memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Originally posted by DiddlyDaddly View Post

    Mitä karttoja pitää vielä säätää?
    Sen kun tietäis. Joku kylmäkäynnistys ominaisuus näissä vakio ecuissa tekee sen, että parin ekan minuutin ajan kone on vähän huono vastaamaan kaasuun e85:lla. Ei ole vieläkään selvinny mulle mikä sen tekee. Aftermarket eculla tuon saa paljon paremmaksi, mutta ei täydelliseksi niilläkään. Vasta kun puristukset nostaa lähemmäksi 12, niin sit pelaa kylmänä kuten bensallakin.

    Asiaan liittyen tarkistin e85 kulutuksen omasta e39:stä m52b28tu koneella ja perus vireillä (pakosarjat, m54b30 imusarja ja nokka). Sain lukemaksi 11.5 - 11.6 litraa per 100km sekalaisessa työmatka ajossa. Ei paha :think
    Last edited by Pazi88; 22-09-2020, 07:48.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 14:46.

    Leave a comment:


  • DiddlyDaddly
    replied
    M52tub28 koneista e46 328i koitettu laittaa viinalle toimimaan Boschin 0280155831 -suuttimilla, mutta kylmänä vielä jökkii kiihytettäessä. Lämpimänä tuntuu toimivan ihan hyvin. Tähän mennessä säädetty romraiderilla:

    Vakio suuttimien flow rate jaettu boschin suuttimien flow ratella (215cc/min / 356cc/min =0,6320224719) ja saatu tulos kerrottu alla oleviin karttoihi, jonka jälkee ko. kartat kerrottu vielä 1,3 ja koitettu myös 1,4 kertoa.

    - Fuel Injection Base
    - Fuel Injection part load bank 1 warm engine
    - Fuel Injection part load bank 2 warm engine
    - Fuel Injection idlespeed cold engine
    - Fuel Injection idlespeed warm engine
    - Fuel Injection Before Cranking (1,4 rikastuksien päälle vielä lisätty rikastuksia 0 asteesta kylmemmälle päin)
    - Minimum Injection time
    - Afterstart Injection
    - Cranking Fuel at Cold Engine Start (1,4 rikastuksien päälle vielä lisätty rikastuksia 0 asteesta kylmemmälle päin)

    Auto lähteny vielä näillä keleillä iha ok käyntiin.

    Kokeiltu myös lisätä Fuel Injection - Warmup Enrichment (ECT Compensation) -karttaan 20% rikastuksia Coolant temperature 30 asteesta kylmemmälle, muttei vaikutusta. Tarvitseekohan tähän edes koskea?

    Mitä karttoja pitää vielä säätää?

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Syy aiempiin käynnistysongelmiin selvisi, tai ainakin osa siitä. Etanolianturin liitokset vuotaa. Olin aiemmin jo hajulla, että polttoaineen paineessa on jotain hämärää. Lisäsin suuntaventtiilin anturin jälkeen, eli paine säilyy raililla, ja AEM pumppu tuottaa. Korjasi sen käynnistymisen, mutta nyt vuotaa niin paljon, että asia selvä, välittömästi käynnistäessä sateenkaaren värit märällä asfaltilla. Välttämättä ei huomaisi niin selvästi, jos ajaisi E85:sella, mutta viimeaikoina ajanut bensalla vähentääkseen muuttujia.
    Last edited by jluoma; 17-09-2020, 20:34.

    Leave a comment:


  • PanuR
    replied
    Originally posted by ihuhtaka View Post
    Juuri näin. Itse olen pärjännyt pelkällä E85:llä, mutta kesälomareissulla oli läppäri mukana jos olisi pitänyt laittaa bensasofta sisään. Ei tarvinnut. Tolla ms4x yhteisön flasherilla homma toimii hienosti, kunhan laittaa winkkarin virusturvalle ison reiän sen softan kohdalle. Vara ECUn voi pitää siltä varalta että haluaa harjoitella ns. bench setupissa esim bootmodessa flasmaamista tai muuten vaan varalta. Itse en koskaan ole saanut ecua bootmodeen autossa kiinni. Tällä hetkellä melkein suosittelen lähtemään suoraan MS4x yhteisön 69-softaan. Sen kanssa ei tarvitse käydä boodmodessa, vaan voi ms4x flasherilla kirjoittaa koko 512 suoraan sisään. Mikäli laitatte tuon vanhemman 56 EWS deleten, niin siitä ei pääse pois ilman bootmoodissa flashaamista. Helpoimmalla menee toi 69 vakioecuun. EWS:n kanssa pärjää vaan patchaamalla toi Immo bypass. Ton 69 softan kanssa pitää ottaa tosiaan TunerPro haltuun ja tutustua noihin ms4x yhteisön tarjoamiin ms43 patcheihin. Tosi hienosti toimii myös yli 20Hz loggaus TunerPro RT:n kanssa. Kannattaa myös tutustua nyt kovassa kehityksessä olevaan Logger.S projektiin, mikäli haluaa loggailla ms4x ecuja ilman läppäriä.
    Kiitokset näistä ajatuksista!

