Näpsäytin omaan kiesiin nuo x8r:n tiivarit ja on pelittäny. Ihan halvimpia en laittaisi, kun eihän noiden hinnanerolla tiliä tee kuitenkaan, vai?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54 Imuvuoto ja Livedata topic II
Collapse
X
-
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
-
-
Originally posted by schwarze View PostNäpsäytin omaan kiesiin nuo x8r:n tiivarit ja on pelittäny. Ihan halvimpia en laittaisi, kun eihän noiden hinnanerolla tiliä tee kuitenkaan, vai?F10 520d ja e36 328i turbo
Comment
-
-
Originally posted by Ringali View PostTosiaan x8r olikin just tuo hieman edukkaampi. Hinnat alkaa noname tiivisteissä sieltä reilusta kympistä ja ne ajattelinki unohtaa tyystin. Samaa seosta kaiketi nuo beisanit/x8r pitäs olla niin ehkäpä uskallan semmoset ottaa. Ajattelin lähinnä että jos noissa halvemmissa ei mitat olisi ihan justiinsa tai muuten selkeää eroa laadussa.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
M54b30 oireilee erittäin rikkaalla seoksella kiihdyttäessä, dieselmäinen musta savu seuraa perässä 1-2 vaihteella tai paikallaan tyhjäkäynniltä kaasuttaessa. Huom ei siis öljynpoltosta tuttu sininen vaan nimenomaan musta ylirikkaan seoksen takia tuleva käry.
Vaihtettu osia:
DISA:n korjaussarja xr8
Vanoksen tiivisteet
Huohotin (talvimalli) kaikkine putkineen
MAF-moottori väliset haitariputket
venttiilikopan ja öljynsuodatinjalan tiivisteet
Huohotinremontin yhteydessä illistelty kaasuläppää ja tyhjäkäyntiluistia, jotka molemmat olivat puhtaita ja siistejä.
INPA ei anna mitään koodeja ja fuel-trim näyttävät normaaleilta (noin 2% plussalla). Tyhjäkäynnillä ilmamassa noin 12kg/h ja ilmastointi päällä 15kg/h. Kierroksilla ilmamassa menee yli asteikon arviolta noin 400kg/h arvoihin, kun palkin maksimi maksimi on 100kg/h. MAF:n sähköliitin irroittaminen ei aiheuta koodia :think mutta käytös on sama. MAF irrotettuna fuel-trim alkaa korjaamaan seosta laihallepäin -28% asti, mutta silloinkaan ei moottorin vikavalo syty. INPA:n vikavalotesterillä valon saa kyllä palamaan, eli jotain eloa sielläkin on.
Tyhjäkäynnillä INPA:n lambdan volttimäärä hyppii 0,1V ja 0,7V, mutta päivitystaajuus taitaa olla liian harva järkevään jännitteen seuraamiseen. Omaan päähän arvon pitäisi olla kyllä tasainen 0,5V tyhjäkäynnillä ja kevyellä kuormalla. Täyskaasulla lambdat näyttävät tasaista 0V, mikä käykin järkeen koska seon on varmasti 10:1. Vikakoodia ei tästäkään tule tai siis, vikakoodia tai valoa en ole saanut syttymään millään muulla kuin INPAN vikavalon aktivoinnilla.
Törkeän paksu seos kiihdytyksessä ei suoraan kuulosta imuvuodolta, mutta eikai INPA:n ilmamassa-palkki pitäisi ylittyäkkään? Testattu toisella ehjällä MAF:lla, jolla käytös on edelleen sama. Moottorin lämpötila ei vaikuta käytökseen, täysin kylmällä koneella en ole kyllä viitsinyt kiihdyttää täysillä.
Comment
-
-
Diagnoosit on äkkiseltään pääteltynä tehty hätäisesti, moottorinohjain ei ole ehtinyt reagoida kokeiluihin.
Maffiin osoittaa minun syyttävä sormi.
Nollaa adaptaatiot ja laita varmasti ehjä maffi.
Bensanpaineet jos olis liian kovat vois oireilla myös noin.
Kuulostaa erikoiselle ettei maffin irrotus tee vikakoodia. Eikö edes vaikka auton sammuttaa ja käynnistää johto irti?E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostDiagnoosit on äkkiseltään pääteltynä tehty hätäisesti, moottorinohjain ei ole ehtinyt reagoida kokeiluihin.
