Announcement

Collapse
No announcement yet.

G-Power ahdin + rekisteröinti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Lämpöjä seurailtuani ajattelin rakennella öljynlauhduttimen ahtimen öljynsyötölle. Eli asennan jäähdyttimen moottorilta tulevan ja ahtimelle menevän väliin. Ahtimelta öljy valuu viettona öljytikkun yhteeseen.

    Öljy joka nyt menee moottorilta ahtimelle on rata-ajossa nopeasti yli 100C jopa 125C ja lämmittää aika paljon ahdinta. Jos lauhduttimella välissä saisi vaikka öljyn lämmön laskemaan 30-40C niin olisi tästä varmaan jo hyötyä jonkin verran. Lämpökameralla katsoin ajon jälkeen ahdinta niin lämpö oli 100+C.

    Varmaan fiksua ottaa iso jäähdytin suoraan ?
    Se ahdin ei lämpeä sen öljyn takia tuohon lämpöön vaan sen takia että joutuu töihin.

    Comment

    • puliukk0
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 71
      • Helsinki

      Ehdottomasti termostaatti, liian kylmä öljy tuhoaa konetta yhtä pahasti kun liian kuuma.

      90-110c öljyt on ihanteelliset, eli ei nyt ihan hirveän kaukana olla....

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by puliukk0 View Post
        Ehdottomasti termostaatti, liian kylmä öljy tuhoaa konetta yhtä pahasti kun liian kuuma.

        90-110c öljyt on ihanteelliset, eli ei nyt ihan hirveän kaukana olla....
        Termostaattia ei voi asentaa ainakaan tuohon oman suunnitelmani ahtimen kiertoon. Ahdin vaatii ~1.5 litraa min öljyä voiteluun joten sitä ei voi rajoittaa luultavasti ollenkaan.
        Pakko näitä on jonkun kokeilla niin saadaan infoa mitä kannattaa kokeilla. Öljynlauhditin 33cm*25cm*50mm maksaa ~100€ ja letkut saan ilmaiseksi. Ei paha kokeilu. Lauhdutinta voi peittää osaksi jos öljy jäähtyy liikaa mutta kierto pysyy aina täysillä.
        Last edited by BMW525Xda; 10-06-2019, 08:47.

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3409
          • Kotka

          Kokeile ihmeessä. Sillähän se selviää. Se muuten on öljynjäähdytin. Lauhtuminen on muutos kaasusta nesteeksi.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • kama
            BTCF Member
            • Dec 2002
            • 1264
            • Savonmua

            Pari viikkoa on nyt Z4 ollut liikennekäytössä, kyllähän tuo vaan jaksaa vääntää suuta hevosenkengälle, tuollainen pulkka liikkuu ihan mukavasti.

            SMG on tuolle kiva kaveri, vastaa kaasuun kuin manuaali ja läppysköillä voi latoa pykäliä sisään, tai sitten antaa tietokoneen hoitaa homma.
            Tiheämpivälitteinen lukkoperä toi vielä funfactoria sopivasti lisää

            Niin ja ahdin on rekisteröity ihan by the book

            Nyt kun tälle bolt-on linjalle on lähdetty niin mitä mieltä eFlexfuel-kitistä tuohon kaveriksi? MS45 ilm. edelleen vähän huonosti ohjelmoitavissa, enkä halua tuota pelkästään viinalle vaan nimenomaan flexfuel.
            E24 - M88/3 N/A
            E85 - M54 Supercharged
            G26 - M50 Supercharged
            IG:kamamikko

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Jos imuilma tosiaan pyörii noin kovissa lukemissa, kuin tuolla edellä mainittiin, niin ehdottomasti. Mulla Porschessa oli prochargerin ahdin ja sillä imulämmöt huiteli 30-40c tuntumassa kesäkelilä. Normi maantiecruisailussa ihan samoissa imuilman lämmön kanssa. Välijäähdytin oli kyllä käytössä.

              Comment

              • Wesulius
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2012
                • 304
                • Mynämäki

                Originally posted by Pazi88 View Post
                En nyt kyseenalaista imuilman lämpötilan merkitystä tms. mutta miten välijäähdyttimen asennus ahtimen jälkeen viilentää ahtimen kompuralle tulevaa ilmaa? En nyt ymmärrä pointtia välijäähdytin vs. kompuran hyötysuhde. Mekaaninen ahdinhan työntää sinne koneeseen saman määrän ilmaa oli se ahtimen jälkeen 80 tai 20 asteista (jos ahtimen imemä ilma on saman lämpöistä). Välijäähdyttimellä saadaan koneeseen sisään menevän ilman lämpötila alemmaksi, jolloin koneen nakutusherkkyys pienenee ja voidaan ajaa isommalla ennakolla = enemmän voimaa. e85 on erittäin immuunia nakutukselle ja myös viilentää koneeseen menevää ilmaan (imuilman lämpötila-anturin jälkeen). Minkä vuoksi sillä pitäisi saada merkittäviä tehollisia hyötyjä tämmöisessä korkean imulämmän tapauksessa.