    Eilen lähdin kevyesti harjoittelemaan ja laitoin sisään pakosarjojen vaihdon jälkeen MS4X Flasherillä 69-softan, jossa kakkoslambdat disabloitu. Muuta ei tarvittu ja auto hörähti käyntiin.

    Seuraava steppi suutinten vaihto ja asiaankuuluva softaus, jonka jälkeen pääseekin viinahommia pohtimaan. Walbrolta oli alkuvuodesta mukavasti tullut uusi 240L viinaspeksattu pumppu ja se sujahtaa samalla sisään.

    Leave a comment:


  • Fasti
    replied
    Search ei tuottanut tulosta:

    Pitääkö Euro3 autosta ottaa pakokaasumittaus katsastuksen yhteydessä, jos auto on jo muutoskatsastettu edellisenä vuonna RE85 polttoaineelle?

    -Oletan että päästöt pitää mitata normaalisti vuosittain, mutta nyt tuo lakiviidakko sai hetkeksi pään pyörälle...

    Ajoneuvoon, jokaon hyväksytty Euro 3-tai Euro III-päästöluokan mukaisten tai tiukempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaasamaantyyppiinkuuluvaan, muutoksenkohteena olevaa ajoneuvoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan ajoneuvoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain, josmoottori on tarkoitettu ajoneuvoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevat tai myö-hemmät päästövaatimukset.Myös ajoneuvon käyttövoimanmuutoksen jälkeen ajoneuvoakoskevien pakokaasupäästövaa-timusten tuleetäyttyä. Muutettaessa ajoneuvon moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste-tai maakaasu, päästövaatimustenkatsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on tarkoitettu kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön 115 vaatimuksia.

    Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoai-netta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, jokaon otettu käyttöön viimeis-tään 31.12.2006, jos ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen muutoskatsastuksen testissä alku-peräistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Muutos ei saa myöskään aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa.

    Leave a comment:


  • ihuhtaka
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Miksi kaksi ecua? Lukaisee ecun kokonaan ennen muokkauksia, niin pääsee aina alkutilanteeseen takaisin. Paljon helpompi ja nopeampi kirjoittaa softa sisään vrt. ecua vaihtamaan huoltoasemalla. Viina <-> Bensa vaihdokseen tarvitsee vain se partial kirjoittaa, joka on kyllä nopea homma tehdä suoraan obd portista.

    Juuri näin. Itse olen pärjännyt pelkällä E85:llä, mutta kesälomareissulla oli läppäri mukana jos olisi pitänyt laittaa bensasofta sisään. Ei tarvinnut. Tolla ms4x yhteisön flasherilla homma toimii hienosti, kunhan laittaa winkkarin virusturvalle ison reiän sen softan kohdalle. Vara ECUn voi pitää siltä varalta että haluaa harjoitella ns. bench setupissa esim bootmodessa flasmaamista tai muuten vaan varalta. Itse en koskaan ole saanut ecua bootmodeen autossa kiinni. Tällä hetkellä melkein suosittelen lähtemään suoraan MS4x yhteisön 69-softaan. Sen kanssa ei tarvitse käydä boodmodessa, vaan voi ms4x flasherilla kirjoittaa koko 512 suoraan sisään. Mikäli laitatte tuon vanhemman 56 EWS deleten, niin siitä ei pääse pois ilman bootmoodissa flashaamista. Helpoimmalla menee toi 69 vakioecuun. EWS:n kanssa pärjää vaan patchaamalla toi Immo bypass. Ton 69 softan kanssa pitää ottaa tosiaan TunerPro haltuun ja tutustua noihin ms4x yhteisön tarjoamiin ms43 patcheihin. Tosi hienosti toimii myös yli 20Hz loggaus TunerPro RT:n kanssa. Kannattaa myös tutustua nyt kovassa kehityksessä olevaan Logger.S projektiin, mikäli haluaa loggailla ms4x ecuja ilman läppäriä.
    Last edited by ihuhtaka; 03-09-2020, 09:50.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by jluoma View Post
    Kuulostaa vastaavalta, kuin mitä tein E46:selle, sullakin M54 moottori? Oikeastaan siellä on aika vähän tilaa lisälaitteille, johtosarjassakaan ei paljoa väljää, mutta parissa tunnissa saa auton joka liikkuu E85:sella, jälkihoito on sitten asia erikseen.
    Ei vaan nimenomaan N52B25, kuten kysyjälläkin. Tosin korostetaan vielä, että oli, ei enää vuoteen.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Originally posted by huupi View Post
    Joo, äkkiseltään tuntuisi, että webaston kanssa yhtälö olisi oikein toimiva. Muutossarjan asennus ei ole tosiaan vaikeaa, mutta aikaahan se ottaa jonku tunnin. En tiedä mikä kori on kyseessä, mutta e60:n kanssa suuttimien johtosarjan väliin lisättävien muutossarjan kaapeleiden johtokouruihin mahtumisen kanssa oli vähän tekemistä, lisäksi se kouru piti asentaa nippusiteillä suutinkiskon päälle, kun jotenkin se ei enää passannut entiselle paikalleen. Aikaa on jo sen verran asennuksesta, että ei enää tarkasti muista...
    Kuulostaa vastaavalta, kuin mitä tein E46:selle, sullakin M54 moottori? Oikeastaan siellä on aika vähän tilaa lisälaitteille, johtosarjassakaan ei paljoa väljää, mutta parissa tunnissa saa auton joka liikkuu E85:sella, jälkihoito on sitten asia erikseen.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Joo, äkkiseltään tuntuisi, että webaston kanssa yhtälö olisi oikein toimiva. Muutossarjan asennus ei ole tosiaan vaikeaa, mutta aikaahan se ottaa jonku tunnin. En tiedä mikä kori on kyseessä, mutta e60:n kanssa suuttimien johtosarjan väliin lisättävien muutossarjan kaapeleiden johtokouruihin mahtumisen kanssa oli vähän tekemistä, lisäksi se kouru piti asentaa nippusiteillä suutinkiskon päälle, kun jotenkin se ei enää passannut entiselle paikalleen. Aikaa on jo sen verran asennuksesta, että ei enää tarkasti muista...

