Pitäisi melkeen nyt itsekin harkita tuota. Sanoit keimo, että vaihtaa nopeammin eikä luista? Itsellä täys kiihdytyksellä luistaa ainakin 2:lta 3:lle mekoisen paljon! Tuliko sulla nykäisyksi tuo vaihto? Oliko sun tapauksessa tuo GM:n laatikko? Mites mahtaa näiden ZF:ien kohdalla onko vaihto-operaatio samanlainen? Juster varmaan tietää jos bensavehkeisiin olet vaihtanut?
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
ihan ot. minkä luokituksen öljyä pitäisi käyttää tuossa zf:n... öö mikä lie e34 525tds:n lootassa? dexron 2 vai 3?
Kakkosen voi aina korvata kolmosella. Jos lootaan on suositeltu kakkosta voi silläkin toki ajaa. Sähköisesti ohjattuihin kuitenkin mieluummin kolmosta, lämpökestoakin taitaa olla vähän enempi. Synteettiset kestää sitten vielä enempi lämpöä jos kunnolla revittelee/traileria hinaa. Esim neste atf-x. Tuolloinhan toki pitäisi kyllä sitten mieluusti koko sisältö vaihtaa elikkä myös turbiini tyhjäksi.
Pitäisi melkeen nyt itsekin harkita tuota. Sanoit keimo, että vaihtaa nopeammin eikä luista? Itsellä täys kiihdytyksellä luistaa ainakin 2:lta 3:lle mekoisen paljon! Tuliko sulla nykäisyksi tuo vaihto? Oliko sun tapauksessa tuo GM:n laatikko? Mites mahtaa näiden ZF:ien kohdalla onko vaihto-operaatio samanlainen? Juster varmaan tietää jos bensavehkeisiin olet vaihtanut?
Omassa ei laatikko luistanut, mutta joskus alaspäin saattoi vaihtaa vähän äkkijyrkästi. Nyt vaihdot pehmenivät, mutta ei luistoa kasvattamalla.
Kun sanoin, että ei luistoa havaittavissa, niin tarkoitin sitä, että laatikon täyttö ainakin näyttää menneen oikein. Jos olisi liian vähän öljyä alkaisi laatikko luistamaan varsinkin liikkeellelähdössä.
Katsotaan nyt vielä ennen kuin hurrataan.
Joku kysyi paljonko se BMW Texacon öljy maksaa ja jos oikein muista niin, ~25 euroa litra eli öljyille olisi tullut hintaa noin 375 euroa + työt ja filtterit eli yli 500 euroa.
Teoriat voivat olla mielenkiintoisia mutta automaattilaatikon kyseessä ollessa yllämainittu vaatii tarkempia pohdintoja:
1. Öljynvaihdossa viskositeetti ei merkittävästi tule muuttumaan.
2. Öljyn virtausnopeus muuttuu koko ajan moottorin kierrosnopeuden mukana.
3. Myös lämpötila automaattilaatikossa on jatkuvan muutoksen kohteena
-> Automaattilaatikon yhteydessä ei voida puhua millään tavoin vakiintuneesta järjestelmästä.
Kirjoitin "öljynvaihdon yhteydessä" eli tarkoitin kanavissa tapahtuvan yllättäviä purskeita kun öljy valutetaan pois sieltä mistä se pääsee ja hetken päästä painetaan uusi öljy paineella sisään, joka työntää edellään ilmaa. Erityisen tehokas tapa saada lika liikkeelle. Tomaatin venttiilikoneisto on yllättävän "vakiintunut järjestelmä". Jos öljynvaihdon voi tehdä siten että painekanaviin ei pääse yhtään ilmaa, tilanne on toinen.
Selvittelin hieman itsekin tuota Petro-Canadan öljyn saatavuutta. Tuotetta saatavilla ainakin maahantuojalta Voitelukeskukselta. 20 litran kannu 69 € (sis. ALV). Voivat tarvittaessa toimittaa matkahuollon tai postin kautta.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Selvittelin hieman itsekin tuota Petro-Canadan öljyn saatavuutta. Tuotetta saatavilla ainakin maahantuojalta Voitelukeskukselta. 20 litran kannu 69 € (sis. ALV). Voivat tarvittaessa toimittaa matkahuollon tai postin kautta.
