Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    #16
    Originally posted by Hemi
    Kysäiseppä samalla bemun huollosta onko e39:ssä tavattu milloinkaan minkäänlaisia tutina tai esim. e36:ssa esim.vesipumppu/kansivikoja....?
    Toisaalta soitto Suomalaisille takuupurkaamoille samoista asioista ja vastaus onkin ihan erilainen.
    No joo, näinhän se varmaan on. Ongelmallisintahan tässä on se, että oli yhteydessä mihin tahansa niin yleensä saa aina ääripään vastauksen - asiaan kuin asiaan.

    HKM
    Last edited by HKM; 13-09-2006, 15:24.
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #17
      Öljyn ja suodattimen vaihtaminen on minusta oikein suoritettuna järkevä teko. Neljästä vihreä lätkäisestä laatikosta, joihin olen vaihtanut öljyt, jokaisessa on vaihteisto alkanut toimia paremmin. Vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin, vaihteisto ei luista niin paljon, jne.

      Öljyn- suodattimen ja pohjan ollessa täynnä likaa, on selvää että öljyn kierrossa on likapartikkeleita, jotka varmasti lyhentävät vaihteiston ikää. Eikä ”ikiöljy” ole ikuista sen ominaisuudet muuttuu: leikkautuvuus, ruosteenesto kyky ym., heikkenevät ajan myötä.

      Tosin öljynvaihto on suoritettava oikein ja oikeilla öljyillä. Tässä vaihto tapahtumassa tehdään varmasti virheitä, niin harrastelijoiden kuin ammattilaisten toimesta. Tässä väärin tehdyssä öljynvaihdossa on syy legendaan, että vaihteisto hajoaa, mikäli siihen vaihdetaan öljyt.

      Öljyä ei kannata ostaa mistä tahansa. Jos on suhteita esim. Onniseen, joka on Esson päädiileri Suomessa, saa Esson Lt 71141:stä huomattavasti halvemmalla kuin merkki/varaosaliikkeistä. Myös muutamat öljydiilerit kauppaavat öljyä melko edullisesti esim.: http://www.lotky.com/

      Tätähän täällä on Tapi toitotettu jo pari vuotta...
      Last edited by juster; 21-08-2007, 13:44.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Siis eihän näitä ZF:n laatikoita, kuten ei myöskään niitä autoja joissa ko.laatikoita on, ole ikuisiksi rakennettu niitäkään. Eli kuinka monta vihreälätkäistä ZF:ää on ajettu Suomessa yleensäkkään loppuun asti niin että meno katkeaa esim.kytkinpintojen loppumiseen? Toisaalta, pitäisi löytyä jokin taso jossa näin tapahtuu laatikoissa joihin ei ole öljyjä vaihdettu ja laatikoissa joihin öljynvaihdot on 60tkm:n välein tehty?
        Eli tehdäänkö nämä öljynvaihdot ajosuoritetasolle +500tkm jolloin kiesi on jo muutenkin paalissa?
        Se kun on kuitenkin tiedossa, että steptroniceilla mennään tuonne 500tkm:n tasoon kuitenkin ilman ongelmia, siis juuri ilman öljynvaihtojakin.
        Edelleen korostan sitä että säännöllinen ja alusta asti tehty öljynvaito ei ole ongelma eikä käytännössä riskitekijä. +150tkm ajettuna ensivaihto puolestaan on, joten heittäkää nyt arvio siistä paljonko öljyjen vaihtamattomuus oikeasti lyhentää ko.laatikon käyttöelinkaarta?

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #19
          Hyvä kysymys, johon varmasti ei ole objektiivisesti annettua vastausta. Nettiautosta en löytänyt kuin yhden E39 automaatin, jolla oli ajettu melkein 500tkm ja siihen oli tehty laatikkoremppa.

