Minkälaisia muutoksia noihin tehorajoihin on tulossa? Tällä hetkellä maksimiteho E46 mallisarjaan olisi lienee 277,2hv, joten muutoskatsastus EU3 autoon Tüv-lapuilla jäisi haaveeksi. En tiedä heruisiko Trafilta poikkeuslupaa tuohon 290hv sarjaan. Omat hankintahalut on aika vahvasti sidoksissa muutoskatsastumahdollisuuteen.
En muuten saanut ainakaan nopealla yrityksellä auki tuota G-Powerin ohjelmistoa, ovat ilmeisesti tehneet joitain pikkutemppuja ohjelmistoon. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, miten esimerkiksi sytytys on säädetty. Toistaiseksi olen törmännyt kahteen lähestymistapaan, toisessa sytytykseen ei oltu käytännössä koskettu lainkaan (ilmeisesti nojataan ohjainlaitteen ekstrapolointiin tms.) ja toisessa tapauksessa sytytysennakkoa oli laskettu reippaasti joka puolelta, ja kakkua oli tarjolla sopivasti Kummassakaan tapauksessa sylinterin täytöstä ilmaisevan akselin skaalauksen ei oltu koskettu.
Joo ei ainakaan sitä binääriä jonka heidän oma pulikkansa kirjoittaa ei saa auki. Se on kryptattu. Pitäisi koittaa lukasta eculta suoraan jollain muulla vehkeellä. Ja tosiaan melko oikomalla nuo kaupalliset softat on tehty. Lähinnä ecun säätörajat poistettu ettei heitä vikakoodia ja luotetaan että ecu itse säätää kaiken kohdalleen. Mihinkä nämä kyllä aika hyvin taipuukin, mutta kummiskin Ja nämähän ei extrapoloi ollenkaan. Kuorma-akselin "säätö" on tehty lähinnä lisäämällä se vastus MAF:n signaalipiuhaan, jolloin ecu ei mene yli karttojen.
Joo ei ainakaan sitä binääriä jonka heidän oma pulikkansa kirjoittaa ei saa auki. Se on kryptattu. Pitäisi koittaa lukasta eculta suoraan jollain muulla vehkeellä. Ja tosiaan melko oikomalla nuo kaupalliset softat on tehty. Lähinnä ecun säätörajat poistettu ettei heitä vikakoodia ja luotetaan että ecu itse säätää kaiken kohdalleen. Mihinkä nämä kyllä aika hyvin taipuukin, mutta kummiskin Ja nämähän ei extrapoloi ollenkaan. Kuorma-akselin "säätö" on tehty lähinnä lisäämällä se vastus MAF:n signaalipiuhaan, jolloin ecu ei mene yli karttojen.
Mulle tuli se piuha josta laitoit viestiä ja ehditään lukasta softa jossain vaiheessa koneelle, lähetän sinulle sitten jos sen saisi auki.
Joo ei ainakaan sitä binääriä jonka heidän oma pulikkansa kirjoittaa ei saa auki. Se on kryptattu. Pitäisi koittaa lukasta eculta suoraan jollain muulla vehkeellä. Ja tosiaan melko oikomalla nuo kaupalliset softat on tehty. Lähinnä ecun säätörajat poistettu ettei heitä vikakoodia ja luotetaan että ecu itse säätää kaiken kohdalleen. Mihinkä nämä kyllä aika hyvin taipuukin, mutta kummiskin Ja nämähän ei extrapoloi ollenkaan. Kuorma-akselin "säätö" on tehty lähinnä lisäämällä se vastus MAF:n signaalipiuhaan, jolloin ecu ei mene yli karttojen.
Okei, itselläni ei omakohtaista kokemusta tuosta ekstrapoloinnista, itse kun olen lähestynyt näiden purkkien säätöä vähän eri vinkkelistä Oletettavasti siis jänniä asioita tapahtuu, kun tuo vaaka-akselin kuormitusta / sylinterin täytöstä kuvaava maksimiarvo ylittyy.
Onko näissä G-Powerin sarjoissa edelleen tarkoitus kolvailla vastus ilmamassamittarin signaalijohtoon? Käsittämätöntä. MS43 säätö asiaankuuluvalla tavalla on ihan naurettavan helppoa moneen muuhun saman ikäpolven moottorinohjainlaitteeseen nähden, ja pitäisi onnistua tuollaiselta lafkalta helpommin kuin tikkarin varastaminen lapselta.
Okei, itselläni ei omakohtaista kokemusta tuosta ekstrapoloinnista, itse kun olen lähestynyt näiden purkkien säätöä vähän eri vinkkelistä Oletettavasti siis jänniä asioita tapahtuu, kun tuo vaaka-akselin kuormitusta / sylinterin täytöstä kuvaava maksimiarvo ylittyy.
