Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525TDS Touring
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 483
    • Sahalahti

    Originally posted by juster View Post
    Olen jakanut privana näitä ohjeita niille jotka ovat niitä kyselleet. Nämä ohjeet pätevät ainakin bensa koneiden ZF vaihteistoihin. Olen vaihtanut viiteen eri autoon näillä ohjeilla

    Ohjeet ZF:n laatikoille (eli bensa moottorisille)

    – Ehdottoman tärkeää että vaihteiston öljyn lämpötila on 30–50 astetta
    - Puhtaus on samaten tärkeää, eli älä työnnä likaa öljynvaihdon yhteydessä vaihteistoon.
    – Koska öljyt vaihdetaan auton alta, nosta autoa niin, että se on ehdottomasti suorassa.
    – Mittaa pois tullut öljynmäärä saman verran vähintään uutta öljyä vaihteistoon tilalle (itse käytän 2 eurolla ostettua litran mittaa)
    - Oikea öljy
    - Vaihda suodatin, turha vaihtaa pelkkä öljy + 100 tkm. ajettuun autoon, jos suodatin ei enää kerää öljynkierrosta likaa pois.
    – Puhdista öljynpohja ja magneetit, älä jätä nukkaa tai mitään muutakaan pohjaan.
    – Esitäyttö moottorin ollessa sammuksissa, ja varsinainen täyttö moottorin käydessä. Käy kaikki vaihteet läpi moottorin käydessä, ja sitten viimeinen täyttö.
    – Älä aloita koko vaihtoa, jos et ole varma mitä teet.
    – Lue linkin ohjeet tarkasti

    Tässä on linkki manuaaliin, jossa on ohjeet öljyn vaihtoon:
    http://www.zf.com/na/Home/M9/M12/M27/M367/5HP18.pdf
    Dieselin laatikkoon pätee sama ohje. Itse tein muuten samanlailla, mutta aloitin laatikon ollessa kylmä, silloin vanhaa öljyä tulee vähän enemmän pois, eikä täyttövaiheessa tule niin kiire. Jos laatikko lämpiää yli 50°C täyttövaiheessa on homma EHDOTTOMASTI keskeytettävä ja annettava laatikon jäähtyä, muuten öljyä ei ole laatikossa tarpeeksi. Kylmästä laatikosta tulee öljyä pois n. 5 - 5,5 litraa. Paras paikka tehdä on montun päällä tai nosturilla. Ja tärkein neuvo todellakin on – Älä aloita koko vaihtoa, jos et ole varma mitä teet.
    Ex-525TDSa Touring -98
    Ex-MB E220T CDi -02
    E61 520D -09
    F11 518d -16

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      Originally posted by Keimo View Post
      Onnistuin sössimään tietokoneeni kovalevyn ja siinä samalla hävitin BMW:n vaihteistoja ja niissä käytettävien öljyjen laatua koskevan taulukon. Taulukko oli pdf -muodossa.

      Mahtaako keneltäkään löytyä linkkiä ko taulukkoon?
      Tämä?
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Bimmer530d
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 52

        Mä toin saksasta e39 539da -99 ja se "pitäs" olla ajettu 176tkm ja ajattelin vaihdattaa öljyt kun se vähän niinku olis luistanu 2->3 ja 3->4 vaihdettaessa hain laakkoselta öljyt(6L) ja suodattimen kun äijä sano että menee joku 5l niin ajattelin ottaa 6 ettei lopu kesken. no vaihtohan vissiiin meni hyvin mutta kysäisin sepältä joka vaihtoi ne että menikö kaikki niin se sano että kaikki meni.no mä kysyin että jäikö se vajaaks?se että ei mun mielestä.....???vaikutti aika hyvältä???no nyt on ajettu öljyn vaihdon jälkeen n.1500km ja nyt se luistaa aika paljon 2->3 ja 3->4 vaihtaessa???
        Onko vika nyt sitten missä???
        Liian vähän öljyä vai paskat lähti liikenteeseen vai mikä on???
        oon ajanu sillä nyt yhteensä 6tkm alkaa pikkuhiljaa vituttaa jos laatikko on jo sökö!!!!!