          Onhan näitä laatikoita uusittu täällä pienimmilläkin kilometreillä eli ~200tkm kohdilla eli voidaan taas kysyä paljonko olisi ajettu, jos olisi öljyt vaihdettu.

          Mielestäni tuo kysymyksenasettelu ei tässä tilanteessa johda mihinkään.

          Jos jotain yhteenvetoa voi vetää, niin öljyt kannattaa vaihtaa laatikkoon ajoissa vähillä kilometreillä. Jos vaihtaa enemmän ajettuun, niin riskit kasvaa, mutta ei se tarkoita sitä, että se automaattisesti hajoaa. Oikeat öljyt sekä varsinkin oikea täyttötapa on kaiken A ja O.

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #20
            Niin vielä sen verran vielä, että Powermatic pki-seudulla tekee noita öljynvaihtoja siten, että järjestelmässä kierrätetään uudet öljyt kokonaisuudessaan. Öljynä on Gulfin Dexron III -öljy, joka ei jostain syystä vaan vakuuta. Esim. kylmän kestävyys ("pour temperature") on vain -39c kun se muissa on -50C luokkaa. Toisaalta taitaa litrahinta on 4-5 euron luokkaa. Kaikesta huolimatta heidän mukaansa on toiminut hyvin. Se nyt on myyjän puhetta, mutta kuitenkin.

            Kysyin joskus heiltä, että voiko tuoda omat öljyt. VAstaus oli, että ei koska laittavat aineet pistooleilla sisään eivätkä ala tuusaamaan omien öljyen kanssa. Toisaalta voisi kuvitella, että käyttäisivät vaikka Castrolin Transmax Z -öljyjä, joita Castrol suosittelee esim. GM:n laatikoihin, vaikka kyseisellä tuotteella ei olekaan Dexron III-sertifikaattia. Kuulemma ylittää sen vaatimukset selvästi.

            Onko muuten kokemuksia tuosta Powermaticista.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #21
              Originally posted by juster
              jokaisessa on vaihteisto alkanut toimia paremmin. Vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin, vaihteisto ei luista niin paljon, jne.
              Mutta tuohan tarkoittaa että laatikossa oli jotakin vikaa ennen öljynvaihtoa? Ei kai ehjä loota muuta käytöstään mihinkään uusilla öljyillä (olen vaihtanut tomaatteihin öljyjä, en mutuile). Jos lootassa on vikaa, se pitää korjata. Jos korjaukseksi riittää öljynvaihto, niin sehän on hyvä asia.

              Originally posted by Keimo
              Onhan näitä laatikoita uusittu täällä pienimmilläkin kilometreillä eli ~200tkm kohdilla eli voidaan taas kysyä paljonko olisi ajettu, jos olisi öljyt vaihdettu.
              Tunnen ainakin yhden tapauksen, jossa loota alkoi luistamaan n. 85 tkm:ssa. Samaan autoon laitettiin tehdasuusi loota ja se alkoi luistamaan kymppitonnin jälkeen. Nykyinen (toinen tehdasuusi) on kestänyt "jo" 40 tkm. Näyttäisivät olevan niin yksilöitä, ettei tilastojen teko Suomen pienessä E39-kannassa olisi luotettavaa.

              edit: Tuo lootavammainen E39 on vakio eikä sillä temppuilla.
              ---

              Comment

              • juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

                #22
                Originally posted by -Tapi
                Mutta tuohan tarkoittaa että laatikossa oli jotakin vikaa ennen öljynvaihtoa? Ei kai ehjä loota muuta käytöstään mihinkään uusilla öljyillä (olen vaihtanut tomaatteihin öljyjä, en mutuile). Jos lootassa on vikaa, se pitää korjata. Jos korjaukseksi riittää öljynvaihto, niin sehän on hyvä asia.
                .
                Saman ilmiön eli vaihtojen pehmentymisen ym. huomaa ihan niissä vanhan aikaisissa laatikoissa joiden huolto-ohjelmaan kuului öljyn + suodattimen vaihto. Tämä pitäisi tietää, jos on kerran vaihtanut öljyt laatikkoon eikä mutuile.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #23
                  Juster: Siinäpä se, yksikäään minun automaattivaihteisistani (pari hydramaticcia ja pari ZF:ää) ei ole kulkuaan muuttanut kummemmaksi öljynvaihdoissa.