Onko näissä G-Powerin sarjoissa edelleen tarkoitus kolvailla vastus ilmamassamittarin signaalijohtoon? Käsittämätöntä. MS43 säätö asiaankuuluvalla tavalla on ihan naurettavan helppoa moneen muuhun saman ikäpolven moottorinohjainlaitteeseen nähden, ja pitäisi onnistua tuollaiselta lafkalta helpommin kuin tikkarin varastaminen lapselta.
Sille maffille on pakko tehdä jotain, koska siitä loppuu mittauskyky hyvinkin äkkiä kun ruvetaan ahtamaan. Ja siihen käytännössä kolme lääkettä. Kokonaan uusi maf joka pystyy mittaamaan pidemmälle, siirtää maf elementti isompaan runkoon tai vastus vakio maffin signaalijohtoon, mikä toimii koska maf pystyy antamaan isompaakin jännitettä, kuin se 5volttia mitä ecu pystyy mittaamaan. Tuo vastus tapa toimii oikein hyvin, kun laskee maf kartan uusiksi muuttuvan jännitteen perusteella ja kaikki toimii 100% kuten vakionakin.
Mut tosiaan näyttäs että noissa mitä on tullu vastaan on oiottu ja jätetty maf kartat ja muut muokkaamatta ja lähinnä luotetaan että ecu ite säätää kohdilleen. Ja maf arvo kun tippuu, niin tippuu kuormakin ja ecu ei mene ajossa kartoista yli. Ecun näkemä kuorma vaan on jotain ihan muuta kuin se oikeasti on, joka aiheuttaa että kaikki kuormaan perustuvat laskennat menee väärin...
Sille maffille on pakko tehdä jotain, koska siitä loppuu mittauskyky hyvinkin äkkiä kun ruvetaan ahtamaan. Ja siihen käytännössä kolme lääkettä. Kokonaan uusi maf joka pystyy mittaamaan pidemmälle, siirtää maf elementti isompaan runkoon tai vastus vakio maffin signaalijohtoon, mikä toimii koska maf pystyy antamaan isompaakin jännitettä, kuin se 5volttia mitä ecu pystyy mittaamaan. Tuo vastus tapa toimii oikein hyvin, kun laskee maf kartan uusiksi muuttuvan jännitteen perusteella ja kaikki toimii 100% kuten vakionakin.
Mut tosiaan näyttäs että noissa mitä on tullu vastaan on oiottu ja jätetty maf kartat ja muut muokkaamatta ja lähinnä luotetaan että ecu ite säätää kohdilleen. Ja maf arvo kun tippuu, niin tippuu kuormakin ja ecu ei mene ajossa kartoista yli. Ecun näkemä kuorma vaan on jotain ihan muuta kuin se oikeasti on, joka aiheuttaa että kaikki kuormaan perustuvat laskennat menee väärin...
Kyllähän minä tuon ymmärrän - viittasinkin näihin G-Powerin sarjoihin, joissa, max. ahtopaine on käsittääkseni 0.35 tai 0.4 bar. Max. ilmamassa 330i tapauksessa tällaisella kokoonpanolla karkeasti luokkaa 1000mg/str / 850kg/h? Eikös 330i ilmamassamittarin max. mittauskyky ole luokkaa 1000kg/h ilman jippoja vai olenko nyt ihan pöljä?
Kyllähän minä tuon ymmärrän - viittasinkin näihin G-Powerin sarjoihin, joissa, max. ahtopaine on käsittääkseni 0.35 tai 0.4 bar. Max. ilmamassa 330i tapauksessa tällaisella kokoonpanolla karkeasti luokkaa 1000mg/str / 850kg/h? Eikös 330i ilmamassamittarin max. mittauskyky ole luokkaa 1000kg/h ilman jippoja vai olenko nyt ihan pöljä?
Joo maffin mittauskyky taitaa itseasiassa noin pienille ahdoille riittää, mut kuormat paukkuu yli orggis karttojen. Mitä voi kiertää vastuksella jos ei muuten muokkaa softaa. En kyllä tiedä onko m54b30 koneelle vastusta maffille gpowerin softassa :think mutta m52b28tu remmiseteissä ainakin on, mitä oon nähnyt.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Joo maffin mittauskyky taitaa itseasiassa noin pienille ahdoille riittää, mut kuormat paukkuu yli orggis karttojen. Mitä voi kiertää vastuksella jos ei muuten muokkaa softaa. En kyllä tiedä onko m54b30 koneelle vastusta maffille gpowerin softassa :think mutta m52b28tu remmiseteissä ainakin on, mitä oon nähnyt.