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Semmosen sarjan asennus on ihan helppo, jos on yhtään kokemusta autonsa purkamisesta ja kokoamisesta.

    Omaansa kun tekee niin voi tehdä huolella hosumatta.

    Leave a comment:


  • toNmbbA
    replied
    Mites tuon flexfuel sarjan asennus, onnistuuko ihan kotioloissa vai pitääkö viedä jonnekin alennettavaksi?

    Originally posted by zener View Post
    Eberi pelasi ainakin hienosti RE85:lla.
    Pitääkö se sittenkin alkaa suunnittelee sarjan asennusta. 🤔

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by toNmbbA View Post
    Hmmh. Pitääköhän luopua koko ajatuksesta, varsinkin kun autossa webasto lisänä, tai sit pitää webastolle rakennella oma tankki
    Eberi pelasi ainakin hienosti RE85:lla.

    Leave a comment:


  • toNmbbA
    replied
    Originally posted by huupi View Post
    Mitään ei tarvitse vaihtaa, ainakaan mun ei tarvinnut eFlexfuel-sarjalla. Muutaman kerran taisi oikein kovassa kuormituksessa loppua suuttimista yläkierroksilla potku, mikä aiheutti vikavalon syttymisen, mutta tätä tapahtui erittäin harvoin. Moottorin esilämmitys on kokemukseni mukaan pakollista heti pikkupakkasten jälkeen. Lähtee se senkin jälkeen, kun tarpeeksi sahaa, mutta jos ei halua ongelmia, niin -5 asteesta eteenpäin lämmitys pakollinen. Ihan kunnon pakkasilla, sanotaanko parinkympin tienoilla, tuli jo sellainen olo, että sama ajaa bensalla.
    Hmmh. Pitääköhän luopua koko ajatuksesta, varsinkin kun autossa webasto lisänä, tai sit pitää webastolle rakennella oma tankki

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by toNmbbA View Post
    N52b25, joutuuko mitä kaikkea vaihtaa lisäksi jos hommaa tuon flexfuel sarjan ?

    Toimiiko tuo ylipäätänsä tuolla sarjalla / viinalla hyvin vs bensa?
    Mitään ei tarvitse vaihtaa, ainakaan mun ei tarvinnut eFlexfuel-sarjalla. Muutaman kerran taisi oikein kovassa kuormituksessa loppua suuttimista yläkierroksilla potku, mikä aiheutti vikavalon syttymisen, mutta tätä tapahtui erittäin harvoin. Moottorin esilämmitys on kokemukseni mukaan pakollista heti pikkupakkasten jälkeen. Lähtee se senkin jälkeen, kun tarpeeksi sahaa, mutta jos ei halua ongelmia, niin -5 asteesta eteenpäin lämmitys pakollinen. Ihan kunnon pakkasilla, sanotaanko parinkympin tienoilla, tuli jo sellainen olo, että sama ajaa bensalla.

    Leave a comment:

Working...
X