Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, ei jauha ”rattaita paskaksi”?



    En nyt ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen, mutta tokihan bemari adaptaatioita nollailee näistä ihan joka päivä huolloissa?
    Meillä se tehdään aina automaattisesti joka ikiseen BMW:hen.
    Eli se ei aiheuta mekaanista kulumista vaan tunkeutumaan venttiilikoneistossa? Volvoisahan ooli tämmöstä tautia V70 sarjassa ennenkuin otettiin öljynvaihto ohjelmaan, jos en väärin muista.

    Sen takia kysyin että miten yleistä tuo on huolloissa. Melko paljon siis kuitenkin nollasta tehdään. Ottaen huomioon kyseessä oleva kuitenkin laatikko mihin ei tule vikaa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by sonnybonds View Post
    Ok. Miksi se moska lähtee vain uuden öljyn mukana kiertoon eikä vanha öljy irrota sitä?
    Uudessa öljyssä (myös mm.moottoriöljyissä) on aina mukana ns.peseviä ainesosia joiden teho vanhemmiten lakkaa.
    En ole kemisti, joten en tarkasti tiedä mistä tämä johtuu, mutta näin vain on.
    Tähän uuden öljyn pesevyyteenhän mm.tuo laatikon öljynvaihtojen huuhtelulogiikka perustuu.
    Last edited by Hemi; 07-02-2015, 15:01.

    Leave a comment:


  • sonnybonds
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, vaan siihen että jokainen vaihto pesee laatikon sisuksiin sedimentoituneen kytkinmassan kiertoon seuraavan 1000-3000tkm:n ajossa (huuhtelussa lähtee vain se ”löysä pintakuona”).
    Tämä sedimentti sisältää todella paljon pientä metallipurua jonka uusi suodatin toki osansa kaappaa, mutta ei kaikkea koska sitä irtoaa suodattimen takana olevasta kierrostakin.
    Eli näin saadaan kätevästi ihan oikea ja tehokas hiomatahna pyörimään laatikon öljynkiertoon pitkäksi aikaa.
    Aivan varmasti tämä vaikuttaa laatikon kestoikään ja väittämäni sen iän lyhenemisestä perustuu ihan samoihin ”faktoihin” kuin mitä minulle on tässä vuosikaudet esitetty vaihtojen välttämättömyydestä....ihan puhtaaseen mutuun siis.

    Kaikkiin muihin kysymyksiisi löydät x5 vastaukset kun kelaat hieman sivuja taakseppäin ja luet jo kirjoittamani.
    Ok. Miksi se moska lähtee vain uuden öljyn mukana kiertoon eikä vanha öljy irrota sitä?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Eli uusi öljy liuottaa kytkinlevystä irtilähteneen paskan ja jauhaa rattaat laatikosta paskaksi.
    Ei, ei jauha ”rattaita paskaksi”, mutta vaikuttaa kytkin, pumppujen, solenoidien ja laakeripinnoilla?

    Originally posted by ThemeJ View Post
    ei löydy vastausta että miksi adaptaatio pitää tehdä jos bmw ei sitä määrää tai moneenko autoon se on teidän toimesta pitäny tehdä.
    En nyt ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen, mutta tokihan bemari adaptaatioita nollailee näistä ihan joka päivä huolloissa, eli kuuluu ihan perus huoltovalikoimaan?
    Meillä se tehdään aina automaattisesti joka ikiseen BMW:hen.
    Last edited by Hemi; 07-02-2015, 15:00.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Onko mitään keinoa esim. liottaa laatikko jossain aineessa mikä puhdistaisi koko järjestelmän? Esimerkiksi laitetaan joku liuotin joksikin aikaa muhimaan ja sitten kierrätetään sitä jonku aikaa ja uudella öljyllä sama perään?
    Nämä askit ovat niin monimutkaisia ”matolaatikoita”, että siellä on tuhansia pikku koloja joihin sedimenttiä kertyy (silminnähden yksittäin vähän, mutta kokonaisuutena paljon) ja tätä kautta oikeastaan vain laatikon avaamalla, kokonaan purkamalla ja osat yksittäin pesemällä kaikki saaadaan oikeasti pois.
    Tämähän on myös yksi osa tätä Long Life logiikkaa, eli ne uudet öljyt laitetaan vasta kunnostettuun/pestyyn laatikkoon.
    Se uusi öljy on todella tehokas ja paras käytettävissä oleva liuotin, mutta ikävä kyllä sekään ei tuohon lähes hiekanomaiseen sedimenttiin tehoa heti.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Siihen ei löydy vastausta että miksi adaptaatio pitää tehdä jos bmw ei sitä määrää tai moneenko autoon se on teidän toimesta pitäny tehdä.
    BMW siis kieltää sen tekemisen, eipä ole Hemi vastannut siihen kysymykseeni...

