Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    #76
    Hyvä thread.
    HKM
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      #77
      Originally posted by -Tapi View Post
      Meilläpäin labrakokeet eivät tarkoita tippuriviljelmiä vaan ajoneuvojen voimansiirtojen mittauksia laboratorio-olosuhteissa sekä kentällä.
      Meillä?

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #78
        kohta on powermaticin pihalla ruuhkaa..

        Pitäisi melkeen nyt itsekin harkita tuota. Sanoit keimo, että vaihtaa nopeammin eikä luista? Itsellä täys kiihdytyksellä luistaa ainakin 2:lta 3:lle mekoisen paljon! Tuliko sulla nykäisyksi tuo vaihto? Oliko sun tapauksessa tuo GM:n laatikko? Mites mahtaa näiden ZF:ien kohdalla onko vaihto-operaatio samanlainen? Juster varmaan tietää jos bensavehkeisiin olet vaihtanut?
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • jvakeva
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2433
          • Kouvola

          #79
          ihan ot. minkä luokituksen öljyä pitäisi käyttää tuossa zf:n... öö mikä lie e34 525tds:n lootassa? dexron 2 vai 3?
          B10 V8 # 108
          saab r560 8X4

          Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #80
            Originally posted by jvakeva View Post
            ihan ot. minkä luokituksen öljyä pitäisi käyttää tuossa zf:n... öö mikä lie e34 525tds:n lootassa? dexron 2 vai 3?
            Kakkosen voi aina korvata kolmosella. Jos lootaan on suositeltu kakkosta voi silläkin toki ajaa. Sähköisesti ohjattuihin kuitenkin mieluummin kolmosta, lämpökestoakin taitaa olla vähän enempi. Synteettiset kestää sitten vielä enempi lämpöä jos kunnolla revittelee/traileria hinaa. Esim neste atf-x. Tuolloinhan toki pitäisi kyllä sitten mieluusti koko sisältö vaihtaa elikkä myös turbiini tyhjäksi.

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #81
              Originally posted by Stone View Post
              kohta on powermaticin pihalla ruuhkaa..

              Pitäisi melkeen nyt itsekin harkita tuota. Sanoit keimo, että vaihtaa nopeammin eikä luista? Itsellä täys kiihdytyksellä luistaa ainakin 2:lta 3:lle mekoisen paljon! Tuliko sulla nykäisyksi tuo vaihto? Oliko sun tapauksessa tuo GM:n laatikko? Mites mahtaa näiden ZF:ien kohdalla onko vaihto-operaatio samanlainen? Juster varmaan tietää jos bensavehkeisiin olet vaihtanut?
              Omassa ei laatikko luistanut, mutta joskus alaspäin saattoi vaihtaa vähän äkkijyrkästi. Nyt vaihdot pehmenivät, mutta ei luistoa kasvattamalla.

              Kun sanoin, että ei luistoa havaittavissa, niin tarkoitin sitä, että laatikon täyttö ainakin näyttää menneen oikein. Jos olisi liian vähän öljyä alkaisi laatikko luistamaan varsinkin liikkeellelähdössä.

              Katsotaan nyt vielä ennen kuin hurrataan.

              Joku kysyi paljonko se BMW Texacon öljy maksaa ja jos oikein muista niin, ~25 euroa litra eli öljyille olisi tullut hintaa noin 375 euroa + työt ja filtterit eli yli 500 euroa.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #82
                Originally posted by WSE1 View Post
                Teoriat voivat olla mielenkiintoisia mutta automaattilaatikon kyseessä ollessa yllämainittu vaatii tarkempia pohdintoja:
                1. Öljynvaihdossa viskositeetti ei merkittävästi tule muuttumaan.
                2. Öljyn virtausnopeus muuttuu koko ajan moottorin kierrosnopeuden mukana.
                3. Myös lämpötila automaattilaatikossa on jatkuvan muutoksen kohteena
                -> Automaattilaatikon yhteydessä ei voida puhua millään tavoin vakiintuneesta järjestelmästä.
                Kirjoitin "öljynvaihdon yhteydessä" eli tarkoitin kanavissa tapahtuvan yllättäviä purskeita kun öljy valutetaan pois sieltä mistä se pääsee ja hetken päästä painetaan uusi öljy paineella sisään, joka työntää edellään ilmaa. Erityisen tehokas tapa saada lika liikkeelle. Tomaatin venttiilikoneisto on yllättävän "vakiintunut järjestelmä". Jos öljynvaihdon voi tehdä siten että painekanaviin ei pääse yhtään ilmaa, tilanne on toinen.
                ---

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #83
                  Selvittelin hieman itsekin tuota Petro-Canadan öljyn saatavuutta. Tuotetta saatavilla ainakin maahantuojalta Voitelukeskukselta. 20 litran kannu 69 € (sis. ALV). Voivat tarvittaessa toimittaa matkahuollon tai postin kautta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #84
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Selvittelin hieman itsekin tuota Petro-Canadan öljyn saatavuutta. Tuotetta saatavilla ainakin maahantuojalta Voitelukeskukselta. 20 litran kannu 69 € (sis. ALV). Voivat tarvittaessa toimittaa matkahuollon tai postin kautta.
                    En nyt mitenkään erityisesti suosittele nimenomaan tuota öljyä, vaan sitä nyt lähinnä sattui vaihdettava öljy olemaan. Luonnollisesti sen piti olla viimeisimmät DEXRON III (H-spec) vaatimukset täyttävää vaihteistoöljyä.'

