Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

    Tässä olen nyt jonnin aikaa miettinyt vaihtaa automaattilaatikkoon nesteet. Kyseessä on ns "ikiöljyillä"; varustettu laatikko, GM:n A5S390R eli noiden E39 dieseleiden (98-03) laatikko. Laatikko on täytetty Texacon ETL 8072B -nesteillä, jonka tuotekehityksen on BMW maksanut.

    Nythän on olemassa kahta koulukuntaa. Toinen sanoo, että ei missään nimessä kannata vaihtaa, koska suurin syy laatikkorikkohin on öljynvaihto. Uusimmissa sähkölaatikoissa erityisesti. Paskat lähtee liikkeelle ja tukkii voitelun siten, että laatikko alkaa luistamaan ja sitten poks.

    Toinen sanoo, että ilman muuta vaihtoon. Ikiöljyjä ei ole olemassakaan. Tuppaavat toteamaan, että "Lifetime fluids are meant for lasting lifetime, but whose lifetime". Eli 60tkm välein vaihtoon jos haluaa laatikon kestävän.

    Mersulla kuulemma oli lifetime öljyt, mutta ovat muuttaneet ne huolto-ohjelman alaisiksi, kun tuppaavat sittenkin ajamaan enemmän kuin saksalainen insinööri kuvitteli siksi ikiöljyksi.

    Tuo Texacon öljyn voi saada vain BMW-liikkeestä ja on Dexron III laatuluokituksen omaava tuote. Lisäksi merkkiliikkeessä vaihtavat vaan sen mitä tulee propun avatessa ulos, kun pitäisi saada kaikki ulos ns. flushing tyyppisesti eli kierrätetään vaikka 15l öljyä lävitse. Pääkaupunkiseudulla yksi liike tekee näin. Ei ainakaan jäisi suuria määriä vanhaa tavaraa sisään. Ongelma vaan on siinä, että heillä ei ole tuota öljyä vaan laittavat Gulfin Dexron III laatuluokituksen omaavaa öljyä. Kyse ei siis ole täydellisesti samasta öljystä. On selvää, että BMW haluaa tuonkin pitää oman brändin alla vaikka kyseessä olisikin täysin sama tuote kuin Gulfin vastaava.

    Jenkkien puolella moni on vaihtanut ja eipä ole ongelmia ilmaantunut, tai ainakaan kukaan ei ole niistä kirjoittanut. Suurin ongelma näyttää olevan se, että ei osata täyttää laatikkoa oikein ja se jää vajaaksi. Tällöin se luistaa ja luisto tuhoaa kitkapinnat.

    Kuinka monella on vaihdettu öljyt remontin yhteydessä tai muutoin ja mitkä ovat olleet kokemukset? Ilmoita samalla mikä laatikko ja mitkä öljyt lyötiin sisään (ja mitkä olivat alkuperäiset).

    Tuossa vielä Bimmerfoorumin poll asiasta http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=494219

    PÄIVITYS 9.10.2006

    Öljyt vaihdettiin Powermatic Oy:ssä. Tarkoituksena oli, että öljyt vaihdettaisiin flushing -menetelmällä eli kierrätetään järjestelmässä noin 15 litraa vaihteistoöljyä. Samalla vaihdettiin uusi OEM-öljynsuodatin. Toimitin samalla myös TIS:n ohjeet öljynvaihtoa varten, ihan vaan varmuuden vuoksi, jotta varmasti tulee tehtyä ohjeiden mukaan.

    Öljyt oli aika "jarrua" ja värikin oli jo tumman ruskeaa, mutta mitään palaneen hajua ei ollut. Vaihto-operaatio sujui hyvin, eikä mitään ongelmia ollut.

    Vaihteisto tuntuu erittäin hyvältä (ainakin vielä). Vaihdot on pehmeämpiä ja samalla hitusen nopeampia, eikä luistoa havaittavissa. Pakkikin kytkeytyy nopeammin eli nesteet alkoivat siis olla aika lopussa ominaisuuksien osalta, kun venttiilikoneiston toimintakin nopeutui.

    Suurin "riski" mitä asiaan liittyy, on ei-alkuperäisen öljyn käyttö. Kyseessä on kuitenkin Dexron III öljy, joka kuitenkin on vastaava tuote eli Petro Canadan tuote: http://www.petro-canada.ca/pdfs/im7804e0308.pdf

    Toisaalta en usko tuon aiheuttavan ongelmia ja tätä olettamusta tukee, tuon Bimmerforumin pollikin. Öljynvaihto oli 170 euroa töineen ja öljyineen. Suodatin oli Laakkoselta ~65 euroa.

