Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veemu
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 269
    • Helsinki

    M50-turbo keskustelua osista 2019

    Jatkoa tälle: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=356425
    Käyttis: e91 325i
    Projekti: E36 M50 turbo
  • Biimersson
    Bimmer Rookie
    • Jul 2018
    • 64
    • Lahti

    #2
    M52 moottori kyseessä mutta kysytään nyt täältä kuitenkin.
    Onkos runkolaakerikansien pultit korvattavissa 12.9 vakio pulteilla vai onko hommattava orginaalit?

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3406
      • Kotka

      #3
      Originally posted by Biimersson View Post
      M52 moottori kyseessä mutta kysytään nyt täältä kuitenkin.
      Onkos runkolaakerikansien pultit korvattavissa 12.9 vakio pulteilla vai onko hommattava orginaalit?
      Alkuperäiset on 10.9 normipultit. Kun kierre, pituus ja lujuus täsmää, voi pultit hakea perus pulttikauupasta. Ei liene estettä vaihtaa 12.9:iinkään. Toki kiristys saattaa muuttua hieman, jos vetää vakio-ohjeella, eli 20nm+70 astetta, koska kovemmat pultit venyvät vähemmän.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • Suh0
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2016
        • 530
        • Akaa

        #4
        Omaan m50 lohkoon ajattelin 8mm paksuisen girdlen kanssa laittaa m10x80 12.9 pultin. Tuommoisen pultin kiristysmomentti taulukon mukaan on 89nm.:think
        Turbo GSX-R
        E36 Coupe
        E90 325i LCI

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3406
          • Kotka

          #5
          M50 vakiopultit ovat M10x75 ja M52 pultit M10x92. M50 pultit taitavat olla osakierteiset ja M52 pultit taas täyskierteiset.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Hexodus
            Bimmer Rookie
            • May 2013
            • 74
            • LTI

            #6
            Kysytääs täällä vielä ikuisuuskysymykseen vuoden 2019 mielipide: M50/M52 öljynpaluu? Toimiiko öljypohjan yläreunassa (kunhan letkun halkaisija ja kulma on kunnossa) vai onko tiedossa usvaa putkesta? Olisi tarkotus tuo oma M52 ahtaa vielä ensi kesälle vakiosisuskaluilla ja en millään jaksaisi 30tkm takaperin rempattua konetta avata pelkkää öljynpaluun paikkaa varten.

            Tiedän että ainakin Pazi88 on onnistunut irrottamaan nokkaketjun kopan avaamatta konetta, mutta homma vaikuttaa sen verran hasardilta että itselle jäisi käteen vain alumiinin murusia hallin lattialle.
            IG: https://www.instagram.com/weirdbeardgarage/

            Comment

            • anteroro
              BTCF Member
              • Jan 2009
              • 434
              • oulu

              #7
              Originally posted by Suh0 View Post
              Omaan m50 lohkoon ajattelin 8mm paksuisen girdlen kanssa laittaa m10x80 12.9 pultin. Tuommoisen pultin kiristysmomentti taulukon mukaan on 89nm.:think
              Mutta noin lujaan sitä ei voi vetää, jos haluaa että runkolinja pysyy suorana.
              Max. 70nm
              E30 325 M-tech II DCT
              9.97s/238kmh

              Comment

              • Suh0
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2016
                • 530
                • Akaa

                #8
                Originally posted by anteroro View Post
                Mutta noin lujaan sitä ei voi vetää, jos haluaa että runkolinja pysyy suorana.
                Max. 70nm
                Juuri tätä mietin. Mistähän tuohon saisi vastauksen mikä on oikea momentti ? Tai onko koko hommassa edes järkeä
                Turbo GSX-R
                E36 Coupe
                E90 325i LCI

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by Suh0 View Post
                  Juuri tätä mietin. Mistähän tuohon saisi vastauksen mikä on oikea momentti ? Tai onko koko hommassa edes järkeä
                  Voithan sä sen vetää kiinni noin tiukkaan ja käydä koneistamassa sen runkolinjan?
                  Mutta eiköhän se 12.9 kestä siellä ihan originaali momentissakin?
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • micke_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1154
                    • Lojo

                    #10
                    No, itse vedin 12.9 pultit korsetin kanssa PPF:n ohjeiden mukaan 70nm.
                    E24 ///M635CSI
                    E61 520d LCI
                    Ex: E30 1006hv/1161nm
                    ig: m1ckee_

                    Comment

                    • Suh0
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2016
                      • 530
                      • Akaa

                      #11
                      Originally posted by micke_ View Post
                      No, itse vedin 12.9 pultit korsetin kanssa PPF:n ohjeiden mukaan 70nm.
                      Kiitän!
                      Turbo GSX-R
                      E36 Coupe
                      E90 325i LCI