Maffiin osoittaa minun syyttävä sormi.
Nollaa adaptaatiot ja laita varmasti ehjä maffi.
̶
̶K̶y̶s̶e̶i̶s̶e̶l̶l̶ä̶ ̶k̶a̶a̶v̶a̶l̶l̶a̶ ̶s̶a̶a̶d̶a̶a̶n̶ ̶3̶.̶0̶l̶ ̶m̶o̶o̶t̶t̶o̶r̶i̶l̶l̶e̶:̶
̶7̶0̶0̶r̶p̶m̶ ̶=̶ ̶1̶5̶.̶1̶k̶g̶/̶h̶ ̶(̶m̶i̶t̶a̶t̶t̶u̶ ̶1̶2̶-̶1̶5̶)̶
̶2̶5̶0̶0̶R̶P̶M̶ ̶=̶ ̶5̶4̶ ̶k̶g̶/̶h̶ ̶(̶m̶i̶t̶a̶t̶t̶u̶ ̶1̶0̶0̶)̶
̶6̶5̶0̶0̶R̶P̶M̶ ̶=̶ ̶1̶4̶0̶ ̶k̶g̶/̶h̶ ̶(̶m̶i̶t̶a̶t̶t̶u̶ ̶4̶5̶0̶+̶)̶
Jos näihin on luottaminen niin silloin koneen näkemä ilmamäärä on huomattavasti yli normaalin, joka on suoraan liittyväinen koneen kuormaan ja ruiskutettuun polttoaineeseen. Jos tosiaan ollaan näin paljon pielessä mitattu/oletettu, niin eikai noin suuri ero voi johtua vain ilmavuodoista? :think
Originally posted by Urpo_rotta View PostBensanpaineet jos olis liian kovat vois oireilla myös noin.
Originally posted by Urpo_rotta View PostKuulostaa erikoiselle ettei maffin irrotus tee vikakoodia. Eikö edes vaikka auton sammuttaa ja käynnistää johto irti?
Ja edittinä, MAF irti = ecu on peruskartalla, eli joku turvallinen kartta, jolla auto varmasti toimii ja pääsee perille. Tästä mielestäni pitäisi silti vikavalo tulla. MAF irti lyhytaikainen korjaus menee heti maksimiin -28%. Mielestäni jos korjauskerroin menee yli 10% pitäisi valon syttyä joka tapauksessa.
Edit2:
Kädessä pidettävällä yleismallisella lukijalla MAF-arvoja:
ILMAMASSA (kg/h) @RPM
37@950
147@2000
400@4000
658@6500
Vikavalo ei syty, eikä yleismallinen koodinlukija tai INPA löydä vikakoodeja vaikka MAF:n johdon irrottaa ennen käynnistystä tai käynnin aikana.
Edit3:
Toisella M54b30 moottorilla varustettu samanvuosimallinen 2001 auto antoi ilmamassaksi samalla kannettavalla OBD-lukijalla noin samoja arvoja. Internetin nyrkkikaava ei siis ilmeisesti pitänyt paikkaansa. Tarkemmat Ilmamassamittaukset olisivat vaatineet login ja pidemmän vedon, mutta nyt saaduilla arvoilla voidaan sanoa melko varmaksi, että ilmamassa ongelmakoneessa on kuitenkin ns. järkevällä tasolla. Kahden eri auton mittauksiin ja luotettavampaan lähteeseen perustuen ilmamäärä grammoina sekunnissa on noin 80% tehomäärästä. 230hp = 184 g/s = 662kg/h, mikä taas on mittaustarkkuus huomioiden hyvin lähelle yllä olevaa.