    Tyytyväinen ollaan ainakin vielä, katsotaan asiaa uudelleen muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.

    Ohessa muutama kuva.

    PÄIVITYS 30.12.2006

    Tuolta Bimmerfoorumilta lukaisin, että GM olisi suositellut GM Turbo-Hydra-Matic 5L40-E (A5S 390R) -laatikkoon Dexron VI ATF -öljyjä. Kyseessä on uusimpiin laatikoihin tehty muutos, jossa on myös laatikon sisuksia muutettu. Toisin sanoen mielestäni Dexron III riittää hyvinkin vanhempiin malleihin. Tuo muutos koskee vuoden 2007 jälkeen valmistettuja autoja.

    MIKÄ LAATIKKO & MITKÄ ÖLJYT (päivitetty 4.10.2008)-->

    Ns. virallinen ohjeistus öljylaaduista: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/Tranny/chart.htm

    Valvolinen ohjeistus BMW-laatikoihin: http://tech.bentleypublishers.com/se...APR%202007.pdf

    Castrolilta löytyy E60/E61:iin sopiva vaihteistoöljy, joka näyttäisi olevan MERCON V-luokituksen omaava (löytyykö Suomesta?): http://www.castrol.com/liveassets/bp...s_ImportMV.pdf


    tai http://www.peterschmid.com/SD92-113.pdf

    OHJEET ÖLJYNVAIHTOON (tavanomainen tapa, ei flushing)http://tech.bentleypublishers.com/se...4/B305_240.pdf


    Omilla dexron III (H-spec) -öljyillä ajoin n. 48 000 km vaihdon jälkeen. Myin auton 2008 alkupuolella.
    Attached Files
    Last edited by Keimo; 04-10-2008, 10:39.
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Yleensä öljynvaihtoon mennään ku laatikko jo oireilee ja toivotaan homman korjaantuvan sillä. Joillakin ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta on halunnut että tehdään "kotiintuontihuolto", kaikki nesteet/öljyt vaihtoon ja näin sit tiedetään että se puoli on nyt sit kunnossa. Tai sit muuten vain epäillään näitä "ikiöljyjä" ja halutaan vaihtaa niitä huolto-ohjelmien mukaisesti. Tämän jälkeen on tullut ongelmia laatikon kans. Tottahan se on jos sillä laatikolla on menty avaamatta sen "puolimiljoonaa" ja sinne sit pistetään uudet öljyt niin sitä paskaa sit voi mennä herkkiin paikkoihin mutta se laatikko ois muutenkin ollu jo lopun edellä. Näin on saatu rallattaan myös moottoreitakin :( Eli jos ne huollot on tehty sinne laatikkoonkin niin ei pitäis olla mitään ongelmia öljynvaihdon jälkeen jos se tehdään OIKEIN ja OIKEILLA öljyillä. Olet oikeassa näistä koulukunnista, osa vastaan ja osa puoltaa. Mutta oma mielipide on että laatikko hajotettu jo ennestään "väärällä" pidolla ja sen jälkeen väärällä huoltotavalla ei sen vuoksi että sinne on vaihdettu uudet öljyt.

    Omaan autoon jossa oli zf:n 5hp18 laatikko vaihdettiin pariin kertaan öljyt (Mobilin DextronIII-luokituksen öljyt joka kerta) ja ei mitään vikaa sen puolesta ollut, mutta laatikko hajos ihan muuten mekaanisesti (mittarissa n.270tkm) ja se jouduttiin avaamaan ja korjaamaan. Sen jälkeen paikalleen laitossa ja öljyntäytössä BMW-merkkihuolto ei ollut ajan tasalla miten homma tehdään. Pienten keskustelujen kautta (=lue haukkumisen jälkeen) homma eteni niinkuin pitikin.

    Eli sen vuoksi niitä öljyjä sinne ei vaihdeta ku ei osata tehdä sitä oikein. Monella on alkanut luistaan laatikot huollon jälkeen ja paluu huollon tehneeseen firmaan mekastaan, että mitäs nyt. Laatikkoon on mennyt öljyä tämän jälkeen ties kuinka paljon lisää sun muita juttuja eli tämä on suurin syy miksi ne hajoaa. Eli ei osata ja vedotaan sit niihin "ikiöljyihin" jotka gyntteri on sinne joskus pistänyt ja Saksalaisen insinöörin mukaan auton ikä lasketaan noin kuudeksi vuodeksi tai jotain... ei se ole laskenu, että se Suomipoika rallattaa niillä ikiöljyillä vielä sen 10vuotta eteenpäin (yhteensä 16vuotta vedetty samoilla öljyillä). Tämä on sit vain minun mielipide ja lopussa on yliammuttua, ettei niitä nessuja tarvi sit täyttää millään palkokasveilla