                      Comment

                      • anteroro
                        BTCF Member
                        • Jan 2009
                        • 434
                        • oulu

                        #12
                        Originally posted by micke_ View Post
                        No, itse vedin 12.9 pultit korsetin kanssa PPF:n ohjeiden mukaan 70nm.
                        Joo, näin se on mullakin.
                        E30 325 M-tech II DCT
                        9.97s/238kmh

                        Comment

                        • hakala-
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 453
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Hexodus View Post
                          Kysytääs täällä vielä ikuisuuskysymykseen vuoden 2019 mielipide: M50/M52 öljynpaluu? Toimiiko öljypohjan yläreunassa (kunhan letkun halkaisija ja kulma on kunnossa) vai onko tiedossa usvaa putkesta? Olisi tarkotus tuo oma M52 ahtaa vielä ensi kesälle vakiosisuskaluilla ja en millään jaksaisi 30tkm takaperin rempattua konetta avata pelkkää öljynpaluun paikkaa varten.

                          Tiedän että ainakin Pazi88 on onnistunut irrottamaan nokkaketjun kopan avaamatta konetta, mutta homma vaikuttaa sen verran hasardilta että itselle jäisi käteen vain alumiinin murusia hallin lattialle.
                          Jos lähtee autoon asentaan turbiinaa niin kyllä sillon pitäisi kopan irroitus onnistua myös, eikä se ole kuin parin tunnin homma kokonaisuudessaan. Ei siinä mitään voi särkeä jos järkeään käyttää, irroittaa vaan öljypohjasta myös pari pulttia niin koppa lähtee vähän helpommin pois ja on helpompi laittaa takaisin. Vaikka massalla sitten koppa takas paikalleen jos haluaa öljyvuodoilta välttyä.

                          Itse olen tehnyt näin myös kahteen m52 moottoriin ja on hommana helppo.
                          Last edited by hakala-; 30-12-2018, 23:08.
                          F15 M50D
                          E36 328 turbo
                          E34 535 turbo

                          Comment

                          • Bomble
                            Newbiemmer
                            • Dec 2018
                            • 6
                            • Lohja

                            #14
                            Moro, oon suunitellut ostavani ensimmäisen bmw moottorin, olis muutamia pikku kysymyksiä siihen liittyen.
                            M50B25 ja n. 500hv olis mielessä.
                            1.Vakio puolat ilmeisesti loppuu 1bar ahdoilla?
                            2. Bosch 6syl hukkakipinä pääteasteella vai jotkut erillispuolat?
                            3. Vanos vai ei turbokäyttöön? Maxxecussahan olis sille ohjaus. Hyödyt/haitat?

                            Erot m50b25/m50b28? Kiinostais myös noiden koneiden hintataso, mitä kannattaa maksaa?

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3406
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by Bomble View Post
                              Moro, oon suunitellut ostavani ensimmäisen bmw moottorin, olis muutamia pikku kysymyksiä siihen liittyen.
                              M50B25 ja n. 500hv olis mielessä.
                              1.Vakio puolat ilmeisesti loppuu 1bar ahdoilla?
                              2. Bosch 6syl hukkakipinä pääteasteella vai jotkut erillispuolat?
                              3. Vanos vai ei turbokäyttöön? Maxxecussahan olis sille ohjaus. Hyödyt/haitat?

                              Erot m50b25/m50b28? Kiinostais myös noiden koneiden hintataso, mitä kannattaa maksaa?
                              Kaikkeen en osaa vastata, mutta tässä jotain: M50B28 moottoria ei varsinaisesti ole olemassa. Monet harrastajat ovat stroukanneet koneita vaihtamalla M52B28 kampiakselin M50 koneeseen. Yleensä sen kanssa turbokäytössä käytetään M50nv kiertokankia, jotka ovat 135 mm pitkät kuten M52 kanget, mutta huomattavasti järeämmät. Tai sitten H-profiilikankia. Mäntinä jotkut mieleiset. Jotkut kai vetävät turbovehkeissäkin vakiomännillä. Jos kampiakselia vaihtaa, pitää se tietysti huomioida mäntien puristuskorkeudessa, eli männät M52B28 mitoilla, jos vakio puristussuhde kelpaa. Pari kolme sataa tuhatta rullatun M50 moottorin saa muutamalla sadalla. Joku valmiiksi rakennettu kustantaa luonnollisesti enemmän. Vanos vs. non-vanos ei taida olla juuri hintaeroa. Noissahan on vanoksen lisäksi erona eri pituiset kiertokanget, erilaiset männät ja se että vanoskannessa on ohuemmat venttiilivarret, eli kevyemmät venttiilit. M52B28 kampiakseli maksaa n. 250 eur. Mulla on sellainen myynnissä, jos on tarvetta.
                              Last edited by Skarpa; 31-12-2018, 08:09.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