Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10057
    • KVLA

    #91
    Originally posted by aa750il View Post
    Minulle tuleen mieleen ko asiassa kumpi on kannattavampaa taloudellisesti vaihtaa vai ei vaihtaa. En huomannut laskelmaa asiasta, en tosin ihan joka viestiä lukenut.

    Esimerkki A:
    Ei vaihdeta öljyä laatikkoon koskaan -> kuvitellaan että laatikko kestää 300tkm ja sitte remontti -> kokonaiskulut laatikon osalta 2500e 300tkm takana ja uudenveroinen laatikko alla

    Esimerkki B:
    Vaihdetaan 60tkm välein öljyt -> 300tkm myöhemmin rahaa palanut 500e x 5= 2500e -> kokonaiskulut laatikon osalta 2500e 300tkm takana ja vanha laatikko alla. (tässä 1 huollon hinnaksi laskettu 500euroa)

    Laskekaa edellisen mukaan omilla hinnoilla ja kilometreillä kannattaako öljyjä mennä vaihtamaan vai ei.
    Tuo esimerkkisi A:
    Mitä sinun mielestäsi tarvii remontissa vaihtaa laatikkoon,että se olisi noilla kilometreillä taas uudenveroinen?Etenkin jos se päässyt jo oikeasti jotenkin hajoamaan.Tuskin riittää edes osien hinnaksi tuo 2500e.Ja koska automaatin "oikeita korjaajia" ei yleensä joka pajasta löydy,niin väittäisin töidenkin kustantavan melko siivun vielä lisää.

    Minun matematiikan mukaan tuo laskemasi 2500e on vasta käsiraha,jos paljon ajettu automaattilaatikko tehdään uudenveroiseksi.Joka poikahan ei noita osaa kunnostaa,vaikka saisi osat ilmaiseksi.Työt ammattipajalla on kallista.

    Comment

    • mraisane
      Newbiemmer
      • Oct 2005
      • 9
      • Oulu

      #92
      Vaihdatin lootaöljyt Oulussa Jurvakaisella (tai oikeammin Tonterilla). Tämän tein heti sen jälkeen kun tuotatin auton Saksasta. En tiedä millä menetelmillä he tekivät tämän vaihdon.

      Fakta on vaan se, että jonkin aikaa vaihdon jälkeen aloin ihmettelemään pieniä pilkkuja peräkontin luukussa (kuivallakin kelillä). Tätä esiintyi enemmän vedettäessä kärryä. Tätä jatkui kunnes alkoi lootan virhevalo palamaan varsinkin rampeissa. Vaihdot alkoivat olla viiveellisiä ja nykäiseviä.

      Kerroin tästä seuraavassa huollossa. Viaksi kertoivat, että laudutin vuotaa.

      Näin jälkeenpäin tätä threadia lukiessa tuli vain mieleen, että taisipa olla huollon vika tuokin. Olisivatko vaihtaneet öljyt lauduttimen putkesta ja putki jäänyt vähän löysälle

      Vaihteisto ei mielestäni palannut enää normaaliksi. Vaihdot oli vähän nykäiseviä. Ajoin kyllä tuolla sen jälkeen vielä 100tkm. Nyt auto jo tosin kierrossa jossain.

      ------------
      BMW 528iA -97

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #93
        Ei se loota oikeasti valmiiksi kasattuna ja täytettynä maksa niitä 5000 Euroa mitä täältäkin on saanut lukea. Tai siis merkkihuollossa maksaa ja joutuu vielä antamaan vanhan lootan vaihdossa.

        Noitakin lootia löytyy näköjään uutena monen laatikkofirman luetteloista ja hinta on aika lähellä sitä 2500 Euroa jota joku tässä epäilikin. Vaihtotyö maksaa tietysti jotakin mutta ei se ole näköjään monen tunnin homma ja onnistuu muuallakin kuin merkkiliikkeessä.
        ---

        Comment

        • aa750il
          Bimmer Rookie
          • May 2005
          • 31

          #94
          niin kuin viestini lopussa oli, esimerkkiini kun laittaa mielestään oikeat hinnat ja kilometrit niin voi sitten miettiä omalla kohdalla kannattaako vai ei.

