Tässä olen nyt jonnin aikaa miettinyt vaihtaa automaattilaatikkoon nesteet. Kyseessä on ns "ikiöljyillä"; varustettu laatikko, GM:n A5S390R eli noiden E39 dieseleiden (98-03) laatikko. Laatikko on täytetty Texacon ETL 8072B -nesteillä, jonka tuotekehityksen on BMW maksanut.
Nythän on olemassa kahta koulukuntaa. Toinen sanoo, että ei missään nimessä kannata vaihtaa, koska suurin syy laatikkorikkohin on öljynvaihto. Uusimmissa sähkölaatikoissa erityisesti. Paskat lähtee liikkeelle ja tukkii voitelun siten, että laatikko alkaa luistamaan ja sitten poks.
Toinen sanoo, että ilman muuta vaihtoon. Ikiöljyjä ei ole olemassakaan. Tuppaavat toteamaan, että "Lifetime fluids are meant for lasting lifetime, but whose lifetime". Eli 60tkm välein vaihtoon jos haluaa laatikon kestävän.
Mersulla kuulemma oli lifetime öljyt, mutta ovat muuttaneet ne huolto-ohjelman alaisiksi, kun tuppaavat sittenkin ajamaan enemmän kuin saksalainen insinööri kuvitteli siksi ikiöljyksi.
Tuo Texacon öljyn voi saada vain BMW-liikkeestä ja on Dexron III laatuluokituksen omaava tuote. Lisäksi merkkiliikkeessä vaihtavat vaan sen mitä tulee propun avatessa ulos, kun pitäisi saada kaikki ulos ns. flushing tyyppisesti eli kierrätetään vaikka 15l öljyä lävitse. Pääkaupunkiseudulla yksi liike tekee näin. Ei ainakaan jäisi suuria määriä vanhaa tavaraa sisään. Ongelma vaan on siinä, että heillä ei ole tuota öljyä vaan laittavat Gulfin Dexron III laatuluokituksen omaavaa öljyä. Kyse ei siis ole täydellisesti samasta öljystä. On selvää, että BMW haluaa tuonkin pitää oman brändin alla vaikka kyseessä olisikin täysin sama tuote kuin Gulfin vastaava.
Jenkkien puolella moni on vaihtanut ja eipä ole ongelmia ilmaantunut, tai ainakaan kukaan ei ole niistä kirjoittanut. Suurin ongelma näyttää olevan se, että ei osata täyttää laatikkoa oikein ja se jää vajaaksi. Tällöin se luistaa ja luisto tuhoaa kitkapinnat.
Kuinka monella on vaihdettu öljyt remontin yhteydessä tai muutoin ja mitkä ovat olleet kokemukset? Ilmoita samalla mikä laatikko ja mitkä öljyt lyötiin sisään (ja mitkä olivat alkuperäiset).
Tuossa vielä Bimmerfoorumin poll asiasta http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=494219
PÄIVITYS 9.10.2006
Öljyt vaihdettiin Powermatic Oy:ssä. Tarkoituksena oli, että öljyt vaihdettaisiin flushing -menetelmällä eli kierrätetään järjestelmässä noin 15 litraa vaihteistoöljyä. Samalla vaihdettiin uusi OEM-öljynsuodatin. Toimitin samalla myös TIS:n ohjeet öljynvaihtoa varten, ihan vaan varmuuden vuoksi, jotta varmasti tulee tehtyä ohjeiden mukaan.
Öljyt oli aika "jarrua" ja värikin oli jo tumman ruskeaa, mutta mitään palaneen hajua ei ollut. Vaihto-operaatio sujui hyvin, eikä mitään ongelmia ollut.
Vaihteisto tuntuu erittäin hyvältä (ainakin vielä). Vaihdot on pehmeämpiä ja samalla hitusen nopeampia, eikä luistoa havaittavissa. Pakkikin kytkeytyy nopeammin eli nesteet alkoivat siis olla aika lopussa ominaisuuksien osalta, kun venttiilikoneiston toimintakin nopeutui.