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, vaan siihen että jokainen vaihto pesee laatikon sisuksiin sedimentoituneen kytkinmassan kiertoon seuraavan 1000-3000tkm:n ajossa (huuhtelussa lähtee vain se ”löysä pintakuona”).
    Tämä sedimentti sisältää todella paljon pientä metallipurua jonka uusi suodatin toki osansa kaappaa, mutta ei kaikkea koska sitä irtoaa suodattimen takana olevasta kierrostakin.
    Eli näin saadaan kätevästi ihan oikea ja tehokas hiomatahna pyörimään laatikon öljynkiertoon pitkäksi aikaa.
    Aivan varmasti tämä vaikuttaa laatikon kestoikään ja väittämäni sen iän lyhenemisestä perustuu ihan samoihin ”faktoihin” kuin mitä minulle on tässä vuosikaudet esitetty vaihtojen välttämättömyydestä....ihan puhtaaseen mutuun siis.

    Kaikkiin muihin kysymyksiisi löydät x5 vastaukset kun kelaat hieman sivuja taakseppäin ja luet jo kirjoittamani.
    Eli uusi öljy liuottaa kytkinlevystä irtilähteneen paskan ja jauhaa rattaat laatikosta paskaksi. Siihen ei löydy vastausta että miksi adaptaatio pitää tehdä jos bmw ei sitä määrää tai moneenko autoon se on teidän toimesta pitäny tehdä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, vaan siihen että jokainen vaihto pesee laatikon sisuksiin sedimentoituneen kytkinmassan kiertoon seuraavan 1000-3000tkm:n ajossa (huuhtelussa lähtee vain se ”löysä pintakuona”).
    Tämä sedimentti sisältää todella paljon pientä metallipurua jonka uusi suodatin toki osansa kaappaa, mutta ei kaikkea koska sitä irtoaa suodattimen takana olevasta kierrostakin.
    Eli näin saadaan kätevästi ihan oikea ja tehokas hiomatahna pyörimään laatikon öljynkiertoon pitkäksi aikaa.
    Aivan varmasti tämä vaikuttaa laatikon kestoikään ja väittämäni sen iän lyhenemisestä perustuu ihan samoihin ”faktoihin” kuin mitä minulle on tässä vuosikaudet esitetty vaihtojen välttämättömyydestä....ihan puhtaaseen mutuun siis.
    Onko mitään keinoa esim. liottaa laatikko jossain aineessa mikä puhdistaisi koko järjestelmän? Esimerkiksi laitetaan joku liuotin joksikin aikaa muhimaan ja sitten kierrätetään sitä jonku aikaa ja uudella öljyllä sama perään?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Hei
    Perustuuko tuo väite nyt sitten siihen ettei vaihto kuulu huolto-ohjelmaan? Vastaa nyt muihinkin kysymyksiin mitä esitin kun kerta aloitit.
    Ei, vaan siihen että jokainen vaihto pesee laatikon sisuksiin sedimentoituneen kytkinmassan kiertoon seuraavan 1000-3000tkm:n ajossa (huuhtelussa lähtee vain se ”löysä pintakuona”).
    Tämä sedimentti sisältää todella paljon pientä metallipurua jonka uusi suodatin toki osansa kaappaa, mutta ei kaikkea koska sitä irtoaa suodattimen takana olevasta kierrostakin.
    Eli näin saadaan kätevästi ihan oikea ja tehokas hiomatahna pyörimään laatikon öljynkiertoon pitkäksi aikaa.
    Aivan varmasti tämä vaikuttaa laatikon kestoikään ja väittämäni sen iän lyhenemisestä perustuu ihan samoihin ”faktoihin” kuin mitä minulle on tässä vuosikaudet esitetty vaihtojen välttämättömyydestä....ihan puhtaaseen mutuun siis.