                Mutta joo ahtimelle tarjoiltava ilma kannattaisi saada mahdollisimman viileäksi oli vehje ja setuppi mikä tahansa.
                Viileämpi ilma on tiheämpää ja sisältää enemmän happea kuin kuuma. Jos kiinteätilavuuksiselle ahtimelle saadaan viileämpää ilmaa niin koneeseenkin saadaan viileämpää ilmaa = enemmän happea . Jos ahtimen hyötysuhde on huono se lämmittää ilmaa , ahtopaine nousee kuumaa ilmaa on enemmeän ja se isompi määrä mahtuu huonommin imukanavista venttiilien läpi sylintereihin. Välijäähdyttimellä saadaan ilman tilavuutta pienennettyä ja se pienempi määrä virtaa paremmin saman kokoisista reijistä. Samalla tietysti paine putoaa. Jos paine nostetaan samaan niin happea menee reilusti enemmän sylintereihin kuin kuumana . josta tietysti seuraa merkittävä tehonlisä.
                Last edited by Wesulius; 09-07-2019, 23:01.

                Comment

                • kama
                  BTCF Member
                  • Dec 2002
                  • 1264
                  • Savonmua

                  Tuolla aiemmin oli juttua tästä G-Powerin ohjelmasta. Kuten oli jo tiedossa se heidän pulikalla imetty ohjelma näyttää oleven cryptattu joten eipä siihen kannata enemmän aikaa käyttää.

                  Sain kuitenkin imastua ohjelman koneelle toisella softalla ja sen verran tutkiskelin että G-Power näyttää käyttävän Frieling Racing työkalua/toolsettia. Varmaankin siitä syystä ovat omat tuotokset cryptanneet kun ovat tuon ostaneet "isolla rahalla".

                  Pitää vielä opiskella lisää + koitan jeesata Renoveloa, jotta ne saisi ByteTuner MS45 releasen pihalle mahd pian.
                  Jos löytyy forumilta jo osaamista tuohon MS45:een niin laittakaa viestiä.
                  Laitoin jo kyssäriä myös Flexfuel-topicciin.

                  p.s. Jenkki-forumeilla näyttää olevan rakenteilla XDF-filuja, mutta nopeasti tutkimalla tuo tie taitaa olla toivoton. MS45:ssä on jo niin paljon parametreja, että debuggaamalla ja reverse-engineeringillä ei taida ikä riittää, että tulisi valmista.
                  E24 - M88/3 N/A
                  E85 - M54 Supercharged
                  G26 - M50 Supercharged
                  IG:kamamikko

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11154
                    • Oulu

                    MS45:lle on nykyään olemassa perus obd2 usb pulikalla toimiva flashtooli ja karttoja jonkin berran saa auki romrauderilla/tunerprolla. Mut tosiaan vielä aika alkutekijöissään hommat on, että ihmeitä ei vielä voi säädellä.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • kama
                      BTCF Member
                      • Dec 2002
                      • 1264
                      • Savonmua

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      MS45:lle on nykyään olemassa perus obd2 usb pulikalla toimiva flashtooli ja karttoja jonkin berran saa auki romrauderilla/tunerprolla. Mut tosiaan vielä aika alkutekijöissään hommat on, että ihmeitä ei vielä voi säädellä.
                      Jep, tämä linkki jäi tuosta aiemmasta postauksesta pois.
                      Tool to read and flash the MS45 DME. Contribute to terraphantm/MS45-Flasher development by creating an account on GitHub.


                      Tuossa aika hyvä kirjoitus Ms45 sielunelämästä.


                      Renovelolla tuntuisi olevan suht.toimiva yhteisö. Oma harminsa on vielä se että Ms45:sta on useampi hw-variantti, eikä map-filet on keskenään yhteensopivia.
                      E24 - M88/3 N/A
                      E85 - M54 Supercharged
                      G26 - M50 Supercharged
                      IG:kamamikko

                      Comment

                      • kama
                        BTCF Member
                        • Dec 2002
                        • 1264
                        • Savonmua

                        Bimmereditorilla näyttäs saavan ton mun z4 ms45 (gpower) binaarin auki.
                        Tämä on tähän mennessä löytämäni eka/anoa tool tolle boksille. Tarttis siis enää kaivaa kuvetta ja vähän opiskella käyttöä :think
                        Attached Files
                        E24 - M88/3 N/A
                        E85 - M54 Supercharged
                        G26 - M50 Supercharged
                        IG:kamamikko

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11154
                          • Oulu

                          Jos sulla on pistää se binääri tarjolle, niin sitä voinee muillakin softilla ihmetellä.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Convertible
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2638
                            • Turku

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            ^

                            Laskin että ahtimen asennus olisi ollut yhtäjaksoisesti tehtynä 10-12h työ. Minulla meni kaasuläppäkotelon johtojen katkaisemisen vatulointiin viikkoja kun en olisi tahtonut ensin katkoa johtosarjaa mutta lopuksi oli taivuttava eikä homma sitten hyvillä työkaluilla ollutkaan paha rasti.