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          Originally posted by Bimmer530d View Post
          Mä toin saksasta e39 539da -99 ja se "pitäs" olla ajettu 176tkm ja ajattelin vaihdattaa öljyt kun se vähän niinku olis luistanu 2->3 ja 3->4 vaihdettaessa hain laakkoselta öljyt(6L) ja suodattimen kun äijä sano että menee joku 5l niin ajattelin ottaa 6 ettei lopu kesken. no vaihtohan vissiiin meni hyvin mutta kysäisin sepältä joka vaihtoi ne että menikö kaikki niin se sano että kaikki meni.no mä kysyin että jäikö se vajaaks?se että ei mun mielestä.....???vaikutti aika hyvältä???no nyt on ajettu öljyn vaihdon jälkeen n.1500km ja nyt se luistaa aika paljon 2->3 ja 3->4 vaihtaessa???
          Onko vika nyt sitten missä???
          Liian vähän öljyä vai paskat lähti liikenteeseen vai mikä on???
          oon ajanu sillä nyt yhteensä 6tkm alkaa pikkuhiljaa vituttaa jos laatikko on jo sökö!!!!!
          Vaikea sanoa onko laatikko pilalla, mutta luistaminen ilmenee kierrosten ryntäämisenä vaihtohetkellä / vaihdon jälkeen. Öljyähän laitetaan niin kauan kunnes laatikon lämpö on sen 30°C - 50°C ja öljyä alkaa valua yli täyttöaukosta. Kaikki muu on liian vähän. Sun tarttis antaa jonkun automaateista perillä olevan ajaa autoas. Missäpäin vaikutat?
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            Originally posted by Bimmer530d View Post
            Mä toin saksasta e39 539da -99 ja se "pitäs" olla ajettu 176tkm ja ajattelin vaihdattaa öljyt kun se vähän niinku olis luistanu 2->3 ja 3->4 vaihdettaessa hain laakkoselta öljyt(6L) ja suodattimen kun äijä sano että menee joku 5l niin ajattelin ottaa 6 ettei lopu kesken. no vaihtohan vissiiin meni hyvin mutta kysäisin sepältä joka vaihtoi ne että menikö kaikki niin se sano että kaikki meni.no mä kysyin että jäikö se vajaaks?se että ei mun mielestä.....???vaikutti aika hyvältä???no nyt on ajettu öljyn vaihdon jälkeen n.1500km ja nyt se luistaa aika paljon 2->3 ja 3->4 vaihtaessa???
            Onko vika nyt sitten missä???
            Liian vähän öljyä vai paskat lähti liikenteeseen vai mikä on???
            oon ajanu sillä nyt yhteensä 6tkm alkaa pikkuhiljaa vituttaa jos laatikko on jo sökö!!!!!
            Vaikuttaa jotta olisi vähänä öljy. Taikka sitten pakat on olleet muutenkin loppu. Eikös tuossa ole enää ollenkaan perinteistä öljytikkua mistä määrän voi tarkistaa???

            Comment

            • Bimmer530d
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 52

              Originally posted by 525TDS Touring View Post
              Vaikea sanoa onko laatikko pilalla, mutta luistaminen ilmenee kierrosten ryntäämisenä vaihtohetkellä / vaihdon jälkeen. Öljyähän laitetaan niin kauan kunnes laatikon lämpö on sen 30°C - 50°C ja öljyä alkaa valua yli täyttöaukosta. Kaikki muu on liian vähän. Sun tarttis antaa jonkun automaateista perillä olevan ajaa autoas. Missäpäin vaikutat?
              Vantaalla...
              vaihdon jälkeen se irrottaa kunnolla vasta vähän ennen 3.5tonnin kohalla.sen huomaa oikeen kun se nukäsee hieman ja vasta sitten alkaa kulkee kunnolla!!!

              Comment

              • Bimmer530d
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 52

                Originally posted by WSE1 View Post
                Vaikuttaa jotta olisi vähänä öljy. Taikka sitten pakat on olleet muutenkin loppu. Eikös tuossa ole enää ollenkaan perinteistä öljytikkua mistä määrän voi tarkistaa???
                En tiedä onko öljytikkua!Saako noita pakkoja vaihdettua ja mitä tämmönen homma maksaa???voiko olla jo että pakat olisi kulunu niin paljon kun reilu 170tkm "ajettu" tai siis pitäisi kyllä siinä nyt oli BMW huoltokirja ja kuitit mutta vittu ei niistä lapin polttajista tiedä!!!

