Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Hienoa. Varmasti juuri näin...mutta? Kuinka paljon tuon bemun steptronic laatikon voi olettaa hyötyvän jatkuvista öljynvaihdoista ja kuka niistä lopulta hyötyy? Jos käykin niin, että hyöty ulosmitattaisiin vasta samana vuonna kun kyseisestä laatikosta on sulatettu ja valmistettu Nissanin moottori...
    Jos kuluttajan/autonomistajan raha on rajallista, niin mikään vain ei ole typerämpää pääomansa suojelemista kuin pääomansa ylihuoltaminen?
    Kuitenkin LUPAAN että tuskimpa yksikään nyt "uuteen" 4-6-vuotiaaseen tuotiautonsa steppiin öljyt vaihtanut henkilö ei milloinkaan tule ulosmittaamaan vaihdosta koituneita hyötyjä. Sinetöidylläkin stepillä tullaan pyyhkäisemään +500tkm ja näillä autoilla ei kovin monella tulla tuon rajapyykin yli pyyhkäisemään. Ei ainakaan ne ketkä laatikkoihinsa muutaman litran
    30tkm:n vlein käyvät liruttelemassa, vaikka ZF:n yli 500 insinööriä väittää että vähintään lähes 20x määrä kilometrejä pitää sillä pystyä pyyhkäisemään...ja pystyä pyyhkäisemään Saksan stressaavilla baanoilla+kaupungeissa? Eli "pieni" ristiriita tässä vaihtoterpeessa ja sen tiheydessä on eri maiden "asiantuntijoiden" välillä?

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #32
      No mutta insinööritkin ovat erehtyväisiä, sitähän osoittaa Mersun sekä BMW:n (ainakin USA:ssa) tekemä paluu laatikoiden osalta huolto-ohjelmaan. Uusissa bemuissa on huoltokirjassa merkitty öljynvaihto automaattiin 100tkm.v välein.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Mutta, mutta? Onko tuo seuraus juuri siitä että kulutajat eivät oikeasti pysty hyväksymään koko käyttöelinkaaren sinetöityä vaihteistoa/öljyjä kun edellinen sukupolvi kuitenkin "ohjeistaa" vanhasta tottumuksesta öljynvaihtoihin. Sitten jos/kun ne öljynvaihdot tehdään ensimmäisen kerran +150tkm ajettuihin laatikkoihin ja useimmiten väärin öljyin/metodein, on laatikkovaurio valmis.
        Merkin imagolle on parempi että eka öljynvaihto sisällytetään 100tkm:n kohdalle asiakkaan maksettavaksi, ja samalla vältytään riskeiltä joita syntyy kun kuluttajat pitävät "perinteitä" tärkeämpänä toimintamalleinaan tässä suhteessa(sama kuin nuo pikipaskojen ruiskuttelut sinkattujen/muovitettujen korirakenteiden pinnalle).
        Eli onko oikeasti kysymys siitä että laatikot eivät kestäisi sinetöityinä
        +500tkm/20v ajosuoritetta, vai siitä että nyt otetaan huomioon kuluttajien kulutus ja käyttötottumukset jotka eivät vielä ole riittävän kypsiä tälle "huoltamattomuudelle"?
        Se siis riitä että insinööri ja vain osa kuluttajista tajuaa että tuo +500tkm ajosuorite ei ole todellakaan kummoinenkaan insinööritaidonnäyte laatikko sinetöitynäkin, samalla kun osalla kuluttajista on kuitenkin pakottava tarve "huoltaa" 2000-luvun tuotteita 1960-luvun metodein. Tämä kuluttajien TARVE on siis huomioitava vielä tämän ylimenosukupolven kohdalla hyväksymällä teknisesti täysin tarpeeton huoltotoimi. Tämä koskee erityisesti mm.Suomalaista kuluttajaa koska täällä ollaan vähintään yksi sukupolvi jäljessä autoilun kulutustottumuksissa, mutta herkästi myös USA:sta kuluttajaa joka on totutettu=pakotettu automaattivaihteistojen tiheisiin öljynvaihtoihin, jolloin huoltovapaa laatikko on vielä aivan liian suuri kynnys hyväksyttäväksi. Tästä kertoo myös tuo täysin ABSURDI Powermatic jenkkilodjuhuollon kommentti ZF:n 30tkm:n vaihtovälistä?
        Tässä kohdin ei kiellotkaan pure, koska takuuajan ulkopuolella nämä "koti-insinöörit" joka tapauksessa sen muutaman litran laatikkoonsa liruttelevat ja jos sitten napsahtaa, niin merkin imagolle tämä on suurempi tappio kuin se että hyväksytään turhat takuuajan ulkopuolelle jäävät öljynvaihdot.
        Ihan kaikki ei siis kuitenkaan ole valmiita omaksumaan/hyväksymään sitä BMW:n edistyksellisyyttä.