                    Tärkeintä mielestäni on, että jos vaihdetaan öljyt eri valmistajan tuotteeseen, niin tehdään vaihto flushing-menetelmällä. Tällä varmistetaan ainakin se, että öljyjen sekoittuminen on mahdollisimman vähäistä.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #85
                      Originally posted by Keimo View Post
                      En nyt mitenkään erityisesti suosittele nimenomaan tuota öljyä, vaan sitä nyt lähinnä sattui vaihdettava öljy olemaan. Luonnollisesti sen piti olla viimeisimmät DEXRON III (H-spec) vaatimukset täyttävää vaihteistoöljyä.
                      Juu en kuvitellutkaan, että tämä olisi mikään erityinen suositus. Noita Dexron III-H -speksit täyttäviä öljyjä ei vaan ihan joka nurkalta löydy, niin ajattelin selvittää tämän saatavuuden ja hinnan.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • 525TDS Touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 483
                        • Sahalahti

                        #86
                        Originally posted by Stone View Post
                        kohta on powermaticin pihalla ruuhkaa..

                        Pitäisi melkeen nyt itsekin harkita tuota. Sanoit keimo, että vaihtaa nopeammin eikä luista? Itsellä täys kiihdytyksellä luistaa ainakin 2:lta 3:lle mekoisen paljon! Tuliko sulla nykäisyksi tuo vaihto? Oliko sun tapauksessa tuo GM:n laatikko? Mites mahtaa näiden ZF:ien kohdalla onko vaihto-operaatio samanlainen? Juster varmaan tietää jos bensavehkeisiin olet vaihtanut?
                        Mulla on ZF (A5S310Z) ja täyskaasulla vaihdot on vähän kuminauhamaisia, mutta luistamista se ei ole. Ne on tarkoituksella tehty pehmeäksi. Sulla on varmaan samanlailla, koska jos laatikko luistaa, niin kierrokset ryntäävät vaihdon aikana, tai oikeastaan suuremman vaihteen kytkeydyttyä. Hoh.. saako tosta nyt tolkkua kukaan..:think
                        Ex-525TDSa Touring -98
                        Ex-MB E220T CDi -02
                        E61 520D -09
                        F11 518d -16

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          #87
                          Pientä päivitystä. Nyt on ajettu runsas 3 viikkoa ja toimii yhtä hyvin kuin aiemmin. Kilometrejä oli vaihtohetkellä 208tkm ja nyt on vaihdon jälkeen ajettu noin 1300km kaupunkiajoa.

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #88
                            No laitetaas uuden vuoden kunniaksi pientä päivitystä. Päivitys on lisätty etusivulle ja ajokokemuksista sen verran, että hienosto toimii. EI minkäänlaista heikennystä tai häikkää tähän mennessä. Autolla ajettu pikkaisen yli 4000km vaihdon jälkeen.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #89
                              Originally posted by Keimo View Post
                              No laitetaas uuden vuoden kunniaksi pientä päivitystä. Päivitys on lisätty etusivulle ja ajokokemuksista sen verran, että hienosto toimii. EI minkäänlaista heikennystä tai häikkää tähän mennessä. Autolla ajettu pikkaisen yli 4000km vaihdon jälkeen.
                              Ihan kohta pamahtaa... Usko pois, pakko käydä niin...

                              Comment

                              • aa750il
                                Bimmer Rookie
                                • May 2005
                                • 31

                                #90
                                Minulle tuleen mieleen ko asiassa kumpi on kannattavampaa taloudellisesti vaihtaa vai ei vaihtaa. En huomannut laskelmaa asiasta, en tosin ihan joka viestiä lukenut.

                                Esimerkki A:
                                Ei vaihdeta öljyä laatikkoon koskaan -> kuvitellaan että laatikko kestää 300tkm ja sitte remontti -> kokonaiskulut laatikon osalta 2500e 300tkm takana ja uudenveroinen laatikko alla

                                Esimerkki B:
                                Vaihdetaan 60tkm välein öljyt -> 300tkm myöhemmin rahaa palanut 500e x 5= 2500e -> kokonaiskulut laatikon osalta 2500e 300tkm takana ja vanha laatikko alla. (tässä 1 huollon hinnaksi laskettu 500euroa)

                                Laskekaa edellisen mukaan omilla hinnoilla ja kilometreillä kannattaako öljyjä mennä vaihtamaan vai ei.
                                BMW750iL

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