          Rahallisen arvon selvittäminen on yksi tapa lähestyä tätä asiaa.
          BMW750iL

          Comment

          • JuRi
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 147
            • Kotka

            #95
            Hyvin esitetty rahallisesti tuo öljynvaihdon kannattavuus

            Kun itse ostin vanhan auton (525 -91), niin onneksi aikaisemmat omistajat olivat noudattaneet tuota esimerkki B:tä. Joutui jonkun aikaa sitten ottamaan lootan auki kun oli mennyt momentinmuuntimelta stefa ja öljyt vuosi ulos. Siinä yhteydessä tietenkin laitettiin uudet öljyt ja suodatin ja stefa tietenkin. Vanhat öljyt eivät olleet mustat eikä pahanhajuiset. Tulihan sillekkin rempalle hintaa melkein 1000e. Mutta loota toimii nyt hyvin . Ja huoltokirja on alkuperäinen jossa ilmenee huollot.

            Comment

            • micci
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 95

              #96
              Originally posted by aa750il View Post
              Minulle tuleen mieleen ko asiassa kumpi on kannattavampaa taloudellisesti vaihtaa vai ei vaihtaa. En huomannut laskelmaa asiasta, en tosin ihan joka viestiä lukenut.

              Esimerkki A:
              Ei vaihdeta öljyä laatikkoon koskaan -> kuvitellaan että laatikko kestää 300tkm ja sitte remontti -> kokonaiskulut laatikon osalta 2500e 300tkm takana ja uudenveroinen laatikko alla

              Esimerkki B:
              Vaihdetaan 60tkm välein öljyt -> 300tkm myöhemmin rahaa palanut 500e x 5= 2500e -> kokonaiskulut laatikon osalta 2500e 300tkm takana ja vanha laatikko alla. (tässä 1 huollon hinnaksi laskettu 500euroa)

              Laskekaa edellisen mukaan omilla hinnoilla ja kilometreillä kannattaako öljyjä mennä vaihtamaan vai ei.
              Hyvä esimerkki. Omassa koslassa mittarilukema nyt 188tkm ja entinen omistaja vaihtanut öljyt Laakkosella 150tkm:ssä. Olen ollut aikeissa vaihdattaa pian öljyt mutta tuo laittaa kyllä miettimään sen kannattavuutta. Pitänee ensin selvittää mitä nuo öljyt tuohon vaihtoon maksaisi...
              525TDS A -98 Touring

              Comment

              • Shuko
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 739
                • Forssa

                #97
                Originally posted by micci View Post
                Hyvä esimerkki. Omassa koslassa mittarilukema nyt 188tkm ja entinen omistaja vaihtanut öljyt Laakkosella 150tkm:ssä. Olen ollut aikeissa vaihdattaa pian öljyt mutta tuo laittaa kyllä miettimään sen kannattavuutta. Pitänee ensin selvittää mitä nuo öljyt tuohon vaihtoon maksaisi...
                Ekasta viestistä:

                "Öljynvaihto oli 170 euroa töineen ja öljyineen. Suodatin oli Laakkoselta ~65 euroa." Eli puolet tuon esimerkin 500e:stä.
                G31 520d M-Sport '18
                Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                Comment

                • micci
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 95

                  #98

                  Olinhan mä tuon lukenutkin mutta en enää muistanut.
                  525TDS A -98 Touring

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    #99
                    Itellä ensi viikon ke:na aika powermaticilla. Kerron kommentit kun työ on tehty. Nyt esiintyy pientä ääntä(ulinaa) ykkös ja kakkos vaihteella sekä myös pakilla. Ääni on niin pieni, että häviää kun tausta melu/konneen äänet tulee mukaan. Kuulu myös tyhjäkäynnillä, mutta olen lähes 100 varma, että tulee laatikosta. Saa nähdä paheneeko kun mämmit vaihdetaan...
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • Henry
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 744
                      • Kannus

                      Sillon kun minulla oli 523ia, niin vaihtoivat huollossa myös laatikkoöljyt. Kilometrejä oli sillon jotain 140 tkm. Minun mielestä laatikko vaihtoi paremmin öljyjen vaihdon jälkeen.
                      Mercedes-Benz cls 350
                      530DA E60
                      Ex:
                      Audi A6 2.7 biturbo quattro
                      523IA E39
                      520 E34 2Kpl
                      535 E34

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        Onnistuin sössimään tietokoneeni kovalevyn ja siinä samalla hävitin BMW:n vaihteistoja ja niissä käytettävien öljyjen laatua koskevan taulukon. Taulukko oli pdf -muodossa.

