Kun katselet turbiinin halkileikkausta ja mietit miten öljy virtaa, niin huomaat että siellä ei ole juuri paikkoja mihin lika pääsisi pysähtymään. Likapaikat ovat enimmäkseen venttiilikoneistossa ja jäähdyttimen linjoissa. Tietysti turbiinissakin on se likainen öljy mikä pitäisi vaihtaa jos oikeaoppisesti touhutaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by -Tapi View PostKanaviin, venttiileihin, jäähdyttimeen ja letkuihin nimenomaan jää sitä tavaraa odottamaan muutosta laminaarisessa virtauksessa. Muutokseksi riittää suuri viskositeetin muutos, virtausnopeuden muutos, lämpötilan muutos, kanavan tyhjennys jne. Eli juurikin öljynvaihto saa aikaan monenlaista muutosta muuten niin vakiintuneessa järjestelmässä.
Comment
-
-
Originally posted by Valkman View PostMitä nyt itse tiedän virtauksista (en paljoa)
Laminaarinen virtaus öljylle onnistuu vaikka kuutioiden virtausnopeuksissa ja tuhannen barin paineessa. Suurin tekijä on öljyn oma "sisäinen kitka" viskositeetista johtuen, joka siirtää kuumemman öljyn virtauksen keskelle, jolloin sen "ohuempi" rakenne saa sen virtaamaan kovempaa kuin laidoilla oleva "viileämpi" öljy. Tästä voi jauhaa metritolkulla mutta se on perusfysiikkaa jonka voit lukea vaikka koulukirjoistasi.
Meilläpäin labrakokeet eivät tarkoita tippuriviljelmiä vaan ajoneuvojen voimansiirtojen mittauksia laboratorio-olosuhteissa sekä kentällä.---
Comment
-
-
Originally posted by Valkman View Post... Muistaakseni laskeskelin joskus, että vesiämpärin täyttö laminaarisella virtauksella kestäisi ... kauan. Ehkei tässä tapauksessa kannata sekoittaa labraolosuhteiden tuloksia.. .ellei teillä ollut itse automaattilaatikko siinä pöydällä jota tutkitte sen omalla pumpun virtausnopeudella.
Öljyjen viskositeetti ja tiheys saadaan selville, sitten vaan katsot minkä kokoisista putkista öljyä virtaa ja millä nopeudella niin siitä nähdään laminaarisuus.
BTW. Itse muistelen myös joskus laskeneeni paljonko kestää täyttää juomalasi vedellä putkesta, jonka halkaisija oli n. 2 cm, kun virtaus oli laminaarista ja kun se oli turbulenttista. Laminaarilla virtauksella lasi täyttyi hieman nopeammin kuin turbulentilla virtauksella, olisikohan ollut jotain 8s vs. 12s. MUTTA, veden viskositeetti on paljon pienempi kuin öljyillä, joten öljyillä virtaus pysyy laminaarisen paljon kovemmilla virtausnopeuksilla kuin vedellä.
E: Tapi ehti ensinLast edited by SledgeHammer82; 04-10-2006, 11:57.
Comment
-
-
Eiköhän tämän keskustelun ideana ollut öljynvaihdon takia irtoava lika? Jos laminaari/turbulenttivirtaus kiinnostaa voi laskea halutessaan kaavalla Re=(wxd) /n. Hydrauliikassa pyritään pitämään Re arvo alle 1200 saati että nousisi taite kohtaan (Re n. 2300). Automaattivaihteiston öljyn virtausnopeudet ovat niin pienet, ettei virtausta taida edes syntyä seinämillä ilman, että virtaus olisi turbulentti.
Tässä katselen juuri VTT:llä teettettyä tutkimusta missä on metrin pitkään putkessa lisätty tietty määrä hiukkasia, joita on sitten eri puhdistusmenetelmillä yritetty poistaa. Laskenta on tehty hiukkaslaskurilla.
pelkkä paineilma n. 15 %
laminaarivirtaus n.45 %
turbulenttivirtaus n.75 %
turbulenttivirtaus + eräs pesevä aine 99.5 %
mekaaninen puhdistus (putkenpuhdistuslaite) 99,5
Ultraäänipuhdistus 99,8 %
Automaattivaihteiston arat kohdat lian kannalta ovat venttiilikoneistossa. Ja öljynkierrossa kitkapinnat, turbiinit ja ”öljynsuodattimena” toimiva lauhdutin on kaikki venttiilikoneiston jälkeen.
Ennen kuin öljy palaa takaisin kiertoon se menee öljynsuodattimen läpi öljypohjaan. Sieltä taas öljypumppu pumppaa puhdistetun öljyn takaisin kiertoon.