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2325
                  • Uusimaa

                  528iA steptronic

                  Auto on E39 528iA steptronic vm.1997. Öljyt vaihdatin Tuusulan Bemu Oy:ssä 20tkm sitten. Mielestäni laatikon toiminta muuttui selvästi "terhakammaksi" ja vaihdot pehmeämmäksi. Terhakkuudella tarkoitan liikkeellelähtöjä, jotka jarrua löysätessä tapahtuvat nyt paljon napakammin. Vaihdon hetkellä lasissa oli 186tkm. En tiedä millä menetelmällä vaihtoivat, mutta sanoivat saaneensa menemään 8 litraa. Operaatio + peräöljyjen vaihto kustansi 300 euroa. Ei valittamista.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    Originally posted by Bimmer530d View Post
                    En tiedä onko öljytikkua!Saako noita pakkoja vaihdettua ja mitä tämmönen homma maksaa???voiko olla jo että pakat olisi kulunu niin paljon kun reilu 170tkm "ajettu" tai siis pitäisi kyllä siinä nyt oli BMW huoltokirja ja kuitit mutta vittu ei niistä lapin polttajista tiedä!!!
                    Ei ole öljytikkua ja pakkojen vaihto + muut tarvittavat työt alkaen n. 2000€, eli halpaa lystiä se ei ole. Periaatteessa kytkinlevyjen käyttöikä on ajosta riippuen n.500tkm +- 100tkm, eli ei ne pitäisi vielä olla kuluneet.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      Originally posted by Bimmer530d View Post
                      Vantaalla...
                      vaihdon jälkeen se irrottaa kunnolla vasta vähän ennen 3.5tonnin kohalla.sen huomaa oikeen kun se nukäsee hieman ja vasta sitten alkaa kulkee kunnolla!!!
                      Ei toi oire oikein sovi kuluneisiin kytkinpakkoihin, sullahan on autossas GM: n laatikko, minkä takia en aivan varma voi olla, mutta ZF: n toosassa E-kytkin on ns. päävetokytkin, joka on 3 vaihteesta ylöspäin käytössä, eli jos sen levyt on kuluneet, tai pakalta on öljynpaine jostain syystä pienentynyt, niin laatikko luistaa kokoajan. Kokeile jostain vajaan 100km/h vauhdista painaa reilusti kaasua, kuitenkin niin ettei vaihda pienemmälle. Jos silloin kierrokset "ryntää", eikä vauhti kiihdy, niin kitkat on lopussa, jos ei luista, vaan kiihtyy kuin manuaalilaatikolla, niin silloin ehkä joku softan päivitys vois auttaa. Parempaa "diagnoosia" ei oikein tässä pysty tekemään.
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • Bimmer530d
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2006
                        • 52

                        Originally posted by 525TDS Touring View Post
                        Ei toi oire oikein sovi kuluneisiin kytkinpakkoihin, sullahan on autossas GM: n laatikko, minkä takia en aivan varma voi olla, mutta ZF: n toosassa E-kytkin on ns. päävetokytkin, joka on 3 vaihteesta ylöspäin käytössä, eli jos sen levyt on kuluneet, tai pakalta on öljynpaine jostain syystä pienentynyt, niin laatikko luistaa kokoajan. Kokeile jostain vajaan 100km/h vauhdista painaa reilusti kaasua, kuitenkin niin ettei vaihda pienemmälle. Jos silloin kierrokset "ryntää", eikä vauhti kiihdy, niin kitkat on lopussa, jos ei luista, vaan kiihtyy kuin manuaalilaatikolla, niin silloin ehkä joku softan päivitys vois auttaa. Parempaa "diagnoosia" ei oikein tässä pysty tekemään.

