muodossa alkaen alavasemmalta? Katkaisen johdot ja liitän niiden väleihin piuhat ja vedän ne esim. hanskalokeroon, sitten paketti huolellisesti takaisin kiinni?
                  Piuhojen väliin laitan vastuksen, potikan ja kytkimen?

                  Näinkö se tapahtuu?

                  Kun noin paljon tiedätte niin kertokaa myös samalla, mihin väliin kytken ahtopainemittarin!!!

                  Odotan innolla vastausta kysymyksiini!!!
                  BMW F15 X5 M50d -14

                  Comment

                  • TuomasTee
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 529
                    • Kotka

                    Mitämitä!!! Kytkin näin aluksi 1Kohm potikan violetin piuhan ja maan välille.(en ottanut maata boksista kun en tiennyt johdon väriä...) Ei minkäännäköistä iloa, haittaa vaan.

                    Oliko piuha väärä?! Pitääkö maa ottaa boksista?
                    BMW F15 X5 M50d -14

                    Comment

                    • Bemari E36
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 201
                      • Lapinlahti

                      Originally posted by TuomasTee
                      Eli siis mulla on 200ohm vastus ja 1Kohm potikka.

                      Teenkö näin:

                      Otan ecuun menevän liittimen juuresta teipit pois ja vedän johtosukkaa taaksepäin päästäkseni käsiksi johtoihin? Etsin johdot jotka menevät pinneihin 14 ja 39? Numerointi menee ecun liittimessä S-muodossa alkaen alavasemmalta? Katkaisen johdot ja liitän niiden väleihin piuhat ja vedän ne esim. hanskalokeroon, sitten paketti huolellisesti takaisin kiinni?
                      Piuhojen väliin laitan vastuksen, potikan ja kytkimen?

                      Näinkö se tapahtuu?

                      Kun noin paljon tiedätte niin kertokaa myös samalla, mihin väliin kytken ahtopainemittarin!!!

                      Odotan innolla vastausta kysymyksiini!!!
                      Juurikin näin...
                      En muista sitä numeroo miten se menee mutta sehän selviää sitä liitintä tutkimalla...
                      Minä liitin sen silleen että kuorin johdosta eristeen pois ja tinasin sen virityksen johdon kiinni(pin 14). sama toiselle johdolle (pin 39).
                      Eli se säätö tulee siihen rinnalle.

                      Ahtopaine mittari on helpoin kytkeä siitä imusarjasta lähtevään mustaan pikkuletkuun... Letku vaan poikki ja T liitin väliin josta letku gabiinin puolelle...
                      Varo sitten sitä letkua katkaistaessa ettet vahingoss murra sitä anturin liitintä mihin se menee...
                      Mä sain sen kappaleeks ja eikun ruotsista uus... 100€ :lol: vitutti...
                      E270 CDI, Oldsmobile Delta 88 350cid.
                      Ex E39 530D, Ex. E36 325 TDS Touringhttp://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21868
                      X määrä mielenhäiriöitä...

                      Comment

                      • TuomasTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 529
                        • Kotka

                        Minkä väriset johdot ne on? Pitääkö maa ottaa just boksista vai kelpaako rungosta?

                        Toi mun kytkentä ei toiminu yhtään. Kun vastusta ei ollu yhtään (johto tuli maadoitetuksi), ei käynnistynyt ollenkaan. Kun vastusta oli jonkun verran, kävi huonosti, tehoa ei tullut lisää, ehkä oikeastaan lähti pois.

                        Kertokaaaaaaa äkkiä...
                        BMW F15 X5 M50d -14

                        Comment

                        • TuomasTee
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 529
                          • Kotka

                          Mistä se letku lähtee, suoraan imusarjastako? (en pääse just nyt kattomaan) Selitä tarkasti... Siinähän on se joku metallinen pyöryläkin mistä lähtee sopiva letku, mutta sehän on ilmeisesti pakokaasunkierrätysjuttuja.
                          BMW F15 X5 M50d -14

                          Comment

                          • TuomasTee
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 529
                            • Kotka

                            Voisitko mitenkään katsoa itseltäsi niiden johtojen värit... Tai sanokaa joku muu jos joku tietää!!
                            BMW F15 X5 M50d -14

                            Comment

                            • Kreuzotter
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2003
                              • 145

                              Originally posted by TuomasTee
                              Voisitko mitenkään katsoa itseltäsi niiden johtojen värit... Tai sanokaa joku muu jos joku tietää!!
                              Ainakin vanhemmassa potikallisessa versiossa värit ovat seuraavat:
                              nasta 14 ruskea, potikan miinus
                              nasta 39 violetti, potikan plus
                              nasta 21 puna/kelt., potikan liuku
                              Kaikki ovat ohuita 0.35 neliön piuhoja.

                              Nyt en ulkoa muista, mutta veikkaisin että numerointi ei mene s-kirjaimen muodossa vaan riveittäin.
                              Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                              Comment

                              • TuomasTee
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2004
                                • 529
                                • Kotka

                                Ecun liittimessä on yhdessä kohdassa numero 20, muuta numeroa siellä ei ole. Numero pitää paikkansa, jos numerointi menee S-muodossa alavasemmalta alkaen.
                                BMW F15 X5 M50d -14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