                  Vaimon käyttöpeli on E30 ZF:n 4HP22A:lla ja sen käytös on päivästä ja lämpötilasta riippuen hieman erilaista, joko terävämpää tai pehmeämpää. Jos siihen vaihtaa öljyt (on vaihdettu kerran + purettu koko lootakin kertaalleen ihan tarkistuksen ja tiivisteiden vaihdon vuoksi), saa helposti sellaisen kuvan persdynolla että käytös olisi muuttunut. Veikkaan että ehjään vaihteistoon öljynvaihto ei tuo mitään muutosta käytökseen. niin sen pitää ollakin.
                  ---

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #24
                    meneekö laatikko vikatilaan, jos öljyä on liian vähän, vai miten se ilmenee?
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #25
                      Originally posted by bemu2000
                      meneekö laatikko vikatilaan, jos öljyä on liian vähän, vai miten se ilmenee?
                      Minulla on ainakin yksi E39 mennyt vikatilaan piiiiitkässä mutkassa kun menin kaasu pohjassa. Vaihteiston öljynpaine laski hetkeksi kun se hörppäsi ilmaa. Vikatila poistui "virta-avaimesta boottaamalla". Yksi koeajamani 540 teki saman kun lähdin paikaltaan kunnolla nykäisten, sen lootasta oli tieto ettei öljyä ole tarpeeksi. Edellinen 530d:nikin meni vikatilaan kun polttoaine "loppui" hetkeksi mutkassa, eli moottori sammui vaikka vauhtia oli toista sataa. ehdin heti käynnistämään uudestaan mutta kun motti ei pyörinyt niin öljynpaine ehti laskea.
                      ---

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #26
                        osaako kukaan sanoa voiko mennä vikatilaan, jos oljyä on liian vähän ja kiihdyttää hiukan? laatikko toimii käynnistyksen jälkeen virheettömästi hetken aikaa, ennenkö sitten syttyy valo mittaristoon...
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Kyllä nimen omaan voi. Joko öljyn tasoanturin lmotuksen vuoksi, tai liiallisten öljyn lämpöjen vuoksi(nousee jos haukkoo ilmaa).

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            Originally posted by Hemi
                            öljyn tasoanturin lmotuksen vuoksi
                            Onko tuo faktatieto? Elin ymmärryksessä että ko. auton lootassa ei ole tasoanturia vaan öljyn vähyyttä kontrolloidaan vain paineen riittävyydellä. Jokunen vuosi sitten yksi 540iA sai BMW:lta tuomion että uutta lootaa tilalle (vietti metro-Autossa 4 viikkoa). Nätkin ajoi autolla 50 metriä ja totesi että vika on liian vähäisessä öljyssä, lisäsi öljyä ja auto toimi kuten pitikin. Nätkin teki havaintonsa kiihdyttämällä nopeasti, jolloin vikavalo syttyi. Jos lootassa olisi öljylle tasoanturi, niin diagnoosi tulisi yleensä helpommin, ellei se sitten ole säädetty ihan vituralleen ja halyttää vasta kun öljyt ovat jo karanneet (vrt. Fiat 127 kannentiivisteen varoitusvalo, joka kertoo kun tiiviste on jo palanut)
                            ---

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Siis käsittääkseni ainakaan ZF:n Stepeissä ei ole varsinaista öljyn pinnankorkeutta tarkkailevaa anturia, vaan öljymäärää haistellaan juuri imupaineesta. Eli jos tulee riittävän isoja katkoja, syttyy vikavalokin(sama kun suodatin tukkeutuu). Sen verran "loiskettahan" tuolla laatikon öljypohjassa on, että mitään pinnantasoa tarkkailevaa anturiahan näihin ei varmaan saakkaan.

