Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jluoma
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 685
    • Lappeenranta

    Originally posted by Krynx View Post
    Mikä se e85 kestävä pumppu olisi fiksu e39 laittaa? Aem 320lph menisi melkeen Bolt on, mutta onko mitään huokeampaa :think Eikö walbron ggs sarjaa joskus kehuttu e85 kestäväksi, mutta ei enää.
    Ei ne halpoja taida olla mitkään etanolinkestävät.
    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      Originally posted by Muurahainen View Post
      Oma lähti paremmin kun oli reilun kymmenen pakkasta kuin pikkaisen plussan puolella.
      Lisää rikastusta tuolle kohtaa ja johan helpotti.
      Jos on valmis purkki kuten jluoma:lla, niin eipä sinne rikastusta lisäillä. Siksi sanoin sitä ecun säätöä, niin saa kartat kohdalleen ja lähtee kerrasta.


      Originally posted by jluoma View Post
      Juu, ehken täysin tyytyväinen ole toimintaan edelleenkään, mutta 40tkm on tehty käyttäen E85:sta siitä huolimatta. Kunhan öljyvuodot saisi tilkittyä niin sen jälkeen voisi miettiä vaihtoehtoja tälle osa-alueelle.
      No joo pääseehän sillä noinkin jos sen saa käyntiin ja jaksaa sen kanssa tapella. Vaikuttaa vaan vähän heikolta tuo toteutus purkissa, jos tuossa lämpötilassa jo alkaa ongelmat.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • ihuhtaka
        Bimmer Rookie
        • Jul 2019
        • 66
        • Helsinki

        Vaikka sitä täällä niiin helpoksi kehutaan, niin täytyy nyt kyllä kylmäkäynnistystä tuunanneena ja .bin #40 kohdalla sanoa, että ei se ECUnkaan tuunaaminen välttämättä ihan helppoa ole, ellei siihen ole ennestään hyvää tuntuma. Lisäksi kun yhden yrityksen saa yhtenä kylmänä aamuna, ja toisen melko kylmän työpäivän päätteeksi, niin aikaakin tuunaamiseen palaa. Karttojen todellinen merkitys ja käynnistyslogiiikka kyseisellä ECUlla tulisi olla hyvin selvillä tai sitten tarvitaan parempaa tuuria kun mulla. Lisäksi voi olla mahdollista, että koneessa on jotain häikkää kuten joku pieni imuvuoto vielä jäljellä, joka sotkee asioita.

        Esim itsellä teettää haastetta, kun rikastuskarttojen vaikutusta logeissa (ja itse käynnistyksessä) on todella vaikea havaita. Pitäisi oikeasti olla selvillä missä tilassa kone on milläkin hetkellä ja mitkä rikastukset ja ennakoiden säädöt ovat aktiivisia. Tähän pääsisi toki käsiksi tuon 512 binäärin reverse-engineeraus jollain deassemblerilla, mutta kun ei ole työkaluja.. Eli jos joltain löytyy jo esim IDA PRO:lla tuotettu logiikkakuvaus MS43 koodista, niin paiskatkaa viestiä

        Hyvin on kyllä tämä retki opettanut, mutta en tiedä päästäänkö maaliin vielä tänä keväänä. Starttaa mutta ei jää käyntiin muutakun vasta tokalla. Ei ekalla, ei millään

        Tälläisiä ne ekat yritykset suurinpiirtein on..


        Kohde: E46 320i AT M54B22 MS430056
        Last edited by ihuhtaka; 26-02-2020, 22:54.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1832
          • Karjaa

          Tämän mun penarissakin olevan eFlexfuelin purkinhan pitäisi olla itseoppiva eli toisin sanoen lisätä automaattisesti rikastusta jos on niin kylmä että ei meinaa muuten startata, mutta ei se siltä kyllä tunnu. Tosin en tiedä vaikuttaako se kun mulla on vähän vanhempi versio kyseessä. Mutta jo muutamankin asteen pakkasilla melko turha yrittää käyntiin ellei Defa ole ollut vähintään tunnin pari hehkumassa. Asiaa auttaisi kummasti jos lämppäri olisi kunnollinen vesitilaan tuleva lohkolämppäri eikä tuollainen lohkon kylkeen tuleva silitysrauta, mutta minkäs teet..
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • Esca
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1660
            • Pirkkala

            Originally posted by Wespa View Post
            Tämän mun penarissakin olevan eFlexfuelin purkinhan pitäisi olla itseoppiva eli toisin sanoen lisätä automaattisesti rikastusta jos on niin kylmä että ei meinaa muuten startata, mutta ei se siltä kyllä tunnu. Tosin en tiedä vaikuttaako se kun mulla on vähän vanhempi versio kyseessä. Mutta jo muutamankin asteen pakkasilla melko turha yrittää käyntiin ellei Defa ole ollut vähintään tunnin pari hehkumassa. Asiaa auttaisi kummasti jos lämppäri olisi kunnollinen vesitilaan tuleva lohkolämppäri eikä tuollainen lohkon kylkeen tuleva silitysrauta, mutta minkäs teet..
            Ohjainlaite on adaptiivinen - ei oppiva. Se lukee lämpötila- ja etanolianturin dataa ja sen pohjalta rikastaa seosta. Tuossa voi olla ecun vakiorikastus vaan aika pienellä kyseisellä lämpötilalla. Monesti kone lähtee paremmin käyntiin mitä kylmempi ilma (vakiorikastus suurempi)
            0 ja +5 välillä käynnistys "haastavin".