Jep, tämä oli pointtini. Itselläni max. ahtopaine 0.55 bar ja olen skaalaillut kuormitusakselit muistaakseni 1200 mg/str saakka uusiksi ja jotain muutakin pientä. Jossain 0.7-0.8 bar ahtopaineilla alkaa olla vakio MAF aika hilkulla, ja vaatii isompia muutoksia, joista puhelitkin jo tuossa aiemmin.
Ehkä BMW525Xda voi kertoa pitikö MAF:n signaalijohtoon kolvailla vastus tässä tapauksessa? Myös nuo mahdolliset muutoskatsastusta EU3 pääatötason autoihin jatkossa helpottavat muutokset kiinnostavat yhä. Ei huvittaisi hommata 2500€ paperia, jos ei sillä tee mitään
Kummassakaan tapauksessa sylinterin täytöstä ilmaisevan akselin skaalauksen ei oltu koskettu.
Nyt tullaan tähän ns. "virityslastujen" syvimpään olemukseen, joka ei ole muuttunut 90-luvulta.
Eli jos on ostettu randomi-ohjelma on hyvin todennäköistä että se on sontaa.
Kun auto viedään osaavaan paikkaan säädettäväksi, oli moottorinohjain mikä hyvänsä, niin se optimoidaan juuri sen kyseisen auton mukaan ja siitä saadaan juuri se teho, mikä niillä autossa olevilla komponenteilla on saatavissa.
Sitten kun joku ns. lippakeke kehuu miten paljon sai lastuttamalla lisää voimaa pösöstä niin voi todeta että hyvä niin, minä kävin _säädättämässä_ autoni ja sain paljon enemmän tehoa, joka on myös käytettävissä niissä ajotilanteissa joissa ajan
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Anteeksi että kysyn julkisesti, mutta eikö ole mahdollista vaihtaa mikä tahansa elementti, mihin tahansa putkeen?
Ainakin Nissanin yleisille massamittari-antureille käsittääkseni löytyy suoraan kartat:think
Juu kyllä tämä pitää paikkansa. Monesti ongelmana on, että löytyykö jollekkin maffille kartat ja mikä se mittauskyky oikeasti on. Mutta noille tietyille nissanin maffeille jotka toimii myös painepuolellakin turbokäytössä on kartat tarjolla netissä.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
M54b30 G-Power setissä ei Maffiin kolvailla vastusta, jatkojohto siihen tulee setissä mukana että kaapeli ylettyy imukanaviston ympäri maffille joka siirtyy kauemmas OEM imusarjasta.
Mitä ohjelmaan itseensä, en usko että olisi ihan surkea, ei varmaan F1 tasoa mutta on kyseinen yritys kuitenkin useamman remmisetin myynyt ja valmistanut vuosien mittaan. Valmistavat uudempiin ja kalliisiinkin autoihin settejä niin luulisi että sinne uskalla syöttää mitään hirveän huonoa ohjelmaa hajottamaan moottoria ?
Mulla ei koodista oo mitään hajua ja en tiedä mitä tekevät ess settien ohjelmille mutta siinä on maffissa vastus ja käyttöominaisuudet olivat sillä purkilla tuossa sigun 540:ssä paremmat kuin auton orkkis ohjelmalla. Esim liikkeellelähtö oli helpompaa.
Kevätaurinko alkoi jo omaakin projektia herättelemään.
Ahdin on vielä paketissa, mutta softan lähetin jo gpowerille modattavaksi.
Kysäisin samalla mitä muutoksia softaan tulee ja alla vastaus:
"We will tune air mass, ignition and of course the fuel maps, for high and low load".
Pitänee mittailla vielä ne maf:n jatkopiuhat että onko niissä vastusta.
Laskin että ahtimen asennus olisi ollut yhtäjaksoisesti tehtynä 10-12h työ. Minulla meni kaasuläppäkotelon johtojen katkaisemisen vatulointiin viikkoja kun en olisi tahtonut ensin katkoa johtosarjaa mutta lopuksi oli taivuttava eikä homma sitten hyvillä työkaluilla ollutkaan paha rasti.
Kohta kun saa loput tämän vuoden suunnitellut hommat tehtyä voikin ottaa auton ajoon, sen mitä viime kesän lopussa pääsi pari kertaa koittamaan miellytti kyllä valtavasti. Moottori on sekoitus ahdettua ja vaparia, voiman tuotto lähtee joutokäynniltä ja jatkuu katkeamattomana punarajalle ilman potkuja.
G-Powerin toimittaman ilmansuodattimen tilalle pitää kyllä hommata joku K&N tyylinen pestävä suodatin. Ensi talvena asentelen sitten ahtojäähdyttimen ja samalla ilmanotto siirtyy konehuoneesta sumuvalon kohdalle viileämpään paikkaan.
Comment