Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #61
    Kun katselet turbiinin halkileikkausta ja mietit miten öljy virtaa, niin huomaat että siellä ei ole juuri paikkoja mihin lika pääsisi pysähtymään. Likapaikat ovat enimmäkseen venttiilikoneistossa ja jäähdyttimen linjoissa. Tietysti turbiinissakin on se likainen öljy mikä pitäisi vaihtaa jos oikeaoppisesti touhutaan.
    ---

    Comment

    • gangsta
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 521
      • Nurmijärvi

      #62
      Omassa puimurissa orggis öljyt sisässä ja mittarissa ~280tkm.
      Enkä kyllä näe syytä mennä vaihtelemaan sinne mitään, niin kauan kun toimii ja kukkuu. On muitakin kohtia varmasti, mitkä kaipaavat kausittaista huoltoa enempi.

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #63
        Originally posted by -Tapi View Post
        Kanaviin, venttiileihin, jäähdyttimeen ja letkuihin nimenomaan jää sitä tavaraa odottamaan muutosta laminaarisessa virtauksessa. Muutokseksi riittää suuri viskositeetin muutos, virtausnopeuden muutos, lämpötilan muutos, kanavan tyhjennys jne. Eli juurikin öljynvaihto saa aikaan monenlaista muutosta muuten niin vakiintuneessa järjestelmässä.
        Mitä nyt itse tiedän virtauksista (en paljoa), niin laminaarisen virtauksen aikaansaaminen vaatii todella vähäistä ns. nesteen virtausnopeutta. Lähes poikkeuksetta kyseessä on turbulenttinen, joka sitten pyörisi putkistoissa pesukoneen tavoin. Mutta jos tiedät, että automaattilaatikoissa näin pienillä nesteen nopeuksilla toimitaan, niin hyvä juttu. Mielestäni ei. Muistaakseni laskeskelin joskus, että vesiämpärin täyttö laminaarisella virtauksella kestäisi ... kauan. Ehkei tässä tapauksessa kannata sekoittaa labraolosuhteiden tuloksia.. .ellei teillä ollut itse automaattilaatikko siinä pöydällä jota tutkitte sen omalla pumpun virtausnopeudella.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #64
          Originally posted by Valkman View Post
          Mitä nyt itse tiedän virtauksista (en paljoa)
          Niinpä.

          Laminaarinen virtaus öljylle onnistuu vaikka kuutioiden virtausnopeuksissa ja tuhannen barin paineessa. Suurin tekijä on öljyn oma "sisäinen kitka" viskositeetista johtuen, joka siirtää kuumemman öljyn virtauksen keskelle, jolloin sen "ohuempi" rakenne saa sen virtaamaan kovempaa kuin laidoilla oleva "viileämpi" öljy. Tästä voi jauhaa metritolkulla mutta se on perusfysiikkaa jonka voit lukea vaikka koulukirjoistasi.

          Meilläpäin labrakokeet eivät tarkoita tippuriviljelmiä vaan ajoneuvojen voimansiirtojen mittauksia laboratorio-olosuhteissa sekä kentällä.
          ---

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #65
            Originally posted by Valkman View Post
            ... Muistaakseni laskeskelin joskus, että vesiämpärin täyttö laminaarisella virtauksella kestäisi ... kauan. Ehkei tässä tapauksessa kannata sekoittaa labraolosuhteiden tuloksia.. .ellei teillä ollut itse automaattilaatikko siinä pöydällä jota tutkitte sen omalla pumpun virtausnopeudella.
            Siihen virtauksen laminaarisuuteen/trubulenttisuuteen vaikuttaa nesteen (dynaaminen) viskositeetti, tiheys ja sen putken halkaisija, jonka läpi neste virtaa. Näillä luvuilla saa laskettua Reynoldsin luvun, joka kertoo onko virtaus laminaarista vai turbulenttia vai jotain siltä väliltä.

            Öljyjen viskositeetti ja tiheys saadaan selville, sitten vaan katsot minkä kokoisista putkista öljyä virtaa ja millä nopeudella niin siitä nähdään laminaarisuus.

            BTW. Itse muistelen myös joskus laskeneeni paljonko kestää täyttää juomalasi vedellä putkesta, jonka halkaisija oli n. 2 cm, kun virtaus oli laminaarista ja kun se oli turbulenttista. Laminaarilla virtauksella lasi täyttyi hieman nopeammin kuin turbulentilla virtauksella, olisikohan ollut jotain 8s vs. 12s. MUTTA, veden viskositeetti on paljon pienempi kuin öljyillä, joten öljyillä virtaus pysyy laminaarisen paljon kovemmilla virtausnopeuksilla kuin vedellä.