Suurin "riski" mitä asiaan liittyy, on ei-alkuperäisen öljyn käyttö. Kyseessä on kuitenkin Dexron III öljy, joka kuitenkin on vastaava tuote eli Petro Canadan tuote: http://www.petro-canada.ca/pdfs/im7804e0308.pdf
Toisaalta en usko tuon aiheuttavan ongelmia ja tätä olettamusta tukee, tuon Bimmerforumin pollikin. Öljynvaihto oli 170 euroa töineen ja öljyineen. Suodatin oli Laakkoselta ~65 euroa.
Tyytyväinen ollaan ainakin vielä, katsotaan asiaa uudelleen muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Ohessa muutama kuva.
PÄIVITYS 30.12.2006
Tuolta Bimmerfoorumilta lukaisin, että GM olisi suositellut GM Turbo-Hydra-Matic 5L40-E (A5S 390R) -laatikkoon Dexron VI ATF -öljyjä. Kyseessä on uusimpiin laatikoihin tehty muutos, jossa on myös laatikon sisuksia muutettu. Toisin sanoen mielestäni Dexron III riittää hyvinkin vanhempiin malleihin. Tuo muutos koskee vuoden 2007 jälkeen valmistettuja autoja.
MIKÄ LAATIKKO & MITKÄ ÖLJYT (päivitetty 4.10.2008)-->
Ns. virallinen ohjeistus öljylaaduista: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/Tranny/chart.htm
Valvolinen ohjeistus BMW-laatikoihin: http://tech.bentleypublishers.com/se...APR%202007.pdf
Castrolilta löytyy E60/E61:iin sopiva vaihteistoöljy, joka näyttäisi olevan MERCON V-luokituksen omaava (löytyykö Suomesta?): http://www.castrol.com/liveassets/bp...s_ImportMV.pdf
tai http://www.peterschmid.com/SD92-113.pdf
OHJEET ÖLJYNVAIHTOON (tavanomainen tapa, ei flushing)http://tech.bentleypublishers.com/se...4/B305_240.pdf
Omilla dexron III (H-spec) -öljyillä ajoin n. 48 000 km vaihdon jälkeen. Myin auton 2008 alkupuolella.
Nythän on olemassa kahta koulukuntaa. Toinen sanoo, että ei missään nimessä kannata vaihtaa, koska suurin syy laatikkorikkohin on öljynvaihto. Uusimmissa sähkölaatikoissa erityisesti. Paskat lähtee liikkeelle ja tukkii voitelun siten, että laatikko alkaa luistamaan ja sitten poks.
Toinen sanoo, että ilman muuta vaihtoon. Ikiöljyjä ei ole olemassakaan. Tuppaavat toteamaan, että "Lifetime fluids are meant for lasting lifetime, but whose lifetime". Eli 60tkm välein vaihtoon jos haluaa laatikon kestävän.
Mersulla kuulemma oli lifetime öljyt, mutta ovat muuttaneet ne huolto-ohjelman alaisiksi, kun tuppaavat sittenkin ajamaan enemmän kuin saksalainen insinööri kuvitteli siksi ikiöljyksi.
Tuo Texacon öljyn voi saada vain BMW-liikkeestä ja on Dexron III laatuluokituksen omaava tuote. Lisäksi merkkiliikkeessä vaihtavat vaan sen mitä tulee propun avatessa ulos, kun pitäisi saada kaikki ulos ns. flushing tyyppisesti eli kierrätetään vaikka 15l öljyä lävitse. Pääkaupunkiseudulla yksi liike tekee näin. Ei ainakaan jäisi suuria määriä vanhaa tavaraa sisään. Ongelma vaan on siinä, että heillä ei ole tuota öljyä vaan laittavat Gulfin Dexron III laatuluokituksen omaavaa öljyä. Kyse ei siis ole täydellisesti samasta öljystä. On selvää, että BMW haluaa tuonkin pitää oman brändin alla vaikka kyseessä olisikin täysin sama tuote kuin Gulfin vastaava.