Lisäksi varmistin, että lämpö- ja muut anturit näyttävät järkeviä lukemia. Missään ei ollut merkittävää poikkeamaan oletettuun.Last edited by mrrp; 23-09-2019, 21:09. Reason: Lisätty toisella mittarilla mitatut arvot ja väärien olettamusten poistaminen
Comment
-
-
Originally posted by mrrp View PostMAF oli ehjä VDO mitä kokeilin ja testilenkki oli ehkä 20min, mutta kyllä sen mitatun ilmamassan pitäisi silti heti korjaantua. Paikallaan oleva MAF on noname, josta on alkuperäiset tuotenumerot kolvilla sulatettu pois. (Tämän takia lähdin itsekkin mittailemaan MAF arvoja) Lambdojen mukaan säätyvät polttoaineen korjausarvot toki seuraavat vasta myöhemmin. Kuinka paljon tälläisen koneen pitäisi syödä ilmaa isoilla kierroksilla? ̶Lö̶y̶s̶i̶n̶ ̶y̶l̶e̶i̶s̶p̶ä̶t̶e̶v̶ä̶n̶ ̶n̶y̶r̶k̶k̶i̶k̶a̶a̶v̶a̶n̶.̶ ̶1̶g̶/̶s̶ ̶/̶5̶0̶0̶R̶P̶M̶ ̶/̶k̶o̶n̶e̶e̶n̶ ̶l̶i̶t̶r̶a̶t̶i̶l̶a̶v̶u̶u̶s̶.̶
̶
̶K̶y̶s̶e̶i̶s̶e̶l̶l̶ä̶ ̶k̶a̶a̶v̶a̶l̶l̶a̶ ̶s̶a̶a̶d̶a̶a̶n̶ ̶3̶.̶0̶l̶ ̶m̶o̶o̶t̶t̶o̶r̶i̶l̶l̶e̶:̶
̶7̶0̶0̶r̶p̶m̶ ̶=̶ ̶1̶5̶.̶1̶k̶g̶/̶h̶ ̶(̶m̶i̶t̶a̶t̶t̶u̶ ̶1̶2̶-̶1̶5̶)̶
̶2̶5̶0̶0̶R̶P̶M̶ ̶=̶ ̶5̶4̶ ̶k̶g̶/̶h̶ ̶(̶m̶i̶t̶a̶t̶t̶u̶ ̶1̶0̶0̶)̶
̶6̶5̶0̶0̶R̶P̶M̶ ̶=̶ ̶1̶4̶0̶ ̶k̶g̶/̶h̶ ̶(̶m̶i̶t̶a̶t̶t̶u̶ ̶4̶5̶0̶+̶)̶
Jos näihin on luottaminen niin silloin koneen näkemä ilmamäärä on huomattavasti yli normaalin, joka on suoraan liittyväinen koneen kuormaan ja ruiskutettuun polttoaineeseen. Jos tosiaan ollaan näin paljon pielessä mitattu/oletettu, niin eikai noin suuri ero voi johtua vain ilmavuodoista? :think
Näissähän taitaa olla bensanpaine vakio koko kierrosalueen (ei painekompensointia) niin bensanpaineen ollessa korkea pitäisi myös tyhjäkäynnillä olla ylirikas.
Vikakoodia ei tule vaikka MAF on irti käynnistyksessä tai sammutuksessa tai käynnissä ollessa irrottelusta.
Ja edittinä, MAF irti = ecu on peruskartalla, eli joku turvallinen kartta, jolla auto varmasti toimii ja pääsee perille. Tästä mielestäni pitäisi silti vikavalo tulla. MAF irti lyhytaikainen korjaus menee heti maksimiin -28%. Mielestäni jos korjauskerroin menee yli 10% pitäisi valon syttyä joka tapauksessa.
Edit2:
Kädessä pidettävällä yleismallisella lukijalla MAF-arvoja:
ILMAMASSA (kg/h) @RPM
37@950
147@2000
400@4000
658@6500
Vikavalo ei syty, eikä yleismallinen koodinlukija tai INPA löydä vikakoodeja vaikka MAF:n johdon irrottaa ennen käynnistystä tai käynnin aikana.
Edit3:
Toisella M54b30 moottorilla varustettu samanvuosimallinen 2001 auto antoi ilmamassaksi samalla kannettavalla OBD-lukijalla noin samoja arvoja. Internetin nyrkkikaava ei siis ilmeisesti pitänyt paikkaansa. Tarkemmat Ilmamassamittaukset olisivat vaatineet login ja pidemmän vedon, mutta nyt saaduilla arvoilla voidaan sanoa melko varmaksi, että ilmamassa ongelmakoneessa on kuitenkin ns. järkevällä tasolla. Kahden eri auton mittauksiin ja luotettavampaan lähteeseen perustuen ilmamäärä grammoina sekunnissa on noin 80% tehomäärästä. 230hp = 184 g/s = 662kg/h, mikä taas on mittaustarkkuus huomioiden hyvin lähelle yllä olevaa.