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Tämä öljynvaihtohan on aina kuuma peruna, johon ainakin Hemillä tuntuu olevan väkevä näkemys (No pun intended!) . Lopputulostahan tuskin kukaan pystyy ennustamaan muuten, kuin vaihtamalla öljyt.
      Joku voisi hommata tämän huoltomanuaalin ja kommentoida asiaan siihen viitaten.
      Mitenkä tuo "läpivirtaus" öljynvainto tehdään? Öljynlauhduttimen letkut irrottamalla?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #4
        Tuolta mainitsemaltasi linkistä löytyi muuten varaosasettejä tuohon A5S390R malliin eli 5L40E-laatikkoon. Niitähän ei ole ollut aiemmin saatavilla. Suomessakin ainoa korjaus on ollut laatikon vaihto. Hyvä homma.

        Tuossa olisi se manuaali http://cgi.ebay.ca/BMW-Cadillac-5L40...QQcmdZViewItem

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          #5
          E39 -03/98 525TDS, ZF5HP18 (A5S310Z) Esso LT71141 "iki" öljyt, ja vaihdettu n.196tkm ja toisen kerran n.225tkm. Nyt mittarissa 247tkm. Ajattelin taas keväämmällä vaihtaa. Mitään normaalista poikkeavaa ei laatikon toiminnassa ole ollut. Toiminta on öljynvaihdon jälkeen ollut hieman jouheampaa. Niin ja suodatin tietty joka kerta ja ekalla kertaa pohjan tiiviste.

          Esson öljy n. 15€/L Varaosamaailmasta, n.28€ Metrosta
          Last edited by 525TDS Touring; 12-09-2006, 23:54.
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • HKM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 427
            • Sipoo

            #6
            Itsekin olen tästä asiasta yrittänyt ottaa selvää. Tarkastelun alainen laatikko on Mersun W5A580, joka on myös siunattu sealed/filled for life-ominaisuudella. Laatikkoa käytössä mm. Jaguarin XJ8R-mallissa ja monissa muissakin suurempimoottorisissa henkilöautoissa sekä kuuluisassa kaikkien armeijan käyneiden tuntemassa Bangwagenissa a.k.a. Pankussa.

            Jaguaria käsittelevillä keskusteluryhmissä ja ainakin kotimaisella Mersufoorumilla on tultu siihen tulokseen että öljynvaihto kannattaa suorittaa noihin laatikoihin. Tietenkin samanaikaisesti korostaen että vaihtotyö tehdään oikein, suodattimet vaihdetaan jne. Vaihtovälinä on pidetty 60 tuhatta kilometriä. Kuten todettua, mersufoorumilla tiedettiin kertoa että ainakin Veho tekee huoltoja sealed for life laatikoihin sekä lisäksi jonkinlaisia huuhteluita joilla ilmeisesti saadaan epäpuhtauksia helpommin pois laatikosta.

            Olen keskustellut asiasta myös Jaguarin teknisen asiakaspalvelun kanssa. Virallinen vastaus on luonnollisesti "sealed/filled for life"-ominaisuutta tukeva. Toisin sanoen laatikko on huoltovapaa ja kestää tietyn ajan jota kukaan ei pysty arvioimaan. Riippuuhan laatikon kestävyys hyvin pitkälle siitä miten sitä on rasitettu jne. Samainen kaveri kuitenkin totesi "siviilinä" että kyllä hän ainakin öljyt laatikkoon määräajoin vaihtaisi ja jokainen joka on nähnyt millaista siirappia laatikosta tulee öljynvaihdon yhteydessä ymmärtää miksi.

            Luulen että yksi merkittävimpiä syitä tälle keskustelulle johtuu siitä ettei merkkiliikkeet ole panostaneet juurikaan kyseisen asian suhteen. Tehtaan ilmoittaessa että laatikolle ei ole huolto-ohjelmaa eikä sille tarvi juuri muutenkaan mitään tehdä aiheuttaa sen ettei liikkeitä juurikaan asia kiinnosta. Toisin sanoen kiinnitetään huomio muihin asioihin ja mikä sen mukavampaa kun laatikko sitten hajoaa on sanoa asiakkaalle että osta uusi. Jaguarilta tuon W5A580-vaihdelaatikon saa noutaa kuulemma muodolliseen 14000 euron hintaan.