            Kuten mainitsit, lämppäri on eduksi niin kovilla kuin myös miedoilla pakkasilla. Säteilylämmittimen teho on aika heikko/marginaalinen.

            Comment

            • jluoma
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 685
              • Lappeenranta

              Joutuuko sen muutostuen maksamaan takaisin, jos ottaa härvelin pois ja ajaa vaan bensalla?
              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1832
                • Karjaa

                Jos erehtyisi myös muutoskatsastamaan takaisin pelkälle bensalle niin sitten saattaisi joutuakin.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1821
                  • N/A

                  Originally posted by Wespa View Post
                  Jos erehtyisi myös muutoskatsastamaan takaisin pelkälle bensalle niin sitten saattaisi joutuakin.
                  Tosin toistaiseksi muutoskatsastuksesta ei olisi mitään hyötyä, enkä usko että siinäkään tapauksessa muutostukea tarvitsisi takaisin maksaa.
                  Nyt:
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • ihuhtaka
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2019
                    • 66
                    • Helsinki

                    Avaan nyt tässä hieman yritelmääni, mikäli se helpottaa jotain seuraavaa yrittäjää tai mikäli jollain kokeneemmalla virittäjällä osuisi silmään joku epäkohta.

                    Näillä kartoilla lähtee tosiaan tokalla käyntiin. Koitettu tässä -7°C ja +3°C välissä. Aina ei toki auto ole seissyt paria päivää, että nesteet olisi ihan ulkoilman lämmöissä.

                    Seuraavia karttoja olen tuunannut kylmäkäynnistystä hieroessa. Perus bensakartat on ok n.30% lisäyksellä ja auto käy ja kukkuu hienosti kunhan käyntiin lähtee.

                    ldp_cyc__ti_cr_cst Gradual reduction time (cycles) of enrichment AT start. Yksi cyc lienee kaksi kierrosta, joten jos minulla tämä rikastuksen feidaus kestää lähes 450 cycliä eli 900 kierrosta, niin kartan pitäisi olla voimassa lähes minuutin.
                    ldp_cyc__ti_cr_cast Gradual reduction time (cycles) of enrichment AFTER start. Vastaavasti tämä rikastus on voimassa alkuperäisessäkin kartassa 60000 cycliä eli 120000 kierrosta, joten vaikuttaakohan koko afterstart enrichment tähän käyntiin jäämiseen? Tämähän on tolkuttoman pitkäkestoinen rikastus.
                    ip_tipr_cst__tco Pre cold start injection time basic value, priming. Tämä pulssi kai annetaan kun avain kääntyy asentoon 2. En ole varma että voiko tämän pulssin antaa useaan kertaan, ja tuleeko niin tehdyksi kun flashaa uuden binäärin ennen starttia ja joutuu käyttämään virrat pois päältä.
                    ip_ti_tco_1_is_ivvt__n__maf Cold engine injection time used during idle
                    ip_ti_cr_cast__cyc__tco Gradual reduction after engine start. Käyttää yllä esiteltyä akselia määrittämään kuinka pitkään rikastus kestää.
                    ip_ti_cr_cst__cyc__tco Gradual redunction AT engine start
                    ip_ti_cast__tia__tco Afterstart enrichment. Tämä on mulla aika tapissa.
                    ip_ti_cst__n__tco Cranking injection time basic value. Olen kokenut että ok, kun sahaus ei ole liian pitkä.
                    ip_iga_ast__n_dif_cor Ignition advance after engine start, engine speed difference. Käsittääkseni tämä kartta vähentää ennakkoa mikäli kone kiertää nopeammin kun tyhjäkäynnin tavoitenopeus on. Eli esim tavoite 1000 RPM ja kierrokset 1400 niin tämä pienentää ennakkoa tuon -400 sarakkeen mukaan.
                    ip_iga_st__n Ignition advance at start
                    ip_igab_is__n__maf Basic ignition angle out of start in idle

                    Kohde: E46 320i M54B22 AT. Vakiosetuppi, vakio PA-pumppu, uusi PA-suod, ei imuvuotoja savutestin perusteella. CAT heat ja SAP disabloitu.

                    Bensa-kartta. Lähtökohtana MS4x.net yhteisön MS430056 EWS-delete binääri, jolla autoi pelasi hyvin kun bensat tankissa.


                    Tämän hetkinen E85 tuunaus.


                    Edellisellä kartalla ja ulkoilma 0°C ja jäähd.neste (TCO) 0.8°C.