                            Kohta kun saa loput tämän vuoden suunnitellut hommat tehtyä voikin ottaa auton ajoon, sen mitä viime kesän lopussa pääsi pari kertaa koittamaan miellytti kyllä valtavasti. Moottori on sekoitus ahdettua ja vaparia, voiman tuotto lähtee joutokäynniltä ja jatkuu katkeamattomana punarajalle ilman potkuja.

                            G-Powerin toimittaman ilmansuodattimen tilalle pitää kyllä hommata joku K&N tyylinen pestävä suodatin. Ensi talvena asentelen sitten ahtojäähdyttimen ja samalla ilmanotto siirtyy konehuoneesta sumuvalon kohdalle viileämpään paikkaan.

                            Niissä vanhemmissa oli sellainen k/n tyylinen suodatin, mutta uudemmat tuollaisia motocross pyörän suodattimia, jotka on kyllä parempia kuin se k/n mallinen. Tuota "vaahtomuovista" saa hyvin pestyä ja öljyttyä, toisin kuin sitä vanhemman mallista.

                            Vaihdoin juuri omaani tuollasen uudenmallisen.
                            F25 X3 35d
                            E87 118i
                            E46 330ti
                            E46 M3
                            E30 M3
                            E30 M3 Convertible
                            Z3 Roadster

                            Comment

                            • Druan
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 334
                              • Espoo

                              Originally posted by Convertible View Post
                              Niissä vanhemmissa oli sellainen k/n tyylinen suodatin, mutta uudemmat tuollaisia motocross pyörän suodattimia, jotka on kyllä parempia kuin se k/n mallinen. Tuota "vaahtomuovista" saa hyvin pestyä ja öljyttyä, toisin kuin sitä vanhemman mallista.

                              Vaihdoin juuri omaani tuollasen uudenmallisen.
                              Mistä löysit sellaisen uudenmallisen suodattimen. Mulla on vanha tiensä päässä ja tarvis uuden.

                              Mulla on tuossa mun z4 3.0i g-powerissa vika. Auto joka vaihteella nykäsee 5000 kierroksella siten niinku painais jarrua ja sit alkaa vetää uudelleen. Seosmittarin mukaan auto käy silloin hetkellisesti rikkaalla. Auto menossa aj-techille penkkiin jossain kohtaa niin eiköhän tuo röpö siellä selviä. Auton siimapyörä muutettu kiinteeksi eli mitää luistoja ei sieltäkään tule. Tällä pugisetupilla antaa kuitenki 306hv mut todella rasittava vika.
                              Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

                              Bmw f06 640d gran coupe -12
                              ex-Bmw e88 135i -08
                              ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
                              ex-Bmw e36 325i cabrio -93
                              ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
                              ex-Bmw X5 3.0d -04
                              ex-Bmw e36 325i coupe -92
                              ex-Bmw e30 316 -84
                              ex-Bmw e21 323i -80
                              ex-Bmw e21 316 -82
                              ex-Bmw e21 315 -81

                              Comment

                              • Druan
                                BTCF Member
                                • Jul 2003
                                • 334
                                • Espoo

                                Originally posted by Druan View Post
                                Mistä löysit sellaisen uudenmallisen suodattimen. Mulla on vanha tiensä päässä ja tarvis uuden.

                                Mulla on tuossa mun z4 3.0i g-powerissa vika. Auto joka vaihteella nykäsee 5000 kierroksella siten niinku painais jarrua ja sit alkaa vetää uudelleen. Seosmittarin mukaan auto käy silloin hetkellisesti rikkaalla. Auto menossa aj-techille penkkiin jossain kohtaa niin eiköhän tuo röpö siellä selviä. Auton siimapyörä muutettu kiinteeksi eli mitää luistoja ei sieltäkään tule. Tällä pugisetupilla antaa kuitenki 306hv mut todella rasittava vika.
                                Vika korjattu. Nakutussensori oli hajalla. Nyt on vetoja
                                ps. Ilmansuodatin vieläkin hakusessa.
                                Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

                                Bmw f06 640d gran coupe -12
                                ex-Bmw e88 135i -08
                                ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
                                ex-Bmw e36 325i cabrio -93
                                ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
                                ex-Bmw X5 3.0d -04
                                ex-Bmw e36 325i coupe -92
                                ex-Bmw e30 316 -84
                                ex-Bmw e21 323i -80
                                ex-Bmw e21 316 -82
                                ex-Bmw e21 315 -81

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