            HKM

            Ps. Minkä hintaista tuo bemarin laatikkoöljy on ja paljonko sitä menee laatikkoon? Tuo W5A580 imee 10 litraa ml. öljynjäähdytin Shell LA 3403-M115 öljyä joka on myös suunniteltu nimenomaan tuohon laatikkoon
            Last edited by HKM; 12-09-2006, 21:42.
            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
            Ex. E30 318is
            Ex. Jaguar XJR
            Ex. E39

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              Originally posted by HKM

              Ps. Minkä hintaista tuo bemarin laatikkoöljy on ja paljonko sitä menee laatikkoon? Tuo W5A580 imee 10 litraa ml. öljynjäähdytin Shell LA 3403-M115 öljyä joka on myös suunniteltu nimenomaan tuohon laatikkoon
              About 25 euroa litra. Jos joku tosiaan haluaa, että tehdään kunnon öljynvaihto, jossa käytetään tätä öljyä 15 litraa + 3 tuntia työtä, niin tervetuloa vaan.


              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Kun tässä näitä riskejä ja hyötyjä punnitaan, niin olisi ihan mukava tietää missä vaiheessa esim.tuo bensakoneen ZF sitten laukeaa mikäli öljynvaihtoja ei siihen suoriteta? Eli kuinka paljon pidemmälle mennään laatikolla johon on öljyt vaihdettu 60tkm:n välein? Monenlaista faktaa kun tästä öljynvaihtojen hyödyllisyydestä kun kerran löytyy, niin jonkinlainen tasohan pitää silloin olla olemassa ennakoitavasta ajosuoritteesta? Toisaalta jos/kun tuo öljynvaihto on joka tapauksessa riski laatikkoon jonka ajosuoritteesta samoilla öljyillä ei ole huoltokirjan puuttuessa varmuutta, kannattaako se silloin riskiin nähden tehdä? Eli alusta asti 60tkm:n välein tehdystä öljyhuollosta ei välttämättä koidu juurikaan riskejä, mutta paljonko tämä siis oikeasti pidentää laatikon ikää ja jos huoltoja ei ole tehty, paljonko vaihto kasvattaa rikkoutumisen riskiä?

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Originally posted by HKM
                  mikä sen mukavampaa kun laatikko sitten hajoaa on sanoa asiakkaalle että osta uusi. Jaguarilta tuon W5A580-vaihdelaatikon saa noutaa kuulemma muodolliseen 14000 euron hintaan.
                  Ei se ole yhdenkään autotehtaan etu jos vaihteisto hajoaa ennenaikaisesti. Uuden laatikon filosofia perustuu pitkälti siihenkin ettei automaattivaihteistoa tuntevia mekaanikkoja kasva puissa ja jos BMW-huolto avaisi esim E39 tomaatin, sillä menisi muutama päivä ihmetellessä kaikkia jousia ja kuulia mitä syliin putosi. Vajaan 100 € tuntiveloituksella se ei olisi asiakkaan etu.

                  Tuo 14 tonnia on varmaan listahinta ilman vaihto-osaa? Vanhoista vaihteistoista on tehty tarkoituksella "pantteja", jottei huolto menisi soveltamaan yleispätevyyttään purkamalla vaihteistoa. Pantin kanssa hinta tippuu murto-osaan ja tehdas varmistaa siten että "korjattu" vaihteisto on tehty tehtaan menetelmillä.

                  Tehtaan menetelmät ovat hyvin pitkälle mietityt ja testatut. Jos osaavia öljynvaihtajia ja laitteita olisi edes joka BMW-merkkihuollossa, tehdas antaisi laatikon huolto-ohjelmaan lisää toimenpiteitä. Ikävä kyllä tämä ei ole nykyään mahdollista, koska suurin osa merkkihuolloistakin on vain nyrkkipajoja verrattuna oikeaoppiseen huoltoon.

                  (tehtaan luotosta omaan huolto-organisaatioonsa kertoo paljon sekin että E39 laatikot tulevat tehtaalta valmiiksi täytettyinä..)
                  ---

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Tossa threadissa on tomaattihuollon mielipide:

                    Last edited by Guest; 13-09-2006, 08:22.

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      #11
                      Joo, voi olla että tuo 14.000 euroa on listahinta ilman vaihto-osaa. Tuossa aamuruuhkassa nysvätessä soitin Jaguarin huoltoon ja kyselin lisää asiasta. Huollon mukaan hekin ovat muuttaneet hieman öljynvaihtopolitiikkaa. Sanoivat että varsinkin saksa-autojen laatikoihin on öljyjä on vaihdeltu. Öljynvaihdoista ei ainakaan tähän mennessä ole heidän mukaansa koitunut mitään vahinkoa. Litrahinta oli muuten noin 30 euroa tuohon Mersun laatikkoon. Mainittakoon että vapaastihengittävissä Jaguareissa käytetään ZF:n laatikoita. Nekin ovat ns "sealed for life" vempaimia. Veikkaan että huoltopuolen kokemukset tulevat nimenomaan noista ZF:n laatikoista, koska tuo ahdettua versiota, joka siis sisältää Mersun laatikon ei hirveästi täällä härmälandiassa esiinny. No, eroja tämän öljynvaihdon suhteen tuskin merkittävästi on.