Lisäksi varmistin, että lämpö- ja muut anturit näyttävät järkeviä lukemia. Missään ei ollut merkittävää poikkeamaan oletettuun.
Oon oppinu käytännön kautta että kun tekee havintoja viasta, pitää niin sitkeesti aina testata yks asia kerrallaan että on 100% varma että vika ei ole ko. Osassa muuten virhepäätelmät johtavat toiseen ja lopputulemana vikaa ei löydy.
Eihän sulla voi olla siellä joku peukaloitu softa sisässä? Esim e85 tehty?
Tää kuulostaa niin ihmeelliselle että joku tässä ei nyt täsmää.
Entäs ilmanputsari? Eihän se vain ole aivan tukossa tai märkä?E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostOon laittanu tähän topiciin aiemmin ehjän m54b30 ilmamassat tyhjäkäynnillä joka minusta kertookin yleensä parhaiten onko kaikki ok.
"Tyhjäkäynnillä ilmamäärä nousi sinne 14-15kg/h tasolle aiemmasta 11-12kg/h se siis lienee hehtraarilleen se mitä sen kuuluukin näyttää."
Oon oppinu käytännön kautta että kun tekee havintoja viasta, pitää niin sitkeesti aina testata yks asia kerrallaan että on 100% varma että vika ei ole ko. Osassa muuten virhepäätelmät johtavat toiseen ja lopputulemana vikaa ei löydy.
Mielenkiintoisen asiasta tekee myös se, että auto ei oireile muuten mitenkään, jos kaveri ei olisi kertonut minulle takana tullessaan, että auto savuttaa niin tämä vika olisi jäänyt varmasti huomaamatta. Kuskin penkiltä peilin kautta savua ei huomaa, etenkään vauhdissa asvalttia vasten. Paikallaan kaasutellessa mustan huomaakin helposti, mutta eipä se nyt kovin tyypillistä ole poljettaa paikallaan Aiemmin luetellut osat olen vaihtanut, niiden oireiden takia, en siis tätä vikaa etsiessä.
Originally posted by Urpo_rotta View PostEihän sulla voi olla siellä joku peukaloitu softa sisässä? Esim e85 tehty?
Tää kuulostaa niin ihmeelliselle että joku tässä ei nyt täsmää.
Originally posted by Urpo_rotta View PostEntäs ilmanputsari? Eihän se vain ole aivan tukossa tai märkä?
Comment
-
-
Originally posted by mrrp View PostTietääkö joku miten E46 ecu ohjelmoidaan näissä? Jos se vaatii ecun irroituksen niin siitä on varmasti jälkiä. Jos ohjelmointi tehdään väylän kautta niin en lähde silloin etsimään vinkkejä mahdollisesti käpälöinnistä.
Comment
-
-
Ennen kun alkaa enemmälti purkamaan, niin onko separaattorin liitoksissa, tms. siinä lähellä paikkaa josta rupeaa horimaan ilmaa?
Massiivinen imuvuoto vaivaa (vikakoodi lambdoista ja säätörajasta, tms.), niin savutestin tein ja höyryää siitä kaasuläpän vierestä (koneen etupuolelta läheltä kaasuläppää jossa separaattori). Siinä edessä on se johtoboxi, tms, niin en tarkemmin nähnyt mistä tuhruttaa savua.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
No siis mikä tahansa niistä huohottimen putkista voi olla halki.
Pura se johtoboksi irti , se lähtee helposti niin pääset näkemään.
Siellä kaasuläpän luona on aika paljon alipaineputkia. Jos haluais varmanpäälle pelata nappaa imusarjan irti ja tutkii mikä on rikki.Last edited by Antti O; 12-10-2019, 21:18.
Comment
-
-
Vaikea sanoa missä se vuoto oli, kun mureni/katkeili putket purettaessa.
Kai se on laitettava Aerolta korjauskitti tulemaan ja muutama tiiviste myös.
Tämä lienee sopiva?
Ois siellä se paketti myös jossa pari letkua vähemmän, hintaeroa vaan pari-kolme kymppiä, niin ottaa tuon kattavamman.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
Comment