Yhteenvetona ei ole tullut mitään teknillistä tai muutakaan selitystä miksi oikein suoritettu öljynvaihto olisi vaihteiston kannalta vaarallista. On hyvä että tämä
”älä huolla koskaan, osta saman tien uusi” hömpötys on tullut tiensä päähän. BMW:n ottaessa automaattivaihteiston öljynvaihdon huolto-ohjelmaan takaisin uusissa autoissa kuten Keimo aikaisemmin kertoi.
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostYhteenvetona ei ole tullut mitään teknillistä tai muutakaan selitystä miksi oikein suoritettu öljynvaihto olisi vaihteiston kannalta vaarallista
-Missä öljynvaihto tehdään oikein?
-Onko "ikiöljyloota" valmistettu siten että öljynvaihto voidaan tehdä oikein?
Merkkihuolto ei ainakaan ole se joka osaa.---
Comment
-
-
Mielenkiintoista! Muutama tarkentava kysymys.
Mistä hommasit öljyn ja paljonko kustansi? Suodin ja pannun tiiviste merkkitiskiltä, hinta?
Kertoisitko tarkemmin käytetystä flushing-menetelmästä. Yksi konstihan on ottaa lauhduttimen letku irti, konetta käytetään tyhjäkäynnillä ja laatikon öljypohjaan pumpataan uutta öljyä sitä mukaa kun vajenee.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Keimo View PostVaihteisto tuntuu erittäin hyvältä (ainakin vielä). Vaihdot on pehmeämpiä ja samalla hitusen nopeampia, eikä luistoa havaittavissa. Pakkikin kytkeytyy nopeammin eli nesteet alkoivat siis olla aika lopussa ominaisuuksien osalta, kun venttiilikoneiston toimintakin nopeutui.
100 % varmuudella oikein suoritettuna öljynvaihto myös pidentää vaihteiston käyttöikää. Toimiva suodatin poistaa likapartikkelit öljynkierrosta ja öljyn ominaisuudet ovat varmasti tallella.
PS. kuvassa öljypohja näyttää todella puhtaalle, kaikissa niissä laatikoissa mihin olen itse vaihtanut (bensa) on moskaa ollut huomattavasti enemmän.Last edited by juster; 09-10-2006, 21:12.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostKanaviin, venttiileihin, jäähdyttimeen ja letkuihin nimenomaan jää sitä tavaraa odottamaan muutosta laminaarisessa virtauksessa. Muutokseksi riittää suuri viskositeetin muutos, virtausnopeuden muutos, lämpötilan muutos, kanavan tyhjennys jne. Eli juurikin öljynvaihto saa aikaan monenlaista muutosta muuten niin vakiintuneessa järjestelmässä.
1. Öljynvaihdossa viskositeetti ei merkittävästi tule muuttumaan.
2. Öljyn virtausnopeus muuttuu koko ajan moottorin kierrosnopeuden mukana.
3. Myös lämpötila automaattilaatikossa on jatkuvan muutoksen kohteena
-> Automaattilaatikon yhteydessä ei voida puhua millään tavoin vakiintuneesta järjestelmästä.Last edited by WSE1; 09-10-2006, 22:35.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKertoisitko tarkemmin käytetystä flushing-menetelmästä. Yksi konstihan on ottaa lauhduttimen letku irti, konetta käytetään tyhjäkäynnillä ja laatikon öljypohjaan pumpataan uutta öljyä sitä mukaa kun vajenee.
Merkkiliikkeen suodatinta käytin siksi, että tarvikesuodatin oli aiheuttanut ylimääräistä ääntä jonkin laatikon kanssa. Ajattelin, että parasta käyttää alkuperäisosaa tässä yhteydessä.
Juttelin Powermaticin asentajan kanssa ja kysyin, että mitkä laatikot kestävät parhaiten. Vastasi hetken mietittyään, että ehkäpä japsilaatikot esim. Toyotassa tai Volvossa. Toisaalta niissä taitaa olla öljynvaihto-ohjelma eli onko siinä siis yksi syy kestoon, tiedä häntä.Last edited by Keimo; 09-10-2006, 22:50.
Comment
-
-
Originally posted by Keimo View PostKäsittääkseni öljynvaihto tehtiin juuri noin. Hinnan kirjasinkin tuonne etusivulle eli vaihtotyö öljyineen oli 170 euroa ja suodatin merkkiliikkeestä 65 euroa.
Merkkiliikkeen suodatinta käytin siksi, että tarvikesuodatin oli aiheuttanut ylimääräistä ääntä jonkin laatikon kanssa. Ajattelin, että parasta käyttää alkuperäisosaa tässä yhteydessä.
Kehtasitko kysyä, paljonko 20 litran pänikkä alkuperäisöljyä olisi kustantanut merkkiliikkeessä?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Comment