En nyt mitenkään erityisesti suosittele nimenomaan tuota öljyä, vaan sitä nyt lähinnä sattui vaihdettava öljy olemaan. Luonnollisesti sen piti olla viimeisimmät DEXRON III (H-spec) vaatimukset täyttävää vaihteistoöljyä.'
Tärkeintä mielestäni on, että jos vaihdetaan öljyt eri valmistajan tuotteeseen, niin tehdään vaihto flushing-menetelmällä. Tällä varmistetaan ainakin se, että öljyjen sekoittuminen on mahdollisimman vähäistä.
En nyt mitenkään erityisesti suosittele nimenomaan tuota öljyä, vaan sitä nyt lähinnä sattui vaihdettava öljy olemaan. Luonnollisesti sen piti olla viimeisimmät DEXRON III (H-spec) vaatimukset täyttävää vaihteistoöljyä.
Juu en kuvitellutkaan, että tämä olisi mikään erityinen suositus. Noita Dexron III-H -speksit täyttäviä öljyjä ei vaan ihan joka nurkalta löydy, niin ajattelin selvittää tämän saatavuuden ja hinnan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Pitäisi melkeen nyt itsekin harkita tuota. Sanoit keimo, että vaihtaa nopeammin eikä luista? Itsellä täys kiihdytyksellä luistaa ainakin 2:lta 3:lle mekoisen paljon! Tuliko sulla nykäisyksi tuo vaihto? Oliko sun tapauksessa tuo GM:n laatikko? Mites mahtaa näiden ZF:ien kohdalla onko vaihto-operaatio samanlainen? Juster varmaan tietää jos bensavehkeisiin olet vaihtanut?
Mulla on ZF (A5S310Z) ja täyskaasulla vaihdot on vähän kuminauhamaisia, mutta luistamista se ei ole. Ne on tarkoituksella tehty pehmeäksi. Sulla on varmaan samanlailla, koska jos laatikko luistaa, niin kierrokset ryntäävät vaihdon aikana, tai oikeastaan suuremman vaihteen kytkeydyttyä. Hoh.. saako tosta nyt tolkkua kukaan..:think
Pientä päivitystä. Nyt on ajettu runsas 3 viikkoa ja toimii yhtä hyvin kuin aiemmin. Kilometrejä oli vaihtohetkellä 208tkm ja nyt on vaihdon jälkeen ajettu noin 1300km kaupunkiajoa.
No laitetaas uuden vuoden kunniaksi pientä päivitystä. Päivitys on lisätty etusivulle ja ajokokemuksista sen verran, että hienosto toimii. EI minkäänlaista heikennystä tai häikkää tähän mennessä. Autolla ajettu pikkaisen yli 4000km vaihdon jälkeen.
No laitetaas uuden vuoden kunniaksi pientä päivitystä. Päivitys on lisätty etusivulle ja ajokokemuksista sen verran, että hienosto toimii. EI minkäänlaista heikennystä tai häikkää tähän mennessä. Autolla ajettu pikkaisen yli 4000km vaihdon jälkeen.
Ihan kohta pamahtaa... Usko pois, pakko käydä niin...
Minulle tuleen mieleen ko asiassa kumpi on kannattavampaa taloudellisesti vaihtaa vai ei vaihtaa. En huomannut laskelmaa asiasta, en tosin ihan joka viestiä lukenut.
Esimerkki A:
Ei vaihdeta öljyä laatikkoon koskaan -> kuvitellaan että laatikko kestää 300tkm ja sitte remontti -> kokonaiskulut laatikon osalta 2500e 300tkm takana ja uudenveroinen laatikko alla
Esimerkki B:
Vaihdetaan 60tkm välein öljyt -> 300tkm myöhemmin rahaa palanut 500e x 5= 2500e -> kokonaiskulut laatikon osalta 2500e 300tkm takana ja vanha laatikko alla. (tässä 1 huollon hinnaksi laskettu 500euroa)
Laskekaa edellisen mukaan omilla hinnoilla ja kilometreillä kannattaako öljyjä mennä vaihtamaan vai ei.
Comment