                        Mahtaako keneltäkään löytyä linkkiä ko taulukkoon?

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          Originally posted by Stone View Post
                          Itellä ensi viikon ke:na aika powermaticilla. Kerron kommentit kun työ on tehty. Nyt esiintyy pientä ääntä(ulinaa) ykkös ja kakkos vaihteella sekä myös pakilla. Ääni on niin pieni, että häviää kun tausta melu/konneen äänet tulee mukaan. Kuulu myös tyhjäkäynnillä, mutta olen lähes 100 varma, että tulee laatikosta. Saa nähdä paheneeko kun mämmit vaihdetaan...
                          Tuossa ZF:n laatikossa on Esson ATF LT 71141 -öljyt eli mitä ne aikoo laittaa sisään Powermaticilla? Onko öljyt Dexron -luokituksella vai jonkun muun puljun luokituksella? Kannattaa olla tarkkana mitä sinne laittaa.

                          Öljyillä on omat viskositeettinsa ja muut ominaisuudet, jotka on sopivia kuhunkin laatikkoon. Ei kannata laittaa sellaista sinne, mikä ei ole sopivaa. Laatikon toiminta kuitenkin perustuu kitkaan eli jos väärät öljyt, on luistoa luvassa.

                          Comment

                          • teehoo
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 65

                            Paljon on vaahdottu, että öljynvaihto pitää tehdä oikein mutta kukaan ei vielä tainnu kertoa, mitä tuo "oikein" pitää sisällään.
                            Suodatin, oikea öljynlaatu toki. Muita jippoja, mitä TISsi sanoo?

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              Originally posted by teehoo View Post
                              Paljon on vaahdottu, että öljynvaihto pitää tehdä oikein mutta kukaan ei vielä tainnu kertoa, mitä tuo "oikein" pitää sisällään.
                              Suodatin, oikea öljynlaatu toki. Muita jippoja, mitä TISsi sanoo?
                              Tuosta ohjeet tavanomaiseen tapaan vaihta nesteet. Tuo siis ei ole se flushing -tekniikka. Tärkeintä on kuitenkin lopullinen täyttö ja se on riippumaton tyhjennystavasta.
                              )
                              http://tech.bentleypublishers.com/se...4/B305_240.pdf

                              Comment

                              • juster
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 624

                                Olen jakanut privana näitä ohjeita niille jotka ovat niitä kyselleet. Nämä ohjeet pätevät ainakin bensa koneiden ZF vaihteistoihin. Olen vaihtanut viiteen eri autoon näillä ohjeilla

                                Ohjeet ZF:n laatikoille (eli bensa moottorisille)

                                – Ehdottoman tärkeää että vaihteiston öljyn lämpötila on 30–50 astetta
                                - Puhtaus on samaten tärkeää, eli älä työnnä likaa öljynvaihdon yhteydessä vaihteistoon.
                                – Koska öljyt vaihdetaan auton alta, nosta autoa niin, että se on ehdottomasti suorassa.
                                – Mittaa pois tullut öljynmäärä saman verran vähintään uutta öljyä vaihteistoon tilalle (itse käytän 2 eurolla ostettua litran mittaa)
                                - Oikea öljy
                                - Vaihda suodatin, turha vaihtaa pelkkä öljy + 100 tkm. ajettuun autoon, jos suodatin ei enää kerää öljynkierrosta likaa pois.
                                – Puhdista öljynpohja ja magneetit, älä jätä nukkaa tai mitään muutakaan pohjaan.
                                – Esitäyttö moottorin ollessa sammuksissa, ja varsinainen täyttö moottorin käydessä. Käy kaikki vaihteet läpi moottorin käydessä, ja sitten viimeinen täyttö.
                                – Älä aloita koko vaihtoa, jos et ole varma mitä teet.
                                – Lue linkin ohjeet tarkasti

                                Tässä on linkki manuaaliin, jossa on ohjeet öljyn vaihtoon:
                                Last edited by juster; 06-01-2007, 21:58.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