    Kaikkiin muihin kysymyksiisi löydät x5 vastaukset kun kelaat hieman sivuja taakseppäin ja luet jo kirjoittamani.
    Last edited by Hemi; 07-02-2015, 14:41.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Hei
    Originally posted by Hemi View Post
    Minäpä taas väitän että näillä öljynvaihdoilla on laatikon ikää lyhentävä vaikutus.
    Perustuuko tuo väite nyt sitten siihen ettei vaihto kuulu huolto-ohjelmaan? Vastaa nyt muihinkin kysymyksiin mitä esitin kun kerta aloitit.
    Last edited by ThemeJ; 07-02-2015, 14:31.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Kahta en vaihda, öljyjä ja paskashokki-teoriaa.

    Jos sitä ”paskashokkia” ei ole olemassakaan, miksi vaivautua tekemään vaihtoja huuhtomalla?

    ”Paskashokin” vaarahan alkaa olla realismia sitten kun laatikolla alkaa olemaan ikää (sedimentit kovettuneet hiekan tyyppisiksi) ja ollaan vedetty +300tkm ilman yhtäkään vaihtoa (tämä oli tarkoitettukin Sädden tapaukseen).
    Mikään ”teoriahan” se ei kuitenkaan ole, vaan hyvinkin tunnettu ilmiö aikoinaan tuontijenkkien kohdalla (jenkit itse kun eivät öljyjä vaihda).

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Juuri näin, mutta toki kannattaa silti jo hieman punnita näin vanhan aiempaa historiaa tuntemattoman laatikon öljynvaihtoa, koska se ei enään tämän ikäiseen ole lainkaan riskitöntä.
    Eli jos edellistä vaihtoa ei ole ”miesmuistissakaan”, kannattaako riskiä enään hyvin toimivaan laatikkoon ottaakkaan?
    Nimittäin huonolla tuurilla sinne ei ole öljyjä vaihdettu ikinä ja sitten on kyllä paskaa ja tehokkaasti hiovaa metallipurua liikenteessä todella huolella seuraavan 1000km kun laatikko ja lauhdutinlinjat uudella öljyllä täysin peseytyvät kaikesta laatikon sitsäpinnoille kertyneestä sedimentistä.
    Turbiinikaan ei välttämättä enään tykkää uuden öljyn paineennoususta jos kilometrejä on takana paljon?
    Ok, riskiä ”paskashokille” voi selvästi vähentää huolellisella runsaalla huuhtelulla ja lauhduttimen+linjojen pesulla, mutta se on fakta että sitä metallipurua sisältävää sedimenttiä liukenee vielä pitkään öljynkiertoon ja näin ollen laatikon ”pureskeltavaksi” jolloin tässäkin vaihdolla voi hyvinkin olla itse asiassa negatiivinen vaikutus laatikon kokonaisikään?
    Kahta en vaihda, öljyjä ja paskashokki-teoriaa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by sonnybonds View Post
    Kun nyt kovasti etsitään syytä miksei näistä laatikoiden hajoamisista löydy googlettamalla tuloksia, niin arvaukseni on, että ZF:n suositellun öljynvaihtovälisuosituksen ollessa 100 000 mailia, niin eiköhän se laatikko jotenkuten sen 200 tkm kestä ilman vaihtoja. Sen jälkeen kilometrejä alkaakin olla niin paljon, että on ihan luonnollista, että eri paikat hajoilee ja kun takuu ei ollut voimassa, aikoihin, niin mitäpä sitä turhaan netissä itkemään. Eri asia olisi, jos matka päättyisi vaikka 100 tkm:n paikkeille.

    Tai sitten ZF vaan tekee niin superhyviä laatikoita ja yliarvioi huoltotarpeen överisti - luulisi, että olisi heillekin aika hyvää mainosta, jos voisivat luvata laatikoiden kestävän ikuisesti ilman öljynvaihtoja?
    Höpö höpö...tuo +200tkm on tullut moneen yksilöön jo ensimmäisessä
    5-vuodessa ja tämän jälkeen mittari on ruuvattu siihen 80-tuhanteen ja auto myyty Suomeen.
    Näistä vastaavista GM-laatikkoisista löytyy netistä tuhansia juttuja(ei toki voitelun puutteesta, mutta vioista kuitenkin), ZF:stä ei oikeastaan yhtäkään.
    Eli kyllä ”netissä itketään” 500tkm ajettujen laatikoidenkin korkkaamisista jos niitä oikeasti tapahtuu.