                      Öljymääristä huoltomies sanoi sen verran, että he ovat tehneet ne siten , että turbiinipuolelta ei öljy vaihdu, joten kyseessä on ikäänkuin puoliksi vaihdetut öljyt ja näin ollen vaihdettavan öljyn määrä on ollut vain noin 5 litraa. Koko boxihan vetää 9,5 litraa. Mitä tuo sitten käytännön reaalimaailmassa tarkoittaa, sitä en tiedä. Taas korostettiin sitä, että on erittäin tärkeää huolehtia että käytetään nimenomaan oikeaa öljyä ja suodatin vaihdetaan.

                      HKM
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by HKM
                        Öljynvaihdoista ei ainakaan tähän mennessä ole heidän mukaansa koitunut mitään vahinkoa.
                        Tuosta tutusta lauseesta tuli mieleen juuri äskettäin JKL:n Laakkosella (mm. BMW:n ja Pösön merkkiliike) kuulemani keskustelu:
                        Asiakas soitti ja kysyi ratkaisua ongelmaansa, jossa uuden pösön lukko jäätyi johonkin asentoon joka ikisenä pakkaspäivänä. Huollon kaveri ihmetteli ääneen että "onpa outo vika, ei ole koskaan osunut kohdalle, näiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia."

                        Soittaja kehotti harkitsemaan edellistä lausetta uudestaan, jolloin huoltoneuvoja meni hieman varovaisemmaksi. Soittaja vielä mainitsi että hänen 5:llä työkaverillaan on samanlainen auto ja jokaisella on sama ongelma ja siitä on keskusteltu Laakkosen ja maahantuojan kanssa usein tuloksetta.

                        Huoltoneuvoja ei osannut sanoa muuta kuin "Ai, taidatkin olla SXXXXXXXX Oy:sta?"

                        Eli huoltoneuvojien "työ" on kertoa ettei heidän menetelmillään ole seurannut mitään ongelmia ja kaikki asiakkaat ovat tyytyväisiä. Olisihan se epäilyttävää jos työkseen laatikkoöljyjä vaihtava kertoisi että 50 % asiakkaista on tyytymättömiä..
                        ---

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by HKM
                          Öljynvaihdoista ei ainakaan tähän mennessä ole heidän mukaansa koitunut mitään vahinkoa.
                          HKM
                          Kysäiseppä samalla bemun huollosta onko e39:ssä tavattu milloinkaan minkäänlaisia tutina tai esim. e36:ssa esim.vesipumppu/kansivikoja....?
                          Toisaalta soitto Suomalaisille takuupurkaamoille samoista asioista ja vastaus onkin ihan erilainen.

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #14
                            Tuolla ensimmäisessä postauksessani oli linkki, joka vei Bimmerforumin sivuille. Siellä siis on jonkin sortin vertailututkimus menossa öljynvaihtojen suhteen. Häviävän pienellä prosentilla on ollut ongelmia ja niidenkin osalta vika on voinut olla muualla kuin öljynvaihdossa.

                            Osa on laittanut ZF:n ja GM:n laatikoihin Amsoilin, Valvolinen ja ties minkä muiden tuotteita ilman ongelmia.
                            Sinänsä ihan mielenkiintoista on se, että BMW on USA:ssa ottanut käyttöön öljynvaihdon automaatteihin uusien autojen osalta. Näyttääkin siltä, että tämä "villitys" sealed for life - käytännön osalta on hiipumassa.

                            Comment

                            • HKM
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 427
                              • Sipoo

                              #15
                              Originally posted by Keimo
                              Sinänsä ihan mielenkiintoista on se, että BMW on USA:ssa ottanut käyttöön öljynvaihdon automaatteihin uusien autojen osalta. Näyttääkin siltä, että tämä "villitys" sealed for life - käytännön osalta on hiipumassa.
                              Kuten aiemmin on jo todettu, sama trendi näyttää olevan ainakin Mersulla ja Jaguarilla.

                              HKM
                              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                              Ex. E30 318is
                              Ex. Jaguar XJR
                              Ex. E39

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