        Eihän tätäkään keskustelua kuitenkaan käytäisi mikäli näin EI olisi.
        Last edited by Hemi; 15-09-2006, 12:43.

        Comment

        • sailor
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 369
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by Hemi
          Eli onko oikeasti kysymys siitä että laatikot eivät kestäisi sinetöityinä
          +500tkm/20v ajosuoritetta, vai siitä että nyt otetaan huomioon kuluttajien kulutus ja käyttötottumukset jotka eivät vielä ole riittävän kypsiä tälle "huoltamattomuudelle"?
          Minusta tuntuu että Suomen olosuhteissa tuolle huollettavuudelle löytyy enemmän perusteita kuin Keski-Euroopassa. Suomessa 10 vuotta vanha BMW on kelpo auto, kun se Saksassa on jo poistuvaa kalustoa. Miten 10 vuotta vanha öljy voitelee -35 asteessa?

          Jani

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by Keimo
            Uusissa bemuissa on huoltokirjassa merkitty öljynvaihto automaattiin 100tkm.v välein.
            Missä malleissa? Toivottavasti huollot sitten koulutetaan tekemään tuo oikein, muuten tulee taas lisää jännitettävää kun autoa käyttää merkkiliikkeessä.
            E39 528iA

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #36
              Originally posted by TJJ
              Missä malleissa? Toivottavasti huollot sitten koulutetaan tekemään tuo oikein, muuten tulee taas lisää jännitettävää kun autoa käyttää merkkiliikkeessä.
              Off topic, mutta ainakaan ilman henk. koht. valvontaa ei merkkiliike tule vaihtamaan meikäläisen steppiin öljyjä Jos nyt sitten tulee vaihdettua ollenkaan...
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #37
                Mihin tuo BMW:n edistyksellisyys sitten perustuu? ZF:n vai Texacon insinööritaitoon? Se että BMKW palaa huolto-ohjelmaan laatikoiden osalta ei varmaan ole ollut helppo päätös. Siinähän tunnustetaan, että valittu tie ikiöljyineen ei ole ollut oikea. Jenkeissä se avaa portin jo ryhmäkanteisiin asti. Siinä ei varmasti ole ajateltu kuluttajan huolia ja uskomuksia.

                Toisaalta en ole koskaan nähnyt enkä kuullutkaan automaatti E39:stä, jolla olisi ajettu reilusti yli 500tkm. Tai no se yksi, joka oli Nettiautossa ja siihenkin oli laatikkoremppa tehty.

                Vaikea uskoa ylipäätään väitettä, että kaikki stepit menee automaattisesti sen miljoona kilometriä tai jotain.

                Hemi, pointti on kyllä huomattu ja tämäkin menee taas saman toistamiseksi. Toisaalta olet esittänyt vaan oman kantasi asiassa ja nyt pitäisi saada jonkinlaista näyttöä sen tueksi. Toisin sanoen esittämäsi asiat ovat ainoastaan kehäpäätelmiä.

                Vaikka kaikki Internetissä lausuttu onkin totta ja tarkistettua, niin mielellään näkisi edes jotain pientä näyttöä siitä, että stepeillä mennään järjestäen reippaasti yli 500tkm.

                Ainakin tuo Bimmerfoorumin poll kertoo sen, että lähes kaikilla on onnistunut öljynvaihto ongelmitta.
                Last edited by Keimo; 15-09-2006, 20:46.

                Comment

                • creative 22
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 560
                  • Alavus

                  #38
                  Laatikko keskusteluun en osallistu (ajan manuaalilla) mutta hemi kerrotko tässä yhteydessä (koska otit tässäkin topikissa syvästi vihaamasi asian puheeksi), mitä pikipaska on ja miten se valmistetaan?En tiedä ikääsi mutta sinun kultaisessa nuoruudessasi sitä varmaan on vielä tehty mutta minulle sen koostumus on suuri mysteeri??
                  Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                  Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                  BMW Freude Am Fahren

                  Comment

                  • juster
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 624

                    #39
                    Originally posted by -Tapi
                    Juster: Siinäpä se, yksikäään minun automaattivaihteisistani (pari hydramaticcia ja pari ZF:ää) ei ole kulkuaan muuttanut kummemmaksi öljynvaihdoissa.
                    Siinäpä se minä olen huomannut selvän eron vaihteiston toiminnassa parempaan suuntaan. Ja ikävä kyllä pidän tässä mutuaalisessa keskustelussa omia havaintojani arvokkaampana.

                    creative 22 kyseli mitä on pikipaska, myönnän heti, minä en tiedä. Mutta arvataan, että avatessaan + 100 tkm. ajetun automaatti laatikon öljypohjan, voi olla lähellä totuutta.