Jenkkien puolella moni on vaihtanut ja eipä ole ongelmia ilmaantunut, tai ainakaan kukaan ei ole niistä kirjoittanut. Suurin ongelma näyttää olevan se, että ei osata täyttää laatikkoa oikein ja se jää vajaaksi. Tällöin se luistaa ja luisto tuhoaa kitkapinnat.
Kuinka monella on vaihdettu öljyt remontin yhteydessä tai muutoin ja mitkä ovat olleet kokemukset? Ilmoita samalla mikä laatikko ja mitkä öljyt lyötiin sisään (ja mitkä olivat alkuperäiset).
Tuossa vielä Bimmerfoorumin poll asiasta http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=494219
PÄIVITYS 9.10.2006
Öljyt vaihdettiin Powermatic Oy:ssä. Tarkoituksena oli, että öljyt vaihdettaisiin flushing -menetelmällä eli kierrätetään järjestelmässä noin 15 litraa vaihteistoöljyä. Samalla vaihdettiin uusi OEM-öljynsuodatin. Toimitin samalla myös TIS:n ohjeet öljynvaihtoa varten, ihan vaan varmuuden vuoksi, jotta varmasti tulee tehtyä ohjeiden mukaan.
Öljyt oli aika "jarrua" ja värikin oli jo tumman ruskeaa, mutta mitään palaneen hajua ei ollut. Vaihto-operaatio sujui hyvin, eikä mitään ongelmia ollut.
Vaihteisto tuntuu erittäin hyvältä (ainakin vielä). Vaihdot on pehmeämpiä ja samalla hitusen nopeampia, eikä luistoa havaittavissa. Pakkikin kytkeytyy nopeammin eli nesteet alkoivat siis olla aika lopussa ominaisuuksien osalta, kun venttiilikoneiston toimintakin nopeutui.
Suurin "riski" mitä asiaan liittyy, on ei-alkuperäisen öljyn käyttö. Kyseessä on kuitenkin Dexron III öljy, joka kuitenkin on vastaava tuote eli Petro Canadan tuote: http://www.petro-canada.ca/pdfs/im7804e0308.pdf
Toisaalta en usko tuon aiheuttavan ongelmia ja tätä olettamusta tukee, tuon Bimmerforumin pollikin. Öljynvaihto oli 170 euroa töineen ja öljyineen. Suodatin oli Laakkoselta ~65 euroa.
Tyytyväinen ollaan ainakin vielä, katsotaan asiaa uudelleen muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Ohessa muutama kuva.
PÄIVITYS 30.12.2006
Tuolta Bimmerfoorumilta lukaisin, että GM olisi suositellut GM Turbo-Hydra-Matic 5L40-E (A5S 390R) -laatikkoon Dexron VI ATF -öljyjä. Kyseessä on uusimpiin laatikoihin tehty muutos, jossa on myös laatikon sisuksia muutettu. Toisin sanoen mielestäni Dexron III riittää hyvinkin vanhempiin malleihin. Tuo muutos koskee vuoden 2007 jälkeen valmistettuja autoja.
MIKÄ LAATIKKO & MITKÄ ÖLJYT (päivitetty 4.10.2008)-->
Ns. virallinen ohjeistus öljylaaduista: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/Tranny/chart.htm
Valvolinen ohjeistus BMW-laatikoihin: http://tech.bentleypublishers.com/se...APR%202007.pdf
Castrolilta löytyy E60/E61:iin sopiva vaihteistoöljy, joka näyttäisi olevan MERCON V-luokituksen omaava (löytyykö Suomesta?): http://www.castrol.com/liveassets/bp...s_ImportMV.pdf
tai http://www.peterschmid.com/SD92-113.pdf
OHJEET ÖLJYNVAIHTOON (tavanomainen tapa, ei flushing)http://tech.bentleypublishers.com/se...4/B305_240.pdf
Omilla dexron III (H-spec) -öljyillä ajoin n. 48 000 km vaihdon jälkeen. Myin auton 2008 alkupuolella.
Comment