            E: Tapi ehti ensin
            Last edited by SledgeHammer82; 04-10-2006, 11:57.

            Comment

            • juster
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 624

              #66
              Eiköhän tämän keskustelun ideana ollut öljynvaihdon takia irtoava lika? Jos laminaari/turbulenttivirtaus kiinnostaa voi laskea halutessaan kaavalla Re=(wxd) /n. Hydrauliikassa pyritään pitämään Re arvo alle 1200 saati että nousisi taite kohtaan (Re n. 2300). Automaattivaihteiston öljyn virtausnopeudet ovat niin pienet, ettei virtausta taida edes syntyä seinämillä ilman, että virtaus olisi turbulentti.

              Tässä katselen juuri VTT:llä teettettyä tutkimusta missä on metrin pitkään putkessa lisätty tietty määrä hiukkasia, joita on sitten eri puhdistusmenetelmillä yritetty poistaa. Laskenta on tehty hiukkaslaskurilla.

              pelkkä paineilma n. 15 %
              laminaarivirtaus n.45 %
              turbulenttivirtaus n.75 %
              turbulenttivirtaus + eräs pesevä aine 99.5 %
              mekaaninen puhdistus (putkenpuhdistuslaite) 99,5
              Ultraäänipuhdistus 99,8 %

              Automaattivaihteiston arat kohdat lian kannalta ovat venttiilikoneistossa. Ja öljynkierrossa kitkapinnat, turbiinit ja ”öljynsuodattimena” toimiva lauhdutin on kaikki venttiilikoneiston jälkeen.
              Ennen kuin öljy palaa takaisin kiertoon se menee öljynsuodattimen läpi öljypohjaan. Sieltä taas öljypumppu pumppaa puhdistetun öljyn takaisin kiertoon.

              Yhteenvetona ei ole tullut mitään teknillistä tai muutakaan selitystä miksi oikein suoritettu öljynvaihto olisi vaihteiston kannalta vaarallista. On hyvä että tämä
              ”älä huolla koskaan, osta saman tien uusi” hömpötys on tullut tiensä päähän. BMW:n ottaessa automaattivaihteiston öljynvaihdon huolto-ohjelmaan takaisin uusissa autoissa kuten Keimo aikaisemmin kertoi.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #67
                Originally posted by juster View Post
                Yhteenvetona ei ole tullut mitään teknillistä tai muutakaan selitystä miksi oikein suoritettu öljynvaihto olisi vaihteiston kannalta vaarallista
                Onko tuosta ollut jollakulla epäselvää? Ongelmahan on koko ajan ollut selvittää kahta asiaa:
                -Missä öljynvaihto tehdään oikein?
                -Onko "ikiöljyloota" valmistettu siten että öljynvaihto voidaan tehdä oikein?

                Merkkihuolto ei ainakaan ole se joka osaa.
                ---

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #68
                  Öljyt vaihdettu laatikkoon, selvitys vaihdosta on ensimmäisessä postauksessa.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #69
                    Mielenkiintoista! Muutama tarkentava kysymys.

                    Mistä hommasit öljyn ja paljonko kustansi? Suodin ja pannun tiiviste merkkitiskiltä, hinta?

                    Kertoisitko tarkemmin käytetystä flushing-menetelmästä. Yksi konstihan on ottaa lauhduttimen letku irti, konetta käytetään tyhjäkäynnillä ja laatikon öljypohjaan pumpataan uutta öljyä sitä mukaa kun vajenee.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #70
                      Originally posted by Keimo View Post
                      Vaihteisto tuntuu erittäin hyvältä (ainakin vielä). Vaihdot on pehmeämpiä ja samalla hitusen nopeampia, eikä luistoa havaittavissa. Pakkikin kytkeytyy nopeammin eli nesteet alkoivat siis olla aika lopussa ominaisuuksien osalta, kun venttiilikoneiston toimintakin nopeutui.
                      Tätä olen tässä yrittänyt kertoa ainakin vuoden ajan! Vaihteisto toimii huomattavasti paremmin. Johtuuko toiminnan heikkeneminen öljyn ominaisuuksien muuttumisesta vai tukkeutuneesta suodattimesta. Siitä en ole aivan varma. Joka tapauksessa öljyn + suodattimen vaihto parantaa vaihteiston toimintaa.