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                #30
                                Laatikon öljyn vaihtaminen on sinänsä kyllä suositeltavaa, voi miettiä mitä tarkoittaa termissä "sealed for life" sana life... Ei kukaan moottoriöljyn vaihtamistakaan kyseenalaista. Jos auto on muutakin kuin kertakäyttötuote, mitä varsinkin kalliimmat autot ovat - niitä pidetään hyvin ja pitkään - ei oikeaoppinen öljynvaihto ole taatusti hukkaan heitettyä rahaa.
                                Niin, oikeaoppinen - eli mielellään vaihdetaan öljy kokonaisuudessaan, kitkalevyille soveltuvaan ja mielellään laadukkaaseen tavaraan, puhdistetaan öljypohja magneetteineen ja erityisesti muistetaan uusia suodin. Ja hommaa ei mielellään tehdä missään pölyisessä tallissa tai ulkona vaan puhtaassa tilassa.
                                Öljyn vaihtamatta jättämisen haitat ovat lähinnä suodattimen tukkeutuminen ja siten suodatuskyvyn ja virtauksen huononeminen ja öljyn ominaisuuksien heikkeneminen kondenssikosteuden ja ikääntymisen myötä.
                                Vaihtamattomuudessa lähes ainoa merkittävä hyöty on se ettei kukaan osaamaton poropeukalo pääse turmelemaan laatikkoasi.
                                Uuden öljyn paksuus/juoksevuus ja voiteluominaisuudet eroavat käytetystä edukseen joten tällä on yleensä hieman merkitystä ehjänkin laatikon vaihtamistapahtumaan - loota toimii niinkuin sen on tarkoitettukin. Vaikutuksen suuruus riippuu luonnollisesti siitä kuinka vanhaa edellinen öljy oli.
                                Moottorissahan tapahtuu sama ilmiö; mekaaniset äänet hiljenevät öljynvaihdon myötä. Toki moottorin olosuhteet öljylle ovat selvästi vaativammat kuin vaihteiston ja siitä syystä vaihteistolle voidaankin suositella pitempää öljynvaihtoväliä.
                                Täytyy muistaa jotta ehjästä ja toimivasta laatikostakin irtoaa käytön myötä jonkin verran kitkalevyjen ja pantojen materiaalia sekä metallimateriaalia öljyn sekaan ja nämä kulkeutuvat suodattimeen. Joskus tulee aika jolloin suodatin on riittävän tukossa ja laatikko sitten pian entinen, ts. suodattimen vaihto olisi periaatteessa tärkeämpää kuin öljyjen vaihtaminen mutta muistetaan edelleen kosteuden kondensoituminen ja öljyn vanheneminen. Yhteenvetona: en löydä mitään syytä miksi öljy pitäisi jättää vaihtamatta, kokonaan toinen pohdinnan aihe onkin sitten pitäisikö vaihto tehdä 60t, 80t 100t vai jonkun muun km/aikataulun välein, sekin riippuen öljyistä, laatikosta, olosuhteista, ajotavasta ja niin edelleen...
                                Öljynvaihdon oikea-aikaisuuden huomaa oikeastaan siitä, tapahtuuko laatikon käytöksessä merkittävää muutosta. Jos mitään muutosta ei tapahdu, olisi vanhoillakin voinut vielä ajaa jonkin verran, jos muutos on pientä oli vaihto ajankohtainen mutta jos muutos on selvä olisi öljyt + suodatin kannattanut vaihtaa jo hieman aiemmin. Edellyttäen tietenkin jotta sekä entinen että uusi öljy olivat soveltuvaa ja saman laatuista keskenään.
                                Last edited by WSE1; 15-09-2006, 00:44.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