    Toisaalta, jos oletettaisiin että tämä on se syy miksi ZF:ien korkkaamisista ei löydy juttua, niin mitkä ovat ne ”faktat” jolla ne öljynvaihdot voi sitten perustella?
    Siis sillä itsepetoksella että niitä laukeaa solkenaan, mutta juuri ZF:stä kukaan maailmassa vain ”jaksa kirjoitella”....samaan aikaan kun Googlettamalla löytyy varmasti satoja tuhansia juttuja mm.VAG konsernin DSG laatikoista, vielä +500tkm ajettuina?

    Tässä on vielä sekin ylitsepääsemätön ongelma, eli se tosiasia että Euroopan takuupurkaamoketjuille ZF laatikot ovat käytännössä ongelmajätettä, eli ehdottomasti se vähiten kysytty automaattilaatikko ”for ever”.
    Kaikkia muita laatikoita menee edes jonkin verran, mutta Bemarin ZF:t voi seistä hyllyssä sen 15-vuotta, kunnes lopulta ne pitää pistää romukuormaan hyllytilaa syömästä.
    Eli mm.vakuutusyhtiöt ja autoliikkeet aikoinaan tappelivat vähän ajetuista GM-laatikoista, kun samaan aikaan käytännössä jokainen Suomessa uudehkona purettu ZF laatikkoinen bemari jätti jälkeensä pelkkää hyllyntäytettä.
    Takuupurkaamoketjujen hyllyillä on edelleen ne samat ZF laatikot mitkä purettiin vähän ajetuista autoista 10-vuotta sitten ja jokainen purkaamoyrittäjä tietää tasan tarkkaan että nämä askit tulee 90%:sti päätymään sulattoon (jonkin verran menee kolarivaurioisiin).

    Toki tämänkin oikean faktan voi kukin selittää tykönään itseään pettäen tasan toisinpäin...”loogisesti”, mutta itse asia e siitä miksikään muutu että juuri tässä ketjussa oikeasti tiedetää jokaisen auton merkin/mallin oikeat viat ja hyvin tarkkaan missä kohtaa mitäkin on odotettavissa.
    Last edited by Hemi; 07-02-2015, 14:06.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Tuollaisessa se vaihto kyllä kuuluu huolto-ohjelmaan.
    Juuri näin, mutta toki kannattaa silti jo hieman punnita näin vanhan aiempaa historiaa tuntemattoman laatikon öljynvaihtoa, koska se ei enään tämän ikäiseen ole lainkaan riskitöntä.
    Eli jos edellistä vaihtoa ei ole ”miesmuistissakaan”, kannattaako riskiä enään hyvin toimivaan laatikkoon ottaakkaan?
    Nimittäin huonolla tuurilla sinne ei ole öljyjä vaihdettu ikinä ja sitten on kyllä paskaa ja tehokkaasti hiovaa metallipurua liikenteessä todella huolella seuraavan 1000km kun laatikko ja lauhdutinlinjat uudella öljyllä täysin peseytyvät kaikesta laatikon sitsäpinnoille kertyneestä sedimentistä.
    Turbiinikaan ei välttämättä enään tykkää uuden öljyn paineennoususta jos kilometrejä on takana paljon?
    Ok, riskiä ”paskashokille” voi selvästi vähentää huolellisella runsaalla huuhtelulla ja lauhduttimen+linjojen pesulla, mutta se on fakta että sitä metallipurua sisältävää sedimenttiä liukenee vielä pitkään öljynkiertoon ja näin ollen laatikon ”pureskeltavaksi” jolloin tässäkin vaihdolla voi hyvinkin olla itse asiassa negatiivinen vaikutus laatikon kokonaisikään?

    Leave a comment:


  • sonnybonds
    replied
    Kun nyt kovasti etsitään syytä miksei näistä laatikoiden hajoamisista löydy googlettamalla tuloksia, niin arvaukseni on, että ZF:n suositellun öljynvaihtovälisuosituksen ollessa 100 000 mailia, niin eiköhän se laatikko jotenkuten sen 200 tkm kestä ilman vaihtoja. Sen jälkeen kilometrejä alkaakin olla niin paljon, että on ihan luonnollista, että eri paikat hajoilee ja kun takuu ei ollut voimassa, aikoihin, niin mitäpä sitä turhaan netissä itkemään. Eri asia olisi, jos matka päättyisi vaikka 100 tkm:n paikkeille.

    Tai sitten ZF vaan tekee niin superhyviä laatikoita ja yliarvioi huoltotarpeen överisti - luulisi, että olisi heillekin aika hyvää mainosta, jos voisivat luvata laatikoiden kestävän ikuisesti ilman öljynvaihtoja?

    Leave a comment:

Working...
X