                    Automaatti vaihteisto on rakenteestaan johtuen aikamoinen sottapytty. Koska kitkapinnoista irtoaa partikkeleita koko ajan öljynkiertoon, tarvitaan järjestelmään suodatus. Aikaa myöten likaa kertyy suodattimeen entistä enemmän. Jonka puhdistus kyky vähentyy koko ajan, koska yhä suurempi osa suodattimen pinta-alasta tukkeutuu liasta. Tässä tilanteessa osa (määrä kasvaa suodattimen tukkeutumisen edetessä) likaisesta öljystä menee puhdistamattomana takaisin öljykiertoon. Öljypohjassa on runsaasti mustaa (piki?)paskaa ja magneetit metallipurua. Nämä partikkelit ovat jo ohittaneet suodattimen. Ja taas ovat menossa vaihteiston öljyn kiertoon, tekemään kutaa vaihteistolle.

                    – Tätä paskaa voisi minusta kutsua pikipaskaksi.

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      #40


                      Samantyyppinen kysely Jaguar-foorumilta. Referoituna: Moni on vaihtanut ja laatikon toimivuus on pääsääntöisesti parantunut jos jotain ongelmia on ollut.

                      HKM
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • Jan-73
                        Newbiemmer
                        • Jul 2003
                        • 17

                        #41
                        Saapa nähdä kauanko laatikko pelittää ... 2 kertaa Öljyt+suodattimen vaihdattanu.Toimivuudessa ei mitään muutosta
                        Autolla ajettu nyt 158 Tkm josta itte ajanu 93 Tkm
                        Aattelin että vois olla hyvä vaihdella kun tulee tuota Vaunua vedettyä jonkinverran ,tulevaisuus näyttää
                        Autona 325 tds A -94
                        ... kilometrit vois jopa pitää paikkansa kun ensimmäisessä öljynvaihdossakaan ei ollu mitää möjää öljypohjassa eikä magneetissa !!!
                        BMW 325 TDS -94

                        Comment

                        • Landshark
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2006
                          • 65

                          #42
                          Meikä on pelkkää hymyä .........

                          Eilen vaihdettiin merkkiliikkeessä öljyt A5S 390R -laatikkoon (185000km) ja hyvästä tuli TÄYDELLINEN. Ei voi kuin hymyillä autoa ajaessa.

                          Luottomekaanikon mielestä öljyt olivat "aika mustat", vaikka autolla on vetäisty arviolta 160000km baanalla (lukko päällä melkein aina; auto -04 e39 525dA Touring).

                          Eli unohtakaa "sealed for life" -suositukset ja vaihtakaa öljyt tarpeeksi usein!!!

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #43
                            Originally posted by HKM View Post
                            http://forums.roadfly.com/forums/jag...7584312-1.html

                            Samantyyppinen kysely Jaguar-foorumilta. Referoituna: Moni on vaihtanut ja laatikon toimivuus on pääsääntöisesti parantunut jos jotain ongelmia on ollut.

                            HKM
                            Ollaan jo vähän myöhässä jos öljyjä aletaan vaihtamaan vasta sitten kun ongelmia esiintyy.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Ollaan jo vähän myöhässä jos öljyjä aletaan vaihtamaan vasta sitten kun ongelmia esiintyy.
                              +että myös Jaggen laatikoita on ainakin Ruotsissa tehny stopin liian pitkään venutetun öljynvaihdon seurauksena.

                              Comment

                              • HKM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 427
                                • Sipoo

                                #45
                                Originally posted by WSE1 View Post
                                Ollaan jo vähän myöhässä jos öljyjä aletaan vaihtamaan vasta sitten kun ongelmia esiintyy.

                                Tuon mainitun kyselyn ongelmat ovat olleet lähinnä se, ettei vaihteisto ole vaihtanut niin pehmeästi kuin uusi laatikko. Eli rikki noi laatikot eivät ainakaan tuon kyselyn mukaan olleet.

                                HKM
                                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                                Ex. E30 318is
                                Ex. Jaguar XJR
                                Ex. E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