                      100 % varmuudella oikein suoritettuna öljynvaihto myös pidentää vaihteiston käyttöikää. Toimiva suodatin poistaa likapartikkelit öljynkierrosta ja öljyn ominaisuudet ovat varmasti tallella.

                      PS. kuvassa öljypohja näyttää todella puhtaalle, kaikissa niissä laatikoissa mihin olen itse vaihtanut (bensa) on moskaa ollut huomattavasti enemmän.
                      Last edited by juster; 09-10-2006, 21:12.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #71
                        Joko räjähti?

                        Usko pois, kuten täällä on monesti "tietäjät" valistaneet, kohta räjähtää. Vanhoilla ja uusilla öljyillä ei voi olla mitään eroa vaihteiston toimintaa, kuten täällä samaiset "tietäjät" ovat "tietäneet". Luulet vaan, ei se mitään herkempi ole.



                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #72
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Kanaviin, venttiileihin, jäähdyttimeen ja letkuihin nimenomaan jää sitä tavaraa odottamaan muutosta laminaarisessa virtauksessa. Muutokseksi riittää suuri viskositeetin muutos, virtausnopeuden muutos, lämpötilan muutos, kanavan tyhjennys jne. Eli juurikin öljynvaihto saa aikaan monenlaista muutosta muuten niin vakiintuneessa järjestelmässä.
                          Teoriat voivat olla mielenkiintoisia mutta automaattilaatikon kyseessä ollessa yllämainittu vaatii tarkempia pohdintoja:
                          1. Öljynvaihdossa viskositeetti ei merkittävästi tule muuttumaan.
                          2. Öljyn virtausnopeus muuttuu koko ajan moottorin kierrosnopeuden mukana.
                          3. Myös lämpötila automaattilaatikossa on jatkuvan muutoksen kohteena
                          -> Automaattilaatikon yhteydessä ei voida puhua millään tavoin vakiintuneesta järjestelmästä.
                          Last edited by WSE1; 09-10-2006, 22:35.

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #73
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Kertoisitko tarkemmin käytetystä flushing-menetelmästä. Yksi konstihan on ottaa lauhduttimen letku irti, konetta käytetään tyhjäkäynnillä ja laatikon öljypohjaan pumpataan uutta öljyä sitä mukaa kun vajenee.
                            Käsittääkseni öljynvaihto tehtiin juuri noin. Hinnan kirjasinkin tuonne etusivulle eli vaihtotyö öljyineen oli 170 euroa ja suodatin merkkiliikkeestä 65 euroa.

                            Merkkiliikkeen suodatinta käytin siksi, että tarvikesuodatin oli aiheuttanut ylimääräistä ääntä jonkin laatikon kanssa. Ajattelin, että parasta käyttää alkuperäisosaa tässä yhteydessä.

                            Juttelin Powermaticin asentajan kanssa ja kysyin, että mitkä laatikot kestävät parhaiten. Vastasi hetken mietittyään, että ehkäpä japsilaatikot esim. Toyotassa tai Volvossa. Toisaalta niissä taitaa olla öljynvaihto-ohjelma eli onko siinä siis yksi syy kestoon, tiedä häntä.
                            Last edited by Keimo; 09-10-2006, 22:50.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #74
                              Originally posted by Keimo View Post
                              Käsittääkseni öljynvaihto tehtiin juuri noin. Hinnan kirjasinkin tuonne etusivulle eli vaihtotyö öljyineen oli 170 euroa ja suodatin merkkiliikkeestä 65 euroa.

                              Merkkiliikkeen suodatinta käytin siksi, että tarvikesuodatin oli aiheuttanut ylimääräistä ääntä jonkin laatikon kanssa. Ajattelin, että parasta käyttää alkuperäisosaa tässä yhteydessä.
                              Ei kuulosta hirveältä tuo hinta. Osaatko sanoa, paljonko oli pelkkä öljyjen osuus tuosta hinnasta?
                              Kehtasitko kysyä, paljonko 20 litran pänikkä alkuperäisöljyä olisi kustantanut merkkiliikkeessä?
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • jam75
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 654
                                • Tornio

                                #75
                                Näin se homma menee Mitä sitä turhaan puristeleen palleja ja miettiin, että kestääkö vaihtaa vai ei. Homma kun tehdään oikein niin se on sit siinä ja vermeet pelaa. Kohta varmaan sulle privassa tyrkytetään vaihtolootaa ku se huollettu loota "räjähtää" ainakin mitä foorumilta voi lukea.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