                    Ensimmäinen startti ja sammuminen:


                    Toinen startti ja käynnistyminen:



                    Minulla ei nyt ole enää käsitystä että onko mulla liikaa soppaa koneessa vai liian vähän. Auttaisiko laajakaistan hommaaminen tässä touhussa? Voisihan siitä muutakin iloa olla :think

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Käppyröistähän näkee suoraan että startin jälkeen PW tippuu viivasuoraan alas= liian vähän soppaa. Kannattaisi ehkä laittaa tuonne pienille kuorma-arvoille tk-bensakarttaan (=maf arvo 50) suurempia arvoja kun harvemmin tyhjäkäynnillä mennään suurille maf-lukemille.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • jluoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 685
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by jluoma View Post
                        Olihan projekti saada auto pihalta talliin, mutta lopulta käynnistyi omin voimin. Yöllä oli kylmimmillään -10,5°C ja pelkkää E85 tankissa. Käynnistys yrityksiä oli erittäin monta, välillä pidin taukoa ja raappasin laseja ja sitten taas.. Kokemuspohjalta lohkolämppäri ja tai bensan käyttäminen auttaa asiaan. Tietysti vanhan auton sähköjärjestelmässäkin voi olla jotain heikkoutta. Akun vaihtaminen voisi ehkä olla ajankohtaista, mutta kuitenkin tällä käynnistyi.
                        Kolmanneksen kun laittoi bensaa joukkoon niin lähtee kerrasta. Tosin nyt on lämpöisempääkin, mutta pelkällä E85:sella se tarvii talvikaudella aina vähintään kaksi yritystä parhaimmillaankin.
                        Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                        325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                        Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          -----
                          Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:49.

                          Comment

                          • jluoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 685
                            • Lappeenranta

                            316i:ssä oli jokin ebay:sta tilattu simppeli boksi, ja vähemmän siinä oli ongelmia etanoliin liittyen. Mutta ehkä M43 on helpompi kohde, ei välitä niin paljon mistään.

                            Tekis mieli heivata ja vaihtaa erimerkkiseen, mutta taas pitäisi sijoittaa lisää rahaa, ja kun olis vähä muutakin..

                            Nythän noiden boksien kierous on siinä, että kohderyhmä on vanhemmat autot, eli ongelmat voi usein vierittää jonkin muun osan syyksi.
                            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11082
                              • Oulu

                              Originally posted by Juppe View Post
                              No on noi boksit sitten aika paskoja, kun E90 lähtee tulille -15 pakkasesta 50/50 sopalla ilman mitään purkkeja. Adaptaatiokin riittää vielä tuolla ajamiseen. Noiden boksien asennuksen yhteydessä olis varmaan hyvä nollata kaikki adaptaatiot auton ecusta, niin saattaisi boksikin toimia paremmin. Mulla oli jo eflexifuel purkki motonetin ostoskorissa, mutta taitaa olla parempi jättää se sinne hyllyyn, jos ne ei tuon paremmin toimi. En tiedä, mistä se johtuu, mutta 30%viinaa/70% bensaa sopalla toi kulkee paremmin kuin pelkällä bensalla, vaikka tankissa on aina ollut 98e:tä.
                              Tommonen 50/50 seos ei oo vielä mitenkään hankala kylmäkäynnistyksen kannalta. Eikä esim 70/30 edes vielä. Vasta kun lähestytään 100% e85 seosta, se bensan määrä käy niin pieneksi että kylmäkäynnistys menee tosi nihkeäksi. Sitä tavaraa pitää saada koneeseen niin paljon, että monelta ecu:lta loppuu säätövara kesken. Itsellä on e85 käytössä olevissa suuttimet about tuplasti isommat mitä vakiot, niin ei niin äkkiä tuu vastaan rajat kuinka isoksi kylmärikastukset saa.

                              Tuota rikastuksen määrää voi arvioida niin että jos e85 sisältää 15% (käytännössä 20-25%) bensaa, niin sitä e85:sta pitää 0:sta asteesta alaspäin työntää 4-6 kertaa se määrä mikä puhtaalla bensalla on tarpeen, koska ongelma on että kylmässä e85 ei höyrysty vaan pelkästään bensa. Ms4x ecuissa priming pulssi on maksimissaan 250ms luokkaa ja jo -10c vaatii bensallakin ~100ms priming pulssin. Niin siitä voi äkkiä laskea onnistuuko vakio suuttimilla edes 4:n kertaisesti työntää tavaraa koneeseen.
                              Last edited by Pazi88; 04-03-2020, 07:58.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • jluoma
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2015
                                • 685
                                • Lappeenranta

                                Luuletko, että suuttimissa voisi tulla raja vastaan kylmäkäynnistyksessä?
                                Että boksi pyytäisikin enemmän kuin on antaa?

                                Öljypohjan tiivisteen vaihtanut korjaamo epäili, että se voisi vaikuttaa, kun autossa on sekä moottorin optimointi, että eflexfuel. He ovat paikallinen eflexfuelia myyvä ja asentava liike.

                                320i:ssä on samat suuttimet kuin 325i:ssä, mutta silti reserviä ei ole tarpeeksi?
                                Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                                325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                                Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