                        Se kyllä lähtee kiihtymään normaalisti mutta kun jostain 60km/h painan kaasun pohjaan niin aina vaihdon jälkeen tekee sen että luistaa ja tämä alkoi vasta öljyjen vaihdon jälkeen...???:think
                        Kyllä se vetää joka vaihteella jos on manuaalina ja vaikka 3 painan 80km/h kaasun pohjaan niin menee ihan normaalisti mutta siitä kun pitäs vaihtaa niin voi voi laatikko parkaa!!!!!:think :think :think

                        Comment

                        • 525TDS Touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 483
                          • Sahalahti

                          Originally posted by Bimmer530d View Post
                          Se kyllä lähtee kiihtymään normaalisti mutta kun jostain 60km/h painan kaasun pohjaan niin aina vaihdon jälkeen tekee sen että luistaa ja tämä alkoi vasta öljyjen vaihdon jälkeen...???:think
                          Kyllä se vetää joka vaihteella jos on manuaalina ja vaikka 3 painan 80km/h kaasun pohjaan niin menee ihan normaalisti mutta siitä kun pitäs vaihtaa niin voi voi laatikko parkaa!!!!!:think :think :think
                          Menee kinkkiseks.:think Ihan ensiks kannattaa se öljyjen määrä varmistaa, tai vaikka vaihtaa se öljypohjallinen samalla ja katsoa onko magneetteihin tarttunu epäilyttäviä määriä sontaa, ja että onko öljy minkä laatuista. Jos öljy haisee pistävän palaneelle, silloin kitkat on luistanu, mutta jos ei haise, niin luisto tulee turbiinilta ja johtuu ohjauspuolesta ,eli solenoidiventtiileistä ym. Tässä kohtaa vois olla paras kääntyä Jarkko Siekkisen puoleen. (http://www.konehuolto.vze.com/ 0440-945767 ) Ajamatta kyseistä autoa ei oikein voi muuta kuin tällälailla arvailla syitä.
                          Ex-525TDSa Touring -98
                          Ex-MB E220T CDi -02
                          E61 520D -09
                          F11 518d -16

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Ihan ensimmäiseksi ottaisin lootan ohjauksen sulakkeen irti vähän pidemmäksi aikaa ja kokeilisin uudestaan ennen purkamista.
                            ---

                            Comment

                            • Bimmer530d
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 52

                              Originally posted by 525TDS Touring View Post
                              Menee kinkkiseks.:think Ihan ensiks kannattaa se öljyjen määrä varmistaa, tai vaikka vaihtaa se öljypohjallinen samalla ja katsoa onko magneetteihin tarttunu epäilyttäviä määriä sontaa, ja että onko öljy minkä laatuista. Jos öljy haisee pistävän palaneelle, silloin kitkat on luistanu, mutta jos ei haise, niin luisto tulee turbiinilta ja johtuu ohjauspuolesta ,eli solenoidiventtiileistä ym. Tässä kohtaa vois olla paras kääntyä Jarkko Siekkisen puoleen. (http://www.konehuolto.vze.com/ 0440-945767 ) Ajamatta kyseistä autoa ei oikein voi muuta kuin tällälailla arvailla syitä.

                              Kokeillaan näillä!hain just laakkoselta uudet öljyt ja huomenna vaihdetaan...kokeilen sitä sulake juttuu vielä siinä samalla!mutta huomenna näkee mitä on käyny!!!

                              Iso Kiitos tässä kohtaa!!!

                              Comment

                              • Bimmer530d
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2006
                                • 52

                                Originally posted by Bimmer530d View Post
                                Kokeillaan näillä!hain just laakkoselta uudet öljyt ja huomenna vaihdetaan...kokeilen sitä sulake juttuu vielä siinä samalla!mutta huomenna näkee mitä on käyny!!!

                                Iso Kiitos tässä kohtaa!!!
                                Nonniin nyt on öljyt taas vaihdettu tulos oli että öljy oli aika puhdasta mutta kyllä siihen oli jo tullut väriäkin mutta ei haissut yhtään palaneelle...nyt laatikko toimii jo paljon paremmin pitää vissiin vielä päivittää sen laatikon sowta!!!
                                Onneksi ei mitään vakavaa!!!

                                Kiitoksia kaikille osanottajille

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